Visa fullständig version : Rå kyckling i mikro
Tänkte steka lite kycklingfilé, så jag tog ut några frysta kycklingfiléer från fryser och tänkte tina dem i mikron. Glömde dom dock 1-2 minuter extra så när jag tog ut bitarna var dom rätt varma... Dom håller på och "kyler av sig" till normaltemp just nu. Är dom bitarna bara att kasta eller är dom OK att steka och äta?
helt okej att äta, du kan även fortsätta köra dem i mikron istället för att steka dem om du vill...
Tack, vi får hålla tummarna på att jag inte drabbas av något ;)
Simonbaws
2013-12-19, 01:55
varför skulle "tillagning" göra så du blir sjuk?
Helt seriöst smakade den röv, så kastade den efter att jag stekt och ätit någon bit.
AlmostRipped
2013-12-20, 01:54
Helt seriöst smakade den röv, så kastade den efter att jag stekt och ätit någon bit.
Kanske dags o gå en matlagningskurs då? :D
Man kan mikra kyckling, en redan stekt kyckling blir ofta bättre/saftigare om man kör klart den i mikron under plastfilm. Varför vet jag inte.
Kanske dags o gå en matlagningskurs då? :D
Man kan mikra kyckling, en redan stekt kyckling blir ofta bättre/saftigare om man kör klart den i mikron under plastfilm. Varför vet jag inte.
Min far förklarade det som att i en mikrovågsugn så blir köttet kokat inifrån i och med att atomerna(?) vibrerar så pass fort att köttet blir kokat från insidan. Om det stämmer helt eller inte vet jag inte, men jag köpte det som en någorlunda trolig förklaring från en elektroingenjör.
Helt rätt att vattenmolekylerna absorbera energin från mikrovågorna som blir till värme.
Men vi får inte upp temperatruren eller ens rätt vattenhalt ( torrare ), för att bilda de aromämnen som vi förväntar oss i kyckling.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.