handdator

Visa fullständig version : Hållning o "rotation" av latsen?


skivståång
2013-12-15, 18:41
Hej!

Vad är korrekt position för axlarna.

Märkte i spegeln imorse att om jag drar tillbaka axlarna så som jag anser är korrekt hållning. Så roteras likosm latsen innåt, så att ryggen blir helt rak ist för en sluttning uppe vid axlarna.

Ska der vara så, eller ska latsen liksom "kupa" sig runt ryggen?

Förstår nån hur jag menar?

pezrulezhaakon
2013-12-15, 18:53
skivståång

Nu vet jag inte hur din hållning är i dagsläget. En bra hållning gäller inte bara axelpositionen.
Du kanske har axlarna i rätt position, fast övre rygg säckar, eller bäckenet är fram eller bakåtroterat. Gamnacken påverkar också. Då kan det ge synintrycket att axlarna är i fel position i förhållande.

skivståång
2013-12-15, 19:57
skivståång

Nu vet jag inte hur din hållning är i dagsläget. En bra hållning gäller inte bara axelpositionen.
Du kanske har axlarna i rätt position, fast övre rygg säckar, eller bäckenet är fram eller bakåtroterat. Gamnacken påverkar också. Då kan det ge synintrycket att axlarna är i fel position i förhållande.

Yes det är såklart sant, tänkte mer på om latsen ska vara "rundade" över ryggen eller helt lodräta?

pezrulezhaakon
2013-12-15, 20:09
skivståång

Det är inte heller lätt att säga, då din kroppsbyggnad bestämmer det.

Att lats är delvis "rundad" är för att den fäster in på kotor och revben och hos vissa även skulderbladet.

Anders The Peak
2013-12-16, 09:04
Very liable to vary (http://www.anatomyatlases.org/AnatomicVariants/MuscularSystem/Text/L/06Latissimus.shtml)

PureWhey
2013-12-16, 10:46
Pez
Kan fästena skilja sig från person till person?

pezrulezhaakon
2013-12-16, 11:39
Purewhey

Ja, det finns skillnader hos en del individer.
Vissa muskler kan ha fler fästen hos somliga, medan färre hos andra. Fästpunkten sitter inte exakt på samma millimeter, och vissa personer kan fysiskt sakna en eller flera muskler, medan andra kan vissa muskler vara "i hopväxta", som hos andra är mer separerade.

Det finns även neurologiska skillnader. Det har även gjorts fynd med ex 6 ländkotor, eller en extra bröstkota.

Men hos den stora mängden individer, så håller det sig inom ramen tämligen likadant.
Skillnader finns ju. Benknotorna ser inte exakt likadana ut. Detta är en faktor till att övningar inte har exakt samma effekt hos olika individer.

PureWhey
2013-12-16, 11:50
Pez
Tack :)

Anders The Peak
2013-12-16, 12:46
Very liable to vary (http://www.anatomyatlases.org/AnatomicVariants/MuscularSystem/Text/L/06Latissimus.shtml)

Pez
Kan fästena skilja sig från person till person?

Läs artikeln och förkovra dig så slipper du lita på uttalanden som inte bygger på vetenskaplig grund, utan är mer typ Brosciense

PureWhey
2013-12-16, 12:47
Läs artikeln och förkovra dig så slipper du lita på uttalanden som inte är eller inte bygger vetenskaplig grund. Utan är mer typ Brosciense

Litar blindt på Pez :)

pezrulezhaakon
2013-12-16, 12:50
ATP

Jag bryr mig inte om att du inte är intresserad av fakta. Om du inte håller med om det jag skrev tycker jag nästan synd om dig.

Var god att presentera fakta som gör mitt inlägg fel.

Anklaga mig för brosciense tar jag som en komplimang när det kommer från dig :)

Anders The Peak
2013-12-16, 12:54
ATP

Jag bryr mig inte om att du inte är intresserad av fakta. Om du inte håller med om det jag skrev tycker jag nästan synd om dig.

