handdator

Visa fullständig version : [Hantelrodd - Utförande?]


Illuminatus
2013-12-11, 16:18
Skall göra en övergång från t-bar row till hantelrodd & har på de två senaste ryggpassen känt på övningen och testat lite vikter.
Överlag känns det bra men mitt problem är att jag antingen kan göra oändligt många med bra kontakt eller väldigt få och dålig form, känns lätt att fuska...

Jag gör mitt utförande likt herrn i detta klipp, men med något mer vertikalt drag. Dock släpper jag nog ut/sträcker ut latsen & armen likvärdigt.

vGzp_d0JJtc

Min form på 25-30kgs hantlar är rätt strikt & kontrollerad med anspänning i latsen genom hela rörelseomfånget.

Hur gör ni andra? Intresserad!

XXXL
2013-12-11, 16:47
MSQKI1UIH74

Eller så nära som möjligt

BobaFett
2013-12-11, 17:47
Jag kör med handflatan framåt efter att jag läst lite om att det aktiverar lats bättre. Känns som att det tar jäkligt bra.

Sheogorath
2013-12-11, 17:57
Jag kör med handflatan framåt efter att jag läst lite om att det aktiverar lats bättre. Känns som att det tar jäkligt bra.

Det har att göra med att man automatiskt drar med armbågen närmare kroppen om man håller på det viset. Det har inte med handens riktning som sådan att göra. Man kan alltså få samma effekt även med vanligt utförande om man bara tänker på att smeta armbågen till sidan genom draget.

Illuminatus
2013-12-11, 18:09
Jag kör med handflatan framåt efter att jag läst lite om att det aktiverar lats bättre. Känns som att det tar jäkligt bra.

Känns som att biceps får betydligt mer av jobbet när man håller som sådant? Handleden borde ju bli fullt supinerad som vid raka stångcurls etc.

Vid utförandet, slår vikten mot bröst/mage då? Tänker mig ena sidan på hanteln liksom.

Sheogorath
2013-12-11, 18:12
Känns som att biceps får betydligt mer av jobbet när man håller som sådant? Handleden borde ju bli fullt supinerad som vid raka stångcurls etc.

Vid utförandet, slår vikten mot bröst/mage då? Tänker mig ena sidan på hanteln liksom.

Biceps behöver inte bli särskilt aktiv som "mover" i dragövningar oavsett hur man roterat i underarmen. Det är bara att se till att inte böja mer i armbågen än vad rörelse tas ut i axelleden.

BobaFett
2013-12-11, 18:29
Det har att göra med att man automatiskt drar med armbågen närmare kroppen om man håller på det viset. Det har inte med handens riktning som sådan att göra. Man kan alltså få samma effekt även med vanligt utförande om man bara tänker på att smeta armbågen till sidan genom draget.

Mycket möjligt att det är så.

Känns som att biceps får betydligt mer av jobbet när man håller som sådant? Handleden borde ju bli fullt supinerad som vid raka stångcurls etc.

Vid utförandet, slår vikten mot bröst/mage då? Tänker mig ena sidan på hanteln liksom.

Inte så mycket, jag går förbi kroppen rätt mycket.

Biceps behöver inte bli särskilt aktiv som "mover" i dragövningar oavsett hur man roterat i underarmen. Det är bara att se till att inte böja mer i armbågen än vad rörelse tas ut i axelleden.

Tror inte att det spelar så stor roll i vilket fall. Biceps aktiveras nog lika mycket i hammercurls också.

Illuminatus
2013-12-11, 18:33
Tack för infon.
Skall testa nästa ryggpass med handflatan fram & se hur det känns.

Förresten vart "siktar" ni med vikten? Är det mot ansiktet, bålen eller ännu längre ner?
Kan tänka mig att ju högre man siktar, desto mer jobb får traps & övre rygg.

Själv drar jag till midjehöjd ungefär, alltså där vikten hamnar naturligt vid ett drag mot kroppen med armen struken längst sidan av kroppen.

