handdator

Visa fullständig version : Ont i axel efter hopp från 10an


nicknor
2013-12-16, 04:07
Har haft ont i axeln efter att jag hoppat frön 10ans hopptorn. Men kan ta allt från början då jag hade skadat mig innan det hände.

Var så att jag körde knäböj så var jag så trött så det blev att jag ramlade fram lite med ryggen och då kände ja att det stack till lite i ländryggen. Men kändes inte så mycket förens jag gick hem från gymmet så började det göra mer och mer ont, kunde knappt böja mej framåt eller gå riktigt utan att det gjorde ont. Fick även lite ont i nacken och skulderbladen så efter ett tag åkte jag till en kiropraktor som kollade på mej och knäckte lite och sånna saker som dom gör, han sa även att jag var längre på ena sidan så att min högra sida alltid varit längre så den hat varit ansträngd hela tiden. Så gick tiden och var hos kiropraktorn några gånger. Sen så gjorde det inte så ont längre bara när jag lyfte med ryggen på fel sätt som jag aldrig gör längre då jag sänkte vikterna och övade på tekniken mer. Och detta hände ngn gång mars detta året. Sen så vilade jag ju själv klart några veckor från gymmet.

Nu till det med axeln, efter några månader senare, juni-juli någon gång så var jag och badade med några kompisar så hoppade vi från 10ans hopptorn. Då blev det så att jag råkade få ut armarna när jag kanade och kände i axeln att det gjorde ont sen när jag kom upp kunde ja inte lyfta vänster axeln och knappt vrida huvudet. Och så var det ett bra tag, gick med huvudet på sned bara för jag inte kunde ha det upprätt för det gjorde så ont. Så fick jag gå på ännu ett besök hos kiropraktorn och han försökte fixa allt med att knäcks och sånt så efter det kunde jag lyfta armen och röra nacken efter ett tag men nu flera månader senare så har jag fortfarande ont i axeln varje gång jag kör, speciellt axlar då. Smärtan sitter inne i framsida höger axeln, man kan ta fingret och trycks på just där det gör ont, känns som att jag sträckt mej när jag masserar det stället men det blir aldrig bra..

Sorry för så mycket text men tänkte höra vad ni tro det kan vara eller är det bara att inse att jag alltid kommer ha ont i axeln så som jag kommer ha i ryggen efter det som hände den?

Tror jag fick med allt också. Tack på förhand! :)

CoKEmaN
2013-12-17, 10:16
Sorry för så mycket text men tänkte höra vad ni tro det kan vara eller är det bara att inse att jag alltid kommer ha ont i axeln så som jag kommer ha i ryggen efter det som hände den?

Tror jag fick med allt också. Tack på förhand! :)

Saknas lite info, till exempel hur gammal är du? Prognos ser väldigt annorlunda ut beroende på vem som gjort illa sig.. Är du träningsvan sen tidigare? Hur tränar du nu? osv osv osv... Följ gärna mallen som finns.

Oavsett svaren på det så skulle jag vilja skriva detta:

Menar du att du skadat ryggen så pass illa att den aldrig kommer bli bra?
Det tvivlar jag på, och samma gäller axeln, det borde gå att träna för att bli bättre.

Gå till en sjukgymnast och få ett specialutformat träningsprogram som ska stabilisera axeln och ryggen. Sen utför du övningarna precis så ofta som sjukgymnasten säger, så ska du se att det i alla fall kommer lindra problemen även om de kanske inte försvinner helt..

nicknor
2013-12-18, 19:44
Saknas lite info, till exempel hur gammal är du? Prognos ser väldigt annorlunda ut beroende på vem som gjort illa sig.. Är du träningsvan sen tidigare? Hur tränar du nu? osv osv osv... Följ gärna mallen som finns.

Oavsett svaren på det så skulle jag vilja skriva detta:

Menar du att du skadat ryggen så pass illa att den aldrig kommer bli bra?
Det tvivlar jag på, och samma gäller axeln, det borde gå att träna för att bli bättre.

Gå till en sjukgymnast och få ett specialutformat träningsprogram som ska stabilisera axeln och ryggen. Sen utför du övningarna precis så ofta som sjukgymnasten säger, så ska du se att det i alla fall kommer lindra problemen även om de kanske inte försvinner helt..


!9 år.
Väger cirka 90 kg.
193 cm.

Jag brukar köra så strikt som möjligt och oftast mer än 10 reps på dom flesta övningarna. Gillar inte att ta för mycket vikt än vad jag orkar för att impa osv, även märkt att jag växer mer när jag kör så. Lite annorlunda med bänk, böj och, mark angående repetitioner. Tränat riktigt seriöst och märkt att jag växt sen börjar av 1 på gymnasiet och tog student nu i maj så cirka 3 år då, men började redan någon gång i i 7an men då kunde jag ingenting osv. Sen efter skadan med ryggen började jag öva mer på tekniken och det har blivit bättre.

Hört att många säger att sjukgymnast inte är något att ha om det inte gäller någon skada som krävt att man brutit något/opererat eller så, men får gå till en kiropraktor eller sjukgymnast och kolla.

Tack för svaret.