handdator

Visa fullständig version : Tips och råd uppskattas , Mitt upplägg idiotiskt?


Limpan86
2013-12-11, 16:18
Tjenare kolozzeum!

Nu är man här igen och motiveringen har aldrig varit större än nu ! alltså 2a gången jag ska deffa då första gången inte gick så bra :P

Har lite frågor..

Tror ni att det går bra att jag fyller halva tallriken med sallad med lite olivolja, sen 1/4 med protein och 1/4 kolhydrater? detta gör jag under lunch / middag

Vad gäller frukost så brukar jag koka 2 ägg och en skinkskiva och sallad om jag inte blir mätt. Blir nå liknande till kvällsfika.

Som mellanmål frukt eller något annat lätt.

Jag försöker äta så balanserat och nyttigt som möjligt.

Jag äter inte kolhydrater på "vilodagar" utan endast på träningsdagar , Helt fel av mig eller?

Tror ni detta funkar eller måste jag räkna kalorier för att lyckas? Och är detta ohälsosamt i längden eller tror ni jag kan köra på så här?

Jag är man och 27 år och jag började för en vecka sedan på 96 kilo , Är nere på 93 nu , Är medveten att det är förmodligen vatten som släppt.

Träningen som jag utövar är styrketräning på gym 3 ggr i veckan , Långa promenader varje dag när det är behagligt väder ute , Annars kör jag på crosstrainern i promenadtakt om de är för kallt ute.

Anledningen till att jag inte räknar kalorier är pga tidsbrist (igentligen lathet hahahah) :D , Men så småningom så ska jag börja med det också , Vill bara komma igång så här först.

Tänkte ställa en fråga angående min mamma här också , Hon har ett problem med att hon går och små äter hela tiden , Vad kan hon göra åt detta? Jag försöker hjälpa henne med att få en sund livsstil.

Säg precis vad ni tänker o tycker om detta , Säg direkt om ni tycker detta är idiotiskt upplägg då jag är rätt ny och många av er är rätt så erfarna :)

Bossebäver
2013-12-11, 16:28
Håll koll på proteinintaget, sedan kan du lägga upp kolhydrater och fett lite som du vill. Det finns fördelar med kolhydrater kring träning men bara vikten fortsätter neråt så är huvudsaken att du trivs. 2 gram per kg kroppsvikt blir bra.

Håll koll på olivoljan, nyttigt men väldigt(väldigt) kaloritätt.

Vad småäter mamma din egentligen? Dom gånger jag småäter så tuggar jag på knäckebröd, paltknäcke osv. Kanske inte optimalt men definitivt bättre än att smälla i sig en näve godis varje kvart.

Limpan86
2013-12-11, 16:31
Håll koll på proteinintaget, sedan kan du lägga upp kolhydrater och fett lite som du vill. Det finns fördelar med kolhydrater kring träning men bara vikten fortsätter neråt så är huvudsaken att du trivs. 2 gram per kg kroppsvikt blir bra.

Håll koll på olivoljan, nyttigt men väldigt(väldigt) kaloritätt.

Vad småäter mamma din egentligen? Dom gånger jag småäter så tuggar jag på knäckebröd, paltknäcke osv. Kanske inte optimalt men definitivt bättre än att smälla i sig en näve godis varje kvart.

Okej , Ska hålla koll på det :) Vad gäller olivoljan så är det väldigt lite jag har på mest för att få i mig rätt sorts fett.

Hon småäter på allt hon kommer över ,Typ ser hon chips eller nötter nånstans så är hon där direkt haha.. Men oftast knäckebröd med smör på , Hon säger att hon är hungrig hela tiden. Kan tillägga att hon väger 80 kilo och är 1.65 lång ca och 59 år och vad gäller kosten så äter hon på liknande sätt som jag gör

Tack för svar :)

vicarious
2013-12-11, 18:15
Jag äter inte kolhydrater på "vilodagar" utan endast på träningsdagar , Helt fel av mig eller?
Det finns inget rätt eller fel angående kolhydrater på tränings- eller vilodagar.


Tror ni detta funkar eller måste jag räkna kalorier för att lyckas?

Nej det måste du inte.


Tänkte ställa en fråga angående min mamma här också , Hon har ett problem med att hon går och små äter hela tiden , Vad kan hon göra åt detta?

Sluta upp med det.

Något du kan tänka på är att dela in texten i dina inlägg i stycken istället för att byta rad hela tiden. Ditt inlägg var väldigt jobbigt att läsa.

