handdator

Visa fullständig version : Hur många gånger per månad, en normal månad, dricker ni alkohol?


MrLomax
2013-12-16, 02:02
Läste denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207444 och tänkte att vi skulle kolla vad ni har för alkoholvanor.

-Frågan är alltså "Hur många gånger per månad, en normal månad, dricker ni alkohol?"

I tråden får ni berätta hur mycket det i genomsnitt brukar vara. Har ni alkoholproblem? Sökt hjälp? Är alkoholism vanligt i er familj?

---

Jag kan börja.
Mina alkoholvanor går i vågor och just nu skulle jag säga att jag dricker mer än jag vanligtvis gjort de senaste 10-15 åren. En fylla kanske 2 ggr i månaden, alltså 8-12 stora öl eller 4 öl och några shots/drinkar. På det också lite salongsberusning (2-4 öl) ca 2-4 ggr per månad. Man skulle kunna säga att jag dricker ungefär en platta starköl per månad.

Mellan 2003-2012 drack jag max 4 ggr per år. Min exfru sa att jag hade alkoholproblem. Problemet bestod i att jag köpte alkohol men aldrig drack upp den.

Anledningen till att jag dricker mer ofta nu är att jag går på krogen oftare, är ute med vänner, har råd att gå ut, är singel/ensam och där man träffar nya vänner är ofta på ställen där det serveras alkohol. Dålig ursäkt, jag vet.

2014 tänker jag minska på alkoholen ganska mycket. 2014 är året då jag ska träna hårdare och springa mitt första maratonlopp.

Min pappa är alkoholist och har väl troligen varit det de senaste 40 åren, men jag är inte uppvuxen med han så det sociala arvet har jag inte ärvt av honom. Jag drack som absolut mest när jag var 20-22 år (41 nu) och då kunde det väl ibland vara en rejäl fylla 2-3 ggr i veckan. Nu skulle jag säga att risken att jag skulle bli alkoholist är i princip obefintlig. Mitt barskåp är rätt imponerande, men också imponerande orört. Kan man ha den mängden sprit hemma utan att den rörs på månader är man inte i riskzonen för alkoholism.

För min del är det okej om alkohol skulle förbjudas och bara försvann. Alkohol är inget viktigt i mitt liv. Om alkohol hade "uppfunnits" idag skulle den ha förbjudits, för det är fan inte bra.

----

Nu är det er tur att berätta!

XXXL
2013-12-16, 02:06
Kanske 4 gånger om året, köper också på mig sprit men dricker inte upp.

limenka
2013-12-16, 02:08
Sedan i somras har jag beslutat att inte dricka alkohol igen (därför att jag inte gillar det helt enkelt). Då jag väl drack blev det cirka 2 gånger/år.

Jens.Andersson
2013-12-16, 02:10
Fan vilka värdelösa alternativ. Det näst minsta man kan välja innefattar att dricka båda de 2 dagar normalt arbetande människor kan dricka varje vecka.

4-6 gånger om året.

Fartman
2013-12-16, 02:13
Tja, alltså det blir ju hyfsat ofta men det blir inga mängder varje gång precis förutom dom gånger jag medvetet går in för att "supa till" för då blir det hyfsat rejäla mängder. Jag upplever inte att jag har något problem med alkoholen i dagsläget men jag är på min vakt så att säga då jag vet att jag ffa som yngre kunde ha rätt dåligt ölsinne och att alkoholism finns/funnits på båda sidor av släkten. Upplever dock att även om mitt drickande i total mängd förmodligen är större nu än när jag var yngre så är det på en mycket, mycket sundare nivå beteendemässigt. Är väldigt sällan lika "knall" som man vid 18-20års ålder var mer eller mindre varje helg.

EDIT: Av mina gånger jag dricker så är alltså majoriteten sånna gånger när man dricker 1-2 öl, tex till mat.

ByggarBertil
2013-12-16, 02:13
Blir en rejäl fylla en gång i veckan och kanske 4-5 öl 2 gånger i veckan på det, dricker då ja gär deppig.

Arf Pingvin
2013-12-16, 02:15
Säkert 5-10 ggr per månad om en finöl eller en 3,5a i bastun räknas.

billmaier
2013-12-16, 02:16
Har börjat dricka mer än tidigare. Förr söp jag i princip aldrig, men nu brukar det bli 1-3 gånger i månaden. Hade tidigare en sån fruktansvärd optinojja, och kunde inte ens tänka mig att dricka alkohol, men nu har jag fått en mer avslappnad syn på att supa. En fylla då och då påverkar träningen ingenting och kan t.o.m. vara nyttigt ibland när man får lite annat att tänka på. Dessutom är det roligt att vara full.

tjing
2013-12-16, 02:20
Beror helt på.

I perioder ingenting, i andra perioder för ofta.

Alkohol för mig är dock både en lindring av andra saker förutom effekter av alkohol på välmående i sig.

Alkohol är självhjälp för män.

Fartman
2013-12-16, 02:21
Har börjat dricka mer än tidigare. Förr söp jag i princip aldrig, men nu brukar det bli 1-3 gånger i månaden. Hade tidigare en sån fruktansvärd optinojja, och kunde inte ens tänka mig att dricka alkohol, men nu har jag fått en mer avslappnad syn på att supa. En fylla då och då påverkar träningen ingenting och kan t.o.m. vara nyttigt ibland när man får lite annat att tänka på. Dessutom är det roligt att vara full.

Hur fånigt det än är så kan jag inte annat än att hålla med. Jag tycker verkligen om att vara full måste jag erkänna.

MrLomax
2013-12-16, 02:27
Fan vilka värdelösa alternativ. Det näst minsta man kan välja innefattar att dricka båda de 2 dagar normalt arbetande människor kan dricka varje vecka.

4-6 gånger om året.
Sant. Kan man ändra alternativen?

Vanligt vatten
2013-12-16, 02:49
Alkoholen kan ju ge jävligt sköna dopaminutsöndringar. En del av mina bästa ögonblick i livet är nog med alkohol under varma och härliga sommarkvällar.
Däremot är det ju inte långsiktigt hållbart, så jag brukar hålla mig till att bara dricka på somrarna typ. Dricker man för ofta så tappar ju dessa sköna dopaminkickar sin glans, som mig veterligen också kan ge permanenta skador på hjärnan, så jag kör på kvalité när det gäller mina fyllor istället.

