Visa fullständig version : Kompensera överätning med "svält".
Det här är en diskussion som framkom skämtsam mellan mig och en kompis då vi pratade om våran resa till Åre över nyår.
Tanken är att vi ska var borta i 4 dagar och vi har båda varit ganska restriktiva med kosten hela hösten och pratade om hur
vi skulle äta runt omkring nyår för att inte förlänga dieten med flera veckor då vi har en tendens att spåra väldigt rejält när vi väl drar iväg.
Vill återigen påpeka att när vi började prata om detta så var det på en väldigt skämtsam ton(då vi förmodligen inte kommer få i oss 8k kcal som i exemplet nedanför).
Jag brukar hålla vikten på runt 3100kcal om jag är relativt stillasittande så detta var en utgångspunkt på när jag räknade.
Jag räknade på att jag tre dagar innan avfärd skulle ligga på 1200kcal om dagen (3600kcal på tre dagar).
På plats i Åre skulle jag tex. lägga 2000kcal på brunch, 2000kcal på middag, 2000kcal på snacks och 2000kcal på sprit(8000kcal).
Låt oss säga att jag håller detta i 4 dagar så blir det då ett kcalintag på 32 000kcal på 4 dagar och 35600kcal på 7 dagar(35600/7~5000).
Efter åre kör jag återigen på det låga intervallet om 1200kcal per dag i 7 dagar till och har då totalt fått i mig 44 000kcal(3600+32000+8400) på 14 dagar.
Och 44 000 delat på 14 blir drygt 3100.
Såhär tyckte vi att det såg bra ut. Men vi förstår att det förmodligen inte fungerar såhär.
Är fettinlagringen konstant så fort man hamnar på överskott? Hur kan man räkna? Och vad händer när man ligger lågt, svullar enormt och sen ligger lågt igen?
För jag antar att detta inte skulle ge samma resultat som om jag skulle ätit 3100 om dagen av samma råvaror men utspritt på 14 dagar? :)
Går inte att slå ut på det sättet riktigt i praktiken.
En del kalorier kommer du få gratis.
Går inte att slå ut på det sättet riktigt i praktiken.
Nej det var liksom lite det jag kom fram till. Att det inte är så enkelt. Då blev jag intresserad av att veta exakt hur det fungerar.
En del kalorier kommer du få gratis.
Menar du från skidåkning och bicepsdans inne på nattklubbarna eller att kroppen inte skulle ta upp viss mängd eller vad?
vicarious
2013-12-12, 19:58
Det här är en diskussion som framkom skämtsam mellan mig och en kompis då vi pratade om våran resa till Åre över nyår.
Tanken är att vi ska var borta i 4 dagar och vi har båda varit ganska restriktiva med kosten hela hösten och pratade om hur
vi skulle äta runt omkring nyår för att inte förlänga dieten med flera veckor då vi har en tendens att spåra väldigt rejält när vi väl drar iväg.
Vill återigen påpeka att när vi började prata om detta så var det på en väldigt skämtsam ton(då vi förmodligen inte kommer få i oss 8k kcal som i exemplet nedanför).
Jag brukar hålla vikten på runt 3100kcal om jag är relativt stillasittande så detta var en utgångspunkt på när jag räknade.
Jag räknade på att jag tre dagar innan avfärd skulle ligga på 1200kcal om dagen (3600kcal på tre dagar).
På plats i Åre skulle jag tex. lägga 2000kcal på brunch, 2000kcal på middag, 2000kcal på snacks och 2000kcal på sprit(8000kcal).
Låt oss säga att jag håller detta i 4 dagar så blir det då ett kcalintag på 32 000kcal på 4 dagar och 35600kcal på 7 dagar(35600/7~5000).
Efter åre kör jag återigen på det låga intervallet om 1200kcal per dag i 7 dagar till och har då totalt fått i mig 44 000kcal(3600+32000+8400) på 14 dagar.
Och 44 000 delat på 14 blir drygt 3100.
Såhär tyckte vi att det såg bra ut. Men vi förstår att det förmodligen inte fungerar såhär.
Är fettinlagringen konstant så fort man hamnar på överskott? Hur kan man räkna? Och vad händer när man ligger lågt, svullar enormt och sen ligger lågt igen?
För jag antar att detta inte skulle ge samma resultat som om jag skulle ätit 3100 om dagen av samma råvaror men utspritt på 14 dagar? :)
1200 kcal om dagen = ganska stort underskott vilket innebär en ökad risk för muskelförlust. De dagarna du överäter kommer nog majoriteten av det som lagras in vara glykogen och fett.
Ingenting jag skulle genomföra i praktiken men under 4 dagar kommer ni inte hinna åstadkomma några större skador på formen.
1200 kcal om dagen = ganska stort underskott vilket innebär en ökad risk för muskelförlust. De dagarna du överäter kommer nog majoriteten av det som lagras in vara glykogen och fett.
Ingenting jag skulle genomföra i praktiken men under 4 dagar kommer ni inte hinna åstadkomma några större skador på formen.
