handdator

Visa fullständig version : All-Branavslöjande... :D


King Grub
2004-03-12, 12:20
Ni som äter All-Bran i tron att ni får en kolhydratkälla med lågt GI...

Think again!

Jag har nyss fått veta, från högsta GI-instans i Sydney, att testerna som ger All-Bran ett GI runt 60 inte gäller det som i Sverige kallas All-Bran Regular.

Flingorna med GI 60 de tunna stavarna, som kallas All-Bran Plus i Sverige, som har GI 60. Dessa heter bara All-Bran i USA och Australien, och det är på dessa flingor GI-testerna som ger ett värde på 60 är gjorda.

Flingorna som kallas All-Bran Regular i Sverige har ett GI på 105. http://img14.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/mhihi.gif

GhostFace
2004-03-12, 12:22
Inte speciellt populärt...hehe

shirunai
2004-03-12, 12:26
*VISA FINGRET SMILEY*

Grisen
2004-03-12, 12:28
Jahapp då blir det till att byta då lol.. Men hur är det med all-bran med frukt i?

King Grub
2004-03-12, 12:31
Originally posted by Grisen
Jahapp då blir det till att byta då lol.. Men hur är det med all-bran med frukt i?

Det ligger också runt 60, på grund av den stora mängden fruktos. Men sockermängden är också desto större.

raZmus
2004-03-12, 12:38
iihh, :(

Har provat All Bran Plus, men de funkade inte speciellt bra tillsammans med min sedvanliga LättYoggi. Dom löstes upp till någon sorts sörja som inte var speciellt god. Äter inte BranFlakes lika ofta nu iofs :]

shirunai
2004-03-12, 12:40
jaha så när man har slut på snabba kollisar hemma då äter man allbran :(

synd att allbran+ löser upp sig så lätt

Assazel
2004-03-12, 12:43
FFFFFFFFFFFFFFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNN

jag konsumerar regular som fan... vilka flingor skall man nu äta?

King Grub
2004-03-12, 12:44
Originally posted by Assazel
FFFFFFFFFFFFFFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNN

jag konsumerar regular som fan... vilka flingor skall man nu äta?

All-Bran Plus?

Förresten, om du har ätit Regular fram till nu... vilken skillnad kommer det att göra om du fortsätter? Är du nöjd med hur de påverkar dig, om de nu gör det överhuvudtaget, behöver du byta? De lär ju inte påverka din kropp annorlunda bara för att du vet vilket GI de har. :)

Assazel
2004-03-12, 12:49
nä men det är just det, jag känner att magen växer snabbare än resten... :( kanske har hittat boven nu!

Munter
2004-03-12, 13:05
Neeeeeeeeeej vad ska man ta sig till ;)

King Grub
2004-03-12, 13:06
Originally posted by Munter
Neeeeeeeeeej vad ska man ta sig till ;)

Du lider riktigt nu, vad, du som lever och andas GI? :D

Sparrisen
2004-03-12, 13:12
Tur att man kör med gammal, hederlig havregrynsgröt! :kickass:

Fartman
2004-03-12, 13:12
:cryout:

nåväl, frår väl bli att lägga till lite psylliumfrön så är det ju lugnt

acidbl00d
2004-03-12, 13:19
Reagerade på att det var mycket socker i skiten... Men eftersom alla käkar det så täntke jag det är ju bra grejer. Kvittar mig ändå inget gott

stybb
2004-03-12, 13:19
Käkar man allbran plus regular så blir magen glad..

Jag skiter på bestämda tidpunkter med allbran.. alltid 8h efter jag käkat dem ;)..alltid..inga undantag.. :booty:

King Grub
2004-03-12, 13:27
Originally posted by stybb
Käkar man allbran plus regular så blir magen glad..

All-Bran Plus Regular finns inte. :) All-Bran Plus är en sak och All-Bran Regular en annan. Om du inte kör en blandning.

stybb
2004-03-12, 13:36
skrev ju fel ;P.. blev virrig av att läsa allt ni skrivit
självklart ska de bara vara allbran plus.. de bruna små uranstavarna..

Stenberg
2004-03-12, 13:40
Hur blir det när man blandar All Bran med Lättfil? Det måste ju dra ner GI en hel del. Säg kanske 100g All Bran med 3 dl Lättfil eller så?

