handdator

Visa fullständig version : Nu har jag äntligen tagit tag i det o börjat lyfta lite. Massor av funderingar.


Skogssmurf
2013-12-15, 22:11
Lång historia snabbt förklarat så tränade jag i unga år lite styrketräning o kampsport men en sönderlyft rygg (diskbråck) vid 22års ålder (1993) och familjeliv satte stopp för det o vikten gick upp. Vid 30 så vägde jag in på 102kilo 186cm lång. Till saken hör att jag hade en omgivning som envisades med att äta pizza, fika bröd hela tiden osv. O man faller lätt in i samma vanor.

Tog tag stenhårt i en diet o gick ner 20kg på 8 veckor o sedan 4 till över följande månader. Det var 2001, inte igår alltså. Höll vikten å¨78kg fram till ca 2007 så smög den upp till runt 90 o låg där fram till 2010. Sen vart det separation ny sambo nya ännu mindre lämliga matvanor o vikten drog upp till 107kg. Det var början på 2012. O vi hade kommit fram till att inte vara sambo längre....

Gjorde ett nytt ryck o gick ner till 94 fram till våren 2012, gick upp till 97 i augusti i år. (2013) o började en segdragen kamp med räknande på kalorier o lyckades till slut väga några hekto under 82kg i november. Där tog det stopp trots att jag hade intag på 1500-2000kcal.

Så totalt -25kg från jan 2012. Otränad men tidvis ganska tungt jobb.

Nu har jag tagit tag i saken o börjat kasta lite skrot kring mig igen, varit lite rädd för det med ryggen. Men nu känner jag att den klarar det. Styrkemässigt så ligger jag ganska hyffsat till i nedre delen av ryggen o magen men det mesta övrigt lämnar en del att önska.

Efter en del läsande o emot bättre vetande så köpte jag mig en bioimpedansvåg. Tog en Beurer 750 som var en av de mest exakta o bästa repeterbarheten i tester. Tror att den i mitt fall inte är så långt ifrån sanningen. Repeterbarheten var det som var mest lockande.

Den visar på 20.5% kroppsfett o min kropp idag stämmer ganska väl överens med bilder på det.

Nacke 40cm, Mage 90cm, Biceps 36cm (spända, inte mycket fett på dom men ändå inte deffade), hyffsad defintion på underarmar. Lår (mitt på) 54cm (inte mycket fett där men det finns). Ser en tendens till magmuskler högt på sidan men handtag längre ner o kanske 2cm mitt på magen.

Det är förutsättningarna jag har o arbeta med o är dryga 42år gammal, testot inte på topp alltså.... Målet är att kanske kunna lägga på mig 3-5kg muskler på ett par år o komma ner till under 15% kroppsfett (gärna lägre)

Kortsiktiga målet är 1.5-2kg muskler o 15% kroppsfett till semestern. Alltså inte torr muskelmassa.... Kroppsfettet är inte omöjligt men massan blir knepigare i min ålder. Kanske är för omptimistiskt tänkt men räknar lite med nybörjar kicken.....

Så nu har jag lusläst massor på internet o inser att det finns massor av kunskap, forskning, tyckanden o svammel. Så jag vet alltså inte ut eller in.

Insåg att jag behöver komma upp i protein per dag o beslutade att stötta det med 3-fas prottepulver, 50gram per dag för att nå 2g/kg. Nästa insikt var att en längre tid på lågkaloridiet gjorde att jag inte orkade äta 2500kcal per dag. Kände mig konstant spyfärdig av all mat. Beslutade mig för att stötta med en Gainer de dagar jag tränar efter passen för att inte ligga på underskott.

Vikten har hamnat på 82.5-83kg o jag tror det beror på större fyllnadsgrad i magen. Känner mig proppmätt hela tiden.

Med tanke på hur jag jagat dessa jävla kalorier så vill jag inte bulka 10kg o börja om sedan. Sprang på en artikel i en amerikansk sida om bulka o deffa i 2veckor perioder om var annat. Där påstod de att man inte lade på sig fett så lätt de första 2 veckorna i bulken utan mest muskler o att man efter det mest ökade i fett i precis som alla andra hänvisade till forskning, undersökningar osv....

http://www.muscleandstrength.com/articles/bulking-for-natural-bodybuilders.html

Vad tror ni om det upplägget om jag inte vill svulla ut igen?