Stefan J
2013-12-11, 18:37
Skall göra en övergång från t-bar row till hantelrodd & har på de två senaste ryggpassen känt på övningen och testat lite vikter.
Överlag känns det bra men mitt problem är att jag antingen kan göra oändligt många med bra kontakt eller väldigt få och dålig form, känns lätt att fuska...

Jag gör mitt utförande likt herrn i detta klipp, men med något mer vertikalt drag. Dock släpper jag nog ut/sträcker ut latsen & armen likvärdigt.

vGzp_d0JJtc

Min form på 25-30kgs hantlar är rätt strikt & kontrollerad med anspänning i latsen genom hela rörelseomfånget.

Hur gör ni andra? Intresserad!

Hantelroddar är den övning där jag får överlägset mest mjölksyra/pump av alla roddövningar, det är en solklar favorit för mig. Jag får bäst kontakt genom att dra på enklast möjliga vis, dvs fullt kraftpåslag och bara köra på tills syran hopar sig. Det tar på trapsen, bröstryggen och latsen, helt perfekt.

Har testat att köra övningen på andra vis, köra långsamt, nypa åt i toppen, vrida kroppen, inte vrida kroppen och allt det där men får ändå bättre kontakt i ryggen genom att bara dra naturligt. Just Kai Greens variant har jag inte testat dock, får göra det nästa gång.

b1T17vyen0Y

Illuminatus
2013-12-11, 19:03
Hantelroddar är den övning där jag får överlägset mest mjölksyra/pump av alla roddövningar, det är en solklar favorit för mig. Jag får bäst kontakt genom att dra på enklast möjliga vis, dvs fullt kraftpåslag och bara köra på tills syran hopar sig. Det tar på trapsen, bröstryggen och latsen, helt perfekt.

Har testat att köra övningen på andra vis, köra långsamt, nypa åt i toppen, vrida kroppen, inte vrida kroppen och allt det där men får ändå bättre kontakt i ryggen genom att bara dra naturligt. Just Kai Greens variant har jag inte testat dock, får göra det nästa gång.

b1T17vyen0Y

Intressant.

När du skriver helt naturligt hur ser utförandet ut då? EDIT: Det kanske är du på klippet? :D
Ja, testa hans version. Jag tycker den känns ruggigt bra om än något teknisk. Har bara testat den vid två tillfällen så tekniken är långt från bra. Måste bara försöka hitta en bra arbetsvikt som inte är för lätt men inte heller för tung.

Sach
2013-12-11, 19:15
Kai Greenes version såg bra skum ut, som ett enda stort gungande eller något och Arnes version ser en aning överdriven ut och tillåter en inte att arbeta med några direkta vikter, bra obliques träning om inte annat med tanke på rotationen:p
Filmen Stefan J länkade var ett rätt bra utförande, föredrar personligen att puta upp röven mer och vara mer horisontell i överkroppen då jag har en buktande disk och kör jag som i Stefans film så känns det mindre bra, ungefär som i exrx gif (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html) eller som i denna (http://www.youtube.com/watch?v=KR8onsa5jFQ) instruktionsvideo.

pezrulezhaakon
2013-12-11, 20:29
"Killen i den vita t-skirten" har ett riktigt bra utförande i den hantelroddvarianten. :)

Illuminatus
2013-12-11, 20:32
"Killen i den vita t-skirten" har ett riktigt bra utförande i den hantelroddvarianten. :)

Kanske det man skall eftersträva nästa ryggpass då? :)

pezrulezhaakon
2013-12-11, 20:33
Illuminatus

För den hantelvarianten, definitivt!
Inte ofta man stöter på sådant bra utförande faktiskt.

