handdator

Visa fullständig version : När pumpet släpper efter x antal set


Victuhh
2013-12-11, 22:49
Något som blivit riktigt påtagligt sedan jag hoppade på diet nu igen för 2 veckor sen är när jag tränar och blivit riktigt varm i kläderna med bra tryck i den muskelgrupp jag kör går det till en gräns där allt sedan lossnar, jag blir kallare och kallare i kroppen och det känns som att det stjälper mer än det ger.

Jag har läst något liknande någon gång, och känt likadant någon gång tidigare, setvilan är inte för lång och formen är inte dålig. Vi tar biceps som ett exempel, jag kanske kör 4 set biceps efter uppvärmning dvs för enkelhetens skull bara 1 övning, redan här börjar jag bli kall i kroppen och pumpen går ur.

Broscientister och hypoteser välkomnas, kan omöjligt bara vara jag som känt av detta. Vad jag brukar göra är att ge det 1-2 set till, konstatera att nä nu är det kört och det blir inte bättre än såhär, hoppa vidare till nästa muskelgrupp och köra vidare, alternativt gå hem om jag är klar - vilket jag oftast är nu när jag tänker efter.. Kan det ha att göra med att kroppen känner sig klar efter ca 1 timme?

Ska nog numera tolka det som om muskelgruppen i fråga är färdigpiskad :)

Spekulera!

Köttis
2013-12-12, 01:00
Omöjligt att veta exakt men jag tror du svarar själv på frågan. Känns det som det "stjälper mer än det ger" så gör det nog det också. Lyssna på din kropp, den har oftast rätt. Du kanske är van att orka mer men inte så konstigt om du tar slut tidigare när du går på diet än innan. Kan ju experimentera lite med kolhydrater och äta olika mycket och tidigt innan träningen för att se om det gör någon skillnad.

THBERG
2013-12-12, 01:22
Kan de inte bara vara så att du har tömt glykogendepåerna? :)