handdator

Visa fullständig version : Blandade åsikter om kreatin under deff, Vad stämmer?


Limpan86
2013-12-12, 16:19
Som topicen lyder så har jag hört blandade åsikter om kreatin , Både från personliga tränare inom gym och folk som har gymmat en hel del. En del säger att det inte är bra , En del säger att det är bra. Vad stämmer?


Jag håller på och deffar just nu och tänkte ev börja med kreatin med , Men eftersom så många säger att man ser "fetare" ut och endel säger att man ser "biffigare" ut eftersom det binder vätska i musklerna? Så vet jag inte hur jag ska göra med det.


Nån som har vetenskapliga bevis eller personliga bevis på vad som stämmer? Kommer kreatin göra så jag ser fetare ut? Och kommer kreatinet försvåra deff?



Tacksam för svar! :)

zozofu93
2013-12-12, 16:22
Vid diet känner man sig ofta rätt "trycklös" p.ga. att man äter mindre kolhydrater, då kan kreatin va kul för just det syftet att man får lite pump under pass. Tycker inte man ser fetare ut, visst man blir lite vätskigare men ca 2kg jämnt fördelad vätska gör inte mycket på utseendet. Jag dietar nu och kör kreatin samtidigt kan jag tillägga.

AronP
2013-12-12, 16:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Bubblan84
2013-12-12, 16:31
Så länge kreatinet inte påverkar fettförbränningen negativt kan det ju inte ha någon påverkan på själva deffen.

vicarious
2013-12-12, 16:32
Vid diet känner man sig ofta rätt "trycklös" p.ga. att man äter mindre kolhydrater, då kan kreatin va kul för just det syftet att man får lite pump under pass. Tycker inte man ser fetare ut, visst man blir lite vätskigare men ca 2kg jämnt fördelad vätska gör inte mycket på utseendet. Jag dietar nu och kör kreatin samtidigt kan jag tillägga.

Kreatin ger inte ökad pump.

Angående vätskigare så är det en seglivad myt. Den lilla extra vätskan man binder lägger sig i musklerna, inte under huden. Kreatin kan man köra året runt, oavsett bulk eller deff.

zozofu93
2013-12-12, 16:37
Kreatin ger inte ökad pump.

Angående vätskigare så är det en seglivad myt. Den lilla extra vätskan man binder lägger sig i musklerna, inte under huden. Kreatin kan man köra året runt, oavsett bulk eller deff.

Jag talar utifrån vad jag själv upplever och vet att jag själv får bättre pump när jag tar kreatin än när jag inte tar det, även om jag äter samma mängd kolhydrater. Och ja det sätter sig i musklerna, tycker det syns rätt tydligt på armarna.

Limpan86
2013-12-12, 16:44
Men för mig som deffar första gången och först o främst för att förlora fettmassa (ser inte ut som ett fläskberg men är heller inte smal) 93kilo och 1.80 lång (har mer muskulös drag än feta drag även fast jag är kraftig) , Ger kreatin endast positiva aspekter för en sån som mig? (vill ju förlora fettmassa men även om möjligt bygga lite muskler , Varje extra muskelcell som jag kan bygga upp är positivt för mig)


När deffen är klar så kommer jag självklart fortsätta att styrketräna i syfte för att bygga muskler , Sen blir det väl en till deff strax innan våren igen.

Bubblan84
2013-12-12, 16:47
Men för mig som deffar första gången och först o främst för att förlora fettmassa (ser inte ut som ett fläskberg men är heller inte smal) 93kilo och 1.80 lång (har mer muskulös drag än feta drag även fast jag är kraftig) , Ger kreatin endast positiva aspekter för en sån som mig? (vill ju förlora fettmassa men även om möjligt bygga lite muskler , Varje extra muskelcell som jag kan bygga upp är positivt för mig)


När deffen är klar så kommer jag självklart fortsätta att styrketräna i syfte för att bygga muskler , Sen blir det väl en till deff strax innan våren igen.

Vill du förlora fettmassa så spelar intag av kreatin ingen roll. Är man bara ute efter att kapa i vikt så kommer man troligen att gå ner en del av att sluta med kreatin men det är bara vätska och alltså inte fettmassa.

Edit: Jag kommer att ta kreatin under min kommande deff.

Gober
2013-12-12, 16:49
Är väl inte omöjligt att man upplever bättre pump då vätskan lägger sig i musklerna, mer vätska i musklerna= lättare att få pump/tryck?