Nån som vet hur Cheerios Fitnessflingor är ur "nyttighetssynpunkt"? Har inte innehållsdeklarationen framför mig, men tror att det är fullkornsflingor av ris och vete och att halten socker är något lägre än för All Bran (17g/100g mot 21g/100g eller något sådant).

King Grub
2004-03-12, 14:02
Hur blir det när man blandar All Bran med Lättfil? Det måste ju dra ner GI en hel del. Säg kanske 100g All Bran med 3 dl Lättfil eller så?

GI:t blir ett medelvärde. Det gäller allt; det är måltidens totala GI som blir slutresultatet.

Lättfil ger dock en rejäl insulinutsöndring... :D

Nån som vet hur Cheerios Fitnessflingor är ur "nyttighetssynpunkt"? Har inte innehållsdeklarationen framför mig, men tror att det är fullkornsflingor av ris och vete och att halten socker är något lägre än för All Bran (17g/100g mot 21g/100g eller något sådant).

GI 106, om det är det du menar med nyttigt. Riset och vetet i sig har ju sina naturliga näringsämnen kvar.

Bamse
2004-03-12, 14:29
Nästan så K-special är bättre då!?

Godare är det iaf :)

King Grub
2004-03-12, 14:32
Originally posted by Bamse
Nästan så K-special är bättre då!?

Godare är det iaf :)

T o m Frosties har lägre GI. :eating: Mer socker också, i och för sig.

Vir
2004-03-12, 16:52
Äh nu blev jag inte besviken. Jag skiter i GI och kör på känsla. Jag käkar all-bran regular på morgonen och det funkar utmärkt. Står sig mycket bättre än någon annan flinga och jag håller mig pigg i 3-4 timmar efter målet. Det räcker för mig att veta det sen skiter jag i någon siffra som säger att det inte är så bra som alla tror.
-R

Yesterday
2004-03-12, 17:10
Grrrr..... :insane:

MunsöHustla
2004-03-12, 18:08
God dammit!

Typ en tredjedel av mitt kolhydyrat intag baseras på all-bran till frukosten :insane:

Den här all-bran sörjan från frebaco som heter typ Musli All-Bran är den något att ha då?

King Grub
2004-03-12, 18:12
Originally posted by MunsöHustla
God dammit!

Typ en tredjedel av mitt kolhydyrat intag baseras på all-bran till frukosten :insane:

Den här all-bran sörjan från frebaco som heter typ Musli All-Bran är den något att ha då?

Den har antagligen rätt lågt GI på grund av mängden fruktos den innehåller, men själva branflingorna i den är av Regular-typen.

Tricklev
2004-03-12, 18:14
Klart ma inte käkar såna Gi fällor, det ska vara Rice krispies det är där man får sin riktiga energi ifrån:hbang: :D

MunsöHustla
2004-03-12, 18:27
King Grub

Vad gör det om det är mycket socker i en produkt om GI:t ändå är lågt? All-Bran fruit har ju lågt GI men sla ändå vara dåligt pga mängden fruktos, trodde mycket socker var dåligt för det drog upp GI:t....

Tex typ frysta grönsaker som man kan köpa i olika mixer brukar typ ha 3-4g socker på en 5g total kolhydratskälla, är de också "elaka"?

King Grub
2004-03-12, 18:31
Originally posted by MunsöHustla
King Grub

Vad gör det om det är mycket socker i en produkt om GI:t ändå är lågt? All-Bran fruit har ju lågt GI men sla ändå vara dåligt pga mängden fruktos, trodde mycket socker var dåligt för det drog upp GI:t....

Tex typ frysta grönsaker som man kan köpa i olika mixer brukar typ ha 3-4g socker på en 5g total kolhydratskälla, är de också "elaka"?

Fruktos är inte direkt "dåligt". När man pratar om socker till vardags är det nog strösocker, sackaros, man menar. Det ger energi utan att tillföra några som helst näringsämnen, dvs "tomma kalorier".

All-Bran Fruit är inte onyttigt. Fullkornsvete och torkad frukt. Men visst är det vanligt socker tillsatt också.

Det som är "farligt" om en stor del av något utgörs av socker är att du helt enkelt inte får något annat än tom energi av det du äter. Bara kalorier, utan näring. Lågt GI betyder inte nyttigt. Potatis har ett GI på över 80. Sockerkaka under 70. Vilket är nyttigast?

