handdator

Visa fullständig version : Utlösning vs testosteronhalt?


Legion83
2013-12-15, 21:34
Haha jag sitter o funderar på hur det ligger till, om vi säger att jag har sex eller drar en tralla innan gymmet. Går jag isf dit med en lägre testonivå än om jag hållt mig? Och åt andra hållet, om jag inte har sex eller runkar efteråt har jag då en ökad nivå av testo i kroppen? Jag är helt seriös och sitter och googlar men hittar inget vettigt. Haha bara lite funderingar, fattar att det måste vara marginella skillnader.
Flytta tråden om ngn moderator vill, visste inte vart jag skulle placera den riktigt :hbang:

Jockefoten
2013-12-15, 21:36
Haha jag sitter o funderar på hur det ligger till, om vi säger att jag har sex eller drar en tralla innan gymmet. Går jag isf dit med en lägre testonivå än om jag hållt mig? Och åt andra hållet, om jag inte har sex eller runkar efteråt har jag då en ökad nivå av testo i kroppen? Jag är helt seriös och sitter och googlar men hittar inget vettigt. Haha bara lite funderingar, fattar att det måste vara marginella skillnader.
Flutta tråden om ngn moderator vill, visste inte vart jag sjulle placera den riktigt :hbang:

Du kan få en marginell testopeak om du inte runkar eller har sex på ett par dagar.

tp_88
2013-12-15, 21:43
Kolo-klassikern.

"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

tjing
2013-12-15, 21:56
Finns en tråd om det redan som kom upp ganska nyligen.

Man kan för övrigt inte ta en isolerad studie (på kanske en liten grupp personer) som bevis för någonting i absoluta siffror. Snarare en fingervisning om att det kanske finns något där att undersöka närmare.

Legion83
2013-12-15, 22:03
Kolo-klassikern.

haha 7 dar var väl lite att ta i ;)

Angel
2013-12-15, 22:04
Testot är som högst på morgonen och sjunker sedan under hela dagen, så kör på morgonen isåfall.

Legion83
2013-12-15, 22:04
Finns en tråd om det redan som kom upp ganska nyligen.

Man kan för övrigt inte ta en isolerad studie (på kanske en liten grupp personer) som bevis för någonting i absoluta siffror. Snarare en fingervisning om att det kanske finns något där att undersöka närmare.

Ah ok länka gärna om du hittar den, jag gör det int iaf.

XXXL
2013-12-15, 22:10
Det är så lite så det märks inte, runka på bara!

Jag tycker det gör så man blir avslappnad

tjing
2013-12-15, 22:13
Legion83: Hittar den inte nu heller faktiskt. Vet att den finns för att jag svarade i den.

Finns för övrigt en del rön om att mäns testosteronnivåer kan skifta bestämt över en månad, precis som kvinnors hormonförändringar, men jag har inte sett något närmare på det. Kommer kanske.

amini
2013-12-15, 22:18
jag gissar på att så länge man inte tappar muskler/styrka under normala omständigheter så har man en bra nivå av testostron i kroppen, har jag rätt?

tjing
2013-12-15, 22:21
Lite så.

Har du dålig sexlust, saknar hårväxt (male pattern) och är deprimerad kan du också ha lågt testosteron.

Legion83
2013-12-16, 01:05
då trorjag bara det är att runka oxh sexa på :) tänkte mest om det var ngt drastiskt. <man har ju hört att alitspelare i diverse sporterska hålla sig osv. Men jag vet inte. Jag har runkat och haft sex bådeinnan och efter och nog är jag godestark för det. *flex* haha, nä förstår ju att det måste vara så marginellt så det knappt märks i labbtester. Ba en fundering jag fick..

cero
2013-12-16, 07:27
Vi kan nog vara väldigt säkra på att det gör absolut noll skillnad. Vill man vara maximalt taggad mentalt kan man ju med fördel skippa sex precis innan träning. Går man runt och tänker på sex kan det ju dock vara distraherande. Inget man behöver bry sig om inför ett gympass direkt men om man har någon riktigt tuff prestation som kräver maximalt fokus.

man har ju hört att alitspelare i diverse sporterska hålla sig osv.

Haha ja, men det har inget med vetenskap att göra. Elitidrottare brukar ha en hel del märkliga saker för sig faktist.

Testot är som högst på morgonen och sjunker sedan under hela dagen, så kör på morgonen isåfall.

Tror jag inte. Och om det nu stämmer så gör det nog inga skillnader prestationsmässigt. Om något upplever folk att de presterar bättre på kvällen.

Angel
2013-12-16, 07:30
Vi kan nog vara väldigt säkra på att det gör absolut noll skillnad. Vill man vara maximalt taggad mentalt kan man ju med fördel skippa sex precis innan träning.