Var god att presentera fakta som gör mitt inlägg fel.
Vad ska jag säga om det? Jo att du verkar ha paranoida drag.

pezrulezhaakon
2013-12-16, 12:58
ATP

Tydligt att du känner dig kränkt av en nobody med mer kunskap än dig :)

Ge mig en förklaring på exakt vad i mitt inlägg som inte har vetenskaplig grund. Du lyckas inte med det. Surt sa räven...hehe..

Anders The Peak
2013-12-16, 13:06
ATP

Tydligt att du känner dig kränkt av en nobody med mer kunskap än dig :)

Ge mig en förklaring på exakt vad i mitt inlägg som inte har vetenskaplig grund. Du lyckas inte med det. Surt sa räven...hehe..

Läs vad jag har skrivit och se hur du reagerar, jag kallar det paranoida drag. Du läser in saker som bara finns i din hjärna och inte i min. Med påföljden att du anklagar mig med dina hjärnspöken-

pezrulezhaakon
2013-12-16, 13:35
ATP

Att din länk bekräftar allt jag skrev :)

Spara på dina häcklerier.

Anders The Peak
2013-12-16, 14:12
ATP

Att din länk bekräftar allt jag skrev :)

Spara på dina häcklerier.

Ta det som positiv feedback och rör inte till det för dig mer än nödvändigt...

pezrulezhaakon
2013-12-16, 14:36
ATP

När ska du inse att det jag skriver är baserat på fakta? Jag är inte intresserad av annat.
Om nån tycker det jag skriver är intressant så är det fritt fram att fördjupa sig i det på egen hand.
Om något jag skriver inte är baserat på fakta så talar jag om det.

Jag håller isär mitt egna tyckande från faktan. Vad jag tycker om en sak är helt irrelevant.

Anders The Peak
2013-12-16, 14:47
ATP

När ska du inse att det jag skriver är baserat på fakta? Jag är inte intresserad av annat.
Om nån tycker det jag skriver är intressant så är det fritt fram att fördjupa sig i det på egen hand.
Om något jag skriver inte är baserat på fakta så talar jag om det.

Jag håller isär mitt egna tyckande från faktan. Vad jag tycker om en sak är helt irrelevant.

Fortsätter att använda hjärnspöken som bas för vad jag har eller inte har sagt.

Arne Persson
2013-12-16, 14:53
Lite öl och chips skulle sitta fint nu...*popcorn*:d

Alfen avf Ling
2013-12-16, 14:56
ATP

Jag bryr mig inte om att du inte är intresserad av fakta. Om du inte håller med om det jag skrev tycker jag nästan synd om dig.

Var god att presentera fakta som gör mitt inlägg fel.

Anklaga mig för brosciense tar jag som en komplimang när det kommer från dig :)

Vad ska jag säga om det? Jo att du verkar ha paranoida drag.

Vad e de för fel på broscience!! de enda som räknas är LOGIK

är de logiskt att olika personer inte har exakt samma muskelfästen?? ja.. vi är inga robotar utan humanider

NickeSthlm
2013-12-16, 15:01
Lite öl och chips skulle sitta fint nu...*popcorn*:d

Antingen det eller så ringer vi Birgit Friggebo så hon kan styra upp det här:
http://www.youtube.com/watch?v=K6YhM5rUf_g

*popcorn*

Arne Persson
2013-12-16, 15:04
Antingen det eller så ringer vi Birgit Friggebo så hon kan styra upp det här:
http://www.youtube.com/watch?v=K6YhM5rUf_g

*popcorn*

Inte redan...!:nono:

:d

pezrulezhaakon
2013-12-16, 16:19
ATP

Förklara då vad du menade med ditt #9 inlägg. Behöver inte vara Einstein för att räkna ut vad undermeningen var med det inlägget vid det tillfället.

pezrulezhaakon
2013-12-16, 16:42
Alfen avf Ling

Läs igen vad jag har skrivit.
Det är inte broscience att vi är olika. Det är fakta.

