handdator

Visa fullständig version : Ketogen Diet Vs Tallriksmodellen.


MrAndersson3
2013-12-17, 11:50
Vilka fördelar finns de för Ketogen Diet respektive för tallriksmodellen?
Med en Ketogen Diet så menar jag ett protein intag som ger runt 25% av dagsbehovet, fett 65% och kolhydrater 10%. Inte fokus på tungträning, utan bara för och nackdelar för de olika.

Dreas
2013-12-17, 11:57
Fördelarna får väl anses vara personliga, du kanske känner dig mättare på en utav dom, presterar bättre osv.

Fördelen med tallriksmodellen är väl att det är lättare att äta ute eller hos andra.

cero
2013-12-17, 12:16
10% kolhydrater lär ju inte vara någon höjdare för att prestera maximalt.

En bra tumregel är att det inte finns någon diet som ger något speciellt. Kör högt på kolhydrater och protein så blir det bra.

ddavid
2013-12-17, 15:14
Ketogent = Kan troligen vara riktigt hälsosamt om man väljer bra fetter och inte håller kolhydratsintaget alltför lågt. Du undviker i princip alla halv- och helfabrikat och västerländsk kost. Socialt är det en nackdel och allt vad det innebär. Eventuellt i risken för brist på något vitamin/mineral. Mättande. Lägre glykemisk belastning, bättre blodfetter men högre LDL (om än de ökar i storlek)

Tallriksmodellen (Om den nu följs) = Ingen risk för vitamin/mineralbrist och sägs minska risken för kostrelaterade sjukdomar. Nackdelen är att det kan ingå rätt mycket sämre mat även fast det fortfarande räknas in i tallriksmodellens fördelning. Högre glykemisk belastning men bättre LDL (högre TG och lägre HDL dock)

Ska tilläggas att det är svårt att utvärdera två olika kostprinciper då den mesta av datan kommer från viktminskningsstudier och då spelar viktminskningen en viktig roll som confunder.

Börjat bli osäker på om all den kritik som riktas mot ett högt fettintag verkligen håller då det ersätter kolhydraterna.

edit; dock tveksam att protein runt 25E% kan räknas som ketegon kost egentligen. Blir hyfsat stor glukoneogenes då, men det är petitesser =)

MrAndersson3
2013-12-17, 15:43
Om man ökar protein till 30-35% då? Läste en studie om att intag av protein över 35% av dagsbehovet var skadligt för kroppen eller vad de var.

Hur någon av metoderna påverkar de sociala är inte aktuellt. Utan undrar mer över för/nackdelarna på de båda. Hur de påverkar kroppen, inte hur vida man blir trött osv. Utan hur celler och muskler påverkas.

Om man går på en Ketogen Diet, och kroppen ställer om sig till och förbränna fett och ta sin energi där ifrån är det så enkelt att man endast kan minska fett intaget lite, och då förbränner kroppen de fettet som sitter på kroppen?
Vitaminer och mineraler går ju att få i sig via tabletter osv.
Om jag nu förstår dig rätt så ska alltså en Ketogen Diet vara minst lika bra, bara att de kan höja kolesterolet?

Tack så mycket för svaren! Hoppas de kommer mer.

Dreas
2013-12-17, 15:48
Om man ökar protein till 30-35% då? Läste en studie om att intag av protein över 35% av dagsbehovet var skadligt för kroppen eller vad de var.

Hur någon av metoderna påverkar de sociala är inte aktuellt. Utan undrar mer över för/nackdelarna på de båda. Hur de påverkar kroppen, inte hur vida man blir trött osv. Utan hur celler och muskler påverkas.

Om man går på en Ketogen Diet, och kroppen ställer om sig till och förbränna fett och ta sin energi där ifrån är det så enkelt att man endast kan minska fett intaget lite, och då förbränner kroppen de fettet som sitter på kroppen?
Vitaminer och mineraler går ju att få i sig via tabletter osv.
Om jag nu förstår dig rätt så ska alltså en Ketogen Diet vara minst lika bra, bara att de kan höja kolesterolet?

Tack så mycket för svaren! Hoppas de kommer mer.Vilken studie om protein har du läst? Jag tvivlar på att den var speciellt seriös.

Och hur mycket fett du förlorar över längre tid beror på ditt kcalunderskott, inte hur du äter.

