handdator

Visa fullständig version : Bänk, böj, mark


Zapson
2013-12-15, 22:00
Hej,

Har sista året nästan enbart fokuserat på bänkpress, knäböj och marklyft.

21 år, 183 cm, 80kg.

Bänk: 105kg
Knäböj: 130 kg
Marklyft 165kg

Vilket lett till att jag sett den absolut största ökningen i bröst och framsida lår.
Jag är nöjd med mina styrkeökningar, men tycker inte volymen speglar styrkan. Ska jag fortsätta med detta styrkefokus på dessa tre basövningar eller ska jag ändra om för mer volym, då det är vad jag vill åt?

Ghoetic
2013-12-15, 22:04
Hej,

Har sista året nästan enbart fokuserat på bänkpress, knäböj och marklyft.

21 år, 183 cm, 80kg.

Bänk: 105kg
Knäböj: 130 kg
Marklyft 165kg

Vilket lett till att jag sett den absolut största ökningen i bröst och framsida lår.
Jag är nöjd med mina styrkeökningar, men tycker inte volymen speglar styrkan. Ska jag fortsätta med detta styrkefokus på dessa tre basövningar eller ska jag ändra om för mer volym, då det är vad jag vill åt?

Min tanke är att du borde fortsätta heltklart, när du skriver "nästan enbart" så hoppas jag att du slängt in lite chins osv. du har fått hyffsat bra stats i dina lyft redan, men det är nog inga stats som borde "visa sig volym mässigt", enligt mig :P

Zapson
2013-12-16, 01:54
Jaa, jag har givetvis slängt in lite dips, chins, militärpress osv. Tycker jag ser flera på gymmet som är större men samtidigt klenare, vilket är lite störande.

RobbanColeman
2013-12-16, 07:17
Hej,

Har sista året nästan enbart fokuserat på bänkpress, knäböj och marklyft.

21 år, 183 cm, 80kg.

Bänk: 105kg
Knäböj: 130 kg
Marklyft 165kg

Vilket lett till att jag sett den absolut största ökningen i bröst och framsida lår.
Jag är nöjd med mina styrkeökningar, men tycker inte volymen speglar styrkan. Ska jag fortsätta med detta styrkefokus på dessa tre basövningar eller ska jag ändra om för mer volym, då det är vad jag vill åt?

Man kan träna på olika sätt, detta kan förvirra en del om man jämför vikter man lyfter kontra muskelvolym.

Om man tränar för att vara stark i de stora tre och har dina max är jag rädd för att det enligt mig iaf inte är konstigt alls att det saknas volym med dessa prestationer. Du får nog sätta dit iaf x10 efter vikterna innan det börjar ta sig lite grann iaf volymmässigt. Vet iof inte vad du menar med volym, du kanske menar ngt som kommer kräva x20-30 med... :)

Zapson
2013-12-19, 15:42
Med x10 menar du att jag skall lyfta dessa vikter 10 repetitioner? Vilket ungefär är en ökning med 33% av max i varje övning, det kan ta ett tag till ;) Har inga galna ambitioner volymmässigt, siktar inte på att bli bodybuilder, möjligtvis fitness på lång sikt :)

RobbanColeman
2013-12-19, 19:22
Med x10 menar du att jag skall lyfta dessa vikter 10 repetitioner? Vilket ungefär är en ökning med 33% av max i varje övning, det kan ta ett tag till ;) Har inga galna ambitioner volymmässigt, siktar inte på att bli bodybuilder, möjligtvis fitness på lång sikt :)

Japp! Jag menar som du säger. Galna ambitioner volymmässigt har inte jag heller även om jag hajar till lite på ditt fitnessmål, tänker på hur dem bästa i den grenen står sig volymmässigt och för mig personligen vore det en galen ambition att ha det som mål, jag nöjer mig nog med x20 med dina nuffror istället.

Lycka till! ;)