Alfen avf Ling
2013-12-16, 23:07
Alfen avf Ling

Läs igen vad jag har skrivit.
Det är inte broscience att vi är olika. Det är fakta. Pezrulezhaakon Du måste börja IAKTA saker & ting. du börjar bli som king grub: ser ingenting. hör ingenting. iaktar inte. är inte fokuserad!!


antingen ovanstående ELLER så påstår du att broscience alltid är inkorrekt!

hur ska du ha det pezrulezhaakon! Nu gäller de ! ibland måste man ta ställning ! *gah!*

PureWhey
2013-12-16, 23:10
Vad är det du inte förstår Alfen? Pez skriver fakta, vad är det han ska ta ställning till?

Arne Persson
2013-12-16, 23:40
Vad är det du inte förstår Alfen? Pez skriver fakta, vad är det han ska ta ställning till?
Du skriver nästan identiskt som den store mästaren... :d

Mackan58
2013-12-16, 23:53
Du skriver nästan identiskt som den store mästaren Magon den Ärorike... :d

Haha, tackar :D. Har lärt honom väl :)

Ett Orm
2013-12-17, 01:59
Fortsätter att använda hjärnspöken som bas för vad jag har eller inte har sagt.
mm..

Vad är det här för jävla trams?:confused:

Har du verkligen inte något vettigare att komma med ATP? Du verkar ju inte vara 16 år och nybyggd så nått med substans borde du väl ha att komma med om du nu så gärna vill battla med Pez.

Eller har jag helt missuppfattat dig i dina tidigare (pre Pez) inlägg? Är du i puberteten?

Det enda du gör att och är med och försöker hacka och irritera så fort något skrivs, oavsett vad det är.

svenbanan
2013-12-17, 02:10
mm..

Vad är det här för jävla trams?:confused:

Har du verkligen inte något vettigare att komma med ATP? Du verkar ju inte vara 16 år och nybyggd så nått med substans borde du väl ha att komma med om du nu så gärna vill battla med Pez.

Eller har jag helt missuppfattat dig i dina tidigare (pre Pez) inlägg? Är du i puberteten?

Det enda du gör att och är med och försöker hacka och irritera så fort något skrivs, oavsett vad det är.

Jag delar din uppfattning helt.

Anders The Peak
2013-12-17, 08:57
mm..

Vad är det här för jävla trams?:confused:

Har du verkligen inte något vettigare att komma med ATP? Du verkar ju inte vara 16 år och nybyggd så nått med substans borde du väl ha att komma med om du nu så gärna vill battla med Pez.

Eller har jag helt missuppfattat dig i dina tidigare (pre Pez) inlägg? Är du i puberteten?

Det enda du gör att och är med och försöker hacka och irritera så fort något skrivs, oavsett vad det är.

Trams och trams du verkar inte ha läst inläggen.
Jag länkade till en ypperlig artikel för frågeställningen om latisimus dorsi som ingående förklarar att det är stor individuell variation på just den muskeln och pga det har den store guden anser att hans anatomikunskaper/biomekanik är unik, men det är inte sant eftersom han har rätt ytliga kunskaper om i ämnet, reagerar han lite knepigt varja gång han tror att någon ifrågasätter hans kunskaper. Jag tycker att han istället kunde ha tagit artikeln och sagt tex där ser man det var mer komplicerat än vad jag trodde/hade kunskap om...

pezrulezhaakon
2013-12-17, 09:09
ATP

Ytliga kunskaper :)
Så du inbillar dig att jag inte känner till skillnaderna?
Du fattade visst heller inte att jag sammanfattar info. Ursprungsfrågan var ju även riktad till mig...
Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Uppenbarligen jobbigt för dig att jag har rätt :) hehe..