Limpan86
2013-12-11, 18:26
Det finns inget rätt eller fel angående kolhydrater på tränings- eller vilodagar.



Nej det måste du inte.



Sluta upp med det.

Något du kan tänka på är att dela in texten i dina inlägg i stycken istället för att byta rad hela tiden. Ditt inlägg var väldigt jobbigt att läsa.

Ok sorry ska tänka på det framöver :) Inte jag som måste sluta upp med det , Är morsan som inte kan sluta småäta så hon kommer väl aldrig lyckas heller om hon ska hålla på o fylla upp kaloriunderskottet med massa småätande.



När det gäller 2gram protein per kroppskilo , Gäller det även om man som mig kanske har 15 kilo fett på kroppen? För jag tror min normalvikt är runt 75-80 , Ska jag räkna på 80 istället för 93?

vicarious
2013-12-11, 18:37
Inte jag som måste sluta upp med det , Är morsan som inte kan sluta småäta så hon kommer väl aldrig lyckas heller om hon ska hålla på o fylla upp kaloriunderskottet med massa småätande.

Jag menade att hon skulle sluta. Vill man åstadkomma en förändring krävs det oftast en gnutta självdisciplin. Att ligga på ett för stort underskott av kalorier (äta för lite) kan vara en sak som gör att man lätt blir sugen hela tiden. Balans och tålamod, inte gå ut för hårt i början och svälta sig själv (om man inte har disciplinen som krävs).



När det gäller 2gram protein per kroppskilo , Gäller det även om man som mig kanske har 15 kilo fett på kroppen? För jag tror min normalvikt är runt 75-80 , Ska jag räkna på 80 istället för 93?

Total kroppsvikt.

Limpan86
2013-12-11, 19:13
Jag menade att hon skulle sluta. Vill man åstadkomma en förändring krävs det oftast en gnutta självdisciplin. Att ligga på ett för stort underskott av kalorier (äta för lite) kan vara en sak som gör att man lätt blir sugen hela tiden. Balans och tålamod, inte gå ut för hårt i början och svälta sig själv (om man inte har disciplinen som krävs).




Total kroppsvikt.

Ja problemet är ju att hon vill gå ner i vikt men inte göra det som krävs (när de gäller småätande), Så hon får väl skärpa sig och försöka bättre. Ska prata med henne. Finns de nå knep som kan få henne att minska på sötsug / hunger ? Fullkorn borde väl kunna hjälpa lite för att hålla jämn blodsockernivå? För förutom småätandet så sköter hon sig bra tycker jag.

Sen när de gäller äldre människor runt 60 , Hur ska dom träna? Svettas på gymmet eller köra kolugnt på gåband?

Tack för dina tips , Uppskattas!

Limpan86
2013-12-12, 15:35
Nån som vet nått kosttillskott som gör att man enklare ökar i muskelmassa ? Finns det något lagligt och med ej så mycket biverkningar som fungerar? Ej intresserad av knark..
Eller skulle det bara försvåra min viktnedgång?

Förstår att detta med att bygga muskler är en lång process men lite skulle jag kunna bygga upp även fast jag går ner i fett samtidigt ? Vill inte sluta som smalfet när jag är klar med viktnedgången

vicarious
2013-12-12, 15:48
Sen när de gäller äldre människor runt 60 , Hur ska dom träna? Svettas på gymmet eller köra kolugnt på gåband?


Det beror på vad man har för mål men träningen behöver inte vara annorlunda för att man är äldre.


Nån som vet nått kosttillskott som gör att man enklare ökar i muskelmassa ? Finns det något lagligt och med ej så mycket biverkningar som fungerar? Ej intresserad av knark..
Eller skulle det bara försvåra min viktnedgång?

Nej. Kreatin kan du kolla in. Det är lagligt och finns gott om evidens för att det fungerar.


Förstår att detta med att bygga muskler är en lång process men lite skulle jag kunna bygga upp även fast jag går ner i fett samtidigt ? Vill inte sluta som smalfet när jag är klar med viktnedgången

Ja, det går. Oftast är det lättast att åstadkomma när man just har börjat träna.

F Ultra
2013-12-13, 00:52
Ja problemet är ju att hon vill gå ner i vikt men inte göra det som krävs (när de gäller småätande), Så hon får väl skärpa sig och försöka bättre. Ska prata med henne. Finns de nå knep som kan få henne att minska på sötsug / hunger ? Fullkorn borde väl kunna hjälpa lite för att hålla jämn blodsockernivå? För förutom småätandet så sköter hon sig bra tycker jag.

