handdator

Visa fullständig version : Dags att bli hel igen!


Simon95
2013-12-15, 20:15
Jag har under de senaste 2 åren tränat med en "mindre" skada i högra axeln. Smärtan uppkom i samband med dipsen och dum nog som jag var så fortsatte jag att träna på i hopp om att det skulle bli bättre. Till en början kändes det bara av i snedbänk och hantellyft åt sidan men sakta med säkert så blev även pressövningarna lidande.

I vintras besökte jag en sjukgymnast på vårdcentralen och enligt han var det inget allvarligt (möjligtvis en "klämning") utan det var bara att undvika övningarna som gjorde ont. Jag la därefter av med all axelträning och snedbänk men valde att fortsätta med plan bänkpress eftersom det då knappt märkte av skadan där. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det enda jag i nuläget kan träna till 100% är majoriteten av ryggövningarna (känner av lite i rodden), ben, armar och cableflyes.

Hur som helst har jag NU valt att verkligen ge kroppen tid till att läka. Det jag undrar är om ni har några tips på hur jag kan gå till väga? Sjukgymnasten tipsade om rotationscuffen, men anser ni att det finns mer att använda sig utav?

TACK!

Snorkelfarsan
2013-12-16, 13:15
Jag har under de senaste 2 åren tränat med en "mindre" skada i högra axeln. Smärtan uppkom i samband med dipsen och dum nog som jag var så fortsatte jag att träna på i hopp om att det skulle bli bättre. Till en början kändes det bara av i snedbänk och hantellyft åt sidan men sakta med säkert så blev även pressövningarna lidande.

I vintras besökte jag en sjukgymnast på vårdcentralen och enligt han var det inget allvarligt (möjligtvis en "klämning") utan det var bara att undvika övningarna som gjorde ont. Jag la därefter av med all axelträning och snedbänk men valde att fortsätta med plan bänkpress eftersom det då knappt märkte av skadan där. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det enda jag i nuläget kan träna till 100% är majoriteten av ryggövningarna (känner av lite i rodden), ben, armar och cableflyes.

Hur som helst har jag NU valt att verkligen ge kroppen tid till att läka. Det jag undrar är om ni har några tips på hur jag kan gå till väga? Sjukgymnasten tipsade om rotationscuffen, men anser ni att det finns mer att använda sig utav?

TACK!

Ett tips är att utföra i princip alla pull och push-övningar med neutralt grepp. t ex hantelpressar med neutral grepp och ca 45grader på armarna (sett från kroppen). finns en del bra artiklar på T-nation om axel rehab/prehab, börja med att söka där.
Här har du en om facepulls och push ups (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs). Eller här är en artikel med övningar som är "safe" (http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/21_exercises_for_injury_free_mass) när man har problem med muskelvävnader eller leder.

PureWhey
2013-12-16, 15:33
Vad menar du med neutralt grepp? Dorsalflexion?

Snorkelfarsan
2013-12-16, 17:38
Alltså att man varken utåt-eller inåtroterar handleden, den hålls neutral i förhållande till underarmen.
ungefär såhär:
http://tnation.t-nation.com/forum_images/8/2/82d9f-sn453.jpg

EDIT: Om man endast håller sig till övningar som går att utföra med neutralt grepp kan man följaktligen inte göra skivstångsövningar, chins m.m. (om man inte gör chins med ringar, tex)

Simon95
2013-12-21, 22:33
Anser ni att det är nödvändigt att köra lite REHAB varje dag?

apfel
2013-12-22, 01:18
Varför skulle ett "neutralt grepp" påverka axeln nämnvärt?

Simon, du skall självklart stärka rotatorcuffens för att få ökad stabilitet men har du inklämningssyndrom så kan det vara mycket annat som spökar i axeln. Gå till en annan sjukgymnast.

Snorkelfarsan
2013-12-23, 15:35
Varför skulle ett "neutralt grepp" påverka axeln nämnvärt?

Simon, du skall självklart stärka rotatorcuffens för att få ökad stabilitet men har du inklämningssyndrom så kan det vara mycket annat som spökar i axeln. Gå till en annan sjukgymnast.

rotationen på underarmen och handleden påverkar hur strukturerna i axeln positioneras, och beroende på hur ens axlar ser ut löper man lite större risk för inklämmning om axeln inåtroteras. Det är så klart inte nödvändigt för alla att göra, men har man eller har man haft axelproblem kan det vara vettigt att åtminstone delvis byta ut skivstångsövningar mot övningar som tillåter ett neutralt grepp.