handdator

Visa fullständig version : Vilken axelmuskel är det jag har ont i?


Old Nick
2013-12-11, 21:21
Min sjukgymnast har kollat på axeln, gjort en del tester och konstaterat att jag har en inflammerad bicepssena. Långa. Impingement förstås. Jag har fått en massa stretchövningar och träningsmoment jag skall genomföra och det har blivit mycket bättre. Sen försökte jag mig på att bänka igen och så var det lika illa igen.

Men utöver det känner jag att det är något mer som är fel. Jag har ont på baksidan av axeln också. Jag har fått göra en hel del tester och han har uteslutit att det skulle vara någon av musklerna i rotatorkuffen som spökar och vill ha det till att det är något sekundärt som kommer från problemet med bicepssenan. Problemet är bara att han inte låter mig ta i speciellt mycket när jag skall trycka emot i olika positioner, samt att han inte verkar ha speciellt många tester i sin repertoar.

Jag känner t.ex. nu att jag får ohyggligt ont på baksidan av axeln om jag står upprätt med armarna hängande ner längs sidorna och trycker hårt med höger hand mot höften. Samma startposition som ett vanligt sidolyft alltså, men med motsatt rörelse. Det riktigt hugger till. Det krävs dock att jag trycker ganska hårt.

Någon som vet vad det kan vara? Jag skall givetvis fråga sjukgymnasten men nästa besök är ett par veckor bort och jag har svårt att få in en tid innan dess så för tillfället är jag hänvisad till en internetdiagnos.

pezrulezhaakon
2013-12-11, 22:25
Old Nick

Det kan mycket väl vara biceps långa sena som hugger till i en refererad smärta.
Eftersom korta ursprunget i biceps har den delfunktionen att "trycka mot höften" så påverkar anspänningen även långa senan på biceps.

Old Nick
2013-12-11, 22:36
Men borde det då göra ont på baksidan av axeln? Långa senan fäster väl inte där? Eller gör den det? Det gör ont någonstans mellan bakre och yttre delta.

Lallle
2013-12-11, 22:50
Långa senan utspringer från tuberculum supraglenoidale, som är typ på scapula (mellan den och överarmen, humerus)

Du får ont när du gör en så kallad skulderadduktion (motsatt sidolyft). Muskler som gör det är primärt pectoralis major, främre del av deltoideus, latissimus dorsi och så mindre viktiga... Det finns dock en muskel som heter teres major som har lite liknande rörelser som latsen, primärt inåtrotation av skuldran men också lite adduktion. (Teres major räknar man inte riktigt med i rotatormanchetten.) Kanske är det där du får ont av adduktionen - den sitter rimligt "bak i axeln".

Att du har smärtor på utsidan av axeln kan ju också vara supraspinatus impingement, men det har uppenbarligen blivit testad.

Det var lite vad jag hade att komma med just nu, var ett tag sen jag läste rörelseapparatens anatomi så det är lite rostigt, men kanske kan vara lite kul info :).

pezrulezhaakon
2013-12-11, 22:59
Old Nick

Jo, långa senan sitter på ett sådant sätt så det kan stråla bakåt.
Annars behöver det ju inte vara omöjligt att du har ytterligare ett problem.

Sheogorath
2013-12-12, 05:56
Min sjukgymnast har kollat på axeln, gjort en del tester och konstaterat att jag har en inflammerad bicepssena. Långa. Impingement förstås. Jag har fått en massa stretchövningar och träningsmoment jag skall genomföra och det har blivit mycket bättre. Sen försökte jag mig på att bänka igen och så var det lika illa igen.

Men utöver det känner jag att det är något mer som är fel. Jag har ont på baksidan av axeln också. Jag har fått göra en hel del tester och han har uteslutit att det skulle vara någon av musklerna i rotatorkuffen som spökar och vill ha det till att det är något sekundärt som kommer från problemet med bicepssenan. Problemet är bara att han inte låter mig ta i speciellt mycket när jag skall trycka emot i olika positioner, samt att han inte verkar ha speciellt många tester i sin repertoar.

Jag känner t.ex. nu att jag får ohyggligt ont på baksidan av axeln om jag står upprätt med armarna hängande ner längs sidorna och trycker hårt med höger hand mot höften. Samma startposition som ett vanligt sidolyft alltså, men med motsatt rörelse. Det riktigt hugger till. Det krävs dock att jag trycker ganska hårt.

Någon som vet vad det kan vara? Jag skall givetvis fråga sjukgymnasten men nästa besök är ett par veckor bort och jag har svårt att få in en tid innan dess så för tillfället är jag hänvisad till en internetdiagnos.

Man kan inte begränsa sig till muskler när man analyserar ett smärttillstånd i exempelvis en axel. En påverkad bursa eller kapsel kan t.ex. ge smärtsvar vid test av muskler i alla riktningar (inte nödvändigtvis alla samtidigt utan t.ex. just i adduktion av armen som du beskriver). Du har dessutom degenerativa sjukdomar som artros i axelleden eller AC-leden som alternativ.

