handdator

Visa fullständig version : Motsägelse?


Pont
2004-03-12, 16:49
Hej och hå.
Nu har jag funderat, måste ha missat något fundamentalt vad det gäller det här med fettförbränning och styrketräning.

Efter vad jag har läst här så gäller det att träna så hårt (tungt) som möjligt även när man deffar, för att motverka muskelnedbrytning. MEN, när man styrketränar, och detta är väl det något av det mest fundamentala inom styrketräningen så har jag missuppfattat detta så är det ju bara att lägga ner ;) . Nåväl, MEN, muskler bryts ju ner när man styrketränar för att sedan byggas upp igen, right? Om man då ligger på energiminus så borde väl inte musklerna byggas upp igen, alltså borde muskelmassa förloras när man tränar hårt under deff.

Hoppas någon förstod frågeställningen, berätta för mej vad det är jag har missat!
Over and out

Sverker
2004-03-12, 20:41
Det är därför du absolut måste tanka musklerna med snabba kolhydrat och snabbt protein direkt efter träningen. Att snabbt stoppa den katabola fasen och vända den till muskeluppbyggnad och inlagring av glykogen.


Är ännu viktigare då du äter mindre än vanligt.

Sverker
2004-03-12, 20:44
Tänk på att muskelmassa är en onödig lyx när det är ont om mat. Muskler kräver energi och för att stenåldersmäniskan inte skulle svälta ihjäl onödigt fort var det lättare att tömma energireserven som muskelprotein är.

Var muskelmassan däremot hårt belastad och därmed nödvändig så sparade kroppen på musklerna. Det kunde ju komma en ny sabeltandad tiger att brottas med.

jochen
2004-03-12, 21:14
eller kanske en liten igelkott ???!?

Pont
2004-03-12, 22:28
Okej, det klarnar lite i dimman! Tackar Sverker