handdator

Visa fullständig version : Extrem smärta i axel - Hjälp!


clavain
2013-12-12, 11:17
Bakgrund:
Subluxation i höger axel för snart 4 år sedan. Läkte ut fint på ett halvår ungefär. Fick problem med vilolägesmärta i slutet av Augusti samma axel. Gick till läkare som remitterade till magnetröntgen. Röntgen påvisade flertalet centimeterlånga kalkbildningar i Supraspinatussenas fäste.

Ordinerades sjugymnastik och stötvågsbehandling.

Nuläge
Påbörjade sjukgymnastik som i mångt och mycket gått ut på att förbättra skulderbladsstabiliteten och stärka rotatorcuffen.

Rehaben gav mycket god effekt och jag blev snabbt relativt besvärsfri. Det som kvarstod var en pytteliten rörelseinskränkning som syntes tydligast om jag lade höger arm på vänster axel och förde armbågen uppåt. Det tog emot en aning vid ungefär 90 graders adduktion (?).

Vi bestämde då att vi skulle ge oss på stötvågsbehandling och den gav omedelbar effekt. Direkt efter första behandlingen försvann stoppet men kom tillbaks efter någon dag.

Behandling nummer tre gjordes i fredags, kändes som vid tidgare behadndlingar dvs en omedlebar förbättring.

Extrem Smärta
Under kvällen började axeln ömma och smärta. Smärtan tilltog till den nivån att jag hade svårt att somna. Tog då två alvedon och lyckades slumra till en stund bara för att vakna till med en axel som kändes som att den skulle eplodera.

Under lördagen och söndagen tilltog smärtan ytterligare och jag kunde bara sova någon enstaka timme per natt med kraftiga smärtstillande (2 Citodon, 2 Naproxen 500Mg).


Övre ryggmuskulaturen började i brist på bättre beskrivning krampa någon gång under lördagen och lagom till måndag var musklerna stenhårda och stod ut som knölar.

På måndagen var rörelseomfånget i höger arm inskränkt till ca 30 grader framåt, 20 grader åt sidan och kanske 5 grader bakåt.

Gick till läkaren på måndag morgon, hon skickade vidare mig till Södersjukhusets Ortopedakut.

En halv dags väntan senare träffade jag en ny läkare som inte var ortoped. Röntgades och skickades hem med en bunt smärtstillande, muskelavslappnande och inflamnmationsdämpande (Tramodol, Paraflex, Alvedon och Naproxen). Samt en återbesökstid hos ortopeden dagen efter.

Till natten tog jag 2 Tramodol, 2 Paraflex, 2 Alvedon och 2 Naproxen och var på den dosen tillräckligt smärtfri för att kunna sova en timme. Resten av natten blev jag tvungen att spendera sittande/stående för så fort jag la mig ner känders det som om någon karvade i axelm/armen och övre delen av ryggen.

Omtöcknad av sömnbrist, smärtstillande träffade jag ortopeden som drog och klämde i armen. Efter en stunds funderande kom han fram till att det var impingement och satte en kortisonspruta med lokalbedövning subacromialt.

Han vred och vände på armen efter sprutan och konstaterade att det var mycket bättre något som jag inte höll med om alls eftersom både smärta och rörelseinskränkning och svullen ryggmuskulatur kvarstod.

Fick då morfin utskrivet, funkade hyffast som smärtlindring och jag kan sova ca 3 timmar på en dos morfin+paraflex och alvedon + Naproxen.

Frågor

Kan verkligen ett impingement uppstå så här ur tomma intet?

Är det verkligen normalt att impingement ger så sjukt intensiva smärtor?

Kan ett impingment slå så hårt att rörelseomfånget begränsas så skarpt som det är nu?

Är det vanligt att ryggmuskulaturen krampar vid impingement?

