handdator

Visa fullständig version : Blir man starkare i bänkpress om man ökar styrkan i militärpress?


robsson
2013-12-17, 12:51
Undrar om man skulle tjäna något på att tokträna militärpress en period och bli stark där för att förhoppningsvis sen kunna ta med styrkan över till bänkpress. Skulle det funka eller ger det ingenting?

Tyrwing
2013-12-17, 12:57
För mig var det tvärtom. När bänkpressen steg så följde axelpressen med. Testa och utvärdera.

martikainen
2013-12-17, 13:04
Det finns ju väldigt många "om" i detta men OM dina axlar är den svaga länken så kommer de ge dig ett skjuts i bänken att träna upp dessa. Om det istället är triceps/bröst som är problemet så kommer det inte bli samma ökning, men det kommer bli bättre, frågan är bara hur mycket!

Ungkarlsliv
2013-12-17, 15:12
Undrar om man skulle tjäna något på att tokträna militärpress en period och bli stark där för att förhoppningsvis sen kunna ta med styrkan över till bänkpress. Skulle det funka eller ger det ingenting?

Jag tror på att militärpress ger bra till bänken ja, men sluta inte träna bänk för det. Har du svaga axlar jämfört med bröst och triceps nöt på med militärpress så kommer förmodligen din bänk öka.

Bryggan
2013-12-17, 15:58
Jag anser att det har lite att göra med hur man är konstruerad. Vissa har vinklar som gör att bröstmusklerna drar mer i bänkpress och andra har vinklar som gör att främre delta jobbar hårdare i bänkpress. De som har ett större inslag av främre delta vid pressövningar är betjänta av starkare axlar som militärpress ger.
Personligen har jag försökt i många år nu att aktivera bröstet mer genom att följa alla tips och råd i bänkpressen utan att lyckas. Jag knuffar upp vikterna nästan uteslutande med främre delta och serratus, fast jag är å andra sidan lite felkonstruerad i bröstregionen.

Har man en perfekt balans mellan bröstmuskulatur och främre delta så kommer man också vara betjänt av starkare front-deltan. I två av tre fall hjälper militärpressen dig i bänkpressen skulle jag vilja påstå.

Rikard Jansson
2013-12-17, 16:00
Sikta på att få upp militärpressen till 66% av ditt bänkmax.

Linjedomarn
2013-12-18, 16:38
Om det är axlarna du är svag i lyftet så ja förmodligen. Skulle inte släppa bänken helt dock.