handdator

Visa fullständig version : Ska jag äta mer efter träning? Middag 17 och tränar 19?


Xtreme
2013-12-15, 19:07
Brukar äta middag vid 17 och åker sen och tränar på gym mellan 18.00-19.00. Mitt pass tar 1 drygt en timme och brukar dricka en Vassle protein direkt efter träningen. Bör jag äta något mer när jag kommer hem? Vad så fall? Eftersom det inte var så länge sedan jag åt middag brukar jag inte känna mig så hungrig.

Sammanfattning
Middag ca 17.00.
Träning på gym (+Vassle protein efter) ca 18.30-20.00
Äta något? Vad? 20.30-10.00
Sova 10.00-11.00

Mörkret
2013-12-15, 19:18
Låter lite mastigt att käka middag så nära inpå ett träningspass.

prova att äta något mer lättsmält tex havregryn och lite kvarg alt. träna på tom mage.

vassle eller aminosyror direkt efter träning.

ät en brakmiddag ca en timme efter avslutat pass.

Ungkarlsliv
2013-12-15, 19:41
Brukar äta middag vid 17 och åker sen och tränar på gym mellan 18.00-19.00. Mitt pass tar 1 drygt en timme och brukar dricka en Vassle protein direkt efter träningen. Bör jag äta något mer när jag kommer hem? Vad så fall? Eftersom det inte var så länge sedan jag åt middag brukar jag inte känna mig så hungrig.

Sammanfattning
Middag ca 17.00.
Träning på gym (+Vassle protein efter) ca 18.30-20.00
Äta något? Vad? 20.30-10.00
Sova 10.00-11.00

Jag hade bytt plats på vasslet och middagen, kanske lägga till lite havregryn eller någon banan till vasslet.

Xtreme
2013-12-15, 19:46
Problemet är att jag alltid ätit middag vid den tiden och kroppen har förmodligen vant sig. Även när jag tränade friidrott på högre nivå i flera års tid. Är alltid jättehungrig vid den tiden och har inga problem med själva träningen trots jag ätit mycket, inte ens tunga intervaller.

Något jag tänkt på är att äta lite av måltiden vid 17.00 och resten när jag kommer hem från träningen. Har som sagt svårt att få ner tung mat sent på kvällen.

R Scarpa27
2013-12-15, 21:09
Problemet är att jag alltid ätit middag vid den tiden och kroppen har förmodligen vant sig. Även när jag tränade friidrott på högre nivå i flera års tid. Är alltid jättehungrig vid den tiden och har inga problem med själva träningen trots jag ätit mycket, inte ens tunga intervaller.

Något jag tänkt på är att äta lite av måltiden vid 17.00 och resten när jag kommer hem från träningen. Har som sagt svårt att få ner tung mat sent på kvällen.

tror nog du akn äta större efter träning...

ta istället några mackor kl 17:00 ist för middag och vassle...
och middag efter träning..så kan du tom skippa vasslen.

Jontez
2013-12-17, 12:22
Jag gör lite som dig, fastän förskjutet.
Middag ca 18.30 1000-1500 kcal
Tränar 20.00-21.30
Hemma igen vid 22 och det känns lite halvkast att käka yttligare en middag då när jag även vill hinna i säng innan 23. Jag brukar ta en vassleshake på gymmet när jag är klar, sedan någon macka eller så när jag kommer hem (Kommer nog byta ut den till en burk kvarg).
Dock har jag inte kört på det här sättet speciellt länge, så jag kan inte uttala mig om hur bra det är långsiktigt. Men man får ett jävulskt tryck på gymmet iaf :)

Birkharju
2013-12-17, 12:46
Man brukar rekommendera att inte äta mindre än en timme innan man vill prestera, och i synnerhet inte fett då det dels leder till en mycket långsammare magsäckstömning och en starkare mättnadskänsla än kolhydrater.

Så jag skulle säga; 2-3 timmar innan passet så kan du med fördel inta långsamma kolhydrater, och ~1 timme innan så basera måltiden på relativt snabba kolhydrater.

I ditt fall skulle jag ta middagen efteråt och något lättare innan passet. Eftersom du tränar på kvällen så bör du ha adekvata mängder glykogen för att prestera bra.

tossefar
2013-12-17, 13:16
Ät halva middagen vid 17 och resten när du kommer hem från träning.

Pretorian
2013-12-17, 13:19
Jag skulle nog brytit vanan att äta kl 17. Det är inte farligt att göra nya saker. Ät något lättare vid den tiden och sen äter du middag efter träningen.