handdator

Visa fullständig version : Kan detta funka?


Kedaran
2013-12-17, 11:10
Har länge kämpat med dålig utveckling av armarna och har väl egentligen aldrig tagit tag i det ordentligt och får därför skylla mig själv. Nu känns det som att det är hög tid att göra någonting åt den saken.

Tränar halvkropp 2-4 dagar i veckan där 4 är målet men 3 ofta verkligheten, 2 hör till undantagen men då får iaf hela kroppen en omgång.
Sen en tid kör jag 531 med Joker sets och First set last samt BBB vilket gör att det endast är ett par övningar per pass men ganska många reps.

I slutet av överkropps passen har jag slängt in lite extra armträning men känner mig ofta sliten och energilös i armarna vid det laget.
Tänkte istället att man tar bort armarna helt från överkropps dagen och istället lägger in det tillsammans med ben.
Ang återhämtning så tänker jag 1 dag mellan passen ibland kanske köra 2 i rad om tiden tvingar mig till det men då ta 2 dagar återhämtning vid första bästa tillfälle.

Passen skulle då se ut såhär.
Tror att triceps volymen är för stor men det återstår att se.
Kanske ska man ta och banta ner den något för att lägga in en ryggövning till på överkropps dagarna?

Tankar samt kritik uppskattas! Om någon testat något liknande och har erfarenheter så är det toppen!
Annars om jag missat något uppenbart eller tänker fel angående återhämtning/set/reps så säg till!

Militärpress 531 + Joker + FSL
Stångrodd 5x10
Bänkpress 5x10
Triceps Superset
Enarms triceps press i hiss 4x10
Tricep extension framför huvud 4x7 Samma vikt


Knäböj 531 + Joker + FSL
Lårcurl 5x10
Mage 5x10
Biceps Superset
4x8 Stånde stångcurl
4x8 Omvänd CC curl med stång

Bänkpress 531 + Joker + FSL
Latsdrag 5x10
Militärpress 5x10
Triceps Three set
Enarms tricep extension 4x8
Kickback 4x10
Triceps press i hiss 4x8

Marklyft + Joker + 2x5
Knäböj 5x10
Mage 5x10
Biceps Three set
Scottcurl m stång 4x8
Enhandshantelcurl på scottbänk 4x10

Kedaran
2013-12-17, 11:17
Assistansövningar gör med ca 65% belastning.
Ryggövningar körs just nu något lättare till förmån för kontakt. Borde ha gjort det för länge sen då jag alltid haft svårt att träffa rätt i ryggövningar.

Funderar på att ändra upplägget för rygg till ett liknande som för bröst, dvs först en tyngre sen en lättare övning.
Men det är senare.

r1kkie
2013-12-17, 12:16
Min första tanke är att lägga in mer drag så det blir lika många set drag som pressar.

Adam87
2013-12-17, 12:21
Kör pullups Chins om du vill ha feta Biceps. Jag kan bara tala för mig själv men körde pullups och chins tidigt och armarna har växt riktigt bra och gör det ännu.

Mina armar har aldrig vuxit så bra av curls träning man får prova sig fram vad som passar en själv.

Det sämsta man kan göra är att överträna armarna de behöver inte en massa set

Kedaran
2013-12-17, 13:03
Min första tanke är att lägga in mer drag så det blir lika många set drag som pressar.

Har också funderat kring detta men i princip alla PL program jag någonsin kollat på innehåller lite rygg.

Tar ju upp frågan i posten, då bör man kanske lägga till en låg rep övning först i samband med första press övningen?

Kedaran
2013-12-17, 13:05
Kör pullups Chins om du vill ha feta Biceps. Jag kan bara tala för mig själv men körde pullups och chins tidigt och armarna har växt riktigt bra och gör det ännu.

Mina armar har aldrig vuxit så bra av curls träning man får prova sig fram vad som passar en själv.

Det sämsta man kan göra är att överträna armarna de behöver inte en massa set

Svarar tyvärr inte alls bra på det, kopplar in helt fel muskler.
Körde 50 reps chins/pullups/v-pullups 2ggr/vecka och det gav inte mycket. Dessutom tar det all energi ur push övningarna för min del.

Adam87
2013-12-17, 13:06
Okey bra alla är jue olika och svarar på olika övningar så är det jue

Pretorian
2013-12-17, 13:17
Om du vill fokusera på armar kanske du ska lägga armträning på ett separat armpass.

Kedaran
2013-12-17, 18:17
Om du vill fokusera på armar kanske du ska lägga armträning på ett separat armpass.


Tack för dina funderingar och ja, visst kan man göra så men det var inte en separat dag för armarna som berördes i OP.

Pretorian
2013-12-18, 15:07
Tack för dina funderingar och ja, visst kan man göra så men det var inte en separat dag för armarna som berördes i OP.

Nej men jag tror ändå det är bättre att lägga det separat. Att lägga det sist i ett pass skulle inte fungera för mig. Bara ett förslag.