handdator

Visa fullständig version : Optimalt konsttillskott?


mozZe
2013-12-17, 00:00
Tjo!

Tänkte göra lite förändringar i livet.
Efter varit rökfri i snart 2år (är snart 28år) tänkte jag ersätta min gaminghobby med att börja BYGGA (kanske även tävla i framtiden).
Gymmar redan idag, 3-5ggr/v. Kommer att öka det till MINST 5ggr/v.

Har ingen annanstans än hit att vända mig, då jag tränar i ett "källar-gym".
Nu till det viktiga.

Idag tar jag följande:

Omega3 + D3 på morgonen.
Whey efter träningen och försöker få ihop det med en måltid strax där efter.
ZMA till sängs.

Funderar på att byta ut Whey mot EAA vid träningstillfällena och ha whey enbart för att hålla porteinintaget högt.
Samt köra med kasein att skölja ned ZMA med till natten?
Kanske ska skippa Whey helt och enbart köra med kasein i så fall?

Verkligen jättetacksam för tips och råd!
Ska bli spännande det här *flex*

Jeml
2013-12-17, 00:07
whey/eaa i samband med träning spelar ingen större roll.

i övrigt behövs inget proteinpulver. du får förmodligen i dig tillräckligt via maten.

köp kreatin monohydrat. gör dig starkare så du kan träna hårdare, binder lite vätska i musklerna så du kanske går upp nåt kilo.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PureWhey
2013-12-17, 01:11
HMB, kreatin och whey räcker bra, whey kan du ju utesluta om du får i dig tillräckligt med protein ifrån kosten som Jeml säger.

Sparven från Minsk
2013-12-17, 10:18
Optimalt enligt mig

Proteinpulver
Billigt protein per krona, smidigt att ta med sig som mellanmål och säkerhetställer att jag får i mig den mängd protein per dag jag behöver.
BCAA
Enkelt att ta innan gympasset. Finns massa studier på att just BCAA är "bra"!
Multivitamin
Billigt tillskott som ser till att jag får i mig alla vitaminer och mineraler jag behöver. Ingen mirakelkur men bättre att vara på den säkra sidan så att säga, äter ganska enformigt.
D-vitamin
Massa positiva studier på denna med. Bra nu på vinterhalvåret. Billigt att köpa.
Omega-3
Äter sällan fet fisk så omega-3 känns som ett bra tillskott i min vardag.
Kreatin
Ett av de få kosttillskott som verkligen "fungerar". Billigt idag, lätt att blanda ut i ett glas vatten och svepa.

mozZe
2013-12-18, 15:07
Tack för era svar!

Kreatin kommer jag börja med, det är väl ganska givet om man ska lyckas innan man fyller 30.

Någon typ av proteinpulver kommer jag att behöva, både som mellanmål och extra tillskott. Kommer inte kunna fixa det korrekt under jobbtider annars.

Bästa proteinet vid träning är väl BCAA/EAA? (Om man kan lita på sticky tråden)

Kasein är la bäst som mellanmål ist för whey?
Kommer nog inte få i mig tillräckligt med protein via maten

HMB är jag tveksam till...

Jeml
2013-12-18, 15:11
varför får du inte i dig tillräckligt med protein via kosten?

whey el. kasein till mellanmål spelar nog ingen större roll.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Feelgood
2013-12-18, 15:23
Kasein tycker jag passar bäst som mellanmål om man nu väljer mellan det och whey, mättar enligt mig bättre och går att göra pudding eller bara dricka det(det senare blir lite tjockt men jag gillar det)

vicarious
2013-12-18, 15:30
Funderar på att byta ut Whey mot EAA vid träningstillfällena och ha whey enbart för att hålla porteinintaget högt.

Finns ingen direkt anledning att göra så. EAA är inte bättre.


Samt köra med kasein att skölja ned ZMA med till natten?

Det beror på hur/vad du äter, inte säkert det behövs.


Kanske ska skippa Whey helt och enbart köra med kasein i så fall? [/B][/I]

Varför? Whey är billigare och hälsosammare.