Ett annat scenario är att du har en kompensatorisk smärta. T.ex. att en defekt bicepssena ger sämre stabilitet i axelleden (eller att senan blivit överansträngd p.g.a. av instabilitet av annan orsak; det vanligare scenariot) vilket får till följd att det glappar i leden; kringliggande muskler försöker stabilisera och du får värk i dem eftersom de utför ett jobb de inte är optimalt anpassade till. I det läget hjälper det förstås inte att behandla musklerna du har ont i.

Så: som du ser är det inte bara att testa en viss riktning, se vilken muskel som utför den rörelsen och sen konstatera att smärtan beror på ett fel i den muskeln.

Old Nick
2013-12-20, 22:37
Jag blir inte klok på det här. Ok att bicepssenan kan ge refererad smärta bakåt, men borde jag inte ha några problem med att köra bicepsövningar om det var något fel med den? Jag kan köra chins med supinerat grepp 3x7 följt av 3x10 med ett gummiband, fortsätta med tre set stångcurl till fail (typ 8,6,5) och avsluta med tre set hantelcurl. Jag känner inga besvär under passet och det blir ingen försämring efteråt heller. Borde det inte bli det om senan är konstant inflammerad?

Det som gör ont är bänkpress och armhävningar. Och ibland även dips. Fast bara ibland. Och när jag har kört just dips, om det så bara är en enda, brukar jag alltid få ont på två ställen efteråt. Precis mitt under yttre delta, ungefär tre fingerbredder ner från axeln på utsidan av överarmen, och precis nedanför axeln på ryggen vid armhålan. Det känns som två blåmärken. Och det här får jag som sagt om jag bara kör en enda dip, trots att jag klarar över 15.

Kan det har någonting med någon tricepssena att göra?

Sheogorath
2013-12-21, 00:03
Jag blir inte klok på det här. Ok att bicepssenan kan ge refererad smärta bakåt, men borde jag inte ha några problem med att köra bicepsövningar om det var något fel med den? Jag kan köra chins med supinerat grepp 3x7 följt av 3x10 med ett gummiband, fortsätta med tre set stångcurl till fail (typ 8,6,5) och avsluta med tre set hantelcurl. Jag känner inga besvär under passet och det blir ingen försämring efteråt heller. Borde det inte bli det om senan är konstant inflammerad?

Det som gör ont är bänkpress och armhävningar. Och ibland även dips. Fast bara ibland. Och när jag har kört just dips, om det så bara är en enda, brukar jag alltid få ont på två ställen efteråt. Precis mitt under yttre delta, ungefär tre fingerbredder ner från axeln på utsidan av överarmen, och precis nedanför axeln på ryggen vid armhålan. Det känns som två blåmärken. Och det här får jag som sagt om jag bara kör en enda dip, trots att jag klarar över 15.

Kan det har någonting med någon tricepssena att göra?

Bara det faktum är "inflammerade bicepssenor" (bicepstendiniter) är enormt överdiagnostiserade gör det osannolikt att du har det (många bara trycker lite på framsidan av axeln och vips har man en diagnos). När du nu dessutom säger att det inte gör ont när du provocerar muskeln gör det ännu mer osannolikt.

nyvaken
2013-12-25, 19:54
Lånar tråden för samma spår, misstänker bicepssenan. Har en smärtande vänsterarm vid knäböj, Redan vid placering av stången i low bar kan jag inte hitta ett läge som känns helt hundra, diffus smärta där stången ska ligga. Trodde först att det var en inflammerad biceps eftersom det först bara gjorde ont strax nedanför framsida axel, men sedan märkte jag att det kändes skumt vid stångens placering också. Har bara besvär vid vid träning och stretching och när jag typ ska klia mig på ryggen.

Har länge gjort axeluppvärmning med kvastskaft, och har börjat stretcha framsidan genom att lägga ena handryggen mot revbenen, samtidigt som andra handen drar den stretchade armens armbåge närmare kroppen. Skön stretch för höger sida, smärta för vänster, men inte så intensiv.
Tumlöst grepp är bättre än med tummen runt stången, men har experimenterar ideligen för att hitta skönare sätt att hålla stången. Har ganska långa armar tror jag.

FInns det något mer jag kan tänka på? I nuläget är det bara ett hinder för fortsatt progression, men jag vill så långt som möjligt undvika förslitningsskador. High bar har jag försökt med, men det känns väldigt obekvämt för nacken, usch.

Old Nick
2013-12-28, 17:34
Bara det faktum är "inflammerade bicepssenor" (bicepstendiniter) är enormt överdiagnostiserade gör det osannolikt att du har det (många bara trycker lite på framsidan av axeln och vips har man en diagnos). När du nu dessutom säger att det inte gör ont när du provocerar muskeln gör det ännu mer osannolikt.

Något var det med bicepssenan. Den var stram och öm och stretchandet gjorde underverk. Just nu är det dock inga problem med den längre och jag kan som sagt provocera muskeln hur mycket som helst utan besvär.