Sen när de gäller äldre människor runt 60 , Hur ska dom träna? Svettas på gymmet eller köra kolugnt på gåband?

Tack för dina tips , Uppskattas!

Tror snarare att det där småätandet är psykologiskt/känslomässigt än faktisk hunger. En grej som du kan testa är att eftersom hon uppenbarligen inte klarar av att sköta det själv, helt enkelt se till så att möjligheten försvinner. Dvs ta bort dessa knäckebröd och smör helt och hållet ur hushållet.

Alt sätta lås på skåpen :)

LeBron
2013-12-13, 01:42
Ja problemet är ju att hon vill gå ner i vikt men inte göra det som krävs (när de gäller småätande), Så hon får väl skärpa sig och försöka bättre. Ska prata med henne. Finns de nå knep som kan få henne att minska på sötsug / hunger ? Fullkorn borde väl kunna hjälpa lite för att hålla jämn blodsockernivå? För förutom småätandet så sköter hon sig bra tycker jag.

Sen när de gäller äldre människor runt 60 , Hur ska dom träna? Svettas på gymmet eller köra kolugnt på gåband?

Tack för dina tips , Uppskattas!

Bor du ensam med din mamma? Isåfall är svaret enkelt - sluta köp skiten. Eller om det finns fler i hushållet så be dom köpa skräp till sig själva och inte ställa den i skåp och göra det tillgängligt för "alla" . Dricker din mor lightläsk?

Limpan86
2013-12-13, 10:09
Tror snarare att det där småätandet är psykologiskt/känslomässigt än faktisk hunger. En grej som du kan testa är att eftersom hon uppenbarligen inte klarar av att sköta det själv, helt enkelt se till så att möjligheten försvinner. Dvs ta bort dessa knäckebröd och smör helt och hållet ur hushållet.

Alt sätta lås på skåpen :)

Jo men det är psykologiskt till 100% , Är ju nästan samma visa i gymmet , Hon tror inte att hon klarar av mer än att köra snigelfart på en cyckel utan att en enda svettdroppe kommer , Då tror hon att hon ska förstöra kroppen sin. Försöker hjälpa henne men jag vet inte hur , Säger jag nått så blir hon arg :P

Limpan86
2013-12-13, 10:12
Bor du ensam med din mamma? Isåfall är svaret enkelt - sluta köp skiten. Eller om det finns fler i hushållet så be dom köpa skräp till sig själva och inte ställa den i skåp och göra det tillgängligt för "alla" . Dricker din mor lightläsk?

Nej jag bor inte hos min mor , Har egen lägenhet, Däremot så är jag hemma hos mamma rätt så ofta så jag har ju märkt småätandet. Min mor dricker inget som har med lightprodukter att göra. Jag kan ju inte göra så mycket mer än att säga åt henne att sluta småäta , Jag kan ju inte direkt säga att : Näe du får inte köpa det där .. Hon är 60 år och borde förstå själv. Men jag kan nog inte hjälpa mer än vad jag gör. Så fort jag säger något så blir hon bara arg , Även fast jag vill hennes bästa bara , Hon MÅSTE gå ner i vikt. Och hon säger själv att hon vill det med och att hon måste. Så mycket som hon väger nu 88 kilo och 1.65 lång , Det är ohälsosamt som tusan.

Det bästa skulle vara typ nå fatcamp eller nått för henne , Typ biggest looser. Så hon får profesionell hjälp. För hon har försökt i så många år att tappa i vikt men viljan att utföra det har försvunnit efter en vecka.

Limpan86
2013-12-13, 12:35
Ursäkta att jag postar fler ggr i rad , Men ungefär så här ser det ut när jag äter Lunch / middag. (bild)

Kl 9.00 : 2 ägg och en skinkbit + kaffe

Kl 12.00 : 80% kötthalt i korven , Keso och sallad (kcal ej uppmätt) + glas vatten + kaffe + ca 1 tesked olivolja på salladen.

kl 15.00 : 1 Fullkornsmacka med lite smör och skinka och sallad + glas vatten

kl 17.00 : Gym

kl 19.00 : Ej bestämt ännu , Men förmodligen kyckling och lite ris + sallad efter träning.