Tror jag inte. Och om det nu stämmer så gör det nog inga skillnader prestationsmässigt. Om något upplever folk att de presterar bättre på kvällen.

Står i mina anvisningar för analys av testosteronhalt i blodet. Kan citera åt dig.

Testosteron utsöndras med kraftig dygnsvariation (upp till 300%) med ett maximum tidigt på morgonen och lägsta värden kring midnatt. Halveringstiden i blod i kort (ca 4 minuter).

cero
2013-12-16, 07:31
Vad gör 300% för prestationen då?

Ponde
2013-12-16, 08:53
Lite så.

Har du dålig sexlust, saknar hårväxt (male pattern) och är deprimerad kan du också ha lågt testosteron.

Trodde man oftast hade högt testo om man blir flint...? :d

Drfg
2013-12-16, 08:58
En av de vanligaste frågorna på kolo? :)

tjing
2013-12-16, 10:27
Trodde man oftast hade högt testo om man blir flint...? :d

Handlar om DHT (dihydrotestosteron) och det som kallas för "male pattern baldness".

tjing
2013-12-16, 10:32
Tror jag inte.

Det stämmer.

The effect of diurnal variation on clinical measurement of serum testosterone and other sex hormone levels in men.

Abstract:

CONTEXT:
Although diurnal variation of testosterone and other hormones in men has been well documented, the effect of this variation on sampling during typical clinic hours has not been examined.

OBJECTIVE:
Our objective was to examine temporal variation in serum testosterone and five other hormones in men over normal clinic hours.

DESIGN:
Blood samples were collected at six separate visits, three morning visits 1-3 d apart and three afternoon visits 1-3 d apart.

SETTING AND PARTICIPANTS:
In Boston, MA, 66 men participated, 30-80 yr of age, randomly selected from the Boston Area Community Health Survey who completed at least five visits.

MAIN OUTCOME MEASURES:
The age-specific ratio of hormone level at times ranging from 0801-1600 h to hormone level at 0800 h was calculated. Ratios were calculated from parameter estimates obtained from cosinor models.

RESULTS:
In men 30-40 yr old, testosterone levels were 20-25% lower at 1600 h than at 0800 h. The difference declined with age, with a 10% difference at 70 yr. 17 men with at least one of three measurements less than 300 ng/dl (10.4 nmol/liter) after 1200 h had normal testosterone levels at all three visits before 1200 h (five of eight men 30-47 yr old, four of nine men 66-80 yr old). Much lower levels of diurnal variation were found for dihydrotestosterone, SHBG, LH, FSH, and estradiol at all ages.

CONCLUSIONS:
Our results support the recommendation of restricting testosterone measurements to morning hours in both young and older men. Limited diurnal variation in other hormones indicates that sampling through the day is appropriate.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19088162

tjing
2013-12-16, 10:34
Vad gör 300% för prestationen då?

Det däremot är någonting som inte studerats lika mycket, men förutom att testosteron har effekter på transkription som inte är akuta, så förefaller testosteron också (tillsammans med katekolaminer) att akut påverka styrka genom kalciumjonkanaler i muskelceller.

Observationer styrker onekligen att starka män har högt testosteron sett till fysiska attribut som t ex hårväxt och käkben.

Dreas
2013-12-16, 11:32
Det däremot är någonting som inte studerats lika mycket, men förutom att testosteron har effekter på transkription som inte är akuta, så förefaller testosteron också (tillsammans med katekolaminer) att akut påverka styrka genom kalciumjonkanaler i muskelceller.

Observationer styrker onekligen att starka män har högt testosteron sett till fysiska attribut som t ex hårväxt och käkben.Mjo, men skilj på att alltid ha höga testonivåer och få en förhöjning akut.

Minimjölk
2013-12-16, 12:31
I början av min karriär (tonåren) sänkte jag testot rätt frekvent tills jag kom på bättre tankar. Senaste 15åren har jag hållt igen helt vad det gäller ejakulering och byggt upp en enorm testosteron-overload. Helt klart värt det. Kolla resultaten tack var detta nedan:

Bänkpress före: 80kg
Bänkpress efter: 170kg

Knäböj före: 0kg (körde ej)
Knäböj efter: 220kg

Marklyft före: 100kg
Marklyft efter: 260kg

Total ökning 470kg! bara på att sluta runka.

Lucaas
2013-12-16, 13:19
Tvivlar på att det bara va genom att sluta fappa ;)

Phil Heath
2013-12-16, 16:36
Tvivlar på att det bara va genom att sluta fappa ;)

Aldrig hört talas om ironi?:smash:

Tricklew
2013-12-16, 16:47
Tvivlar på att det bara va genom att sluta fappa ;)

Klassisk försvarsmekanism från en onanist.