Sheogorath
2013-12-12, 11:44
Låter på din beskrivning (som disclaimer) mer som en akut subdeltoideusbursit. I dessa fall är både den ytliga och den djupa (akromiella) delen av bursan påverkade och då räcker det inte att futta med lite bedövning subakromiellt. Man behöver använda starkt bedövningsmedel (Lidokain 20 mg eller marcain) och infiltrera bursan dels subakromiellt men också i den mest ömmande punkten anterolateralt om främre akromionspetsen, och för långvarig effekt ha en relativt hög dos kortison i båda sprutorna. Man kan behöva upprepa behandlingen efter redan två dagar med halva mängden läkemedel.

Sheogorath
2013-12-12, 11:55
Edit: och det är lätt hänt om man inte är van vid att känna på injektionsmotståendet subakromiellt att behandlaren sätter bedövningen i cuffen vilket ger mycket dålig effekt, jämfört med om man fyller upp bursan.

clavain
2013-12-12, 12:17
Tack för snabbt svar!

Nästa läkartid är först på måndag, är det någon poäng att driva på frågan om diagnos vid det tillfället eller har fönstret för den behandling du beskriver passerats?

En fråga till. Kan stötvågsbehandlingen ha framkallat subdeltoideusbursiten eller vad det nu är för besvär?

Sheogorath
2013-12-12, 12:50
Tack för snabbt svar!

Nästa läkartid är först på måndag, är det någon poäng att driva på frågan om diagnos vid det tillfället eller har fönstret för den behandling du beskriver passerats?

Nej, men i den "postakuta"-fasen räcker ofta en lägre dos av både bedövning och kortison. Hur ont du har bör styra. Det blir nog svårt för dig att "driva på frågan om diagnos" eftersom många av de här diagnoserna bara är kända för dem som är intresserade av ortopedi och axlar. Ofta används en slaskdiagnos som "impingement" för att beskriva symtomen som kan ha en uppsjö olika orsaker och svara olika väl på olika behandlingar.


En fråga till. Kan stötvågsbehandlingen ha framkallat subdeltoideusbursiten eller vad det nu är för besvär?

Jag har inte hört talas om det. Mer sannolikt att det i så fall skulle kunna trigga en kapsulit (finns många olika namn, t.ex. pertiartrit, frusen axel, frozen shoulder) men det ger i regel inte mjukdelssvullnad så som du beskriver.

clavain
2013-12-13, 12:34
Uppdatering

Märkligt nog är jag idag i stort sett smärtfri och rörelseomfånget är tillbaka. Det som kvarstår är överaktiveringen av övre ryggmuskulaturen och jag noterar också att höger axel/arm tycks ha sjunkit ned något samt att främre delta är märkligt slapp.

Känns som att det här kan vara något annat än impingment eller bursit.

Kan Impingment eller bursit ha ett så här hastigt förlopp?

Alltså plötsligt stegrande smärtbild upp till en nästintill outhärdlig nivå me dålig eller ingen respons på smärtlindring. Rörlighetsinskränkning i nivå med capsulit.

För att sen lika hastigt som det uppkom klinga av. Ni som jobbar i fältet, har ni haft patienter med liknande förlopp?

Sheogorath
2013-12-13, 19:30
Uppdatering

Märkligt nog är jag idag i stort sett smärtfri och rörelseomfånget är tillbaka. Det som kvarstår är överaktiveringen av övre ryggmuskulaturen och jag noterar också att höger axel/arm tycks ha sjunkit ned något samt att främre delta är märkligt slapp.

Känns som att det här kan vara något annat än impingment eller bursit.

Kan Impingment eller bursit ha ett så här hastigt förlopp?

Alltså plötsligt stegrande smärtbild upp till en nästintill outhärdlig nivå me dålig eller ingen respons på smärtlindring. Rörlighetsinskränkning i nivå med capsulit.

För att sen lika hastigt som det uppkom klinga av. Ni som jobbar i fältet, har ni haft patienter med liknande förlopp?

