handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor om bänkpress.


AntonHA
2013-12-18, 17:54
Jag hade ökat ganska bra på bänkpressen tills det att jag blev sjuk och var borta från gymmet i två veckor. Jag kunde innan dess köra 75kg x 8 reps, men veckan jag kom tillbaka så klarade jag bara 70kg gånger 5 reps. Igår klarade jag 75kg gånger 5 reps. Är det normalt att man tappar styrka efter att man vart borta från gymmet? Bör jag bänka fler gånger än 1 gång per vecka för att komma tillbaka så snabbt som möjligt?

vikings
2013-12-18, 18:03
Jag hade ökat ganska bra på bänkpressen tills det att jag blev sjuk och var borta från gymmet i två veckor. Jag kunde innan dess köra 75kg x 8 reps, men veckan jag kom tillbaka så klarade jag bara 70kg gånger 5 reps. Igår klarade jag 75kg gånger 5 reps. Är det normalt att man tappar styrka efter att man vart borta från gymmet? Bör jag bänka fler gånger än 1 gång per vecka för att komma tillbaka så snabbt som möjligt?

Tror du att du "tappade" i styrka för att du var borta två veckor eller för att du var sjuk i 1-2 veckor?

AntonHA
2013-12-18, 18:07
Tror du att du "tappade" i styrka för att du var borta två veckor eller för att du var sjuk i 1-2 veckor?

Vet ej. Men jag åt dåligt och satt helt still etc.

vikings
2013-12-18, 18:10
Vet ej. Men jag åt dåligt och satt helt still etc.

Klart kroppen blir lite sliten av att du är sjuk, käka på den här veckan så är du tillbaks nästa

Fredrik_S
2013-12-18, 18:10
Du bör alltid bänka 2-5 gånger i veckan oavsett om det handlar om att komma tillbaka eller utvecklas maximalt. Speciellt som nybörjare.

TrixxaRn
2013-12-18, 18:31
Troligen normalt, har själv legat på 80-85 blev sjuk i ett par veckor kom tillbaka och 70 känndes tungt, är tämligen säker att jag är tillbaka på samma vikter efter nåt pass till :)

AntonHA
2013-12-19, 13:42
Du bör alltid bänka 2-5 gånger i veckan oavsett om det handlar om att komma tillbaka eller utvecklas maximalt. Speciellt som nybörjare.
Behöver bänkning 2 ggr/vecka ge bättre resultat än 1 gång/vecka? Styrkelyft brukar ju rekommenderas för nybörjare och där bänkar man vad jag kan minnas en gång i veckan.

Tyrwing
2013-12-19, 13:56
Behöver bänkning 2 ggr/vecka ge bättre resultat än 1 gång/vecka? Styrkelyft brukar ju rekommenderas för nybörjare och där bänkar man vad jag kan minnas en gång i veckan.

I styrkelyft bänkar man normalt sätt ett par ggr i veckan (2-4). Gunhamn rekommenderade mig att köra 3-4ggr för ett par månader sedan.

AntonHA
2013-12-19, 14:07
I styrkelyft bänkar man normalt sätt ett par ggr i veckan (2-4). Gunhamn rekommenderade mig att köra 3-4ggr för ett par månader sedan.
Skulle du kunna länka ett sådant program? :)

sigill
2013-12-19, 14:15
Behöver bänkning 2 ggr/vecka ge bättre resultat än 1 gång/vecka? Styrkelyft brukar ju rekommenderas för nybörjare och där bänkar man vad jag kan minnas en gång i veckan.

King Grub postade nyligen en länk som visade att styrketräning en gång i veckan knappt ger något jämfört med att inte träna alls. Minst 2 ggr krävs. Fast nog går det att behålla en del muskelmassa genom att träna en gång i veckan, men knappast öka om man inte är helt otränad.

z_bumbi
2013-12-19, 14:35
Det går att öka genom att träna en övning en gång i veckan och det finns massor av tränanade som har gjort det genom åren. Däremot får de flesta, om de anpassar volymen, antagligen bättre resultat om de tränar övningarna oftare.
Sen ska man skilja på Stronglift (SL5x5) som är ett specifikt träningsprogram avsett primärt för att bli starkare i böj och SL som står för styrkelyft där det gäller att bli stark i böj, bänk och marklyft.

I det aktuella fallet låter det som ganska normalt att tappa så mycket pga sjukdom.

major Pectoralis
2013-12-19, 14:46
King Grub postade nyligen en länk som visade att styrketräning en gång i veckan knappt ger något jämfört med att inte träna alls. Minst 2 ggr krävs. Fast nog går det att behålla en del muskelmassa genom att träna en gång i veckan, men knappast öka om man inte är helt otränad.

Fast det är ju skrattretande fel. Det finns otaliga praktiska exempel på motsatsen.

AntonHA
2013-12-19, 15:02
King Grub postade nyligen en länk som visade att styrketräning en gång i veckan knappt ger något jämfört med att inte träna alls. Minst 2 ggr krävs. Fast nog går det att behålla en del muskelmassa genom att träna en gång i veckan, men knappast öka om man inte är helt otränad.
När du säger styrketräna en gång i veckan, menar du då att man tränar varje muskelgrupp en gång per vecka? Om det skulle vara dåligt så är ju de flesta träningsprogram icke givande? T.ex TriPhase.

AntonHA
2013-12-20, 19:48
Jag måste säga att det är sjukt vad sömn påverkar prestationen i gymmet! Jag trodde inte att det var så viktigt tills nu. För ett par dagar sedan 75kg bänk x 5 reps. Idag med ordentlig sömn 75kg bänk x 10 reps