handdator

Visa fullständig version : Kikärtor (och andra bönor/baljväxter)


Kräket
2013-12-15, 09:11
Har den senaste tiden gjort en trevlig upptäckt i köket; Kikärtor!

Jag gör ett sorts "mos", i vilket jag kokar kikärtorna i ca 15 minuter. Mosar med mortel och blandar i 100 gram kvarg samt OLW-dippmix. Blir jättegott att använda till frukt eller pålägg.

Nu undrar jag om det inte borde gå att göra ett sorts bröd på samma sätt? Mitt "mos" blir ju som en sorts deg, och borde det inte gå att forma till plättar och köra i ugnen? Så min fråga är om någon lyckats göra bröd eller liknande på kikärtor eller andra bönor?

Alla böntips/recept utan alltför komplicerad tillagning tas tacksamt emot! (Kcal-snålt och helst inte så många ingredienser)

Filipb
2013-12-15, 13:02
Nu ær det kanske inget deffvænligt tips, men nær Jamie Oliver gør wraps i "Den nakna kocken" anvænder han sig av kikærtor i hans (i øvrigt) vanliga brøddeg, om det ger någon inspiration.

z_bumbi
2013-12-15, 13:32
Det finns ett tunnbröd som görs med maldra gula ärtor, jag har inget recept men det borde finnas på nätet.
Att mosa ner kokta bönor och ärtor och blanda ner i ett vanligt matbröd funkar också men det finns risk att det blir torrare än normalt så man får testa olika mängder vätska.

AEB
2013-12-15, 18:27
Brukar blötlägga kikärtor i 1 dygn, byta vatten och sedan blötlägga ännu 1 dygn till. Sedan mixar jag dem direkt utan att koka och så kör jag spiskummin, hackad lök & vitlök, färsk persilja och kryddor efter behag. Blir en god falafel att steka i ugnen.

Sen har jag kört på denna under deffen och det smakade oväntat gott.
http://chocolatecoveredkatie.com/2011/05/23/want-to-eat-an-entire-bowl-of-cookie-dough/

illiaca
2013-12-15, 20:21
En till här som brukar mala ner kikärtor, vitlök, mandlar, avocado och göra nån variant på "hummus" typ..

Det här har jag sedan på sidan av alla maträtter, jag använder det som "smör" om jag vill ha en brödskiva..

En annan variant jag provade för inte så länge sen var en påse ärtor, broccoli, vitlök, lite parmesan, avocado till nån puré-sa.

Kikärtor är kung att mala ner i med köttfärs i en blender också om du vill göra biff :-D

Edit.. Såg nu att du frågade om man kunde göra bröd på det här så det jag skrev blev rätt orelevant men ta det till dig ändå haha :D

R Scarpa27
2013-12-15, 21:22
Har den senaste tiden gjort en trevlig upptäckt i köket; Kikärtor!

Jag gör ett sorts "mos", i vilket jag kokar kikärtorna i ca 15 minuter. Mosar med mortel och blandar i 100 gram kvarg samt OLW-dippmix. Blir jättegott att använda till frukt eller pålägg.

Nu undrar jag om det inte borde gå att göra ett sorts bröd på samma sätt? Mitt "mos" blir ju som en sorts deg, och borde det inte gå att forma till plättar och köra i ugnen? Så min fråga är om någon lyckats göra bröd eller liknande på kikärtor eller andra bönor?

Alla böntips/recept utan alltför komplicerad tillagning tas tacksamt emot! (Kcal-snålt och helst inte så många ingredienser)


gjort likadant flertal ggr med riktigt gott =) även blanda kikärtsmos med dipmix rulla till bollar och göra steka i rikligt med olivolja =P
typ falafel stuk =).

YTS
2013-12-20, 00:23
Har gjort både korv och låda på falafel deg.
Blev gott bägge delarna!

http://www.nyttgrepp.se/falafelkorv.jpg
http://www.nyttgrepp.se/falaffellimpa2.jpg