I annat syfte så fyller alkoholen ingen större funktion hos mig; den gör mig förvisso mer social men jag vill att det ska hänga mindre på den om jag är det och sen finns det alkoholfria drycker som är minst lika goda. Sen kostar alkohol skjortan idag.

Red Apple
2013-12-16, 02:52
För ofta :/

mangemani
2013-12-16, 03:12
zip, nada.
enda gångerna jag dricker på året är typ på nyårsafton, men dricker inte ens alla år, så ja, ingenting blir väl mitt svar

LeBron
2013-12-16, 03:17
0-1. Kanske på födelsedag/nyår.

MrLomax
2013-12-16, 03:24
Fan vilka värdelösa alternativ. Det näst minsta man kan välja innefattar att dricka båda de 2 dagar normalt arbetande människor kan dricka varje vecka.

4-6 gånger om året.
Det borde alltså vara ett alternativ

"Mindre än 1 gång per månad."

Kan någon moderator lägga till det alternativet?

Hemi
2013-12-16, 03:41
Det var säkert ett år sedan på en grillfest jag hade och då drack jag väl en lager själv. Enligt pollen helnykterist.

Diomedea exulans
2013-12-16, 04:28
Kunde inte hantera det, så jag blev helnykterist.

130kg finsk sisu
2013-12-16, 05:42
0-1 gång.

King Grub
2013-12-16, 05:53
0.

Sniggel
2013-12-16, 05:59
Helnykterist är närmast sanningen. Men det ligger nog i snitt på ½ gång i månaden. Har nämligen ökat min konsumtion på sistone :p

Yes
2013-12-16, 06:12
1-2 dagar/vecka. Ibland mer, ibland mindre.

Nixon
2013-12-16, 06:43
Senaste halvåret har det väl iaf blivit en 3-4 drängfyllor/månad.

Sheogorath
2013-12-16, 06:57
Jag dricker i regel två öl klass II (3,5%) på lördagar i TV-soffan, ofta även under deff. Mot slutet av dieterna plockar jag bort dom till förmån för bättre saker att lägga kalorierna på, men jag snittar nog på 2-3 ggr / månad utslaget på ett år. Men i regel alltså väldigt beskedliga intag varje gång. Motsvarar en snaps 8 cl, typ.

BelowAverage
2013-12-16, 07:11
Ligger närmre helnykterist än något annat alternativ.

r1kkie
2013-12-16, 07:17
4 ggr per år kanske

Olegh
2013-12-16, 07:36
Oftast 1-3 öl per helg, ibland några stycken torsdag/fredag.

tlk
2013-12-16, 07:48
Riktigt obehagligt rus. 0 gånger.

Johan_P
2013-12-16, 07:51
1-4 gånger/månad kanske. Tar gärna vin till schysst middag när man lyxar till det lite. Är man på restaurang brukar det bli alkohol i någon form.

cero
2013-12-16, 07:56
2 ggr per månad.

O_Wao
2013-12-16, 07:56
Är väldigt sällan drängfull, men dricker vin till maten på fredagar och/eller lördagar. Dricker ytterst sällan starksprit.

ceejay
2013-12-16, 08:03
Ett par gånger om året

MilkmaN
2013-12-16, 08:35
Blir ändå ganska ofta, nästan varje vecka. Käkar god middag -> Dricker vin till. Går på restaurang -> Dricker vin. Går på afterwork emellanåt, då slinker det ner några öl, någon har inflyttningsfest/födelsedagsfest/vadsomhelstfest, då blir det lite att dricka.

LoveMachine
2013-12-16, 08:36
Jag svarar 11-20 gånger i månaden, med siktet på den lägre delen av intervalet. D.v.s. motsvarande 3-4 gånger i veckan, fast det låter ju värre än det är. Super till lite mer seriöst är nog inte ens varannan månad. Även om min vistelse på Svalbard utgjorde ett tydligt undantag. Om man tar den här veckan som ett exempel så var det en öl till maten på onsdag, ett glas vin, ett glas öl och en calvados på fredag samt ett glas vin på lördag.

Jag dricker definitivt fler dagar i veckan än för fem år sedan men är samtidigt rätt säker på att jag totalt sett dricker betydligt mindre mängder än förrut och på ett betydligt mindre problematiskt sätt.

Mental
2013-12-16, 08:51
Jag dricker dagligen. Och blir full kanske en gång i kvartalet ungefär.
Är ölnörd och har öl som hobby, så det blir 1 öl varje kväll som smuttas, sniffas och analyseras :)

Dreas
2013-12-16, 08:54
Det var nog den sämsta pollen i världshistorien, inget eller minst 12ggr per år.... Räknar man i snitt så kanske det blir något sådant iofs.

Men njae. Mindre än en gång i månaden oftast. Men vissa månader kan det bli både 1,2 och 3 ggr.

Quint
2013-12-16, 08:54
3-4 gånger / år och de gångerna det blir är det ändå sällan några större mängder.

Valde nykterist-alternativet eftersom det kändes närmare sanningen 1-4 ggr/månad...

tntballe
2013-12-16, 09:07
1 öl/5 cl starksprit 1,5 gång i veckan tror jag att snittet blir.

Chrillee
2013-12-16, 09:49
Så när som på varje helg, blir oftast en öl/glas vin till maten.

awesomooo
2013-12-16, 09:59
Inte druckit en droppe alkohol sen i somras. Under ett år kanske jag dricker 2-3 gånger. Har aldrig tagit en öl eller liknande bara för att det är "gott", dricker jag så är det för att bli full.

Tyrwing
2013-12-16, 10:01
Samlar polare ca 1 gång i månaden där vi dricker några öl och hittar på något. Btukar bli salongsberusad som mest. Men funderar på att sluta helt.

benya
2013-12-16, 10:11
I somras blev 2-3 ggr i veckan, med kanske en brak fylla
Nu är det lugnare, säsongen är annan men har börjat smådricka mer. Blir nog vin 2-3 ggr i veckan och en rejäl fylla 1-2 ggr /mån
Det nalkas semester runt hörnet dock, då kommer det drickas nästan dagligen i 3 veckor…

Förjävligt när jag tänker efter (seriös gym-atlet som man är) men vadskamangöraliksom..