Limpan86
2013-12-12, 18:20
Ok då vet jag , Tack :)

Doggeh
2013-12-12, 18:37
Nu vet jag inte om det stämmer till 100% men enligt John Kiefer så sänker kreatin myostatin-nivåerna lite grand, vilket är jävligt viktigt, speciellt under deff.

Limpan86
2013-12-12, 18:44
Nu vet jag inte om det stämmer till 100% men enligt John Kiefer så sänker kreatin myostatin-nivåerna lite grand, vilket är jävligt viktigt, speciellt under deff.

Vad innebär det ?

Sniggel
2013-12-12, 23:21
Vad innebär det ?

Myostatin är ett protein som ser till att vi inte får "löjligt mycket" muskeltillväxt. Någon som vill bygga maximalt med muskler tycker dock att myostatin är löjligt och är alltid intresserad av att sänka det/minska det. :p

Limpan86
2013-12-13, 12:55
Myostatin är ett protein som ser till att vi inte får "löjligt mycket" muskeltillväxt. Någon som vill bygga maximalt med muskler tycker dock att myostatin är löjligt och är alltid intresserad av att sänka det/minska det. :p


Vad i hel***** haha , Bort med myostatin :D Finns det mer sätt att minska det på än bara inta kreatin? (lagliga sätt)

Limpan86
2013-12-13, 13:12
Snackade med en väldigt erfaren kille som äger ett gym i gävle , Bergström. Han frågade mig om jag är 35-40 år eftersom jag funderar på att börja med kreatin? Näe sa jag , Nä men då behöver du inte börja med det heller , Han menar på att jag tillgodoser 100% själv eftersom jag är 27 år och behöver inte detta ?


Nu vart jag lite fundersam ..

vicarious
2013-12-13, 13:23
Snackade med en väldigt erfaren kille som äger ett gym i gävle , Bergström. Han frågade mig om jag är 35-40 år eftersom jag funderar på att börja med kreatin? Näe sa jag , Nä men då behöver du inte börja med det heller , Han menar på att jag tillgodoser 100% själv eftersom jag är 27 år och behöver inte detta ?


Nu vart jag lite fundersam ..

Han snackar strunt. Bara för att man är "erfaren", äger/driver ett gym, säljer tillskott, är PT, läkare eller what not betyder INTE att man vet vad man snackar om alla gånger. Det är ingen som säger att du behöver kreatin, men det finns inget negativt med det.

Kreatin finns i vissa livsmedel, t ex kött men i ganska små mängder.

Limpan86
2013-12-13, 13:35
Han snackar strunt. Bara för att man är "erfaren", äger/driver ett gym, säljer tillskott, är PT, läkare eller what not betyder INTE att man vet vad man snackar om alla gånger. Det är ingen som säger att du behöver kreatin, men det finns inget negativt med det.

Kreatin finns i vissa livsmedel, t ex kött men i ganska små mängder.

haha när jag sa att folk tycker kreatin är bra så sa han att dom förmodligen är försäljare som sitter o skriver här .. DU ÄR VÄL INTE DET ? :D hahaha

Ok men då kanske jag börjar med det endå om det inte finns nå negativt med det och om det är positivt för mig? , Kostar ju bara 99kr såg jag så det är ju inte direkt så man blir ruinerad.. Man kan ju pröva iaf.

Alfers
2013-12-13, 14:11
Är det någon gång man vill ha den lilla extra styrkan man får av kreatin så är det ju under deff.
Och om du skulle lägga på dig 1mm vatten över kroppen så är väl det sak samma, bara sluta med kreatinet när du börjar bli färdig med deffen, är väl då det gör som mest skillnad ändå.

Commando1980
2013-12-13, 14:24
Så länge kreatinet inte påverkar fettförbränningen negativt kan det ju inte ha någon påverkan på själva deffen.

Det finns väl forskning som visar att just kreatin kan ha en liten negativ påverkan på fettförbränningen. Dock inget som har någon praktisk betydelse.

Limpan86
2013-12-13, 15:58
Det finns väl forskning som visar att just kreatin kan ha en liten negativ påverkan på fettförbränningen. Dock inget som har någon praktisk betydelse.

hmm okey , Vilket är det bästa kreatinet man kan köpa på marknaden som man inte blir ruinerad av ?

mattisjamtback
2013-12-13, 16:26
Jag deffar just ju och kör kreatin, jag ser inget negativt att använda det, under deff kan man som andra sagt, få sämre tryck i musklerna och det kan kreatin hjälpa till med.

Sen undrar jag, vad spelar det för roll om du ser lite "vätskigare" ut under deffen? Du deffar ju för att se deffad ut efter.