Bifogar en bild på det jag åt nu kl 12 , Synpunkter? Äter jag för mycket? för lite? Ska jag ta bort keson och fylla upp den mängden med kolhydrater istället på lunch/middag? Märker jag att vikten står still så kommer jag börja räkna kalorier omedelbart. Men just nu så mår jag inte dåligt av att äta så lite kolhydrater , Tvärtom. Har aldrig haft så mycket energi som nu. Som jag nämt i tråden tidigare så skär jag nästan bort all kolhydrat på icke träningsdagar , Men idag när jag ska träna så blir det lite grann , Men kanske för lite för erat tycke?

För övrigt så tycker jag keso är väldigt gott och när jag äter det så saknar jag inte pasta / ris osv till mina måltider. Hade på lite soya på det till lunchen jag åt idag :) Blev kanon !

LeBron
2013-12-13, 16:54
Ursäkta att jag postar fler ggr i rad , Men ungefär så här ser det ut när jag äter Lunch / middag. (bild)

Kl 9.00 : 2 ägg och en skinkbit + kaffe

Kl 12.00 : 80% kötthalt i korven , Keso och sallad (kcal ej uppmätt) + glas vatten + kaffe + ca 1 tesked olivolja på salladen.

kl 15.00 : 1 Fullkornsmacka med lite smör och skinka och sallad + glas vatten

kl 17.00 : Gym

kl 19.00 : Ej bestämt ännu , Men förmodligen kyckling och lite ris + sallad efter träning.

Bifogar en bild på det jag åt nu kl 12 , Synpunkter? Äter jag för mycket? för lite? Ska jag ta bort keson och fylla upp den mängden med kolhydrater istället på lunch/middag? Märker jag att vikten står still så kommer jag börja räkna kalorier omedelbart. Men just nu så mår jag inte dåligt av att äta så lite kolhydrater , Tvärtom. Har aldrig haft så mycket energi som nu. Som jag nämt i tråden tidigare så skär jag nästan bort all kolhydrat på icke träningsdagar , Men idag när jag ska träna så blir det lite grann , Men kanske för lite för erat tycke?

För övrigt så tycker jag keso är väldigt gott och när jag äter det så saknar jag inte pasta / ris osv till mina måltider. Hade på lite soya på det till lunchen jag åt idag :) Blev kanon !

Ååh vad gott med korvstroganoff! Exakt sådär åt jag under min skoltid, mycket protein, lite kolhydrater och fett :thumbup:

Limpan86
2013-12-13, 20:06
Ååh vad gott med korvstroganoff! Exakt sådär åt jag under min skoltid, mycket protein, lite kolhydrater och fett :thumbup:

Ja korvstroganoff kanske inte är de lättaste och nyttigaste på planeten men .. gott :D Så länge jag inte överäter (vilket jag hoppas att jag inte gör) så hoppas jag att det fungerar att jag varierar med kanske kyckling en dag , Köttfärssås en annan dag , korvstroganoff en annan , Laxfile osv.

Har ju gått ner 3 kilo , Vilket är vätska förmodligen. Men om jag märker sen att det inte händer så mycket så måste jag väl försöka börja räkna kalorier , Kan göra det enkelt om man äter typ en kycklingfile , Men hur gör man med t.ex köttfärssås eller stroganoff?

Nu har jag ju visat lite hur jag lagt upp det utan att räkna kalorier , Tycker ni att jag ska ändra på något ?

Ge gärna lite tips på hur ni brukar äta :)

ManU77
2013-12-15, 00:24
Jag vill påstå att styrketräning är den bästa träningsformen för såväl unga som gamla, män som kvinnor. Det för med sig så många allmännyttiga hälsoförbättringar att det borde vara obligatoriskt på typ ålderdomshem och liknande. Sarkopeni (muskelförlust) är ett stort problem för äldre människor. Det tar fart ordentligt efter ca 60 års ålder, så hon är absolut i behov av att styrketräna.

Limpan86
2013-12-15, 15:19
Finns det nå fler kosttillskott som man kan ta förutom kreatin som hjälper till att bygga / bibehålla muskler under deff? Eller är det bara slöseri med pengar för en som mig som är väldigt ny i gymmet? Har ju sett att det finns en uppsjö med produkter..


Förresten manU77 Kollade du hur jag åt när jag visade bilden på hur lunch / middag kunde se ut , Såg de bra ut eller ska jag minska/öka på någonting? För största anledningen till att jag utesluter så mycket kolhydrater är för att minska kcal intaget , Men jag kanske minskar för lite eller för mycket.