Byggde ihop ett träningsprogram med 2split 3 dagar i veckan där varje pass är 9 övningar o 3 set i varje. Siktade först på att försöka ligga mellan 8-10 reps men har börjat funderar på att ligga mellan 6-8 reps. Så fort jag klarar 8 så ökar jag vikten. Försökte nu till en början ta övningar så jag vet att jag får med det mesta men ändå övningar som jag trivs med.

Har hoppat basövningar som knäböj o marklyft till att börja med för rädsla för at överbelasta ryggen i början. Men siktar på att börja med dom en liten bit in i nästa år när jag känner mig lite säkrare.

Snubben
2013-12-15, 22:35
Skippa all broscience, håll koll på vad du äter och börja träna. Det kommer räcka långt för dig.


Grattis till att du har tagit tag i saker och ting, hoppas att få läsa ett inlägg från dig om 1 år där du lyfter hur bra du mår! :thumbup:

Skogssmurf
2013-12-15, 23:16
"broscience" (var tvungen att googla det) matas man ju med så fort man sätter foten på gymmet. O för att inte tala om internet.....*rolleyes*

En del råd är bra som nybörjare o det tar man gärna emot. Men så matas man med massa skit också o alla förväntar sig att man ska följa just deras råd. Annars blir de förnärmade. Så när man får motsatta råd så blir alltid någon förnärmad oavsett hur man än gör.....

Har redan hunnit bli matad med en hel del påståenden som om de vore verifierade odiskutabla fakta där jag direkt kan säga att det är myter eller BS utan att ens läsa på om det. Men som noobie så vill man inte säga det....

En myt som jag hört flera gånger är att man INTE kan bygga muskler efter 40, det är en magisk gräns..... Testot är helt borta då.... Det har läkare bla bla bla sagt.

Men hallå, jag är 42 o ribba i stort sett varje morgon när jag vaknar. Kroppen bryter ständigt ner muskler o bygger upp muskler så länge man lever. Testosteronet sägs minska med 1.6% från ca 30års ålder och det fria testot med ca 2%. 2%^12 blir att jag har ca 30% lägre nivå än när jag var 30. Alltså så går det betydligt långsammare att bygga muskler o jag måste träna smartare, äta smartare o se till att vilan blir optimal så jag får det mesta ur uppbyggnadsfasen. Men visst fan går det. Annars så förtvinade varenda +40åring som tränade till ingenting...

Nästa myt (som jag vill påstå) är att inte lyfta så man tar ut sig, köra lätt.... Men det är väl överbelastningen som får kroppen att inse att den måste bygga mer för att klara av den ökade belastningen.... Annars är det ju bara motion.. Nja inte riktigt men till stor del. När jag gick ner i vikt förre gången så klarade jag kanske 3 armhävningar på grund av 8års inaktivitet på grund av ryggen. Efter någon vecka så körde jag 10st varannan kväll o gjorde så i ett par månader. jag klarade 10st, kanske 12. Sen gav jag mig fan på att jag skulle göra 2st mer än gången innan. Innan 2 månader hade gått så körde jag 50st på raken o 2 sådana set per varannan kväll.

Har jag kört ben så ska jag f-n vara mör i dom när jag ska uppför trappen från gymmet, när jag tycker jag gett allt i bänken o mer därtill men ändå inte känner mig mör så är det en viss besvikelse. Med viss reservation för att jag håller igen om jag känner att muskelfästen o annat inte vill vara med så här i början.

Tro inte att jag inte vill ha råd o inte är öppen för att lyssna, det är ju därför jag är här!!! Jag vill ju ha massor av råd!!

King Grub
2013-12-15, 23:31
Vid 40 är man fortfarande ung inom styrketräning och ökar bra. Har man tränat hårt sedan man var 15 kanske man redan nått sin topp, men inte om man börjar vid 40. Då har man många års framsteg framför sig. Styrketräning ger muskel- och styrkeökningar även hos 90-åringar som börjar träna.

Snubben
2013-12-15, 23:48
..

Det bästa rådet jag kan ge dig är; sunt förnuft. Använd det, det kommer hjälpa dig något ofantligt.

Vill du läsa saker där man refererar till forskning och liknande så skumma igen alla delforum här, finns massor av information där det finns forskning som grund.

Lycka till och fortsätt vara nyfiken, det kommer ta dig långt när det kommer till träningen!