handdator

Visa fullständig version : Biff och besvikelser!


Bryggan
2013-12-15, 16:14
Jag vill bli biff och måste då såklart äta en j*vla massa biff (skojar lite så ta det inte bokstavligt!). Varje gång jag är i livsmedelsbutiken så ligger biffarna där och skiner med sin till synes perfekta marmorering. Då och då, dock mer och mer sällan så köper jag dessa. Det vanliga tillagningssättet är stekning med kryddor och inmundigande. Döm av min förvåning...eller ganska härdad nu, så är skiten näst intill oätbar. Köttet i min ägo behandlas på tillbörligt sätt och rumstempereras en lång stund innan tillagning. Många olika stekgrader har provats med allt från helt rå till well done. Men hur jag än gör så sitter jag där med en seg, trådig och i princip oätlig klump kött som jag helst vill klistra i taket för att jag blir så sur. Skiten är ju inte billigt heller och butikerna har mage att ta betalt. Lust å spränga skiten.

Berätta hur ni gör med era biffar.

<----äter biff just nu!

Bryggan
2013-12-15, 16:37
Ät biff och gynna ett läkemedelsbolag!!

http://www.nettodental.dk/124-194-thickbox/johnson-johnson-rund-tandtrad-dental-floss-200-m.jpg

Zorban
2013-12-15, 16:48
Dåligt kött helt enkelt, och du kan inte se med ögat hur pass bra det är (förutom marmoreringen). Är köttet mörat? Just biff kan vara ganska segt annars. Om du har tid kan du låta köttet ligga ute fritt i någon dag eller två i kylen. Eller köpa hängmörat/vakuummörat kött. När du steker i panna kan du inte göra så mycket för mörheten, utom att se till att absolut inte laga det för hårt.

Ryggbiff är verkligen en sådan produkt där det är bättre att köpa kött av riktigt bra kvalitét och istället äta det mer sällan. Seg biff tycker jag kan vara ok om man bara steker den väldigt kort och sedan skivar den rätt tunnt, t.ex till fajitas, sallad eller tagliata. Att sitta och skära i det med kniv och gaffel är ingen höjdare.

Bryggan
2013-12-15, 18:04
Tack Zorban. Men att det ska vara så dyrt fattar jag inte, det är ju ändå en undermålig produkt!

Stod nu och skar min högrev som ska i min deff-gryta. Den var så mör så jag kunde äta den rå kändes det som. I min ungdoms dagar gjorde jag dock misstaget att steka grytbitar (högrev) och det var helt oätbart. Dock tror jag att jag skulle kunna äta den här högreven rå....det kunde jag inte med biffarna jag hade innan idag.

Simonbaws
2013-12-15, 19:32
var det biff ifrån "Naturkött" ;)?

Gober
2013-12-15, 19:45
Zorban har redan förklarat att det är dålig kvalité. Men egentligen är det största problemet att djuret slaktas, styckas, paketeras och sen ligger det i butik, typ..nötkött som tex biff med kort tillagning ska möras. Du har två alternativ, köp dyrare kött som är hängmörat i butik (dyrast och bäst) eller passa på att köpa kött med kort datum, ligger det i vacumpack så låt det ligga kvar ännu längre i kylen. Är det i vanligt tråg så ta ut det och lägg i kylen någon dag, gärna på ett litet galler så det får luft runt om. Bli inte rädd för att köttet blir lite mörkare på ytan.

Sen är det luftning i 30-60min, torka köttet, olja in köttbiten och värm ett gjutjärn till det är riktigt varmt. Salta köttet med flingsalt (peppra gör du efter stekning) stek efter smak och låt sedan köttet vila så det behåller köttsaften. Vill du ha smör så penslar du smält smör när köttet är stekt.

Givetvis kan man steka i teflon (gör jag ibland) men ett riktigt hett järn är allra bäst imo.

Perfekt resultat :-)

XXXL
2013-12-15, 20:07
Köp kött i bit istället och gör i ugnen, tycker det blir klart bäst.

Bryggan
2013-12-15, 20:14
var det biff ifrån "Naturkött" ;)?Hahaha, ja den där skiten också, tvi.

R Scarpa27
2013-12-15, 21:27
stek för fin yta och sen koka dom en bra stund. thats it.

Zorban
2013-12-15, 21:34
stek för fin yta och sen koka dom en bra stund. thats it.
Kött blir väldigt torrt om man kokar det. Särskilt relativt magra bitar som ryggbiff.

R Scarpa27
2013-12-15, 21:39
Kött blir väldigt torrt om man kokar det. Särskilt relativt magra bitar som ryggbiff.

stek i pannan / efterkoka låg värme @ vatten direkt i pannan....

Bryggan
2013-12-15, 22:44
Kött blir väldigt torrt om man kokar det. Särskilt relativt magra bitar som ryggbiff.
Japp, efter 1 timma ja, efter 2 timmar så är det mört som bajs!

Zorban
2013-12-15, 22:45
stek i pannan / efterkoka låg värme @ vatten direkt i pannan....
Förstår inte riktigt ditt @ inlägg men @ okej. Det är skillnad på att värma något i vatten och att koka det. Lägger man en biff i kokande vatten blir det torrt. Att hålla köttet i vatten vid låg temperatur funkar bra för att göra det mörare, men det krävs som sagt en hel del tid, samt att man lyckas hålla temperaturen förhållandevis låg.
Japp, efter 1 timma ja, efter 2 timmar så är det mört som bajs!
Det är skillnad på mörhet och saftighet, och dessutom skillnad på mörhet från bra kött med låg temperatur och mörhet som kommer från värme under väldigt lång tid. Om man ska värma köttet under väldigt lång tid fungerar det bättre med tuffare styckningsdetaljer (t.ex högrev som du nämnde), som dessutom är betydligt smakrikare. Dessa är så pass feta att fettet gör att köttet upplevs som saftigt, även om det egentligen är torrt (dock mört). Ryggbiff är en riktigt tillräckligt fett för att klara av det, såvida man inte har extremt koll på temperaturen.

Bryggan
2013-12-15, 23:00
"Ryggbiff är inte en tillräckligt....." Ska det nog stå

Zorban
2013-12-15, 23:03
"Ryggbiff är inte en tillräckligt....." Ska det nog stå
Japp det stämmer, sorry :) Inte tillräckligt skulle det stå. När jag läser mitt inlägg i efterhand så är språket helt efterblivet, får skylla det på att jag såg ditt svar när jag nyss postat och gjorde en snabb edit.

Bryggan
2013-12-15, 23:32
När jag läser mitt inlägg i efterhand så är språket helt efterblivet, Tycker du? Naaaa*

Gober
2013-12-15, 23:48
stek för fin yta och sen koka dom en bra stund. thats it.

Koka? Det är det sista man vill göra med en biff :S

Bryggan
2013-12-16, 00:06
Koka? Det är det sista man vill göra med en biff :SKanske det, vad gör du med dina biffar då? De flesta är för bövelen oätbara.
Kanske man skulle banka skiten ur dem med en hammare?

wilhelmblomgren
2013-12-16, 00:56
Titta noga på köttet och se hur mycket fett och senor som är insprängt, det är det ända jag brukar göra för att hitta bra kött.

Gober
2013-12-16, 20:24
Kanske det, vad gör du med dina biffar då? De flesta är för bövelen oätbara.
Kanske man skulle banka skiten ur dem med en hammare?

Vad jag gör? Skrev ju ett långt inlägg vilket kött man ska välja och hur man ska tillaga det?