Mora spöket
2013-12-16, 10:29
Har aldrig druckit alkohol

LadyG
2013-12-16, 10:30
Dricker inte, det smakar inte gott. Har inget behov av att vara full för att ha roligt och ogillar dagen efter.

KangaBanga
2013-12-16, 10:31
0.5/manad dar malet ar att ga pa lokal

Publunch pa jobbet varje fredag, 1-3 ol till steken
Vin hemma till middagen ar det nog i snitt 5 ganger per manad
Vin pa restaurang ar det nog i snitt 2 ganger per manad


Det leder till att det under 8.5 dagar per manad inmundigas alkoholhaltlig dryck

Andy.da.wohoo
2013-12-16, 10:36
Inser nu att jag fick en brainfart när jag svarade bara 1-4 gånger per månad en normal månad då jag tänkte bli berusad. Men ärligt svar är nog att det blir 5-10 gånger per månad. Händer att det blir tokmycket mer någon enstaka månad.

TomasB
2013-12-16, 10:47
Finns det 31 stycken helnykterister som svarat (inklusive undertecknad då). Impressive! :)

tearz
2013-12-16, 10:53
Varje helg i princip.

Minimjölk
2013-12-16, 11:02
Har alkoholister i släkten men inte i min närmsta familj men då jag själv är en allt eller inget person så är jag på min vakt ang mitt eget bruk.

har haft en optinojjeperiod när ja gknappt drack någonting på 5år men med ökat samliv, middagar, bättre ekonomi etc. serveras det allt oftare alkohol och då jag själv uppskattar både smak, känsla och den sociala biten så blir det ju att jag dricker några gånger i månaden.

Dricker så gott som aldrig när jag är ensam, Dricker heller aldrig när jag är ledsen, nedstämd (då jag ändå inte är sugen).

Jag dricker uteslutande när jag själv är glad och jag blir alltid gladare och ser världen mer positiv med alkohol i blodet. Därför ser jag inte någon omedelbar risk till alkoholism.

Däremot är jag en samlare av rang vilket har gjort att jag fått slänga en hel del öl genom tiderna då de står och blir gamla mellan bjudningarna. Föredrar därför sprit i olika former då jag kan spara dessa under längre tid.

AronP
2013-12-16, 11:06
0-2 fyllor/år
0-7 kvällar med 1-2 öl/år

Så säg 0-9 gånger/år då.

Perramja
2013-12-16, 11:06
Tar mig gärna ett glas rött på kvällen några dagar i veckan sen blir det oftast fest till helgen=)

Oljeblixten
2013-12-16, 11:13
Har ingen som allmänt är alkoholist i släkten utom vissa som kanske är lite väl törstiga, men i släkten är det så att så länge man är högutbildad/gjort karriär får man dricka hur mycket man vill utan att någon dömer. Konstig inställning.

Har som vissa här känner till en del alkoholproblem, som mest 20-25ggr/månad just nu inga alls förutom ett par små snedsteg som tagits.

TomasB
2013-12-16, 11:19
Har ingen som allmänt är alkoholist i släkten utom vissa som kanske är lite väl törstiga, men i släkten är det så att så länge man är högutbildad/gjort karriär får man dricka hur mycket man vill utan att någon dömer. Konstig inställning.

Har som vissa här känner till en del alkoholproblem, som mest 20-25ggr/månad just nu inga alls förutom ett par små snedsteg som tagits.

20-25 ggr per månad är onekligen rätt saftigt.
Men du har fått rätsida på det nu eller? :)

gohardorgohome
2013-12-16, 11:43
Runt fyra tillfällen om året ungefär och varit så dem senaste åren.

filmjölk
2013-12-16, 11:46
Dricker nog en öl ett par ggr i veckan, väldigt sällan mer än så.

Wibba
2013-12-16, 12:08
Vem i helvete som hänger på träningsforum super 20-30 gånger i månaden?

Dricker ca 1 gång i månaden, är student men ogillar klassen så jag hänger mest med tränande folk och alla är inte så glada i alkoholen där!

BelowAverage
2013-12-16, 12:18
Vem i helvete som hänger på träningsforum super 20-30 gånger i månaden?


Hur tänker du nu?
Det är inte som att träning per automatik blir meningslöst bara för att man råkar vara en person som gillar att festa / alkohol.
Det finns jäkligt många människor som festar och/eller tränar, blir lite konstigt att se dem som motpoler.

4623
2013-12-16, 12:22
http://cdn.theatlantic.com/newsroom/old_wire/img/upload/2012/12/20/jersey-shore-ending/original.jpg

TomasB
2013-12-16, 12:30
Hur tänker du nu?
Det är inte som att träning per automatik blir meningslöst bara för att man råkar vara en person som gillar att festa / alkohol.
Det finns jäkligt många människor som festar och/eller tränar, blir lite konstigt att se dem som motpoler.

Fast om man dricker 30 dagar av 30 möjliga har man rätt lite tid att träna på. ;-)

r1kkie
2013-12-16, 12:32
Vem i helvete som hänger på träningsforum super 20-30 gånger i månaden?

Dricker ca 1 gång i månaden, är student men ogillar klassen så jag hänger mest med tränande folk och alla är inte så glada i alkoholen där!

Hur får du "dricker du alkohol" till "super"?

Jag ser det som att personen som svart de kanske dricker en öl / ett glas vin till maten, eller kanske en liten whiskey på kvällskvisten. :)

maaherra
2013-12-16, 12:39
Vet inte om det beror på klientelet här på kolozzeum eller om det verkligen är så att jag dricker väldigt ofta men det blir i snitt 3-4 gånger i veckan. Typ två öl eller två glas vin vid varje tillfälle.

BelowAverage
2013-12-16, 12:41
Fast om man dricker 30 dagar av 30 möjliga har man rätt lite tid att träna på. ;-)

Nedanstående gentleman hann svara på din fråga så som jag hade tänkt ;)

Hur får du "dricker du alkohol" till "super"?

Jag ser det som att personen som svart de kanske dricker en öl / ett glas vin till maten, eller kanske en liten whiskey på kvällskvisten. :)

Jag tror att ev. åverkan över träningen från någon svagare rusdryck till kvällsmaten är något man inte bör göra annat än opti-nojja över.

