handdator

Visa fullständig version : pendla stockholm - uppsala student


jontexer
2013-12-15, 18:11
Hej!
Jag har kommit in på en halvårskursen kostvetenskap A i Uppsala. Verkar vara riktigt svårt att få boende i uppsala om man inte vill bo i ett pyttelitet rum och ha delat kök/badrum med andra random människor.
Har vänner och lite familj i Stockholm som jag har möjlighet att flytta in hos på obestämd tid(är även 6e reserv på sjukgymnast i sthlm, så ganska stor chans att jag kommer in där).
Jag undrar därför om det är någon som har erfarenhet av att pendla från stockholm C till Uppsala C.
det jag vill ha reda på är priser, hur lång tid det tar och om tågen krånglar? annan information som är relevant är väldigt uppskattad!

tack på förhand! :)

PureWhey
2013-12-15, 18:16
Allt detta står säkert på SJs(?) hemsida..

Arnesson
2013-12-15, 18:18
Med SJ kostar det drygt 2000kr per månad (kanske finns studentpris?), resan tar ca 40 min. Strular väl ibland som med alla tåg men funkar hyfsat.

SL kör även pendeltåg men dessa tar längre tid men jag antar att det är någon krona billigare.

Herr Oberst
2013-12-15, 18:19
Krånglar lite då då, ganska trångt vilket innebär ståplats (om jag förstått det rätt)
Priser och tider får du faktiskt kolla själv. SL.se samt SJ.se är två rätt bra tips kanske? Men för att vara snäll kan jag berätta att pendeln tar nästan en timme, annars runt 40 minuter.

Kul att du ska plugga. Antar att du snart kommer lägga in frågor gällande uppsatser och tentor här snart också som du vill att vi ska lösa åt dig

Exdiaq
2013-12-15, 18:44
Är du 6e reserv kan jag nästan garantera att du kommer in. Har personer i klassen här nere i Lund som var 30/32 reserv och kom in.

Mollestam
2013-12-15, 20:32
Bo i korridor istället, hur kul som helst.

jontexer
2013-12-15, 20:38
självklart kan jag kolla tider osv själv, slängde bara med den funderingen. Har kollat en del på priserna men tycker det är krångligt just vilken biljett det är jag ska ha, men antar att det är UL zon 2 + SL län jag behöver?

tumme
2013-12-15, 22:51
Räkna med 1 timme och 10 min från centralen så är du safe med SL om du går ifrån uppsala C. Lite snabbare om du har cykel eller tar en buss. Beror lite på var du pluggar också iofs.

MrLomax
2013-12-16, 00:24
Med SJ kostar det drygt 2000kr per månad (kanske finns studentpris?), resan tar ca 40 min. Strular väl ibland som med alla tåg men funkar hyfsat.

SL kör även pendeltåg men dessa tar längre tid men jag antar att det är någon krona billigare.SL och UL har väl också studentpriser?

Hur ofta måste du vara i skolan?

gratefuldead
2013-12-16, 00:33
Bo i korridor istället, hur kul som helst.

Håller med! Ska man ändå plugga i Uppsala kan man lika gärna ta tillfället i akt, det är en unik och jävligt rolig upplevelse att bo i korridor.

Självklart går det att pendla mellan Stockholm och Uppsala, ganska så många som gör det faktiskt.

Det tråkiga är att det är svårt att ta del av studentlivet och det blir verkligen en helt annan grej. Risken är att man känner sig utanför och tröttnar.

jontexer
2013-12-16, 01:28
Vet faktiskt inte hur ofta jag måste vara i skolan än.

Känns inte som att jag kommer klara av att bo i en korridor med delat kök och allt sånt där, men vem vet, kanske gillar det om jag testar! och att missa studentlivet med fester och alkohol och allt sådant gör mig inte så mycket för tillfället, går på medicin så jag får ej dricka.

BlötSnö
2013-12-16, 02:28
Pendeln går en gång i halvtimmen (09/39 från Centralen och 26/56 från Uppsala) och du kan inte nyttja SJ-biljett på pendeln eller vice versa (utom i undantagsfall).
Pendeln tar drygt 55 minuter och SJ ungefär en kvart mindre.
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Kombinera-UL-SL/ULSL-studentbiljett-zon-2/
Krångla gör det ibland. Framförallt runt rusningstid på fredagar.

gratefuldead
2013-12-16, 13:52
Blir nog mellan 2-4 gånger i veckan för dig om du ska gå kostvetenskap, åtminstone så har det varit tidigare terminer.

Macroman
2013-12-16, 14:01
Kul att du ska plugga. Antar att du snart kommer lägga in frågor gällande uppsatser och tentor här snart också som du vill att vi ska lösa åt dig

Fniss! Otroligt att folk inte kan ta reda på någonting själv. Curliggenerationen ftw...

Morty
2013-12-16, 14:20
1200 spänn kostar SL/UL-kortet med studenrabatt. Min tjej har pendlat i en termin nu och har tyckt att det är rätt ok. Dock morgonpigg vilket nog är ett plus i ekvationen för hon går upp vid 6.

jontexer
2013-12-16, 18:33
1200 spänn kostar SL/UL-kortet med studenrabatt. Min tjej har pendlat i en termin nu och har tyckt att det är rätt ok. Dock morgonpigg vilket nog är ett plus i ekvationen för hon går upp vid 6.

okej! fanns ju två olika kort, ett som kostade ca 1000 och ett som kostade ca 1300. Hade lite problem att fatta vilket det var jag behövde isåfall, men det verkar som det är det för 1300. det med att komma upp i tid borde inte vara några problem.

LeBron
2013-12-16, 21:25
Krånglar lite då då, ganska trångt vilket innebär ståplats (om jag förstått det rätt)
Priser och tider får du faktiskt kolla själv. SL.se samt SJ.se är två rätt bra tips kanske? Men för att vara snäll kan jag berätta att pendeln tar nästan en timme, annars runt 40 minuter.

Kul att du ska plugga. Antar att du snart kommer lägga in frågor gällande uppsatser och tentor här snart också som du vill att vi ska lösa åt dig

Finns ingen anledning att ha sån rötten attityd. Låt bli att posta om du inte kan hålla en trevlig ton.