handdator

Visa fullständig version : Effekt av koffein, nikotin, etanol och cannabis på prestationsförmåga


King Grub
2013-12-16, 13:34
Caffeine, nicotine, ethanol and tetrahydrocannabinol (THC) are among the most prevalent and culturally accepted drugs in western society. For example, in Europe and North America up to 90% of the adult population drinks coffee daily and, although less prevalent, the other drugs are also used extensively by the population. Smoked tobacco, excessive alcohol consumption and marijuana (cannabis) smoking are addictive and exhibit adverse health effects. These drugs are not only common in the general population, but have also made their way into elite sports because of their purported performance-altering potential. Only one of the drugs (i.e., caffeine) has enough scientific evidence indicating an ergogenic effect. There is some preliminary evidence for nicotine as an ergogenic aid, but further study is required; cannabis and alcohol can exhibit ergogenic potential under specific circumstances but are in general believed to be ergolytic for sports performance. These drugs are currently (THC, ethanol) or have been (caffeine) on the prohibited list of the World Anti-Doping Agency or are being monitored (nicotine) due to their potential ergogenic or ergolytic effects. The aim of this brief review is to evaluate the effects of caffeine, nicotine, ethanol and THC by: 1) examining evidence supporting the ergogenic or ergolytic effects; 2) providing an overview of the mechanism(s) of action and physiological effects; and 3) where appropriate, reviewing their impact as performance-altering aids used in recreational and elite sports.

The effects of caffeine, nicotine, ethanol, and tetrahydrocannabinol on exercise performance. Nutrition & Metabolism 13 December 2013.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-10-71.pdf

Alfen avf Ling
2013-12-16, 14:50
king grub jag tror du måste bli bättre på att iakta saker och ting.

ser ingenting.

hör ingenting.

TomasB
2013-12-16, 16:47
Intressant! Försökte googla men misslyckades lite. Ergogenic har jag snubblat över men inte ergolytic. Vad är skillnaden?

Linjedomarn
2013-12-16, 17:36
Intressant! Försökte googla men misslyckades lite. Ergogenic har jag snubblat över men inte ergolytic. Vad är skillnaden?

Substrat som förbättrar träningskapacitet eller idrottslig prestation kallas för "ergogenic" och substrat som försämrar kallas för "ergolytic"

TomasB
2013-12-17, 13:18
Tack Linjedomarn! Misstänkte att det var så men fick tvetydiga resultat när jag googlade!

Lance Uppercut
2013-12-17, 17:04
Riktigt amatörmässigt att inte presentera vilken ratio av indica/sativa som cannabis-strainen som testades hade. Det gör ju resultatet helt ointressant eftersom effekten är så pass olika i sådana här sammanhang.

tlk
2013-12-17, 18:01
Riktigt amatörmässigt att inte presentera vilken ratio av indica/sativa som cannabis-strainen som testades hade. Det gör ju resultatet helt ointressant eftersom effekten är så pass olika i sådana här sammanhang.

Jag vet inte var i texten du fick intrycket att författarna gjort tester av något slag. Måste varit något som jag har missat?

Och skulle de nu ha gjort det så känns det irrelevant då det handlar primärt om THC och inte om cannabis.

Lance Uppercut
2013-12-18, 17:31
Jag vet inte var i texten du fick intrycket att författarna gjort tester av något slag. Måste varit något som jag har missat?
Och skulle de nu ha gjort det så känns det irrelevant då det handlar primärt om THC och inte om cannabis.

Eftersom de har dragit slutsatser så måste väl referenserna de hänvisar till ha gjort något slags test.
Nej det är knappast irrelevant då man genomgående refererar till att cannabis är populärt bland atleter, tror du att dessa atleter använder syntetiskt THC? Om inte så har knappast studien någon praktisk betydelse.

tlk
2013-12-18, 18:36
Eftersom de har dragit slutsatser så måste väl referenserna de hänvisar till ha gjort något slags test.
Nej det är knappast irrelevant då man genomgående refererar till att cannabis är populärt bland atleter, tror du att dessa atleter använder syntetiskt THC? Om inte så har knappast studien någon praktisk betydelse.

Om man gör en studie på THC så är "cannabis" helt irrelevant, jo. Gör du en studie på cannabis påverkan på atleter så är det förstås något annat.

Nu är ju förstås det som postas i tråden inte en studie alls så det är ju rätt lungt ändå.

De flesta studier som görs är förstås inte av "praktiskt betydelse" utan olika typer av grundforskning.