Ett Orm
2013-12-17, 12:21
Trams och trams du verkar inte ha läst inläggen.
Jag länkade till en ypperlig artikel för frågeställningen om latisimus dorsi som ingående förklarar att det är stor individuell variation på just den muskeln och pga det har den store guden anser att hans anatomikunskaper/biomekanik är unik, men det är inte sant eftersom han har rätt ytliga kunskaper om i ämnet, reagerar han lite knepigt varja gång han tror att någon ifrågasätter hans kunskaper. Jag tycker att han istället kunde ha tagit artikeln och sagt tex där ser man det var mer komplicerat än vad jag trodde/hade kunskap om...

Hade jag inte läst inläggen hade jag inte reagerat och inte heller om du nöjt dig med att länka och påvisa var Pez har fel i det han skriver. Du är enbart ute efter att misskreditera och jävlas, som en högstadiemobbare med mindervärdeskomplex.

För mig har du sjunkit som en sten och med det här skräpet nått botten.

Anders The Peak
2013-12-17, 13:12
Hade jag inte läst inläggen hade jag inte reagerat och inte heller om du nöjt dig med att länka och påvisa var Pez har fel i det han skriver. Du är enbart ute efter att misskreditera och jävlas, som en högstadiemobbare med mindervärdeskomplex.

För mig har du sjunkit som en sten och med det här skräpet nått botten.

Om det är någon som är ute efter att misskreditera så tror jag att det är dags att lära dig att läsa vad vissa skriver spaltmeter upp och ner.

pezrulezhaakon
2013-12-17, 13:52
ATP

Skillnaden är att vissa kommer med argument, medans andra undviker att besvara obekväma frågor och inriktat sig på tafatta försök att förlöjliga...

En del skulle kalla det feghet... Vad tror du?

Arne Persson
2013-12-17, 15:41
ATP

Skillnaden är att vissa kommer med argument, medans andra undviker att besvara obekväma frågor och inriktat sig på tafatta försök att förlöjliga...

En del skulle kalla det feghet... Vad tror du?

:bow::bow::bow::d

Ett Orm
2013-12-17, 15:55
Om det är någon som är ute efter att misskreditera så tror jag att det är dags att lära dig att läsa vad vissa skriver spaltmeter upp och ner.

Lär mig då, exempel tack.

För mina tidigare inlägg så använder jag den här tråden som exempel även om jag kan skrapa fram fler.

whuddafuks
2013-12-17, 17:33
skivståång

Det är inte heller lätt att säga, då din kroppsbyggnad bestämmer det.

Att lats är delvis "rundad" är för att den fäster in på kotor och revben och hos vissa även skulderbladet.

Va?! :eek:

Borde det inte kunna skapa enorma skillnader på en människas motorik (om inte nu ens totalförstöra) om en sådan stor muskel som latsen fäster i en sådan viktig del som skulderbladen? Hur ser man om detta nu är fallet? Och om nu detta är fallet, är det att det har tillkommit ett till fäste, eller ersätts den med fästet i humerus?

pezrulezhaakon
2013-12-17, 17:59
whuddafuks

Nej, det utgör ingen större effekt. Möjligen kan skulderbladet hållas något stabilare, eller också kan det innebära något mer begränsad rörlighet.
Då den sitter fast "mitt på" ett fiberstråk så kan inte lats endast påverka skulderbladet märkbart.

Man vet inte själv om lats fäster in där. Krävs undersökning isf.
Fästet i överarmsbenet är som vanligt. Det är alltså inte antingen eller.

Arne Persson
2013-12-17, 18:30
whuddafuks

Nej, det utgör ingen större effekt. Möjligen kan skulderbladet hållas något stabilare, eller också kan det innebära något mer begränsad rörlighet.
Då den sitter fast "mitt på" ett fiberstråk så kan inte lats endast påverka skulderbladet märkbart.

Man vet inte själv om lats fäster in där. Krävs undersökning isf.
Fästet i överarmsbenet är som vanligt. Det är alltså inte antingen eller.

Ett sk inkonstant "fäste"...;)

pezrulezhaakon
2013-12-17, 18:31
Arne Persson

Tja, så kan man kalla det.

Arne Persson
2013-12-18, 15:07
Arne Persson

Tja, så kan man kalla det.

