handdator

Visa fullständig version : Vara borta 4 veckor, behålla formen.


En250
2013-12-15, 01:29
Tja!
Har varit skadad ett bra tag, tog nästan ett år innan jag kunde komma igång med träningen igen (bruten handled). Nu känner jag att jag äntligen kommit igång med träningen igen sen 3-4 veckor tillbaka, det börjar rulla på, försöker så gott det går att köra 5 dagar i veckan.
Jag är inte i någon superform, är ca 176 lång och väger ca 70kg, men jag jobbar på att gå upp i vikt och bygga muskler och massa.

Nu till problemet, i början av januari ska jag bort i 4 veckor för att plugga. Man bor i studentlägenhet, och jag vet inte riktigt hur jag ska hålla igång under tiden jag är borta. Jag vet hur det är att vara borta ett tag o sen försöka komma igen, det är segt. Visserligen är det bara 4 veckor men nu när man äntligen kommit igång vill man inte sluta. Möjligtvis att jag åker hem under helgerna, men det är inte säkert!

Så nu behöver jag tips på vad jag kan göra för att hålla igång lite där borta, vet att man kan köra lite armhävningar och situps och liknande, men räcker det verkligen?

Jag kommer sen att åka bort ytterligare 4 veckor, det är 16 veckor per år i 4 omgångar.

AndreasBastard
2013-12-15, 01:33
Köp månadskort på det lokala gymmet.

Sach
2013-12-15, 02:05
Har du bara tränat i 3-4 veckor efter ett långt uppehåll så har du ingen nämnvärd muskelmassa att behålla.
Sen brukar man säga att det tar ca halva den tiden man var borta att komma tillbaka till vikterna man var på innan avbrottet, det har alltid stämt för mig.
Och att behålla muskelmassa kräver inte mycket, kör några sets enbensböj, armhävningar, smala armhävningar och chins till failure 1-2 gånger i veckan.
Sidolyft och en curl kan man utföra med en vattenfylld skurhink eller så kan man köpa motståndsband, dessa går även att träna baksida axlar med, flyes, lårcurl, axelpress och en hel del andra övningar.