handdator

Visa fullständig version : Rödbetsjuice, nitrat nitrat NO2 nitrosaminer..

Nephelite
2013-12-12, 13:04
Tjue guys!

Har gjort lite efterforskning och kollat på en gammal tråd om detta.
Rödbetsjuice har/är ju rätt poppis att dricka och jag har börjat fundera på detta då jag antar att det är bästa "NO2-skaparen" som finns ?

Och NO2 = Pump (ish)

Iallafall, när man tittar lite närmre på nitrater och NO2.
Så ser man att carcinogena ämnen som nitrosamin bildas av föreningar som har en amingrupp som reagerar med någon typ av kväveoxid.

Jag blir väl en skvätt fundersam till NO2 boosters overall.

Men jag tänker att det som finns i rödbetsjuice främst är nitrat- bakterier lite överallt omvandlar nitrat till nitrit. Som skall vara så jävla skadligt annars..

Help me out =)

Antar att se till att ha C-vitamin + E -vitamin i närheten av sitt nitrat-intag?

(edit) Jag frågar pga att jag vill kötta i mig rödbetsjuice för pump, + att vi fått in lite grejer som innehåller beet root extract för pump och blev intresserad!

Nephelite
2013-12-12, 13:36
pls respond!

King Grub
2013-12-12, 14:15
Sluta bumbpa trådar efter en halvtimme.

krubkungen
2013-12-12, 14:33
Vad exakt är det du vill ha svar på?

C-vitamin och E-vitamin finns det en del i rödbetor och spenat, börja ät det, nyttigt, gott och billigt samt en massa nitrater.

RassK
2013-12-12, 14:53
Iallafall, när man tittar lite närmre på nitrater och NO2.
Så ser man att carcinogena ämnen som nitrosamin bildas av föreningar som har en amingrupp som reagerar med någon typ av kväveoxid.

There are still differences between eating processed meat and vegetables in this regard (intake of sodium through the preservative sodium nitrate and higher intake of potassium via vegetables; less conversion of nitrate into nitrosamines with coingested antioxidants) but the molecule itself is the same. från examine.com

Nephelite
2013-12-12, 17:38
Sluta bumbpa trådar efter en halvtimme.

Sorry grub =(

-

Det jag vill ha svar på ->

Skulle rödbetsjuice-användning kunna öka halten av NOC i kroppen? Och isåfall är det "farligt" att använda rödbetsjuice ?

+ att jag är intresserad av biokemin! =)