handdator

Visa fullständig version : Hjälp med hur jag ska minska fett


taithai
2013-12-15, 00:52
Jag är nybörjare på planerad träning och kost därför undrar jag om ni har lite tips.

Min träning förut har varit att jag har tränat det jag känner för och ibland kört exempelvis biceps 2-3 dagar i rad osv. Men det är antagligen inte bra så vilka muskelgrupper är bra att träna på samma dagar och när ska man vila? Skriv gärna exempel på hur erat schema ser ut eller skriv ett schema jag skulle kunna följa. Mitt mål är som sagt fettminskning.

Nu till min kost, jag äter frukost ibland om jag hinner då jag oftast har bråttom till skolan. När jag äter frukost så brukar jag äta flingor med mjölk för att det är snabbt och enkelt (Synpunkter på det?).

Till lunch äter jag skolmaten så där kan jag inte bestämma vad jag vill äta utan jag tar det som serveras.

Mellanmål är inget jag brukar äta, ibland köper jag en macka från skolan cafeteria om vi har en lång skoldag.

Kvällsmaten äter jag det som lagas så där kan jag bestämma lite vad som ska ätas men vet inte riktigt vad som är bra när man vill minska fett så har ni något tips?

Sammanfattningsvis på kosten så äter jag 2 måltider per dag ibland 3 men väldigt sällan 4.

Snobbe
2013-12-15, 01:11
Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lär dig räkna kalorier, ligg på kalori underskott och du kommer gå ner i vikt.

Vanligt vatten
2013-12-15, 02:23
När jag äter frukost så brukar jag äta flingor med mjölk för att det är snabbt och enkelt (Synpunkter på det?).

Vilka flingor? 9/10 flingor är ju i princip rena sockerbomber, då finns det ju bättre alternativ. Ägg med havregrynsgröt och mjölk är väl ganska standard här, om man nu äter frukost alls.

Till lunch äter jag skolmaten så där kan jag inte bestämma vad jag vill äta utan jag tar det som serveras.

Tar du reda på mer om vilka livsmedel som passar dig bättre så kan du ju ta mer eller mindre av diverse saker av det som serveras. Serveras det kebab med nutellapålägg kan du ju liksom se till att din tallrik består mestadels av sallad istället.

Mellanmål är inget jag brukar äta, ibland köper jag en macka från skolan cafeteria om vi har en lång skoldag.

Det gör du nog rätt i, behöver inte smälla i dig skit i onödan.


Kvällsmaten äter jag det som lagas så där kan jag bestämma lite vad som ska ätas men vet inte riktigt vad som är bra när man vill minska fett så har ni något tips?

Läs deffguiden som sagt. Du skulle ju kunna gå ner i fett genom att enbart äta chokladpraliner, allt handlar om vilka volymer du tar.


Sammanfattningsvis på kosten så äter jag 2 måltider per dag ibland 3 men väldigt sällan 4.

Ja, och forskningen nu visar ju mer eller mindre på att det nog är bäst att hålla måltidsantalet ganska litet. Finns en tråd om periodisk fasta där du kan läsa mer.

nippman
2013-12-15, 06:17
du kan ju hålla det simpelt o bara dra ner på portionerna på alla dagens mål (lägg ner med såser/bröd osv, käka bara kolhydrater runt träningen, ägg till frukost istället t.ex.) och sen köra lite powerwalks + 2 helkroppspass i veckan så kommer du nog gå ner rätt så snabbt, vet ju inte hur du ser ut i dagsläget men du "behöver" inte räkna kalorier för att förlora fettvikt.

Shqypnia
2013-12-15, 08:58
Är man helt ny inom kost området så kan ett bra råd vara att minska måltiderna och/eller ta bort en måltid, t.ex. skippa frukosten och äta först på morgonen.
Skippa gärna energi från dricka. Istället för en Cola så kan du dricka en Pepsi Max. Det finns alltid energisnål yoghurt ute på marknaden. Det finns i princip energisnål alternativ till all mat, det är bara att börja läsa näringsvärden och jämföra när man väl är i butiken.