handdator

Visa fullständig version : Hälsoeffekter av reducerat saltintag från processad mat


King Grub
2013-12-11, 21:22
Background:

Excessive salt intake has been associated with hypertension and increased cardiovascular disease morbidity and mortality. Reducing salt intake is considered an important public health strategy in the Netherlands.

Objective:

The objective was to evaluate the health benefits of salt-reduction strategies related to processed foods for the Dutch population.

Design:

Three salt-reduction scenarios were developed: 1) substitution of high-salt foods with low-salt foods, 2) a reduction in the sodium content of processed foods, and 3) adherence to the recommended maximum salt intake of 6 g/d. Health outcomes were obtained in 2 steps: after salt intake was modeled into blood pressure levels, the Chronic Disease Model was used to translate modeled blood pressures into incidences of cardiovascular diseases, disability-adjusted life years (DALYs), and life expectancies. Health outcomes of the scenarios were compared with health outcomes obtained with current salt intake.

Results:

In total, 4.8% of acute myocardial infarction cases, 1.7% of congestive heart failure cases, and 5.8% of stroke cases might be prevented if salt intake meets the recommended maximum intake. The burden of disease might be reduced by 56,400 DALYs, and life expectancy might increase by 0.15 y for a 40-y-old individual. Substitution of foods with comparable low-salt alternatives would lead to slightly higher salt intake reductions and thus in more health gain. The estimates for sodium reduction in processed foods would be slightly lower.

Conclusion:

Substantial health benefits might be achieved when added salt is removed from processed foods and when consumers choose more for low-salt food alternatives.

Potential effect of salt reduction in processed foods on health. Am J Clin Nutr December 11, 2013.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/12/11/ajcn.113.062018.full.pdf+html

RobinEH
2013-12-11, 22:11
Hade deltagarna problem med njurarna? Friska njurar har väl knappast något problem med natrium eller klorid.

King Grub
2013-12-11, 22:20
Ett för högt saltiintag är negativt för alla. Normalpersonen äter dubbelt så mycket som han borde.

Cykelcykel
2013-12-12, 07:33
Jag oroar mig ibland att jag äter för lite salt.

RobinEH
2013-12-12, 07:55
Ett för högt saltiintag är negativt för alla. Normalpersonen äter dubbelt så mycket som han borde.

Varför skulle det vara det? Fungerande njurar lär väl inte ha något som helst problem att utsöndra jonerna.

Sverker
2013-12-12, 18:44
Högre blodtryck över nefronen ( njuren ). Kan man minska trycket är det possitivt när man ser över en livstid.

JGL
2013-12-12, 19:03
Jag som trodde att friska personer som inte hade problem med blodtrycket behövde oroa sig för saltintaget.

RobinEH
2013-12-12, 20:08
Högre blodtryck över nefronen ( njuren ). Kan man minska trycket är det possitivt när man ser över en livstid.

Såvida man inte planerar att donera ena njuren så finns det väl knappast något behov av att försöka spara på nefronen. Sedan är det väl inget som säger att trycket nödvändigtvis måste öka så värst vid ökat intag av Na+ och Cl-. Finns ju massvis med grejer kroppen kan hitta på. Lite ANP och ADH så leker livet.

King Grub
2013-12-12, 20:20
A modest reduction in salt intake for 4 or more weeks causes significant and, from a population viewpoint, important falls in BP in both hypertensive and normotensive individuals, irrespective of sex and ethnic group. With salt reduction, there is a small physiological increase in plasma renin activity, aldosterone and noradrenaline. There is no significant change in lipid levels. These results provide further strong support for a reduction in population salt intake. This will likely lower population BP and, thereby, reduce cardiovascular disease. Additionally, our analysis demonstrates a significant association between the reduction in 24-h urinary sodium and the fall in systolic BP, indicating the greater the reduction in salt intake, the greater the fall in systolic BP. The current recommendations to reduce salt intake from 9-12 to 5-6 g/d will have a major effect on BP, but are not ideal. A further reduction to 3 g/d will have a greater effect and should become the long term target for population salt intake.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23633321

ddavid
2013-12-12, 23:00
Finns ju massvis med grejer kroppen kan hitta på. Lite ANP och ADH så leker livet.

Fast mer ADH ökar ju plasmavolymen och därmed blodtrycket.

Förstår dock hur du tänker att kroppen på kort sikt ändå hittar tillbaka till normalläge via RAAS, ADH, ANP, CNP och allt vad dom heter. Men vid kroniskt höga intag verkar ju något gå snett i den processen? Går man då runt med konstant högre nivåer av något vatten- eller saltbevarande hormon? Eller är det helt enkelt så att kroppen inte hinner kompensera för den ökade blodvolymen innan man äter nästa saltrika måltid och sen går det runt i en ond cirkel?

ddavid
2013-12-12, 23:06
With salt reduction, there is a small physiological increase in plasma renin activity, aldosterone and noradrenaline.....This will likely lower population BP and, thereby, reduce cardiovascular disease.

Är inte detta en aning motsägelsefullt? Mindre salt --> kroppen svarar genom att öka renin (mer RAAS), aldosteron och noradrenalin. Hur kan det tros minska blodtrycket då det snarare borde vara tvärtom?

Kan dock vara jag förstört genom att klippa i abstractet, eller så är klockan för mycket helt enkelt :D

RobinEH
2013-12-12, 23:20
Fast mer ADH ökar ju plasmavolymen och därmed blodtrycket.

Förstår dock hur du tänker att kroppen på kort sikt ändå hittar tillbaka till normalläge via RAAS, ADH, ANP, CNP och allt vad dom heter. Men vid kroniskt höga intag verkar ju något gå snett i den processen? Går man då runt med konstant högre nivåer av något vatten- eller saltbevarande hormon? Eller är det helt enkelt så att kroppen inte hinner kompensera för den ökade blodvolymen innan man äter nästa saltrika måltid och sen går det runt i en ond cirkel?
Men ökar nu ADH och därigenom blodvolymen så lär ju ANP-frisättning stimuleras varvid det kan stoppa ADHs sattyg.

Är inte detta en aning motsägelsefullt? Mindre salt --> kroppen svarar genom att öka renin (mer RAAS), aldosteron och noradrenalin. Hur kan det tros minska blodtrycket då det snarare borde vara tvärtom?

Kan dock vara jag förstört genom att klippa i abstractet, eller så är klockan för mycket helt enkelt :D

Det är din klippning som är problemet. :d Man såg ju enbart små förändringar. Negativt X + Negativt X - Positivt X blir ju negativt liksom.

BLOSSA
2013-12-13, 22:53
Ibland när jag tränar så blir jag så sjukt uttorkad o får ofta kramp i fötterna på nätterna.Endel säger att jag ska käka salt, men saltar ju så jäkla mycket annars....Men visst e det nån viss sorts salt man kan ha för lite av?

cero
2013-12-14, 04:52
Jag oroar mig ibland att jag äter för lite salt.

Vet inte ens om det är möjligt om man äter en normal svennekost. Hur äter du? Man får tänka på att det finns tillsatt salt i väldigt många produkter.

men saltar ju så jäkla mycket annars

Om du "saltar jävligt mycket" så är nog risken att du överdoserar högre än att du har brist. Vad dina problem kan bero på vet jag dock inte.