Kalla? "Inkonstant" är mig veterligt (men vad vet jag? ;)), en vedertagen term inom anatomin. Den brukar användas i samband med exempelvis M. palmaris longus i underarmen och M. p. brevis i handen. Andra exempel är M. sternalis vid bröstbenet (Os. sternum) och M. triceps brachii's 4:e huvud... mm.

Men allt detta känner du ju självklart till. :)

Anders The Peak
2013-12-18, 16:39
ATP

Skillnaden är att vissa kommer med argument, medans andra undviker att besvara obekväma frågor och inriktat sig på tafatta försök att förlöjliga...

En del skulle kalla det feghet... Vad tror du?

Vad har jag påstått och vad eller vilka frågor ska jag försvara?

Du är rätt osammanhängande som vanligt.
Men från din vy antar jag att du är glasklar och att undertecknat saknar kunskap och förmåga att förstå dina anomalier. Men det kan jag acceptera utan några som helst problem

pezrulezhaakon
2013-12-18, 16:42
Arne Persson

Jepp, inga konstigheter.

Arne Persson
2013-12-18, 16:54
Arne Persson

Jepp, inga konstigheter.

Inte för en allvetande mästare...

pezrulezhaakon
2013-12-18, 16:57
ATP

Har du så kort minne och så dålig läsförståelse?
Frågorna är klara och tydliga i mitt #11 och #13 OCH #17 inlägg.

Inte konstigt att du har svårt att hänga med om du tycker jag är otydlig :)

Anders The Peak
2013-12-18, 17:06
ATP

Jag bryr mig inte om att du inte är intresserad av fakta. Om du inte håller med om det jag skrev tycker jag nästan synd om dig.

Var god att presentera fakta som gör mitt inlägg fel.

Anklaga mig för brosciense tar jag som en komplimang när det kommer från dig :)

ATP

Tydligt att du känner dig kränkt av en nobody med mer kunskap än dig :)

Ge mig en förklaring på exakt vad i mitt inlägg som inte har vetenskaplig grund. Du lyckas inte med det. Surt sa räven...hehe..

Är det här de inläggen som du vill att jag svara på. I så fall får du visa var jag ifrågasätter, om du menar broscience är det ett ord du slänger dig med rätt ofta, men kan inte hänföra det till att det skulle gälla just ditt inlägg. Jag tycker att det är bra att man dyker djupare än vad du gör i dina utlägg och att jag delger en bredare och riktigare vetenskaplig sanning med en utförlig analys av latisimus dorsi bör du se som ett plus och inte som ett påhopp.

pezrulezhaakon
2013-12-18, 17:27
ATP

Det är inte artikeln jag reagerade på utan ditt sedvanligt tafatta försök till att göra dig lustig på min bekostnad, om att du hela tiden gravt underskattar min kunskap, och beskyller mig för att hitta på saker.

Som jag tidigare skrivit att jag hellre sammanfattar fakta för att spara tid för den som undrar. Om de sen vill fördjupa sig, så kan de göra det. Att bara slänga fram en lång artikel på engelska, kräver ändå att någon hjälper till med en sammanfattning.

Anders The Peak
2013-12-18, 18:12
ATP

Det är inte artikeln jag reagerade på utan ditt sedvanligt tafatta försök till att göra dig lustig på min bekostnad, om att du hela tiden gravt underskattar min kunskap, och beskyller mig för att hitta på saker.

Som jag tidigare skrivit att jag hellre sammanfattar fakta för att spara tid för den som undrar. Om de sen vill fördjupa sig, så kan de göra det. Att bara slänga fram en lång artikel på engelska, kräver ändå att någon hjälper till med en sammanfattning.

Du verkar vara lite bakom flötet eftersom du dömer andra efter dig själv.

pezrulezhaakon
2013-12-18, 18:22
ATP

Och med det inlägget bevisade du min poäng ännu en gång.. Bra där! :D

Du har fortfarande inte svarat på frågorna.