Wibba
2013-12-16, 12:50
Hur får du "dricker du alkohol" till "super"?

Jag ser det som att personen som svart de kanske dricker en öl / ett glas vin till maten, eller kanske en liten whiskey på kvällskvisten. :)

Iochförsig tänkte jag inte på att det finns många som dricker en öl/ett glas vin till maten eller whiskey (whisky whatever) då jag själv är en "allt eller inget"-människa. Rent spontant känns det dock mer som en alkisvarning att dricka 20-30x per månad än att man "unnar sig" ett glas berusningsmedel mer än varannan dag.

Rikard Jansson
2013-12-16, 12:53
0.2

Gabriel174
2013-12-16, 13:12
Noll.

Första gången jag drack var strax efter att jag fyllt 17 år, och jag har sedan dess druckit tre gånger (?) i mitt liv. Inte rört en droppe på två år nu, och så kommer det att förbli. Det är varken gott eller nyttigt, så jag ser ingen poäng med att dricka sprit.

Snobbe
2013-12-16, 13:25
Runt 2-4 ggr i månaden. Men inte så mycket när det väl blir av (oftast). Senast blev det rätt mycket och jag vet inte varför jag får för mig att de e en bra idé. Jag har bara tråkigt och mår dåligt dagen efter av för mycket alkohol.

Mental
2013-12-16, 13:46
Iochförsig tänkte jag inte på att det finns många som dricker en öl/ett glas vin till maten eller whiskey (whisky whatever) då jag själv är en "allt eller inget"-människa. Rent spontant känns det dock mer som en alkisvarning att dricka 20-30x per månad än att man "unnar sig" ett glas berusningsmedel mer än varannan dag.

Det är väl ganska väl utforskat, de som dricker mycket men mer sällan har större risk att utveckla beroende än de som dricker lite men oftare.

Jag utgår från socialstyrelsens syn på riskbruk när jag pratar om alkoholintag med mina patienter.

http://i.imgur.com/udeLXQu.jpg


1 glas rött till maten 30ggr i månaden bedömmer jag inte som ett riskbeteende. Men om man suger i sig en flaska och lite till på lördagkvällen så är det dags att se över vanorna, det är berusningsbeteendet som är den stora beroenderisken.

Mental
2013-12-16, 13:53
Här avser man nog ca 5-5.5% alkohol som starköl, om man som jag gärna mumsar belgisk öl kring 10% så är det max en flaska per kväll för att inte klassas som riskbruk. Dricker man vanlig starköl kring 5% kan man ta två st 33cl.

lei
2013-12-16, 13:58
Intressant, dricker väldigt lite annat än till mat och små mängder, men tar sedan igen det med brakfyllor ca 2-4 ggr per år. Där står det ju iofs att risk ligger på 1/månad.

TomasB
2013-12-16, 14:13
Nedanstående gentleman hann svara på din fråga så som jag hade tänkt ;)



Jag tror att ev. åverkan över träningen från någon svagare rusdryck till kvällsmaten är något man inte bör göra annat än opti-nojja över.

Fast den gode gentlemannen jag svarade skrev:

Har som vissa här känner till en del alkoholproblem, som mest 20-25ggr/månad

Betvivlar att en person som tar ett glas vin om dagen ser sig själv som en person med alkoholproblem utan snarare att herren jag citerade dricker 20-25 dagar i månaden. (Och vi som har alkoholproblem dricker inte "ett" glas. Det är liksom det som skiljer oss från Er andra). ;)

I övrigt bor jag ihop med en kvinna som dricker ett glas vin till maten lätt 5 dagar i veckan och ser inga som helst problem med det, varken hälso eller "opti"-mässigt för den delen. :) (Inte frekvensen i tillfällen som avgör huruvida du har problem med din konsumption).

Wibba
2013-12-16, 14:14
Många säger att de bara dricker ett glas till maten men jag tror verkligen inte folk är ärliga med sig själv när de säger så. Visst är det säkert många som faktiskt talar sanning, men det är ännu fler som försöker lura sig själv. De flesta som dricker en öl eller ett vinglas säger ju själv att de vill ha mer efter första glaset och de många av dessa dricker nog mer utan att inse/erkänna det. Ett glas till maten tillsammans med en vän/väninna brukar ofta spåra och bli mycket mer än bara ett glas, alternativt ett jävligt stort glas i storleksordningen karaff.

Mental
2013-12-16, 14:23
Många säger att de bara dricker ett glas till maten men jag tror verkligen inte folk är ärliga med sig själv när de säger så. Visst är det säkert många som faktiskt talar sanning, men det är ännu fler som försöker lura sig själv. De flesta som dricker en öl eller ett vinglas säger ju själv att de vill ha mer efter första glaset och de många av dessa dricker nog mer utan att inse/erkänna det. Ett glas till maten tillsammans med en vän/väninna brukar ofta spåra och bli mycket mer än bara ett glas, alternativt ett jävligt stort glas i storleksordningen karaff.

Vad baserar du det på? Personlig erfarenhet eller bara vad du tror att andra gör?

Wibba
2013-12-16, 14:37
Det man ser dagligen, egen erfarenhet, andras erfarenheter som delas, min egen tro. Jag sitter tyvärr inte på några vetenskapliga studier som avhandlar detta. Gör du?

Mental
2013-12-16, 14:40
Det man ser dagligen, egen erfarenhet, andras erfarenheter som delas, min egen tro. Jag sitter tyvärr inte på några vetenskapliga studier som avhandlar detta. Gör du?

Nej, jag har ingen erfarenhet som pekar i den riktningen, så jag väljer att inte tro något om hur det är för andra.

Jag ser inte dagligen hur andra sköter sina intag, och jag väljer att inte gissa något om andras, så jag har bara mitt eget förhållande till alkohol att utgå från. Jag hoppades bara att du hade mer kunskaper att delge i ämnet :)

drakfelt
2013-12-16, 14:40
Jag dricker mig full ~4 ggr per år. Utöver detta dricker jag en 6:a whisky eller ett glas rödvin ~ 4 ggr per månad.