Igår kände jag av axeln jättemycket och testade olika stretchövningar för supra- och infraspinatus, teres minor och subscapularis. Endast en av dem gjorde ont och det var när jag stod i high-five-position med armen och lät frun hålla fast armbågen och lite försiktigt böja underarmen bakåt. Det smärtade ordentligt på baksidan av axelleden. Samma känsla som jag hade när jag först började stretcha bicepssenan. Det kändes som att någonting inflammerat och irriterat sträcktes ut. Samma manöver på den friska axeln kändes inte alls.

Det var alltså den här stretchövningen. Fast med assistans istället för kvastskaft.

http://www.exrx.net/Stretches/Subscapularis/Broomstick.html

Så något med subscapularis tänkte jag och testade lite forcerad utåtrotation på samma sätt, fast med överarmen hängande neråt och handen rakt framåt. Då kände jag ingenting. Men subscapularis kanske inte stretchas i det läget? Man rekommenderas ju att träna inåtrotation med armen i det läget och då känns det ju logiskt att motsatt rotation borde ge en stretcheffekt, men det kanske inte gör det?

Sheogorath
2013-12-28, 17:41
Något var det med bicepssenan. Den var stram och öm och stretchandet gjorde underverk. Just nu är det dock inga problem med den längre och jag kan som sagt provocera muskeln hur mycket som helst utan besvär.

Igår kände jag av axeln jättemycket och testade olika stretchövningar för supra- och infraspinatus, teres minor och subscapularis. Endast en av dem gjorde ont och det var när jag stod i high-five-position med armen och lät frun hålla fast armbågen och lite försiktigt böja underarmen bakåt. Det smärtade ordentligt på baksidan av axelleden. Samma känsla som jag hade när jag först började stretcha bicepssenan. Det kändes som att någonting inflammerat och irriterat sträcktes ut. Samma manöver på den friska axeln kändes inte alls.

Det var alltså den här stretchövningen. Fast med assistans istället för kvastskaft.

http://www.exrx.net/Stretches/Subscapularis/Broomstick.html

Så något med subscapularis tänkte jag och testade lite forcerad utåtrotation på samma sätt, fast med överarmen hängande neråt och handen rakt framåt. Då kände jag ingenting. Men subscapularis kanske inte stretchas i det läget? Man rekommenderas ju att träna inåtrotation med armen i det läget och då känns det ju logiskt att motsatt rotation borde ge en stretcheffekt, men det kanske inte gör det?

Ledkapseln kommer begränsa rörelseuttaget innan du får stretch i subscapularis' muskelbuk. Att du fick ont på baksidan av axeln vid forcerad utåtrotation med axeln i abduktion tycker jag talar emot subscapularis. Referrerad smärta från bröstmuskeln kan enligt min kliniska erfarenhet kännas där, liksom när det finns problem med infraspinatussenan (förmodligen något slags inklämningsfenomen). Och som sagt kan bursan uppföra sig lite hur som helst så den ska man alltid ha i åtanke.

Old Nick
2013-12-29, 11:13
När du skriver "bröstmuskeln", menar du då pec minor eller pec major? Minor är nämligen lite stram och axeln tenderar att kännas bättre när jag stretchat den. Den är dock inte så stram att jag har framåtroterad axel eller så, men ibland känner jag av en viss ömhet i muskelfästet och enligt vad jag kan se så stretchas även denna muskel av ovan nämnda subscapularis-stretch.

Sheogorath
2013-12-29, 11:15
När du skriver "bröstmuskeln", menar du då pec minor eller pec major? Minor är nämligen lite stram och axeln tenderar att kännas bättre när jag stretchat den. Den är dock inte så stram att jag har framåtroterad axel eller så, men ibland känner jag av en viss ömhet i muskelfästet och enligt vad jag kan se så stretchas även denna muskel av ovan nämnda subscapularis-stretch.

De patienter jag talar om har haft bristningar i pectoralis majors muskelfäste på överarmen. Men det är mycket spekulationer nu känner jag. :)

nyvaken
2013-12-30, 11:46
Det var alltså den här stretchövningen. Fast med assistans istället för kvastskaft.

http://www.exrx.net/Stretches/Subscapularis/Broomstick.html


Uppskattar verkligen det här tipset! Den där känslan i vänsteraxeln att nåt är i kläm vid knäböj försvann när jag testade detta. Kände mig dock inte så stark i bänken sen men... det är jag ju inte heller :P

Old Nick
2013-12-30, 15:01
De patienter jag talar om har haft bristningar i pectoralis majors muskelfäste på överarmen. Men det är mycket spekulationer nu känner jag. :)

Ja absolut. Jag är medveten om att allt bara är lösa spekulationer och jag tänker inte dra några slutsatser på egen hand efter lite internettips. Men all input är välkommet. Man kan aldrig få för mycket data att jobba med.

Men en bristning i pec majors muskelfäste skulle väl ge en uppsjö av andra symptom gissar jag? Jag är t.ex. inte svagare i höger bröstmuskel än i vänster och kan pumpa ut dips tills det bränner i bröstet, så någon bristning där känns det inte som att det skulle vara.