handdator

Visa fullständig version : Spyr/kväljningar efter varje måltid


kwame
2013-12-15, 15:31
Har då ett problem, som jag haft i säkert 3-4 år utan att kolla upp vad som egentligen är felet.
Tänkte kolla här, för att se om någon vart med om något liknande, eller ha någon aning om vad det kan vara. Om ingen vet, så söker jag självklart upp hjälp.

Så, jag är då 23 år, har inga som helst problem med min vikt, mår inte dåligt över att äta skräpmat, eller några som helst psykiska problem angående mat. Dock, kan ju detta vara något psykiskt som har satt sig ändå, att jag är van att bli illamående eller något, jag vet faktiskt inte.

Hur som helst, i 90+% av fallen då jag ätit mat, så får jag kväljningar och ofta spyr upp en liiiiten del av maten. Hände senast för 5 minuter sedan. Händer oftast inte vid samma utsträckning om jag sätter mig ner direkt efter jag ätit och inte gör någonting kommande 30 minuter. Behövs inte mycket ansträngning för att kväljningar/spya ska komma. Nu hämtade jag kläder för att röra mig vidare mot duschen, då kommer kväljningarna och till slut spydde jag.

Är ju jobbigast om man är på jobbet, käkar och sedan ska bege sig ut och jobba, då kan jag inte alltid välja att sätta mig ner och smälta maten.

Någon som har någon som helst aning om vad detta kan vara?

Simonbaws
2013-12-15, 15:45
slapp magmun?

z_bumbi
2013-12-15, 17:59
Någon som har någon som helst aning om vad detta kan vara?

Något för en läkare.

tjing
2013-12-15, 19:46
Haft brock eller dylikt?

Kolla med läkare som sagt.

Gober
2013-12-15, 19:56
När jag hade allvarlig magkatarr fastnade maten i halsen och jag fick spy upp osmält mat ibland. Det var smärtsamt och gjorde extremt ont i bröst och övre magtrakten. Främst flottig mat som pommes men även bröd. Gick till läkare och skickades till gastroskopi där man såg att det var extremt irriterat. Dålig kost och extrem stress som orsakat det. Blev bra med lite bättre kost och medicin mot magsyra.

Detta var många år sedan och har varit problemfri sedan dess, kan dock känna av symptomen lite smått om jag ätit ett stort mål på tex McDonalds och särskilt om jag äter snabbt.

Givetvis ska du genast boka tid på VC, problem magen är inget man ska ta lätt på.

R Scarpa27
2013-12-15, 21:06
för stora måltider?
upplevde likadant vid mycket stora måltider, när jag körde ren pf innan.

Fatalist
2014-01-05, 21:33
Uppsök en läkare lät som en bra idé som många andra har sagt. Då kan du få räkna med en gastroskopi, och mitt råd är att be om lugnande ;) Åtminstone här på mitt sjukhus vet jag att de gärna försöker övertala patienter att göra det obedövat och utan lugnande, för att slippa ha dig kvar på avdelningen efteråt medan du nyktrar till. Det ska, enligt vad jag har hört från vänner, vara bland det obehagligaste man kan vara med om (utan lugnande).

Du kan även testa att äta betydligt långsammare. Har du någon typ av refluxproblematik (läckande magmun) kan det hjälpa i lindriga fall.

King Grub
2014-01-05, 21:37
Det där skall du snabbt åtgärda hos läkare. Att det kommer upp från matsäcken är den största orsaken till matstrupscancer, så det är inget man vill gå år efter år med.

amini
2014-01-06, 00:13
hänt mig två gånger och båda gångerna när jag provade före tränings pulver,
kommer aldrig att göra det igen.

Babyface
2014-01-06, 03:25
Snusar du eller röker?

cero
2014-01-06, 08:17
Som sagt, gå till en läkare NU.

scubas
2014-01-06, 11:08
Jag har också haft detta eller i alla fall ett liknande problem i åratal. Det kommer främst på morgonen efter frukost, men kan även dyka upp efter andra måltider eller sammanhang. Det är kombinerat med en känsla av att något "sitter fast" i halsen - ungefär som den där känslan när man är riktigt förkyld och så täppt att man får kväljningar.

Har uppsökt läkarvård för detta, och de diagnostiserade mig med något som heter globus/globus hystericus. Sjukdomen är helt psykosomatisk dvs. det är inte något fysiskt fel utan något som sitter i huvudet och beror på stress och/eller ångest. Dock misstänker jag att det i mitt fall också är en kombination med allmänt känslig mage som gör att jag kräks också.

Mina råd är att äta mindre portioner och långsammare, samt försöka ta det lugnt en stund efter maten. Det är generellt sett värre för mig under bulk. Sen kan det vara värt att tänka på vilka livsmedel man stoppar i sig också, verkar som att en del mer svårsmälta livsmedel också förvärrar det hela. Men jag tycker helt klart att du ska följa övriga personers råd här i tråden och uppsöka läkare för att få det utrett ordentligt.