Det finns ju såklart fler bra varianter och utförande, men det klippet ger bra bang for the buck! :)

Commando1980
2013-12-11, 20:36
"Killen i den vita t-skirten" har ett riktigt bra utförande i den hantelroddvarianten. :)

Instämmer.

zozofu93
2013-12-11, 20:41
Jag blev förvirrad av det flummiga kai-klippet, men kände mig sedan trygg när jag såg killen i vita t-shirten. Precis så jag gillar att köra dom (:

Anders The Peak
2013-12-11, 20:43
"Killen i den vita t-skirten" har ett riktigt bra utförande i den hantelroddvarianten. :)

Nja, det beror helt på vad syftet är med rodden. Personligen gillar jag inte ryckmodellen det blir för mycket momentum i rörelsen, dvs rörelseenergi, som att elda för kråkorna :)

pezrulezhaakon
2013-12-11, 20:48
Anders The Peak

Ja, självklart. Det är därför jag skrev att det är ett bra utförande för den varianten.
Den varianten är definitivt inte den enda, och passar definitivt inte alla mål.

Även den varianten går att skruva till beroende på vad man vill.
Att köra med moment, kontrollerat som det klippet är en krydda i träningen.
Nästa pass kan man krydda med en annan smak.

Commando1980
2013-12-11, 20:49
Nja, det beror helt på vad syftet är med rodden. Personligen gillar jag inte ryckmodellen det blir för mycket momentum i rörelsen, dvs rörelseenergi, som att elda för kråkorna :)

Håller inte med. Det där är fina reps för muskeltillväxt. Han har kontroll på rörelsen. Många som kör hantelrodd kör övertungt och tvingas rotera och jucka upp vikten. Sen finns det andra varianter, t ex något långsammare (inte för långsamt dock så man gör det till ett armdrag) drag mot höften etc.

Anders The Peak
2013-12-11, 20:52
Håller inte med. Det där är fina reps för muskeltillväxt. Han har kontroll på rörelsen. Många som kör hantelrodd kör övertungt och tvingas rotera och jucka upp vikten. Sen finns det andra varianter, t ex något långsammare (inte för långsamt dock så man gör det till ett armdrag) drag mot höften etc.

Det är en bra variant om man vill utveckla styrka och explosivitet i rörelsen men inte direkt den bästa, om det inte är sista setet och man vill klämma ut det sista, för att bygga lats, det blir inte latsen som arbetar mest i den här varianten

Commando1980
2013-12-11, 20:58
Ja, då tycker vi olika. Blir man för vild så håller jag med om att det inte ofta inte blir så effektivt för muskelbygge. Armdrag är ett annat misstag.

Jag tycker dock denna variant faller inom det muskelbyggande spektrumet.

Sheogorath
2013-12-11, 21:01
Har även jag jäkligt svårt att se att det skulle kunna finnas någon effektivare variant av just hantelrodd för att bygga massa i latsen än den varianten Stefan visar i filmen.

Anders The Peak
2013-12-11, 21:02
Ja, då tycker vi olika. Blir man för vild så håller jag med om att det inte ofta inte blir så effektivt för muskelbygge. Armdrag är ett annat misstag.

Jag tycker dock denna variant faller inom det muskelbyggande spektrumet.

Självklart bygger den rygg generellt och antagligen betydligt bättre än de flesta andra varianter av rodd eftersom den har ett vridmoment och lite beroende på hur duktig man är på utförandet blir den lite olika effektiv. Men om man vill bygga lats specifikt med övningen så behöver övningen justeras för att bli effektiv.

pezrulezhaakon
2013-12-11, 21:05
Sheogorath

Utförandet tillhör en handfull bra utföranden för muskelbygge. :)

Sedan finns som sagt andra bra varianter för andra mål.

pezrulezhaakon
2013-12-11, 21:07
Anders The Peak

Ja, det går att låta lats bli mer aktiv i den övningen, eller genom att använda en annan övningsvariant. Men för en övning som det händer flera grejor i är det en klart tillräcklig variant, som kan vara kul.

Commando1980
2013-12-11, 21:18
När jag själv kör gör jag nog mer som ATP är inne på (?), att man 'släcker ner' (dvs tar bort kraft från ben,höft, biceps och axlar och 'lever' inuti latsen) ytterligare och kör ett mer kontrollerat icke-explosivt drag mot höften. Inte för snabbt, men inte för långsamt heller. Med det här utförandet så blir redan 45-50kg tungt för mig.

Men som sagt det finns flera olika varianter.