Ja, det liknar något jag stött på tidigare: neuriter (nervinflammationer). Jag har sett det i nervus thoracicus longus i två patienter. Det är mao ganska vanligt men knepigt att diagnostisera eftersom det inte alltid ger känselnedsättning/parestesier (stickningar) som annars är det man förknippar med nervpåverkan. Det debuterar med mycket kraftig axelsmärta som går över av sig själv inom loppet av några dagar. Kraftnedsättning i skulderbladet kommer över ett antal dagar/veckor. Har skulderbladet på samma sida börjat "vinga"? Jag har också haft en patient som fick en skada på nervus accessorius när han vurpade i en skidbacke. En neurit i den nerven är ingenting jag hört talas om, men borde kunna ge en liknande "bild" som det du beskriver.

Men som sagt: hur är det med skulderbladet?

clavain
2013-12-13, 20:32
Tack för hjälpen!

Träffade min sjukgymnast i eftermiddags och bad honom att kolla hur det såg ut med ryggmuskulaturen och mycket riktigt, höger skulderblad vingade. Testade ett par övningar och jag hade väldigt svårt att få någon kontakt med skulderbladsmuskulaturen :/

Ska be om remiss till neurolog tror jag, rehaben kanske inte blir så värst annorlunda men jag vill gärna bottna i vad det är som spökar...

Sheogorath
2013-12-13, 22:50
Tack för hjälpen!

Träffade min sjukgymnast i eftermiddags och bad honom att kolla hur det såg ut med ryggmuskulaturen och mycket riktigt, höger skulderblad vingade. Testade ett par övningar och jag hade väldigt svårt att få någon kontakt med skulderbladsmuskulaturen :/

Ska be om remiss till neurolog tror jag, rehaben kanske inte blir så värst annorlunda men jag vill gärna bottna i vad det är som spökar...

Om det är en neurit i thoracicus-longus eller (osannolikt) accessorius-nerven finns det ingen läkemedelsbehandling som är effektiv. I teorin ska NSAID kunna hjälpa men i praktiken kommer det som bäst att ge smärtlindring. Neuriter har en egen utläkningstid på 7-8 månader men på så lång tid hinner man tappa mycket muskelmassa och få sekundärkomplikationer i kringliggande muskler. Det är av yttersta vikt att tvinga på så mycket muskelaktivering det bara går kring skuldran för att minimera komplikationer. Ju mer du aktiverar musklerna, desto mer muskelförlust kan du motverka. Här kan sjukgymnasten hjälpa med övningar. Kontroll är A och O eftersom det finns många muskler som kan göra ungefär samma sak, men det gäller att aktivera just dom som inte vill aktiveras, vilket ofta är svårt.

När nerven väl börjar funka igen kan man ofta återhämta det man tappat.

clavain
2014-04-14, 13:23
Efter många om och men har jag gått igenom EnEG och EMG som visade på partiell skada på nerven axilaris höger. Efter den undersökningen blev jag skickad på MR och jag har nu fått resultaten.

Inga kotkompressioner. Disken C3-C4 är antytt höjdreducerad. I denna nivå buktar disken centralt och paramamedialt åt höger med obliterering av liquorrummet framför märgen och en antydd avplaning av dess framkant och med förutsättning för C4-rotpåverkan.
I övrig inget diskbråck och ingen märgpåverkan. Ingen rotkanalstenos. Inga signalförändringar i halsryggmärgen.

Läkaren som återrapporerade röntgensvaret sa att ovanstående skada förklarar den partiala nervskada som konstaterades vid tidigare undersökning. Läkaren trodde inte att det finns något som går att göra men rekommenderade mig att kontakta sjukgymnast för att se om det finns något de kan göra.

Min fråga är. Finns det något man kan göra åt den här typen av skador med sjukgymnastik?

Finns det något i stil med Mckenzieresningar för halsryggen?

clavain
2014-04-14, 15:01
Edit
Något är lite fishy med läkarens slutsats. Det finns en påvisad skada på axillaris nerven men den har inte sitt ursprung vid C3-C4 utan vid C5-C6.

Får nog ta ett snack till med vederbörande :/