Kvicksilver
2013-12-18, 15:43
Kreatin kommer jag börja med, det är väl ganska givet om man ska lyckas innan man fyller 30.

Bästa proteinet vid träning är väl BCAA/EAA? (Om man kan lita på sticky tråden)

Kasein är la bäst som mellanmål ist för whey?
Kommer nog inte få i mig tillräckligt med protein via maten

HMB är jag tveksam till...

Kreatin är inget måste men bra... om man inte tillhör de 30% som inte får någon effekt av ökade kreatinnivåer.

BCAA/EAA under träning har endast marginell effekt. Det är totala mängden protein över tid som är intressant.

Varför skulle kasein vara bättre än vassle som mellanmål? Kasein tar man oftast i samband med sänggående då det är långsamt.

Varför kan du inte få i dig tillräckligt med protein via maten? jag får i mig mina 140g utan några som helst problem varje dag.

mozZe
2013-12-18, 17:34
Tack åter igen för era synpunkter o tips!

Frugan är inte så sugen på käka kyckling, lax o nötfärs lika ofta som mig, så därför blir det ibland en del icke proteinrik mat... Samma på jobbet blir det svårt emellanåt, därför kommer jag inte alltid få i mig tillräckligt med protein.

Då stämmer alltså inte AAE tråden längre.

Varför är whey mer hälsosamt än kasein?
Rättare sagt, vad är det som gör kasein ohälsosamt?

Sverker
2013-12-18, 18:42
Kasein är inte ohälsosamt. Det är ett protein som vilket annat. Långsamt upptag. Bryts ned till ett antal olika korta peptider ( precis som vassleprotein som bryts ned till andra korta peptider ) som kan ha olika fysiologiska effekter på t e x blodtryck.

King Grub
2013-12-19, 15:08
Det är vassleprotein som har fler hälsofördelar än kasein, inte att kasein är farligt. Även om kaseinet i mjölken från våra skandinaviska kor verkar kunna öka risken för diabetes.

IvarLudvig
2013-12-19, 15:46
Glöm inte gainer! Ovärderligt när det kommer till att hålla upp kaloriintaget och återhämta bättre!

Jeml
2013-12-19, 15:59
Glöm inte gainer! Ovärderligt när det kommer till att hålla upp kaloriintaget och återhämta bättre!

då äter jag hellre lite godis/glass/bullar whatever.. istället

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

perrej
2013-12-19, 22:36
har du svårt att få i dig tillräckligt med protein under dagen så komplettera gärna maten med tonfisk lite då och då. Jag köper ica's egna tonfisk i olja för 8kr/burken. 18g protein per burk. billigt protein/krona.

Får du trots det inte i dig tillräckligt med protein så kör med proteinpulver. Jag kommer med lätthet upp i 300g protein/dag vissa dagar.

Gainer, som ivarludvig säger så är det ovärderligt när man kommer till det stadiet då man inte får i sig tillräckligt.

mozZe
2013-12-19, 23:14
Tack åter igen för era svar!

Kaloriintaget är inga problem, är till snudden matberoende...
Men sen har jag samtidigt väldigt lätt att lägga på mig i fett så behöver hela tiden äta kalorisnålt och då åker ju proteinet ofta bort i maten med, så proteinpulver kommer jag alltid att ha hemma (tycker det är gott också för den delen)
Tonfisk är en stark favorit när det gäller kalorisnålt och proteinrikt mellanmål som mättar o tar lite tid o få i sig.

Gainer har jag men använder ej, pga jag samtidigt försöker hålla mig "lean" samtidigt som jag bygger (ja, jag vet att det kan bidra till att man inte bygger optimalt, men det är det värt i min värld) Mitt mål är att hitta en livsstil som jag trivs med året runt, så tänker därför inte bulka och deffa om vartannat. (blir svårt också när man har familj)

Intressant ang Vassle o Kasein, visste jag inte och inte stött på tidigare. Men tack för infon, då kan jag lika väl hålla mig till vassle.

raddum
2013-12-20, 06:41
optimala i våra förhållanden imo: vit-d3 och något EPA(fiskolja)