handdator

Visa fullständig version : Skippa armträning?


Simel
2013-12-11, 21:13
Hej.

Tycker inte att det är fint med muskler på armarna (nej vet att det inte är en särskilt stor chans/risk att få stora armar som tjej). Finns det någon nackdel med att inte träna armar specifikt? Det vill säga någon obalans i kroppen? Inser ju att dom tränas sekundärt i pressar och drag, men jag syftar på ren armträning.

Paperbasket
2013-12-11, 21:17
Nej.

pezrulezhaakon
2013-12-11, 21:18
Simel

Nej, du måste inte träna armarna specifikt.

Å andra sidan kommer du inte inom en mycket avlägsen framtid bygga på dig nåt särskilt där ändå, även om du tränar riktigt hårt.

Pzorz
2013-12-11, 21:25
Jag skippade att träna armarna i X antal år. Nu när jag försöker har jag blivit stel i underarmarna och har svårt för att rotera armarna tillräckligt (handflata upp). Så det kan vara smart att köra lite curlande, om inte för styrka + utseende, så för stretchningens skull.

Alfen avf Ling
2013-12-11, 21:30
jag tror att biccarna lättare hoppar av om man ej tränar dem direkt. t ex tyngdlyftaren mikhail koklyaev hans biccar hoppar av hela tiden. om han körde lika mycket biceps som arne persson kanske de skulle hålla??

z_bumbi
2013-12-11, 21:37
Direkt armträning behöver man inte köra om man inte vill men det finns möjligen en del skadeförbyggande fördelar med att göra det. Kör man "bara" motionsträning och bygger lite för att göra om kroppen så ser jag inte direkt att det skadeförebyggnade skulle motivera att man tränar armarna direkt.

Commando1980
2013-12-11, 21:43
Ja, det kan eventuellt leda till problem med bicepsfästen och armbågar. Men det beror bland annat på hur smidig/rörlig du är och hur tungt du tränar i övrigt osv.

Å andra sidan så kan för mycket armträning ge de problemen också.

PureWhey
2013-12-11, 21:44
Jag skippade att träna armarna i X antal år. Nu när jag försöker har jag blivit stel i underarmarna och har svårt för att rotera armarna tillräckligt (handflata upp). Så det kan vara smart att köra lite curlande, om inte för styrka + utseende, så för stretchningens skull.

Har du kört med EZ-stång, eller varför har du blivit stel i underarmarna?

TranceII
2013-12-11, 22:57
jag tror att biccarna lättare hoppar av om man ej tränar dem direkt. t ex tyngdlyftaren mikhail koklyaev hans biccar hoppar av hela tiden. om han körde lika mycket biceps som arne persson kanske de skulle hålla??

Fast samtidigt misstänker jag inte att denna tjejen kommer lyfta stenar på över hundra kilo i närmsta tiden. Att slita loss bicepsfästen som glad motionär är nog inte så troligt.

Pzorz
2013-12-12, 10:39
Har du kört med EZ-stång, eller varför har du blivit stel i underarmarna?

Har inte kört någon form av biceps, och de roddar jag gjort har varit med pronerat grepp. Med det sagt så har jag inte behövt rotera underarmarna. Jag kan just nu inte se att svårigheten egentligen skulle ha med stela underarmar att göra, utan det mest logiska kanske är stelhet i axlarna? Jag får i vilket fall smärta längst utsidan av underarmen + handleden vid t.ex. curl med Z-stång.

BobaFett
2013-12-12, 10:59
Å andra sidan kommer du inte inom en mycket avlägsen framtid bygga på dig nåt särskilt där ändå, även om du tränar riktigt hårt.

Säg inte det, hon kanske har gener för biffiga armar. När jag började min träningskarriär så växte mina armar till typ 45 cm på två månader. Tränar inte så mycket armar nu för tiden men de är ändå lite före.

Hade en flickvän som började träna med mig och hon blev rätt bitig också.

Fast 99,9999% av tiden när det gäller tjejer är det så här:

Tjejer tror att de kommer att se ut så här om de börjar träna:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/Nikki_Fuller.jpg

Men de kommer snarare att se ut så här:

http://jimmysmithtraining.com/wp-content/uploads/2010/02/amanda_adams_1.jpg

Bryggan
2013-12-12, 11:01
Körde aldrig armträning eftersom jag tyckte de hängde med väldigt bra iaf (det fulaste jag vet är för grova armar till en för tunn kropp). Sedan fick jag inflammation i bicepssenan som jag fortfarande lider av, dock är jag bättre än på länge. Fick tipset att träna armarna separat vilket jag gjort sedan dess. Kanske därför jag sakta blir bättre vecka för vecka.

Lance Uppercut
2013-12-12, 11:40
Simel

Nej, du måste inte träna armarna specifikt.

Å andra sidan kommer du inte inom en mycket avlägsen framtid bygga på dig nåt särskilt där ändå, även om du tränar riktigt hårt.

De är väl klart att en tjej kan bygga armmuskler, jag har sett det med egna ögon.

r1kkie
2013-12-12, 13:47
De är väl klart att en tjej kan bygga armmuskler, jag har sett det med egna ögon.

Det är väll snarare så att om en tjej/kvinna INTE vill bygga muskler är det väldigt liten chans att man kommer göra det då det krävs en hel del engagemang för att göra det.

Men sen så är ju definitionen av "bygga muskler" olika från varje person.

Sheikah
2017-12-05, 14:40
Direkt armträning behöver man inte köra om man inte vill men det finns möjligen en del skadeförbyggande fördelar med att göra det. Kör man "bara" motionsträning och bygger lite för att göra om kroppen så ser jag inte direkt att det skadeförebyggnade skulle motivera att man tränar armarna direkt.

Bumpar den här tråden med det här citatet.

Finns det någon forskning eller anekdotiska bevis som någon känner till kring om armträning är nödvändigt ur skadeförebyggande syfte, eller, om det kan öka prestationen i chins/pressövning?

trädgårdsmöbel
2017-12-05, 16:31
Bumpar den här tråden med det här citatet.

Finns det någon forskning eller anekdotiska bevis som någon känner till kring om armträning är nödvändigt ur skadeförebyggande syfte, eller, om det kan öka prestationen i chins/pressövning?

Jag har inte kunnat träna triceps annat än väldigt lätt på c:a 2 år. Det märks väldigt mycket i pressövningar för axlar/bröst. Jag är stark i 3/4 eller 4/5 delar av rörelsen. Kör jag hela vägen upp, full ROM om jag då orkar 10 reps, så orkar jag 15 om jag vänder efter 3/4 eller 4/5.

Jag har i en period tidigare slarvat med bicepsträningen, och det påverkade ryggträningen negativt.

Anekdotiskt javisst. Men armarna behöver isolationsträning, och resten av överkroppen behöver armarna.

Ett Orm
2017-12-05, 20:06
Bumpar den här tråden med det här citatet.

Finns det någon forskning eller anekdotiska bevis som någon känner till kring om armträning är nödvändigt ur skadeförebyggande syfte, eller, om det kan öka prestationen i chins/pressövning?

Med starka armar blir man starkare, det är bra för typ allt.

Diomedea exulans
2017-12-05, 20:09
Min bänkpressträning har gjort att både mina bröst och mina triceps är lika stora som en genomsnittlig kvinnas. Jag behöver armträning.