Wibba
2013-12-16, 14:43
Nej, jag har ingen erfarenhet som pekar i den riktningen, så jag väljer att inte tro något om hur det är för andra.

Jag ser inte dagligen hur andra sköter sina intag, och jag väljer att inte gissa något om andras, så jag har bara mitt eget förhållande till alkohol att utgå från. Jag hoppades bara att du hade mer kunskaper att delge i ämnet :)

Jag är från den norrländska urskogen och kan väl liknas med en surfinne enligt söderbor. Alkoholism ligger i släkten och alkohol är rätt vanligt här uppe, både bland äldre och ungdomar. Det är förmodligen därför jag har den syn jag har på alkohol.

filmjölk
2013-12-16, 14:52
Jag tror man kanske får skilja på att dricka alkohol och att dricka alkohol. Även om det rör sig om samma mängd, så är det kanske en skillnad på att dricka tre öl på puben med sina kompisar och att dricka tre öl hemma i sin ensamhet framför datorn. Eller att bli redigt packad på nattklubben en lördagskväll eller att bli redigt packad framför kassa tv-program en söndagsförmiddag.

Eller två glas vin till en god restaurangmiddag vs två glas vin till sibyllaburgaren. Eller en veckas tonårsfyllor i Ayia-Napa vs en veckas tonårsfyllor i Berras enrummare.

Alfen avf Ling
2013-12-16, 14:54
Jag tror man kanske får skilja på att dricka alkohol och att dricka alkohol. Även om det rör sig om samma mängd, så är det kanske en skillnad på att dricka tre öl på puben med sina kompisar och att dricka tre öl hemma i sin ensamhet framför datorn. Eller att bli redigt packad på nattklubben en lördagskväll eller att bli redigt packad framför kassa tv-program en söndagsförmiddag.

Eller två glas vin till en god restaurangmiddag vs två glas vin till sibyllaburgaren. Eller en veckas tonårsfyllor i Ayia-Napa vs en veckas tonårsfyllor i Berras enrummare. tror oxå de e bättre o dricka hemma t ex då har man 1 kg kvarg hemma på rummet haha ute käkar man bara på donken vem sätter sig utanför ica o blandar kvarg och fun light!!

Mental
2013-12-16, 14:56
Jag tror man kanske får skilja på att dricka alkohol och att dricka alkohol. Även om det rör sig om samma mängd, så är det kanske en skillnad på att dricka tre öl på puben med sina kompisar och att dricka tre öl hemma i sin ensamhet framför datorn. Eller att bli redigt packad på nattklubben en lördagskväll eller att bli redigt packad framför kassa tv-program en söndagsförmiddag.

Eller två glas vin till en god restaurangmiddag vs två glas vin till sibyllaburgaren. Eller en veckas tonårsfyllor i Ayia-Napa vs en veckas tonårsfyllor i Berras enrummare.

Vill du mena att det är mindre risk för beroende om man super på krogen i stället för hemma? Jag tror snarare det handlar om varför man dricker. Dricker man för att man mår dåligt/har tråkigt/är ensam så ökar nog risken. Men om man inte dricker för effekten så tror jag inte det är farligare att ta ett glas rött till gorbypirogen hemma ensam en kväll i jämförelse med att ta ett glas rött på finkrogen. Förutsatt att det sker med samma frekvens.

Sir Anselm
2013-12-16, 15:04
Ölnörd som man är så blir det en öl lite då och då. Men aldrig mer än en om det är veckodag, kanske 2-3 på fredag- och lördagkvällar. Så en 11-20 skulle jag tro, men inga stora mängder vid de enskilda tillfällena.

Pudzianovski
2013-12-16, 15:07
3-6 gånger per år.

Minimjölk
2013-12-16, 15:11
Vill du mena att det är mindre risk för beroende om man super på krogen i stället för hemma? Jag tror snarare det handlar om varför man dricker. Dricker man för att man mår dåligt/har tråkigt/är ensam så ökar nog risken. Men om man inte dricker för effekten så tror jag inte det är farligare att ta ett glas rött till gorbypirogen hemma ensam en kväll i jämförelse med att ta ett glas rött på finkrogen. Förutsatt att det sker med samma frekvens.


Jag tror även jag att man är mer i riskzonen om man dricker för att trösta/lindra än för att höja den goda stämningen ytterligare. Jag är dock tämligen säker på att det finns ett gäng glada festprissar som kan berätta en annorlunda historia.

Jag tror mycket handlar om det psykiska och för många människor är vanor väldigt viktiga. För vanemänniskan kan det kännas lite konstigt att plötsligt utesluta ett glas vin till dieten. Är det såpassa allvarligt att man då konstant tänker på glaset med vin och känner att middagen är förstörd då kan man ju fundera på hur det står still.


Vi har alla olika förutsättningar från start och utsätts för olika prövningar i livet och jag tror att kombinationen av dessa till största andel utgör om du är i riskzonen eller ej.


Är du en person som gillar att testa gränser.
Är du en person som gillar allt eller inget.
Är du en person som gillar att tappa kontrollen.
Är du en person som gillar att fly den grå vardagen.
Är du en beroendemänniska?
Är du en vanemänniska?
Är du en människa som lever mer i nuet och bryr sig mindre om morgondagen?
Har du alkoholister i familjen?
mm mm mm

Klickar du ja på flera av de personlighetsdragen så ligger du i riskzonen och då kan man i skeden av livet ramla in i en tråkig trall om man inte är observant. Om man vet att man tillhör riskkategroin kan det vara klokt att sätta upp sina egna gränser för vad som känns bra och sedan se till att man inte ouppmärksammat flyttar dessa gränserna.

BelowAverage
2013-12-16, 15:20
Att dricka för att lugna nerverna efter en typisk dag på jobbet eller för att lindra en fysisk smärta känns rätt vanligt. Fast jag måste säga att det är imo bättre anledningar än att slentrianmässigt dricka vin varje dag.

Raschmus
2013-12-16, 15:22
Efter att ha läst tråden känner jag mig lite alkad får jag säga...

En vanlig månad dricker jag mig salongsberusad eller rejält bonnfull drygt 1,5ggr/vecka.

På semester (vare sig hemma eller bortrest) är det helt andra permisser och dricker gärna varje dag oavsett om det är 1vecka på Ayia Napa eller 5 veckor på sommaren på hemmaplan.