Lance Uppercut
2013-12-18, 18:44
Om man gör en studie på THC så är "cannabis" helt irrelevant, jo. Gör du en studie på cannabis påverkan på atleter så är det förstås något annat.

Nu är ju förstås det som postas i tråden inte en studie alls så det är ju rätt lungt ändå.

De flesta studier som görs är förstås inte av "praktiskt betydelse" utan olika typer av grundforskning.

Min poäng var att anledningen till att man ville göra studien eller vad man ska kalla det var att cannabis är populärt bland atleter. Det står klart och tydligt i abstraktet där cannabis nämns ett flertal gånger. Därför tycker jag att det är underligt att slutsatserna inte går att generalisera till cannabis-konsumtion.

tlk
2013-12-18, 20:11
Min poäng var att anledningen till att man ville göra studien eller vad man ska kalla det var att cannabis är populärt bland atleter. Det står klart och tydligt i abstraktet där cannabis nämns ett flertal gånger. Därför tycker jag att det är underligt att slutsatserna inte går att generalisera till cannabis-konsumtion.

Det är nog anledningen till varför du vill göra en sån studie. Om du läser avsnittet som handlar om just THC (och i viss dela cannabis) så ser du att de delvis refererar forskning på hur THC fungerar i kroppen (för att förklara verkningsmekanism), och sen en studie där man gett just oral syntetiskt THC. Vilket är det normala sättet att bedriva forskning. Att sätta ett gäng atleter på att röka en fet och jämföra med en grupp andra har en hel del confounders. Inte minst att antalet aktiva substanser i en spliff är rätt många (betydligt fler än två, t.ex.), och halten dem i mellan är så klart okänt. Lättare med en standardiserad substans då helt klart, och att man börjar med en ingrediens och inte en cocktail.

Detta då för att man gärna vill utreda någon form av MoA.. och det blir ett helskotta med en fullblendsmix. Och säkerligen finns det, för atleter, mer relevanta substanser i en spliff än just THC. Att generalisera utifrån studier på THC och THCs MoA till att "det här kommer cannabis att göra för X och Y" känns väldigt vanskligt. Normalt kan man ju inte dra slutsats från en studie på en sak till en helt annan sak.

Hursomhelst så refereras även en del studier där man just har haft folk att röka en spliff och sen utföra t.ex. ett test på greppstyrka. Och där är ju klargjort exakt mängd THC i dessa försök. De är ju då tyvärr 30-40 år gamla de här studierna, och av etiska skäl görs så klart inte den här typen av studier längre.



Och som vanligt så är ju vad som står i abstract inte så jätteintressant.. särskilt inte när det är en översiktsartikel.

Gpajpen
2013-12-18, 20:33
king grub jag tror du måste bli bättre på att iakta saker och ting.

ser ingenting.

hör ingenting.

Vad menar du? Ditt inlägg makes no sense.

Lance Uppercut
2013-12-18, 21:04
Det är nog anledningen till varför du vill göra en sån studie.

Haha ok då vet jag, du är ju inte lite löjlig. Eftersom det är just det som dessa atleter gör (röker en spliff) så är kombinationen THC/CBN/CBD mer intressant än bara THC i sig. Det är inga problem ur en etisk synpunkt att göra en sådan här studie, bara att utföra den i Kalifornien eller på någon annan plats där man har lagen på sin sida. Men ja, om man gör studier där man undersöker CBN och CBD för sig och sedan gör en studier där alla dessa tre kombineras så är man hemma.

Morrris
2013-12-18, 22:06
Förstår inte vad ni diskuterar. Tre av de fem studier som det refereras till under "Effects on performance" behandlar just marijuanarökning.

Lance Uppercut
2013-12-18, 23:45
Förstår inte vad ni diskuterar. Tre av de fem studier som det refereras till under "Effects on performance" behandlar just marijuanarökning.

Se där! Case closed :)

Morrris
2013-12-19, 09:53
Se där! Case closed :)


Om jag får gissa så utgör inhalering av rök från förbrända (ofta dåligt torkade) växtdelar en viktigare faktor än kvoten av de psykoaktiva ämnena.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Lance Uppercut
2013-12-19, 10:51
Om jag får gissa så utgör inhalering av rök från förbrända (ofta dåligt torkade) växtdelar en viktigare faktor än kvoten av de psykoaktiva ämnena.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Jepp, tveksamt om det ger den viktigaste akuta effekten dock.