handdator

Visa fullständig version : Raka sets vs känsla


Jeml
2013-12-16, 13:08
Vad är bäst? köra raka sets (alltså t.ex. 50kgx10 5set) eller köra 5set på känsla så det kanske blir:
40kgx10
50kgx10
60kgx8
60kgx7
50kgx8

finns det några för nackdelar? vad är bäst? förutom att det blir lättare o tracka progression i raka sets.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Degpekka
2013-12-16, 13:32
Svårt att säga vad som är bäst egentligen... hade jag varit tvungen att välja hade jag tagit känsla av den enkla anledningen att det är för tråkigt att bara köra rakt.

r1kkie
2013-12-16, 13:56
Jag föredrar raka. Känns inte som det är ett måste att ligga nära fail på alla set.

Jeml
2013-12-16, 14:01
Jag föredrar raka. Känns inte som det är ett måste att ligga nära fail på alla set.

man måste inte ligga nära fail för man kör på känsla.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rahf
2013-12-16, 14:04
Vissa klarar av att pressa sig genom att köra på känsla. Andra behöver raka set för att tvinga sig själva att prestera, utöver vad man tror är möjligt, speciellt när kroppen är öm och träningsvärken ligger som ett ok. Jag faller alltid in i andra kategorin.

Fredrik_S
2013-12-16, 14:27
Känsla är bättre om känslan är bra kalibrerad.
Eftersom du då kan pressa dig extra på bra starka dagar och hålla igen och slippa skador på svaga dåliga dagar.

Sach
2013-12-16, 15:14
Snubben bakom "aworkoutroutine" (http://www.aworkoutroutine.com/pyramid-sets-vs-reverse-pyramid-training-vs-straight-sets/) har skrivit en vettig summering av olika typer av sets, kanske du finner intressant.
Jag personlig tror att det effektivaste är att ha en strukturerad setmetod som man använder i dom stora övningarna för att lättare kunna hålla reda på progressionen samt veta vad man ska försöka slå det kommande passet.
Raka sets där man höjer när man klarar av dom utsatta repsen i det tredje setet samt omvända stegar är mina favoriter i huvudövningarna och i komplement så är sets där man håller sig inom ett visst repsomfång och sänker vikten när man går under och höjer vikten när man går över min favorit.
Jag ska i mitt nästa upplägg prova en blandning av omvänd stege och raka sets i dom stora övningarna då jag gillar att köra mitt tyngsta set först när jag är som starkast.
Det kommer tex se ut såhär under dom styrkeinriktade passen ->

Set 1: 3-5RM
Set 2-4: 5 reps (7RM)

I det första kommer jag alltså starta med en vikt jag precis klarar av 3 reps med (3RM) och börja om på ny kula med en tyngre vikt när 5 reps klaras av med.
I dom 3 andra så kommer jag höja vikten när 5 reps klaras av i det tredje setet.
Det kommer bli intressant att se hur det funkar, det negativa är väll att man kommer att behöva köra passen 1-2 gånger innan man vet vilka vikter man måste använda.

Mats J
2013-12-16, 15:14
Jag stegar alltid upp på känsla enligt (tex)

50 kg * 5 rep
60 * 5
70 * 5
80 *5

Har jag sedan en dålig dag avslutar jag kanske med 90*1 men om jag har en bra dag pressar jag allt och kanske med forced reps etc. 90*7, dvs endast ett set som är stenhårt eller så blev det en deload det passet.

Funkar riktigt bra tycker jag. NU vill jag tillägga, har tränat snart 25 år och använde raka set under merparten av de åren.

PureWhey
2013-12-16, 15:23
Så länge du har koll nästa pass på hur du ska öka spelar det nog ingen större roll.
Jag tänker ut vilket repsomfång jag vill hålla mig inom, och justerar vikten därefter med hjälp av föregående pass.
T.ex. om jag vill hamna mellan 10-12, och klarar 10 reps ett set så sänker jag vikten för att kunna hamna däremellan igen.

Sach
2013-12-16, 15:34
och använde raka set under merparten av de åren.

Hur kunde progressionen tex se ut med dom?
Det finns ju en hel drös olika sätt att gå på raka sets.

Adama
2013-12-16, 15:37
Tycker jag har lättare för att hamna i någon slags comfort-zone-träning när jag kört på känsla. Visst jag ökar väl en smula av det med, men tycker det har varit mer effektivt när jag haft en planering att gå efter, dvs idag står det att du ska lyfta en tung vikt på jävulskt många set.. utan hänsyn till barnen väckte dig 1 timme innan väckarklockan och du hade lagt dig för sent. Då har jag ändå genomfört passet till punkt och pricka och ignorerat att kroppen helst vill ligga hemma i soffan.

z_bumbi
2013-12-16, 16:53
Det är inte antingen eller utan t ex att ha vissa set man ska göra och några man styr beroende på hur det känns är en ganska bra kompromiss, i alla fall så länge man vet att man inte tar i för mycket på de man styr själv.

Hackenschmidt
2013-12-16, 17:05
Tycker jag har lättare för att hamna i någon slags comfort-zone-träning när jag kört på känsla. Visst jag ökar väl en smula av det med, men tycker det har varit mer effektivt när jag haft en planering att gå efter, dvs idag står det att du ska lyfta en tung vikt på jävulskt många set.. utan hänsyn till barnen väckte dig 1 timme innan väckarklockan och du hade lagt dig för sent. Då har jag ändå genomfört passet till punkt och pricka och ignorerat att kroppen helst vill ligga hemma i soffan.

+1 på detta.

Kör på Russian Squat Routine just nu, var på 6x6 igår och kan lova att ifall jag hade kört på känsla så hade det blivit 3x5 på samma vikt och jag hade ändå gått därifrån och trott att jag hade pressat ut mig till max.

Psykiskt tunga övningar, särskilt om jag är kass på dem, tjänar jag på att ha en bestämd vikt på.

Däremot kör jag gärna känsla på övningar som jag gillar mycket och som är enkla att faila eller ligga nära fail på, exempelvis bänkpress. Samt små isolationsövningar och annat jox, känsla med öga på progressionen där.

edit: den bestämda vikten behöver förstås inte vara i form av raka set, så jag antar att jag inte ens svara på ursprungsfrågan. :)

Commando1980
2013-12-16, 17:16
Vad är bäst? köra raka sets (alltså t.ex. 50kgx10 5set) eller köra 5set på känsla så det kanske blir:
40kgx10
50kgx10
60kgx8
60kgx7
50kgx8

finns det några för nackdelar? vad är bäst? förutom att det blir lättare o tracka progression i raka sets.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bäst är om vikterna ökar över tid. Hur du gör är sekundärt. Känsla kan innebära så många saker så det går inte riktigt att svara på den frågan. Vissa tjänar på ha en hårdare styrning än andra.