Alfen avf Ling
2013-12-11, 21:36
"Killen i den vita t-skirten" har ett riktigt bra utförande i den hantelroddvarianten. :) trodde du bara gillade tut-träning och att det där var ryckträning?? ser du inte att han tar i?

pezrulezhaakon
2013-12-11, 21:41
Alfen avf Ling

Det finns maaaaassor av bra träning med olika utföranden och upplägg, för olika mål.

Jag är för rätt träning för rätt syfte.

TUT-träning har sina för/nackdelar likaväl som "ryck"-träning.

Illuminatus
2013-12-12, 08:57
Vad är då "ryckvarianten" bra för? Styrka?
Finns det ett "bättre" utförande om muskeltillväxt är målet och inte styrka?

Jag tränar själv just nu med fokus styrka med ett repsomfång på 3-8, ryckvarianten kanske vore något.

Illuminatus
2013-12-12, 08:57
Alfen avf Ling

Det finns maaaaassor av bra träning med olika utföranden och upplägg, för olika mål.

Jag är för rätt träning för rätt syfte.

TUT-träning har sina för/nackdelar likaväl som "ryck"-träning.

Vilka? :)

pezrulezhaakon
2013-12-12, 09:10
Illuminatus

Det beror ju på målet och syftet med en övning.

"Ryckträningen" Gör dig mer explosiv, men har inte lika stor fördel för hypertrofi sett till tiden man tränar.
Nackdelen är väl om man kör det ena sättet då man hellre vill ha effekterna från det andra sättet.
En övnings nackdel för en person, kan vara en fördel för en annan.

Man kan alltså inte säga om en övning är bra eller dålig innan man ställt den mot ett mål eller syfte.
En övning är alltid bara en övning hur den än ser ut eller utförs.

Arne Persson
2013-12-12, 10:00
Kai Greenes version såg bra skum ut, som ett enda stort gungande eller något och Arnes version ser en aning överdriven ut och tillåter en inte att arbeta med några direkta vikter, bra obliques träning om inte annat med tanke på rotationen:p
Filmen Stefan J länkade var ett rätt bra utförande, föredrar personligen att puta upp röven mer och vara mer horisontell i överkroppen då jag har en buktande disk och kör jag som i Stefans film så känns det mindre bra, ungefär som i exrx gif (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html) eller som i denna (http://www.youtube.com/watch?v=KR8onsa5jFQ) instruktionsvideo.

Med högre vikter så kommer rotationerna att bli mindre uttalade i Arnes versioner... :)
Däremot är utsträcktet mycket viktigt!

Illuminatus
2013-12-12, 19:18
Illuminatus

Det beror ju på målet och syftet med en övning.

"Ryckträningen" Gör dig mer explosiv, men har inte lika stor fördel för hypertrofi sett till tiden man tränar.
Nackdelen är väl om man kör det ena sättet då man hellre vill ha effekterna från det andra sättet.
En övnings nackdel för en person, kan vara en fördel för en annan.

Man kan alltså inte säga om en övning är bra eller dålig innan man ställt den mot ett mål eller syfte.
En övning är alltid bara en övning hur den än ser ut eller utförs.

Jag tror jag fick med vad målet och syftet var.

Mitt mål just nu är att bli starkare för att på så vis kunna ta tyngre vikter framöver när jag återigen är inne i en hypertrofi-fas. Dvs, göra arbetsvikterna tyngre men med bibehållen form alt bättre form än tidigare.

Jag har ganska bra med massa men är löjligt svag i jämförelse, det var därför jag ändrade om mitt träningsupplägg till ett styrkeinriktat sådant.
Personligen har jag inget som helst intresse av att ta "tunga" vikter, bli stark alltså men om det är styrkan som satt stopp för min progression så är det klart jag gör det som behövs för att jag ska fortsätta att utvecklas framöver. Det var lite min teori ang. mina dåliga ökningar i muskeltillväxt tillsammans med en gnutta överträning och för kort vila. Eller det var i alla fall det som kom fram ur min trådstart jag gjorde för ett tag sedan :)