handdator

Visa fullständig version : Hantelpress och militärpress


greger3
2013-12-11, 20:12
Halloj!
När man kör militärpress så är det armbågarna framåt som gäller, korrekt?
När man kör sittande hantelpress så är det armbågarna utåt som gäller?
Varför?

Sheogorath
2013-12-11, 20:19
Stången måste antingen vara framför eller bakom huvudet om man ska köra hela vägen ner till nyckelben eller skuldra. Har man stången framför kroppen måste armbågarna också vara mer riktade framåt.

I hantelpress kan man ha hantlarna i linje med huvudet. Hakan är inte i vägen. Då kan armbågarna också hållas ut mer från kroppen. Samma sak om man kör med stång bakom nacken.

pezrulezhaakon
2013-12-11, 20:25
greger3

Vid alla pressar framför huvudet med stång hamnar armbågarna mer eller mindre framför kroppen. Greppbredden avgör det.

Om du kör med stång bakom, så ju mindre rörlig du är i axelleden/axelpartiet desto längre bak (pekandes) hamnar armbågarna.

greger3
2013-12-11, 20:26
Man brukar väl förespråka ett smalt grepp och armbågarna framåt hellre än brett med armbågarna mer utåt?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

zozofu93
2013-12-11, 20:27
Stången måste antingen vara framför eller bakom huvudet om man ska köra hela vägen ner till nyckelben eller skuldra. Har man stången framför kroppen måste armbågarna också vara mer riktade framåt.

I hantelpress kan man ha hantlarna i linje med huvudet. Hakan är inte i vägen. Då kan armbågarna också hållas ut mer från kroppen. Samma sak om man kör med stång bakom nacken.

När jag går djupare än typ 5cm under hakan vid axelpressar så känns det som jag klämmer axeln, så jag håller mig nu till att gå precis under hakan. Är detta ett stort problem eller har det bara med att göra att jag är väldigt stel i Axlar? - För det är jag definitivt.

Sheogorath
2013-12-11, 20:30
Man brukar väl förespråka ett smalt grepp och armbågarna framåt hellre än brett med armbågarna mer utåt?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Det handlar om att med brett grepp men ändå händerna framför kroppen, som vid en bred militärpress, så blir det onödigt hög belastning på t.ex. axelns utåtrotatorer som är ganska känsliga saker. Dessutom får man en småknepig vinkel i handlederna. Smal fattning ger bättre vinkel i handleden och frilägger axelleden från onödiga rotationskrafter.

Sheogorath
2013-12-11, 20:34
När jag går djupare än typ 5cm under hakan vid axelpressar så känns det som jag klämmer axeln, så jag håller mig nu till att gå precis under hakan. Är detta ett stort problem eller har det bara med att göra att jag är väldigt stel i Axlar? - För det är jag definitivt.

Se min post ovan. Håller du brett? I så fall: ta så smalt att pekfingrarna vilar mot yttre delen av axeln i bottenläget; inte bredare.

greger3
2013-12-11, 20:47
Och i hantelpress är det utåt med armbågarna och underarmarna i lod som är opti?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Sheogorath
2013-12-11, 20:50
Och i hantelpress är det utåt med armbågarna och underarmarna i lod som är opti?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Ja, det tycker jag att man kan säga. Det finns varianter av hantelpress där man börjar med handflatorna mot sig, som i toppen av en bicepscurl, men det blir mer likt en traditionell militärpress i muskelaktivering. Skillnaderna är hur som helst inte jättestora.

zozofu93
2013-12-11, 20:50
Se min post ovan. Håller du brett? I så fall: ta så smalt att pekfingrarna vilar mot yttre delen av axeln i bottenläget; inte bredare.

Alltid haft greppet relativt brett och tyckte det kändes mer naturligt med mina babianarmar, men jag ska hålla tätare framöver. Tackar!