Känner mig inte direkt i någon farozon men vet om att det är rätt så högt intag om man jämför med andra vuxna människor. "Problemet" är väl att jag umgås och ffa umgåtts så mycket med krögare och restaurangfolk att 1,5-2ggr fylla per vecka känns som noll och nada när min omgivning även dricker en daglig flaska vin söndag-torsdag.

För att visa för mig själv varje år att jag inte har några problem att hålla upp så dricker jag aldrig en droppe i Septembermånad.

filmjölk
2013-12-16, 15:24
Vill du mena att det är mindre risk för beroende om man super på krogen i stället för hemma? Jag tror snarare det handlar om varför man dricker. Dricker man för att man mår dåligt/har tråkigt/är ensam så ökar nog risken. Men om man inte dricker för effekten så tror jag inte det är farligare att ta ett glas rött till gorbypirogen hemma ensam en kväll i jämförelse med att ta ett glas rött på finkrogen. Förutsatt att det sker med samma frekvens.

Jag har en vag känsla av att ett glas rött till gorbypirogen faktiskt skadar mer än ett glas rött till restaurangmiddagen. Det är ju rätt ologiskt, men alkoholmissbruk är kanske kontextuellt? Få skulle ju kalla en festprisse som super på nattklubbar och beställer in helrör i ishink för alkoholist, men sitter man ensam framför world of warcraft och drar i sig ett helrör då jäklar har man problem.

Raschmus
2013-12-16, 15:28
Jag har en vag känsla av att ett glas rött till gorbypirogen faktiskt skadar mer än ett glas rött till restaurangmiddagen. Det är ju rätt ologiskt, men alkoholmissbruk är kanske kontextuellt? Få skulle ju kalla en festprisse som super på nattklubbar och beställer in helrör i ishink för alkoholist, men sitter man ensam framför world of warcraft och drar i sig ett helrör då jäklar har man problem.

Du är aldrig ensam på World of Warcraft.



Men tror det också... Känns mer alkis att dra en sexa hemkört i soffan framför Lyxfällan än att dra en sexa avec på en bra krog efter bra måltid.

Mental
2013-12-16, 16:01
Jag har en vag känsla av att ett glas rött till gorbypirogen faktiskt skadar mer än ett glas rött till restaurangmiddagen. Det är ju rätt ologiskt, men alkoholmissbruk är kanske kontextuellt? Få skulle ju kalla en festprisse som super på nattklubbar och beställer in helrör i ishink för alkoholist, men sitter man ensam framför world of warcraft och drar i sig ett helrör då jäklar har man problem.

Jag tror att det synsättet är en förklaring till att man ser så mycket missbruk hos rikare personer, det är socialt mer ok att dricka några glas vin varje dag om man hela tiden äter ute på finare restauranger.

jenni
2013-12-16, 17:22
Dricker aldrig, har varit full en gång i mitt liv, det räckte för att jag inte skulle gå i närheten av alkohol igen*spy*

Heddaway
2013-12-16, 17:23
Dricker aldrig, har varit full en gång i mitt liv, det räckte för att jag inte skulle gå i närheten av alkohol igen*spy*

Skönt o se att man inte är ensam om att tacka nej till alkohol ;)

jenni
2013-12-16, 17:24
Skönt o se att man inte är ensam om att tacka nej till alkohol ;)

*hug*

CalleP
2013-12-16, 17:25
Förut var det cirka 3 gånger per månad och rätt hårt varje gång. Nu blir det mycket mer sällan så kanske en gång var 5:e till var 4:e vecka men då kör jag på rätt rejält!

Oljeblixten
2013-12-16, 17:49
20-25 ggr per månad är onekligen rätt saftigt.
Men du har fått rätsida på det nu eller? :)

Nu är det hyfsad rätsida på allting, har varit ett par tillfällen som jag tänkt att det är lugnt och det har inte slutat bra någon av gångerna, så nu är jag helnykter. :)

thenut
2013-12-16, 17:56
5-10 ggr/månad.
Tar i princip alltid en whiskey på fredagkvällen, och ibland även på lördagskvällen.

Så det blir rätt ofta, men dricka mig berusad är väl typ 1 gång per år kanske...

Ponde
2013-12-16, 17:59
Otroligt vad det nojas om "alkoholism", "beroende" och andra termer här i tråden. Själv ser jag fan inte problemet i att någon annan gillar flaskan, vill man dricka sig full/salongsberusad ofta så gör man väl det.

Synd bara att de enda lagliga drogerna är de kassaste drogerna, både rusmässigt och med tanke på bieffekter av stort bruk...(hello nikotin och etanol, två av de skadligaste drogerna som finns cofffee ).

Hemi
2013-12-16, 18:05
Vill du mena att det är mindre risk för beroende om man super på krogen i stället för hemma? Jag tror snarare det handlar om varför man dricker. Dricker man för att man mår dåligt/har tråkigt/är ensam så ökar nog risken. Men om man inte dricker för effekten så tror jag inte det är farligare att ta ett glas rött till gorbypirogen hemma ensam en kväll i jämförelse med att ta ett glas rött på finkrogen. Förutsatt att det sker med samma frekvens.

Kanske men det är lätt att orsaken glider när man börjar dricka hemma om man bara drack uta innan. Det är billigare också. För mig var det så när jag drack och rökte. Jag rökte snart mycket mr när jag hade askfat hemma eller öppnade ett förnster. Samma med alkohol i skåpet eller kylen, volymen ökade markant.

Kvicksilver
2013-12-16, 18:18
Helnykterist sedan två år tillbaka.

dmoller
2013-12-16, 19:27
snittar mindre än 1 gång men är ej helnykterist så jag kan inte rösta

mattilainen
2013-12-16, 19:30
0 styck gånger.

Strangerdanger
2013-12-16, 19:43
Helnykterist sedan jag föddes.

MtotheM
2013-12-16, 19:47
Snittar väl 2-3 gånger per år. Vissa år mer, andra mindre eller inget alls...

R Scarpa27
2013-12-16, 19:50
3,5er e livet...
och rödvin. blir ju lite varje helg och några glas rödvin då och då 5-10ggr per månad iaf.

jaekla vad folk drack lite,när man läste tråden e väl bra de iofs.
men jag dricker för jag tycker det är gott och njuter...

rödvin härlig musik och laga mat i kombo e livet.

