handdator

Visa fullständig version : Varför ökar jag aldrig längre?


kwame
2013-12-14, 16:00
Hmm, riktigt frustrerande. Har drabbats av skador och dylikt, men nu har jag vart skadefri i snart 1 år, stått väldigt stilla senaste 2 åren. För 1.5 årsen klarade jag totalt 112 repetioner i Fitness5.

Idag tror jag INTE att jag skulle slå det, vilket känns väldigt tråkigt.
I bänkpressen har jag stått still senaste 2 åren, på samma vikt. Jag har ökat från 40kg x 1 @ 65kg, till 135kg x 1 @ 85kg.

Nu väger jag runt 90kg, och tror att på en bra dag hade jag klarat 135kg x 1 @ 90kg. Men, detta tog jag ju på 85kg för 1.5-2år sedan. Volymen har blivit större i alla muskelgrupper, vilket iofs är naturligt då jag blivit lite tyngre. Men vill verkligen komma över 140kg x 1. Men det går fan inte.

Brukar variera och köra hög- och lågreps, variera övningar samt upplägget.
Har dock bytt upplägg nu: http://bloggfiler.no/imaginefutureyou.blogg.no/images/1816991-1-1385330503399.jpg

Har alltid börjat med bröst på dag1, nu kör jag det sista dagen. Kanske att mina axlar (som jag tycker släpar) och triceps bygger upp sig lite, och att jag på så vis på en utvilad dag kan pressa mer. Tycker dock att jag är nästan lika stark nu på sista bröstpasset som jag var innan då jag hade bröst som förstapass.

Vad tror ni om upplägget? Jag kör på vecka 2 framsida lår+vader enskilt på dag3 och sedan bröst, och axlar på dag2.

tossefar
2013-12-14, 19:41
Jag tror helt enkelt att du bänkar för sällan. Om jag inte missförstår så bänkar du bara en gång i veckan. Det är nog helt enkelt för lite för att komma vidare i ditt läge.

PureWhey
2013-12-14, 19:48
För kass frekvens

Tsubodai
2013-12-14, 20:11
Russian squat routine fast med bänk, smolov jr eller Hirvis bänkprogram, har du provat något av dem?

Mentality
2013-12-14, 23:31
Vill du bli bra på att bänka, bänka. att bänka en gång i veckan är för lite för att finslipa teknik osv. imo

Anders The Peak
2013-12-14, 23:53
Jag tycker att du har gjort strålande resultat och 135 kg på 85 kg är inte direkt ett dåligt resultat. Muskulärt har du gjort enorma framsteg på den här korta tiden. Jag tycker att du förnyar träningsupplägget och inte stirra dig blind på bänkresultatet. I normalfallet brukar 135-150 kg vara det man klarar av klippa med hyggliga gener vid din kroppsvikt och att stressa på brukar leda till skador. Många som blir fokuserade på att bli riktigt bra i bänk brukar träna för tungt varje pass och musklerna hinner inte återhämta sig mellan passen.

Luska fram något bra upplägg för hela kroppen typ The Three-Phase (http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf) och kör lite vetenskapligt och inte bara som du alltid har gjort.

hugok
2013-12-15, 09:21
Det kan vara en bra idé att gå på något lyftarprogram under en period. Jag förutsätter att du nu kört byggning.

Control_61
2013-12-15, 09:26
Kan vara en idé att göra något annat en period. Inte nödvändigtvis bra att nöta på med samma träning under flera år utan någon längre periods vila.

Ett par månader med bara kroppsviktsövningar, en period med tyngdlyftning, prova tävla i styrkelyft, vila helt i 4-6 veckor eller motsvarande.



När jag spelade hockey så lyckades både jag öka lika mycket under de 3-4 månader jag var i gymmet som jag nu gör över 1-2 år när jag inte spelar längre.
Ett fenomen jag tycker mig se väldigt ofta.

hugok
2013-12-15, 11:25
När jag spelade hockey så lyckades både jag öka lika mycket under de 3-4 månader jag var i gymmet som jag nu gör över 1-2 år när jag inte spelar längre.
Ett fenomen jag tycker mig se väldigt ofta.

Hur gammal och hur mycket nybörjare var du när du lirade hockey jämfört med nu?

Control_61
2013-12-15, 18:56
Hur gammal och hur mycket nybörjare var du när du lirade hockey jämfört med nu?

Spelade till jag var 20 år gammal. Men jag tycker inte det bara är min specifika situation får mig att dra den slutsatsen.

Tycker mig som sagt se det runtomkring mig och efter en liten googling hittade jag bland annat detta skrivet av Jason Ferruggia (vet inte hur poppis referens det är.. menmen)


When you think about what happens over a year of training and you compare guys who train 52 weeks versus guys who train 16-24 weeks you see that the strength gains aren’t that much different. Any strength coach can tell you this. When we work with an athlete we’ll usually have 3-6 months. After that they’re back in season or at school. During that time they make the same or better strength gains than the guys who train 12 months out of the year. Most times the gains are actually better.


Även Dan John skrev en artikel om nyttan med längre "layoffs" har jag för mig.

Sach
2013-12-15, 19:43
Förmodligen för hög volym och för låg frekvens, klassisk "bro split".
Att du även köttar axlar dagen innan diverse bröstpressar påverkar din bröstträning negativt då främre axlar hjälper till enormt mycket i bröstpressar samt får ren och skär träning i dom.
Så kortfattat så kan man säga att du tränar axlarnas främre huvuden 2 dagar på raken.
Skulle dina axlar vara fräscha på bröstpasset så skulle du med största sannolikhet prestera bättre i bänkpressen och du sänker risken för diverse axelproblem.