handdator

Visa fullständig version : Knäproblem


Kreout
2004-03-12, 13:39
Jag har av och till haft problem med mina knän (främst vänster) i c:a 2 månader. Det yttrar sig i att det gör ont att sträcka ut benet från böjt läge och tvärtom, speciellt om jag gör det långsamt. Dessutom gör det ont om smalbenet vrids eller utsätts för sidokrafter i förhållande till låret.
Antagligen uppstod det här först pga HIIT på halt underlag, men nu känns det mer eller mindre hela tiden fastän jag har låtit bli HIIT i en månad, och varit sparsam med cardio överhuvudtaget för att skona knäna.

OBS! Det verkar inte bli värre av knäböj eller marklyft. Däremot har jag fått sluta med liggande bencurl då det kändes som om smalbenet skulle slitas loss från knät vid knattevikter (20 kg). Kort sagt känns det som om de ligament eller vad det nu är som håller ihop lår/smalben med knät har töjts ut och inte längre ger den stadga som behövs.

Innan jag går till läkare vore det intressant att höra om någon annan har råkat ut för samma sak samt vad man kan göra för att lindra tillståndet alternativt få det att läka. Tack på förhand!

Edit: Har den senaste veckan använt Futuro knästöd, helt utan positiva resultat :(

Tanman
2004-03-12, 14:30
gör det ont?

Kreout
2004-03-12, 14:52
Originally posted by Tanman
gör det ont?

Vid sidokrafter eller vridningar gör det ont på insida och utsida av leden, och när jag böjer / rätar ut knät känns det mitt i leden, rakt under knäskålens centrum.
Kan nämna att det gör väldigt ont i sidorna av leden om jag sitter ned och pendlar underbenet till höger/vänster.

King Grub
2004-03-12, 15:00
Ajajajaj... Meniskskada?

Dags att söka hjälp nu i alla fall.

Kreout
2004-03-12, 15:03
Originally posted by King Grub
Ajajajaj... Meniskskada?

Dags att söka hjälp nu i alla fall.

:( . Okej, ska göra det på stört...

Edit: Sökte lite och hittade information på: http://netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/knaeskadormenisk.shtml angående meniskskador. Det verkar inte riktigt stämma överens med de smärtor jag har då jag inte har några som helst problem med låsning av knäna eller smärta vid belastning. Det jag har känns mer som smärta vid lägesändringar av knät, med eller utan belastning, samt instabilitet. Ingen svullnad har förekommit.

Edit2: Det blir inte värre under löpning / promenad, snarare tvärtom. Det kan dock bli värre någon dag senare.

Tanman
2004-03-12, 16:27
ändå som ngn meniskskada. Kan vara en liten inflammation också eller en kombination. Hursomhelst -> sök hjälp.

Kreout
2004-03-13, 10:10
Originally posted by Tanman
ändå som ngn meniskskada. Kan vara en liten inflammation också eller en kombination. Hursomhelst -> sök hjälp.

Ja, jag ska skaffa tid direkt. Återkommer med resultat sen.

Man and Machine
2004-03-13, 18:15
Kanske en korkad fråga men var söker ni hjälp? VAr tvungen att fixa en remiss till ortopeden men den har jag ju fortfarande inte fått så nu står jag här med min skada. Måste man söka hjälp hos nån privat klinik eller liknande? Kostar inte det skjortan och lite till?

Kreout
2004-03-14, 11:44
Originally posted by Man and Machine
Kanske en korkad fråga men var söker ni hjälp? VAr tvungen att fixa en remiss till ortopeden men den har jag ju fortfarande inte fått så nu står jag här med min skada. Måste man söka hjälp hos nån privat klinik eller liknande? Kostar inte det skjortan och lite till?

Det skulle jag också vilja veta. Jag måste också skaffa remiss till ortopeden, och eftersom jag bor på ett litet ställe så är han bara här 1 gång varje månad, och det finns ingen garanti att man får tid den första, eller tionde, gången han är här... bl.a därför jag skapade denna tråd för att få reda på om det var såpass allvarligt att remiss ändå måste skaffas...

Åse Columbus
2004-03-14, 11:52
Jag jobbar just inom landstinget....har inte sjukvårdsutbildning men lite insyn i hur de jobbar har jag...

och jag skulle gå till en privat läkare, det kostar inte mer och där kan du få remissen lite snabbare....det är vid operationer som den stora skillnaden mellan de båda parterna finns.

Första besöket är lika dyrt hos landstinget och privat...finns tom privata läkare som arbetar så att man kan använda frikort.

Jag skulle ta kontakt med en ortoped inom den privata sektorn, fråga gärna vänner o släkt om de känner ngn som de kan rekommendera.
:thumbup:

Kreout
2004-03-14, 12:40
det rätade ut de frågetecken jag hade :)

Kreout
2004-03-22, 16:51
Sådär, nu har jag fått knäna kontrollerade hos doktorn. Den sista veckan har jag cyklat istället för att gå (har inte sprungit på någon vecka heller), för att undvika att förvärra problemen, och det betydde att jag i stort sett var symptomfri när jag väl undersöktes. Han kunde inte hitta något direkt fel men misstänkte att det helt enkelt handlar om sträckta ledband, och att det inte är något farligt. Anledningen till att jag har haft känningar av knäna nästan konstant ett tag har antagligen berott på att jag har fortsatt att gå även de veckor jag hoppat över HIIT / distans.

Det känns i alla fall skönt att ha fått klartecken att köra på igen! Tack Grub, Åse och Tanman för all hjälp!