Mental
2013-12-16, 19:55
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1472829_10152135469838343_556688564_n.jpg

Iväll dricker jag denna, ensam, framför datorn surfandes kollo och lyssnandes på Bach's juloriatiorium dirigerat av John Eliot Gardiner. ;)

thenut
2013-12-16, 19:59
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1472829_10152135469838343_556688564_n.jpg

Iväll dricker jag denna, ensam, framför datorn surfandes kollo och lyssnandes på Bach's juloriatiorium dirigerat av John Eliot Gardiner. ;)


Helt klart varningslampor :)

För att ta mig själv som exempel, när jag var ung drack jag för ruset, inget snack om saken, numera är det smaken som gäller. Sen om jag har god eller dålig smak, det kan väl diskuteras, men jag skulle aldrig dricka något som jag inte tyckte var gott...

Alfers
2013-12-16, 20:08
1 gång i månaden är nog högt räknat. Brukar ta ett glas vin eller en öl när jag äter ute ibland och någon gång tar jag en kall öl på sommaren efter jobbet.
Har ändå ovanan att köpa på mig en massa finöl ur tillfälligt-sortimentet "oh, den lät god, och bara 10 flaskor kvar, jag köper 4 ifall den skulle vara väldigt god"
Vet inte ens varför jag går in på bolaget och kollar..

Hackenschmidt
2013-12-16, 20:09
0-1 gånger under höst och vinter
5-20 gånger under sommaren och sen vår

gratefuldead
2013-12-16, 20:33
Som student har det blivit 1-2 rejäla fyllor varje vecka i princip.

När jag jobbade i somras exempelvis blev det kanske 3-4 gånger på hela sommaren.

Pingu
2013-12-16, 21:34
Mindre än en gång i månaden men inte nykterist ! 3 fyllor i år hittils

zebbztah
2013-12-16, 21:38
Ungefär 1 gång varannan månad, tar ibland någon öl på helgen.

Degpekka
2013-12-16, 22:54
Aldrig, och har aldrig gjort. :)

narcissisten
2013-12-16, 23:02
0 gånger. Är helnykterist.

Raschmus
2013-12-17, 09:09
Ni som är nykterister: varför???

D-Crawler
2013-12-17, 09:44
I snitt har det nog blivit 1½ rejäl fylla per vecka under denna höst, livet som student i Linköping är hårt. Träning, plugg och allt annat omkring går dock lysande ändå. :)

TomasB
2013-12-17, 10:00
Ni som är nykterister: varför???

Nykter alkoholist.

mela
2013-12-17, 10:08
Snittar väl en gång i månaden kanske. Lite oftare på sommaren. Inte alltid fylla utan det kan vara något glas vin bara.

spoon
2013-12-17, 10:23
Blir alkohol varje vecka i varje fall. Fylla kanske det blir 1-2 gånger i månaden. Gillar att ta en öl till fotbollen på helgen. Kanske gå ned till puben och se någon match med vänner.

Zorban
2013-12-17, 10:35
Blir nog alkohol iaf 4 dagar i veckan. Fylla blir det kanske någon gång i månaden.

strikt
2013-12-17, 10:45
Vissa år 1-2 gånger. Andra år 0.

Mental
2013-12-17, 10:45
Ni som är nykterister: varför???

Varför inte? Jag var nykterist i 5 år, det gick bra det med.

TomasB
2013-12-17, 10:47
Ni som är nykterister: varför???

Kanske ska tillägga att jag inte ser det som det minsta handikapp. Är ute på krogen några ggr i månaden. Går på alla middagar, fester och sociala tillställningar som finns och har betydligt roligare än förr.

Mitt liv utan alkohol är betydligt roligare och mer fartfyllt (på ett bra sätt) än när jag härjade på som värst.

z_bumbi
2013-12-17, 10:56
Ni som är nykterister: varför???

Frågan bör kanske snarare "varför???" om det nedan?

Efter att ha läst tråden känner jag mig lite alkad får jag säga...

En vanlig månad dricker jag mig salongsberusad eller rejält bonnfull drygt 1,5ggr/vecka.

På semester (vare sig hemma eller bortrest) är det helt andra permisser och dricker gärna varje dag oavsett om det är 1vecka på Ayia Napa eller 5 veckor på sommaren på hemmaplan.

Känner mig inte direkt i någon farozon men vet om att det är rätt så högt intag om man jämför med andra vuxna människor. "Problemet" är väl att jag umgås och ffa umgåtts så mycket med krögare och restaurangfolk att 1,5-2ggr fylla per vecka känns som noll och nada när min omgivning även dricker en daglig flaska vin söndag-torsdag.

För att visa för mig själv varje år att jag inte har några problem att hålla upp så dricker jag aldrig en droppe i Septembermånad.

Att köra med en vit månad för att visa att du inte har några problem känns som att du oroar dig betydligt mer över ditt intag än vad du vill ge sken av.

Kvicksilver
2013-12-17, 11:02
Ni som är nykterister: varför???

Tycker inte att alkohol är speciellt gott (tycker att vin är direkt äckligt). Gillar inte att bli påverkad.
Tycker att folk som blir fulla är fullständiga jävla idioter.

z_bumbi
2013-12-17, 11:06
Jag dricker kanske vid 8-10 tillfällen per år och då något glas av något jag tycker är gott eller som jag vill testa. Den enda riktiga nackdelen jag upptäckt med ett lågt intag är att folk som har dålig fantasi och ger bort vin och sprit som presenter av ren slentrian får svårare att köpa presenter.

JHilding
2013-12-17, 11:30
Tycker inte att alkohol är speciellt gott (tycker att vin är direkt äckligt). Gillar inte att bli påverkad.
Tycker att folk som blir fulla är fullständiga jävla idioter.

Amen to that!

Dricker ibland för att det är gott, avslappnande och spännande med nya smaker. Att bli full var väl lite småhäftigt och kul i gymnasiet. Efter det slutar man väl?

Perramja
2013-12-17, 12:21
Amen to that!