Bränner du mer fett pga. din kost så lagrar du mer fett pga. din kost. Om vi utgår ifrån att du tidigare intagit mindre fett men samma antal kcal.

MrAndersson3
2013-12-17, 16:07
Vilken studie om protein har du läst? Jag tvivlar på att den var speciellt seriös.

Och hur mycket fett du förlorar över längre tid beror på ditt kcalunderskott, inte hur du äter.

Bränner du mer fett pga. din kost så lagrar du mer fett pga. din kost. Om vi utgår ifrån att du tidigare intagit mindre fett men samma antal kcal.

http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf Studien.

Jo absolut, det vet jag. Det som räknas är kcal in - kcal ut osv.

Om man ligger på samma kcal/dag bara att du äter dina kcal i fett istället för kcal. Då ställer kroppen om sig så den tar energin från fett. Om du då ligger på kcal balans så går du ju inte upp/ner något i teorin. Om man då skulle sänka sitt kcal intag med 300-500 kcal. Skulle då kroppen fortfarande ta energin från fettet i kroppen då? Alltså förbränna nästan enbart fett tills allt eller majoriteten av allt fett är borta? Eller skulle den förbränna muskler som vid vanliga fall.

För om du äter som vanligt med kcal så förbränner väl kroppen i förstahand muskler om du går på ett för stor kcal underskott då de är lättare och göra om till energi. Därför undrar jag om de förändras om man "ställer in" kroppen på att ta energin från fett.
Hoppas du förstår, kan blivit rörigt formulerat.

Dreas
2013-12-17, 16:30
http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf Studien.

Jo absolut, det vet jag. Det som räknas är kcal in - kcal ut osv.

Om man ligger på samma kcal/dag bara att du äter dina kcal i fett istället för kcal. Då ställer kroppen om sig så den tar energin från fett. Om du då ligger på kcal balans så går du ju inte upp/ner något i teorin. Om man då skulle sänka sitt kcal intag med 300-500 kcal. Skulle då kroppen fortfarande ta energin från fettet i kroppen då? Alltså förbränna nästan enbart fett tills allt eller majoriteten av allt fett är borta? Eller skulle den förbränna muskler som vid vanliga fall.

För om du äter som vanligt med kcal så förbränner väl kroppen i förstahand muskler om du går på ett för stor kcal underskott då de är lättare och göra om till energi. Därför undrar jag om de förändras om man "ställer in" kroppen på att ta energin från fett.
Hoppas du förstår, kan blivit rörigt formulerat.Den teoretiskt toxiska gränsen för protein ligger där ja.

Förbränna muskler som i vanliga fall? Förbränna muskler istället för fett är inget som sker för gemene man vid kcalunderskott.

Nej, kroppen bränner inte primärt muskler.

MrAndersson3
2013-12-17, 16:34
Den teoretiskt toxiska gränsen för protein ligger där ja.

Förbränna muskler som i vanliga fall? Förbränna muskler istället för fett är inget som sker för gemene man vid kcalunderskott.

Nej, kroppen bränner inte primärt muskler.

Precis att de sen skiljer sig från individ till individ förstår jag.

Så det är inte sant att om du ligger på ett stort kcal underskott så bryter kroppen ner musklerna till energi före den bryter ner fettet till energi? Menar inte vid ett underskott på 500 nu, utan kanske 1500-2000. Du får gärna förklara om du vill!

Dreas
2013-12-17, 16:36
Precis att de sen skiljer sig från individ till individ förstår jag.

Så det är inte sant att om du ligger på ett stort kcal underskott så bryter kroppen ner musklerna till energi före den bryter ner fettet till energi? Menar inte vid ett underskott på 500 nu, utan kanske 1500-2000. Du får gärna förklara om du vill!Det låter nästan som svält, det kan du läsa lite om i denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263&highlight=sv%E4ltl%E4ge

MrAndersson3
2013-12-17, 17:01
Perfekt! Du får gärna ge mer åsikter angående Ketogen Diet Vs Tallriksmodellen, om du har några.

ManU77
2013-12-17, 17:41
I denna tråd får ju den här föreläsningen anses passa utmärkt! Han som föreläser har forskat om ketogen kost i 15 år. Se den med stor behållning. Sista kvarten ungefär handlar om ketos och prestation.

http://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE

Mycket nöje!