Vanligt monohydrat funkar fint! Absolut ett av de mest prisvärda tillskotten.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Bubblan84
2013-12-13, 18:12
Snackade med en väldigt erfaren kille som äger ett gym i gävle , Bergström. Han frågade mig om jag är 35-40 år eftersom jag funderar på att börja med kreatin? Näe sa jag , Nä men då behöver du inte börja med det heller , Han menar på att jag tillgodoser 100% själv eftersom jag är 27 år och behöver inte detta ?


Nu vart jag lite fundersam ..

Det där resonemanget har jag hört om testo boosters många gånger. Kan det ha varit så att han blandade ihop det med kreatin?

Limpan86
2013-12-13, 19:55
Det där resonemanget har jag hört om testo boosters många gånger. Kan det ha varit så att han blandade ihop det med kreatin?

Kan mycket väl vara så , Jag har faktiskt ingen aning :P

Limpan86
2013-12-13, 20:00
Jag deffar just ju och kör kreatin, jag ser inget negativt att använda det, under deff kan man som andra sagt, få sämre tryck i musklerna och det kan kreatin hjälpa till med.

Sen undrar jag, vad spelar det för roll om du ser lite "vätskigare" ut under deffen? Du deffar ju för att se deffad ut efter.

Vanligt monohydrat funkar fint! Absolut ett av de mest prisvärda tillskotten.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2


Det är helt sant , Och om nu kreatin hjälper till att bygga lite extra muskler så är ju det bara bra. Jag är ju som sagt rätt så ny på det här med styrketräning och deff , Deffar mest nu för att jag vill gå ner i vikt, Men även så vill jag ju ha synliga muskler , Men det förstår jag att det är ett långsiktigt mål jag måste ha. Och även när jag nått den vikt jag vill ligga på så kommer jag fortsätta gymma för att öka på muskelmassa.

Gå gärna in på diet deff och fettminskning här på forumet och kommentera hur ni tycker att jag lagt upp allt , Jag vill börja räkna kalorier men det känns så svårt , Förstår inte hur man gör om man gör en gryta eller mager köttfärsås t.ex? Att bara äta kyckling känns ju lättare att räkna , men det blir ju lite enformigt. För att de ska hålla långsiktigt för mig så vill jag kunna variera och äta "lätt" endå.

mattisjamtback
2013-12-13, 20:39
Det är helt sant , Och om nu kreatin hjälper till att bygga lite extra muskler så är ju det bara bra. Jag är ju som sagt rätt så ny på det här med styrketräning och deff , Deffar mest nu för att jag vill gå ner i vikt, Men även så vill jag ju ha synliga muskler , Men det förstår jag att det är ett långsiktigt mål jag måste ha. Och även när jag nått den vikt jag vill ligga på så kommer jag fortsätta gymma för att öka på muskelmassa.

Gå gärna in på diet deff och fettminskning här på forumet och kommentera hur ni tycker att jag lagt upp allt , Jag vill börja räkna kalorier men det känns så svårt , Förstår inte hur man gör om man gör en gryta eller mager köttfärsås t.ex? Att bara äta kyckling känns ju lättare att räkna , men det blir ju lite enformigt. För att de ska hålla långsiktigt för mig så vill jag kunna variera och äta "lätt" endå.

Kan tipsa om appen "shape up club" väldigt lätt sätt att räkna kalorier. Tänk också på att väga maten innan den lagas, gör du en gryta, väg varje ingrediens för sig och lägg sen i :)

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Limpan86
2013-12-13, 20:45
Jag deffar just ju och kör kreatin, jag ser inget negativt att använda det, under deff kan man som andra sagt, få sämre tryck i musklerna och det kan kreatin hjälpa till med.

Sen undrar jag, vad spelar det för roll om du ser lite "vätskigare" ut under deffen? Du deffar ju för att se deffad ut efter.

Vanligt monohydrat funkar fint! Absolut ett av de mest prisvärda tillskotten.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Kan tipsa om appen "shape up club" väldigt lätt sätt att räkna kalorier. Tänk också på att väga maten innan den lagas, gör du en gryta, väg varje ingrediens för sig och lägg sen i :)

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

okej , Så om vi säger att hela grytan är 1000 kalorier , Hur vet jag då hur mycket 100gram från grytan är på tallriken i kalorimängd? Eller måste jag väga hela grytan när de är klart ? haha

Ska ta en titt på den där appen :)

Tack.

Limpan86
2013-12-13, 21:50
ops , Märkte att jag läste fel i ditt tidigare inlägg om grytan , Nu förstår jag haha :P