Det är ju egentligen ingen formnoja det här, utan bara en urspårad diskussion som skapade ett intresse om vad som verkligen sker.
Muskelförlust av ett par dagar på 1200kcal? Tvivlar jag starkt på? Har haft flera perioder som varat längre än så på samma mängd kcal och aldrig tappat styrka..
Samma sak där, är muskelförlusten verkligen ett faktum som påbörjas direkt vid underskott?
vicarious
2013-12-12, 20:47
Det är ju egentligen ingen formnoja det här, utan bara en urspårad diskussion som skapade ett intresse om vad som verkligen sker.
Muskelförlust av ett par dagar på 1200kcal? Tvivlar jag starkt på? Har haft flera perioder som varat längre än så på samma mängd kcal och aldrig tappat styrka..
Samma sak där, är muskelförlusten verkligen ett faktum som påbörjas direkt vid underskott?
Jag skrev ökad risk. Det betyder inte per automatik förlust av muskelmassa. Och jo, på ett underskott på 1500-2000 kcal om dagen finns det risk för just detta. Nu handlar det ju bara om ett par dagar så om det skulle bli någon förlust är det nog ganska liten.
Grejen är den att det finns en gräns för hur mycket energi från fett kroppen kan släppa per tidsenhet. Hur mycket vet man inte exakt men det kommer en punkt där man troligtvis kommer börja förlora muskler vid extrema lågkaloridieter. Desto mer deffad man är desto större är även risken för just detta.
Att sedan överäta ordentligt under flera dagar i följd (under tiden du inte tränar och även dricker alkohol = dålig proteinsyntes) så lär du lagra in mestadels glykogen och fett som jag skrev.
du kan praktiskt taget lagra in hur mycket fett som helst. det + vad Vic säger gör det hela till en komplicerad frågeställning. Det kommer bero på vad din kost består av för makronutrienter, din träning osv.
Så,
1. Nej. Det går inte att slå ut ett snitt på 3100kcal.
2. Jag får göra en ovetenskaplig studie på mig själv och återkomma med resultat.
:)
Seaturtle
2013-12-13, 02:15
Grejen är den att det finns en gräns för hur mycket energi från fett kroppen kan släppa per tidsenhet. Hur mycket vet man inte exakt men det kommer en punkt där man troligtvis kommer börja förlora muskler vid extrema lågkaloridieter. Desto mer deffad man är desto större är även risken för just detta.
Finns det någon som helst ide, brioscience or what not om hur mycket fett kroppen kan släppa per dag, eller vilken är det högsta kaloriunderskottet som resulterar i en likvärdig fett förlust?
thebandit
2013-12-13, 03:03
Finns det någon som helst ide, brioscience or what not om hur mycket fett kroppen kan släppa per dag, eller vilken är det högsta kaloriunderskottet som resulterar i en likvärdig fett förlust?
70 kcal / kg kroppsfett / dygn
är väl den enda siffran som diskuteras.
70 kcal / kg kroppsfett / dygn
är väl den enda siffran som diskuteras.Var inte det där på tapeten häromdagen att det inte var så, trots allt?
Var inte det där på tapeten häromdagen att det inte var så, trots allt?
Samtidigt som dets sägs att fasta är muskelbesparande.
:Virro
Armed Dingo
2013-12-13, 13:59
Försök styra det till att trycka carbs istället för feta såser... och vafan, det är nyår. Gå inte bananas men låt dig spåra lite vafan. Det går över innan du gifter dig.
Armed Dingo
2013-12-13, 14:13
Ser att jag skrivit vafan ovan två gånger och jag som knappt svär? Ber om ursäkt! För sent att redigera.
Ja, absolut. Jag kommer äta både carbs och feta såser. Helst tillsammans. Spåra kommer jag garanterat göra. :D
King Grub
2013-12-13, 14:56
Samtidigt som dets sägs att fasta är muskelbesparande.
:Virro
Inte jämfört med att äta. Muskelnedbrytningen minskar efter en längre fasta, men muskeluppbyggnaden minskar ännu mer, vilket innebär en allt sämre proteinbalans.
vicarious
2013-12-13, 21:57
som thebandit säger, men siffran är inte skriven i sten och många som kör extremdieter (VLCD osv) kan nog vittna om att den troligvis är/kan vara betydligt högre än så.
Bubblan84
2013-12-13, 22:22
Inte jämfört med att äta. Muskelnedbrytningen minskar efter en längre fasta, men muskeluppbyggnaden minskar ännu mer, vilket innebär en allt sämre proteinbalans.
Så periodisk fasta är skit för muskeluppbyggnaden då alltså?
Masterpan
2013-12-14, 01:17
Så periodisk fasta är skit för muskeluppbyggnaden då alltså?
Om du menar 16:8 sa ar det knappt fasta..
Bubblan84
2013-12-15, 11:40
Om du menar 16:8 sa ar det knappt fasta..
Då är väl knappast 1200 kcal om dagen heller fasta?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.