Dricker ibland för att det är gott, avslappnande och spännande med nya smaker. Att bli full var väl lite småhäftigt och kul i gymnasiet. Efter det slutar man väl?

Ser jag ingen anledning till att göra, tycker man det är kul och inte har några problem med omdöme eller temperament så ser jag inget fel i att berusa sig. Alla tycker olika helt enkelt, själv gillar jag att bli full lite då och då:cheers:

Jonaas
2013-12-17, 12:31
Blir väl kanske 3-5 gånger om året om ens det.

Raschmus
2013-12-17, 14:26
Varför inte? Jag var nykterist i 5 år, det gick bra det med.

Att man är nykter alkoholist som ThomasB förstår jag. Att man är nykterist för att man bara sett elände med alkohol förstår jag. Men att bli nykterist med argumentet: "jag drack mig full på skogsljumna Slots Guld som ung ett par gånger, det var inte roligt så därför dricker jag ingenting." I min värld är det ungefär som att säg: "jag såg Lejonkungen på Bio som liten, därför vägrar jag se på film". Precis som film har alkohol en hel uppsjö med upplevelser. Bara för att man inte uppskattar ruset så förstår jag inte varför man inte kan vara nyfiken på exempelvis vin med mat. Bara för att jag inte är muslim är jag inte helt ointresserad av religion.

Frågan bör kanske snarare "varför???" om det nedan?



Att köra med en vit månad för att visa att du inte har några problem känns som att du oroar dig betydligt mer över ditt intag än vad du vill ge sken av.

Jag har sedan min första öl (14 år) haft vit månad i september för att min pappa alltid hade det. Har fallit sig naturligt att fortsätta med det. Känner fortfarande inte att jag har några problem med alkohol, heller inte att jag förnekar några för mig själv. Tiden får väl utvisa. Kanske har svårt att känna helgkänsla utan alkohol om några år men för tillfället är det inga problem.

Svar på varför; jag gillar alkoholhaltiga drycker. Jag tycker det är roligt med vin och sprit (i synnerhet whiskey och vodka). Jag tycker dessutom det är roligt med rus.

MasterChief
2013-12-17, 14:40
Blir väl 1-2 whisky i veckan och ibland lite rom. Vid bjudningar, en gång i månaden, ofta cocktail och rödvin. På semestern blir det i regel alltid drink och vin på kvällen. Blir aldrig påverkad, däremot känner man ju av en svag värmade förnimmelse av alkohol. Har inte varit full på över 10 år. Dricker för att det är så jäkla gott helt enkelt. Vem kan motstå en god whisky?

PureWhey
2013-12-17, 14:43
Jag dricker inte ofta p.g.a. att jag tycker sällan det är särskilt kul på krogen, samt mår skit när jag är bakis.

BelowAverage
2013-12-17, 14:47
Jag dricker kanske vid 8-10 tillfällen per år och då något glas av något jag tycker är gott eller som jag vill testa. Den enda riktiga nackdelen jag upptäckt med ett lågt intag är att folk som har dålig fantasi och ger bort vin och sprit som presenter av ren slentrian får svårare att köpa presenter.

Bara att köpa en viktskiva istället, problem solved.
En present som väger tungt.

TomasB
2013-12-17, 15:14
Jag har sedan min första öl (14 år) haft vit månad i september för att min pappa alltid hade det. Har fallit sig naturligt att fortsätta med det. Känner fortfarande inte att jag har några problem med alkohol, heller inte att jag förnekar några för mig själv. Tiden får väl utvisa. Kanske har svårt att känna helgkänsla utan alkohol om några år men för tillfället är det inga problem.

Svar på varför; jag gillar alkoholhaltiga drycker. Jag tycker det är roligt med vin och sprit (i synnerhet whiskey och vodka). Jag tycker dessutom det är roligt med rus.

Jag tycker också det är roligt med rus. Kanske lite för kul! :d:devil::d

filmjölk
2013-12-17, 15:28
Vit månad i September...låter som om du och farsan har ångest över sommarens konsumtion?

När jag jobbade på en avdelning för psykiskt sjuka missbrukare så fick vi alltid in ett gäng vi aldrig såg annars på året än efter sommaren och en kort vända i början av januari. Det var människor med jobb, hyfsat ordnad vardag, bra ekonomi, missbruket under någorlunda kontroll, men som varenda jul och sommarsemester gick överstyr med alkohol (och ofta kokain) och behövde avgiftas.

"Jul- och semestergänget" kallade vi dem. Jag får lite sådana vibbar här :)

Raschmus
2013-12-17, 17:11
Vit månad i September...låter som om du och farsan har ångest över sommarens konsumtion?

När jag jobbade på en avdelning för psykiskt sjuka missbrukare så fick vi alltid in ett gäng vi aldrig såg annars på året än efter sommaren och en kort vända i början av januari. Det var människor med jobb, hyfsat ordnad vardag, bra ekonomi, missbruket under någorlunda kontroll, men som varenda jul och sommarsemester gick överstyr med alkohol (och ofta kokain) och behövde avgiftas.

"Jul- och semestergänget" kallade vi dem. Jag får lite sådana vibbar här :)

Absolut ångest. Jag är lycklig året runt men mår väldigt bra av sol och att få umgås med familj och vänner, få sova ut, äta gott, få vara ifred etc. Ångesten är väl snarare en seperationsångest. Varför jag däremot inte dricker i September är för att rivstarta rutinerna igen. Träna och jobba hårt igen. Går lättare och roligare om man är vit. Dessutom har det ju druckits mer under sommaren så är skönt att vara ifrån det ett tag. Och som ovan nämnt; en bra reminder att man mår bra utan alkohol.

Mollestam
2013-12-19, 13:40
Kanske fyra gånger i veckan, pluggar dock vid LU.

Holmeros
2013-12-19, 13:47
Röstade 5-10, men det kanske var fel. Jag dricker i regel varje helg, antingen på grund av att det är fest eller för jag bara tycker det är gott med öl till maten, en god wirre eller något annat gott.

Så i verkligheten tror jag att jag hamnar på 10+.
Festar (läs: dricker stora mängder) är ju inte alls så högt, 2-3 gånger i månaden kanske.

frambogir
2013-12-19, 15:47
Ungefär en fyra whisky per månad, i snitt. Det är lagom.