Limpan86
2013-12-15, 19:17
Har nu börjat använda appen "shape up club" Som jag märkte att det var väldigt enkelt att räkna kalorier med :) Så nu är det SLUTGISSAT Ska börja lägga in mer kolhydrater nu med när jag enklare ser så jag inte överäter :)


Har lagt in att jag vill gå ner 1 kilo i veckan , Tänkte börja så 1 månad för att sedan ändra till 0.5 kilo per vecka , Vill känna att det verkligen händer nått nu första tiden så därför gör jag så , Dumt att gå till väga så tycker ni? Tänkte på muskelförlust och ämnesomsättning...

1830 kcal får jag äta för varje dag nu , Blir högre sen om en månad då jag väljer 0.5 kilo per vecka

Jeml
2013-12-16, 11:55
1kg/vecka är nog en rätt lagom takt för dig.
DOCK tror jag shape up underskattar din energiförbrukning.

1800kcal måste vara ett större underskott än 1000kcal/dag för en kille på 90-95kg. jag skulle rent spontant säga att 2000-2500kcal/dag borde bara lagom för -1kg/v. men det får du pröva dig fram och se. 1800kcal/dag tycker jag är för lite.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Limpan86
2013-12-16, 12:03
1kg/vecka är nog en rätt lagom takt för dig.
DOCK tror jag shape up underskattar din energiförbrukning.

1800kcal måste vara ett större underskott än 1000kcal/dag för en kille på 90-95kg. jag skulle rent spontant säga att 2000-2500kcal/dag borde bara lagom för -1kg/v. men det får du pröva dig fram och se. 1800kcal/dag tycker jag är för lite.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ok tack så mycket för ditt svar! Jag har kört med den här appen nu i 2 dagar och jag känner mig inte hungrig på 1800 kalorier iaf. Mår inte dåligt av det. Utan det känns lagomt för mig. Jag blir hungrig ca 3 timmar efter måltid så jag äter var 3e timme och det funkar bra för mig.


Jag kör på så här ett tag o ser hur de utvecklar sig :)

EDIT: Kcal ökar när jag lägger in antal minuter jag tränat , Så det kanske är rätt endå?

Jeml
2013-12-16, 12:07
EDIT: Kcal ökar när jag lägger in antal minuter jag tränat , Så det kanske är rätt endå?

ja okej, hur mycket blir det totalt då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Limpan86
2013-12-16, 12:15
ja okej, hur mycket blir det totalt då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Lägger jag in 45min "heavy styrketräning" så lägger appen till 462 kcal extra som jag får äta på just den dagen.

Så det blir 462+1800kcal ca på träningsdagar = 2262kcal som jag får förbruka under dagen , Kanske stämmer bättre nu? :P

Jeml
2013-12-16, 12:19
Lägger jag in 45min "heavy styrketräning" så lägger appen till 462 kcal extra som jag får äta på just den dagen.

Så det blir 462+1800kcal ca på träningsdagar = 2262kcal som jag får förbruka under dagen , Kanske stämmer bättre nu? :P

okej ja det låter bra :):thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Limpan86
2013-12-16, 12:24
okej ja det låter bra :):thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Började får 1 vecka sen och har sammanlagt gått ner 2 kilo , Säkert en del vätska med :) väger mig på måndagar på morgonen :D Och då har jag använt appen i 2 dagar och resten av veckan mest "hummat" på hur mycket jag får i mig hehe

Tack igen för svar , Nu kan ja bara köra på utan att oroa mig för muskelnedbrytning eller att ämnesomsättningen blir konstig :P

Pretorian
2013-12-16, 15:21
J, Men hur gör man med t.ex köttfärssås eller stroganoff?

Jag själv brukar höfta ganska groft genom att titta på totalvikten på paketet. När det gäller köttfärs så är det kanske 1000 gram i ett paket och jag äter ca hälften. Det räcker för mig.

Limpan86
2013-12-16, 15:52
Jag själv brukar höfta ganska groft genom att titta på totalvikten på paketet. När det gäller köttfärs så är det kanske 1000 gram i ett paket och jag äter ca hälften. Det räcker för mig.

Ok , Men jag tror inte jag har det där bekymret längre då jag nu kan lägga in maträtten med mitt recept i Shape up club appen :) Men man får väl väga hela köttfärssåsen på tallriken sen och skriva in vikten i appen så blir de nog rätt