Dreas
2013-12-18, 14:47
I denna tråd får ju den här föreläsningen anses passa utmärkt! Han som föreläser har forskat om ketogen kost i 15 år. Se den med stor behållning. Sista kvarten ungefär handlar om ketos och prestation.

http://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE

Mycket nöje!Du är pro Keto och sväljer det mesta som är för med hull och hår. Värt att påpeka.

ManU77
2013-12-18, 20:46
Du är pro Keto och sväljer det mesta som är för med hull och hår. Värt att påpeka.
Och det resonemanget kan man ju då vända på när det gäller andra på detta forum. Att slänga ur sig sådant är inte konstruktivt alls. Men... ja, det är jag. Det innebär inte att jag per automatik har fel.

Dreas
2013-12-18, 21:23
Och det resonemanget kan man ju då vända på när det gäller andra på detta forum. Att slänga ur sig sådant är inte konstruktivt alls. Men... ja, det är jag. Det innebär inte att jag per automatik har fel.Du kan väl nämna några saker han nämner i klippet som du finner viktigt. För en youtubefilm som säger massa saker är inte direkt speciellt. Finns en lång film om hur dåligt aspartam är, det gör det inte dåligt för det.

smeander
2013-12-18, 21:44
http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf Studien.

Jo absolut, det vet jag. Det som räknas är kcal in - kcal ut osv.

Om man ligger på samma kcal/dag bara att du äter dina kcal i fett istället för kcal. Då ställer kroppen om sig så den tar energin från fett. Om du då ligger på kcal balans så går du ju inte upp/ner något i teorin. Om man då skulle sänka sitt kcal intag med 300-500 kcal. Skulle då kroppen fortfarande ta energin från fettet i kroppen då? Alltså förbränna nästan enbart fett tills allt eller majoriteten av allt fett är borta? Eller skulle den förbränna muskler som vid vanliga fall.

För om du äter som vanligt med kcal så förbränner väl kroppen i förstahand muskler om du går på ett för stor kcal underskott då de är lättare och göra om till energi. Därför undrar jag om de förändras om man "ställer in" kroppen på att ta energin från fett.
Hoppas du förstår, kan blivit rörigt formulerat.


Kcal in vs Kcal ut är ju ett bra riktmärke men stirrar man sig blind på det så kommer man troligtvis att möta problem.

En diet som är på 2000Kcal där 1500Kcal kommer från fett, 250Kcal från protein och 250Kcal från kolhydrater kommer te sig annorlunda än en diet på 2000Kcal där 400Kcal kommer från fett, 800Kcal från protein och 800Kcal från kolhydrater.
Kalori in ut vs kalori ut är bättre om man ska banta och inte bryr sig om vilka kilon man tappar.

Dreas
2013-12-18, 22:30
Så länge man styrketränar tycker iaf jag att kcal in vs kcal ut fungerar bra trots de felmarginaler som finns.

MrAndersson3
2013-12-19, 19:38
Kcal in vs Kcal ut är ju ett bra riktmärke men stirrar man sig blind på det så kommer man troligtvis att möta problem.

En diet som är på 2000Kcal där 1500Kcal kommer från fett, 250Kcal från protein och 250Kcal från kolhydrater kommer te sig annorlunda än en diet på 2000Kcal där 400Kcal kommer från fett, 800Kcal från protein och 800Kcal från kolhydrater.
Kalori in ut vs kalori ut är bättre om man ska banta och inte bryr sig om vilka kilon man tappar.

Absolut, men så länge du ser till och äta en bra kost i övrigt och inte få i dig 1800 kcal från chips och sedan 200 kcal från cola, utan äter bra normal husmanskost då har du en bra grund. Något som en genomsnittsperson klarar sig riktigt bra på.

Dock så var de inte det diskussionen gick ut på ;)

maqan
2013-12-19, 20:33
Ska man äta ketogent bör man inte ha ett alltför högt proteinintag så att det spiller över i stora mängder glukoneogenes.

svedemo
2013-12-20, 14:19
Ett plus för ketogena dieter är ju att dom botar cancer! Det är sant och om ni inte tror mig så kan ni ju googla det själva. Så får ni cancer och äter potatis så dör ni. cofffee

ManU77
2013-12-21, 22:13
Ett plus för ketogena dieter är ju att dom botar cancer! Det är sant och om ni inte tror mig så kan ni ju googla det själva. Så får ni cancer och äter potatis så dör ni. cofffee
Wow! Har du äntligen lärt dig något? Fantastiskt!