handdator

Visa fullständig version : Hur tänka vid utlåsning om man har en överrörlig armbågsled


Fredrik_S
2013-12-14, 15:19
Om armbågen får en vinkel som är åt fel håll när man låser ut den bör man då sträva efter att aldrig låsa ut den helt eller är det ofarligt?

Framförallt gäller frågan för statiska belastningar som sker i gymnastik och handstående.
Vid arbete på parallettes pikepress och handstående är det extremt viktigt att ha maximal aktivering i triceps och hela tiden får man höra att armarna måste vara låsta och raka, hur ska man då tänka då det blir helt annan teknik och muskelaktivering om en person som har överrölig armbågsled ska försöka hålla armen rak(vilket då i praktiken blir lätt böjd från utlåsning)..

pezrulezhaakon
2013-12-14, 16:08
Fredrik_S

Det beror på hur ofta med belastning du befinner dig i ytterläget. Det är ju ingen fara att använda rörligheten dit, men vara lite mer vaksam vid träningen. Om belastningen vill ta dig till det läget bör du vara mer försiktig än om belastningen vill ta dig därifrån.

3bz
2013-12-15, 01:06
Om du tittar på Chen Yibing så har ju han klarat det bra trots extremt överrörliga armbågar. Givetvis säger detta inte så mycket då N=1 och han troligtvis har drillats lite annorlunda än dig i sin barndom. Det man kan säga är väl dock att det är möjligt att ha extremt hög belastning på armbågsleden även om man har överrörlighet och komma undan med detta.

Gällande om man ska ha rak arm eller göra full utlåsning så minns jag att det finns ett gäng äldre diskussioner om det på GB-formuet, de kan nog vara värda att läsa.

Fredrik_S
2013-12-15, 02:07
Om du tittar på Chen Yibing så har ju han klarat det bra trots extremt överrörliga armbågar. Givetvis säger detta inte så mycket då N=1 och han troligtvis har drillats lite annorlunda än dig i sin barndom. Det man kan säga är väl dock att det är möjligt att ha extremt hög belastning på armbågsleden även om man har överrörlighet och komma undan med detta.

Gällande om man ska ha rak arm eller göra full utlåsning så minns jag att det finns ett gäng äldre diskussioner om det på GB-formuet, de kan nog vara värda att läsa.

Sant!

Okej tack lite småknepigt att hitta dom dock :)

Fredrik_S
2013-12-15, 02:08
Fredrik_S

Det beror på hur ofta med belastning du befinner dig i ytterläget. Det är ju ingen fara att använda rörligheten dit, men vara lite mer vaksam vid träningen. Om belastningen vill ta dig till det läget bör du vara mer försiktig än om belastningen vill ta dig därifrån.

När man står på händerna vill belastningen ta en därifrån gissar jag?

Lite som denne mannen tänker jag, hans armar är ju översträckta när de är "raka"
Y68lIDSNJ2A

pezrulezhaakon
2013-12-15, 02:45
Fredrik_S

Slamkrypare... :)

Om du har översträckt armbågen så vill belastningen ta dig till det läget, men om armbågen inte är 100% sträckt utan lite "mjuk" så vill belastningen ta dig därifrån.
Därför bör du vara mer försiktig vid ex pressar, än drag.
Sedan finns det fler tillfällen, men det ger sig självt om man tänker på det.

Killen i klippet har ju belastning som vill ta han till ytterläget i korset.

Till ytterläget
http://exercise.wsu.edu/exercise_images/cybexbicep1.jpg

Från ytterläget
http://www.isgfit.com/uploads/produits/123/big_1_triceps_extension_a925_sportsartcepts_extens ion_m_lr.jpg

cero
2013-12-15, 02:59
klipp

Satt och väntade på att armarna skulle knäckas i mitten. :(

Arne Persson
2013-12-15, 06:52
Djupet på Fossa olecranon på Os
humerus distala baksida samt utformningen på olecranon på proximala Os ulna bestämmer främst utsträckningsgraden i armbågsleden (Art. cubiti).

cero
2013-12-15, 13:13
Djupet på Fossa olecranon på Os
humerus distala baksida samt utformningen på olecranon på proximala Os ulna bestämmer främst utsträckningsgraden i armbågsleden (Art. cubiti).

Där ser man.

(översättning till svenska?)

Och en fråga: hur vanligt är det med personer som har det omvända "problemet", dvs att man inte kan sträcka ut armen helt?

pezrulezhaakon
2013-12-15, 13:24
cero

Armbågsbenet går in i en grop på baksidan av överarmsbenet vid sträckt armbågsled. Hur grund eller djup den gropen är i förhållande till armbågsbenet kan påverka graden av helt sträckt eller översträckt armbåge.

Nu kan även ligament och muskler begränsa sträckningen innan benknotorna gör det.
Det är svårt att säga hur många som har det andra förhållandet "ben mot ben".

cero
2013-12-15, 13:26
Då hänger jag med, tackar. Har nämligen själv armbågsleder som inte tillåter mig sträcka ut armarna helt (en ganska bra bit ifrån faktist), men jag känner inte några muskler eller annat som stramar i fullt utsträckt läge så jag antar att det inte går att göra något åt?

pezrulezhaakon
2013-12-15, 14:38
cero

Om du inte har besvär av det så görs inget åt det.
Om det är ben mot ben i ditt fall eller ligamenten som stoppar måste man göra en undersökning.

Att tänja ligament är inte att rekommendera, och slipa benmassa har sina risker.