Grönsaker är INTE dåligt.

MunsöHustla
2004-03-12, 18:47
Originally posted by King Grub


Fruktos är inte direkt "dåligt". När man pratar om socker till vardags är det nog strösocker, sackaros, man menar. Det ger energi utan att tillföra några som helst näringsämnen, dvs "tomma kalorier".

All-Bran Fruit är inte onyttigt. Fullkornsvete och torkad frukt. Men visst är det vanligt socker tillsatt också.

Det som är "farligt" om en stor del av något utgörs av socker är att du helt enkelt inte får något annat än tom energi av det du äter. Bara kalorier, utan näring. Lågt GI betyder inte nyttigt. Potatis har ett GI på över 80. Sockerkaka under 70. Vilket är nyttigast?

Grönsaker är INTE dåligt.

Jag är inte riktigt med :smash:

Innehåller inte strösocker enbart kolhydrater 100g/100g?
Jag trodde man fick kalorier från näringsämnerna, hur kan man då få i sig kalorier utan näringsämnen?

Eller är det för att sackaros inte kan tas tillvara av kroppen som stärkelse?

King Grub
2004-03-12, 19:09
Originally posted by MunsöHustla


Jag är inte riktigt med :smash:

Innehåller inte strösocker enbart kolhydrater 100g/100g?
Jag trodde man fick kalorier från näringsämnerna, hur kan man då få i sig kalorier utan näringsämnen?

Eller är det för att sackaros inte kan tas tillvara av kroppen som stärkelse?

Visst är strösocker kolhydrater, och det tas tillvara av kroppen till 100%.. men det är ändå kalorier fullständigt utan näring. Strösocker ger bara energi, inget annat. Inte en vitamin, inte en mineral, inte en kostfiber - inget. Bara tom energi.

Strösocker är något människan klarar sig fullständigt utan. Det har inga positiva egenskaper.

MunsöHustla
2004-03-12, 20:13
Originally posted by King Grub


Visst är strösocker kolhydrater, och det tas tillvara av kroppen till 100%.. men det är ändå kalorier fullständigt utan näring. Strösocker ger bara energi, inget annat. Inte en vitamin, inte en mineral, inte en kostfiber - inget. Bara tom energi.

Strösocker är något människan klarar sig fullständigt utan. Det har inga positiva egenskaper.

okej nu är jag med...tack :bow:

kampsporttjej
2004-03-12, 23:17
trodde ni verkligen att en krispig produkt med socker, malt och honung och 1/3 av kolhydraterna som är sockerarter skulle
ha ett lågt GI?
:smash: ;)

Creatinus Enormus
2004-03-12, 23:25
Originally posted by kampsporttjej
trodde ni verkligen att en krispig produkt med socker, malt och honung och 1/3 av kolhydraterna som är sockerarter skulle
ha ett lågt GI?

Hmm... Jag bytte ju min hjärna och mitt hår mot muskler så kanske... :cool:

AdrenalineRush
2004-03-13, 09:18
Antingen har jag läst det någonstanns eller bara fått för mig att Kellogs Special-K har GI runt 70? Är det då bättre att kränga Special-K till frukosten? Speciel-K är juh dessutom godare... :angel:

King Grub
2004-03-13, 11:30
Originally posted by AdrenalineRush
Antingen har jag läst det någonstanns eller bara fått för mig att Kellogs Special-K har GI runt 70? Är det då bättre att kränga Special-K till frukosten? Speciel-K är juh dessutom godare... :angel:

Just Special-K är ett undantag från alla GI-regler, och dess GI har visat sig variera från studie till studie, av någon okänd anledning. Allt från 75-120.

Det är hursomhelst inget fel på majs... men det är ju ingen fullkornsprodukt det är frågan om direkt, utan rostade, krispiga, söta flingor.

MunsöHustla
2004-03-13, 19:20
Originally posted by kampsporttjej
trodde ni verkligen att en krispig produkt med socker, malt och honung och 1/3 av kolhydraterna som är sockerarter skulle
ha ett lågt GI?
:smash: ;)

Man tror vad man vill tro, därför kan jag sitta och äta fettfria nötter hela helgerna utan att ha dåligt samvete :)