handdator

Visa fullständig version : En massa nojjor kring split, set och reps


bakka
2013-12-11, 11:43
Tja,

Det skrivs en hel del här av folk som behöver hjälp med sina scheman. Dem undrar vilken split som är bäst och hur många set och reps som är effektivast. Men i grund och botten så spelar det inte superstor roll de flesta av oss då vi är amatörer och aldrig kommer bli proffs.

Egentligen kan man väll tänka på att köra basövningar med lite komplemment och träna varje kroppsdel 1-2 ggr i veckan. Kör man 1 gång kan man kosta på sig lite fler övningar och set, kör man 2 gånger i veckan/muskelgrupp så behöver man inte köra supermånga övningar och set per gång. Man ska ju orka ett pass till om någon dag.

Sen om man gör 3 eller 5 set eller om man kör 6, 8 eller 10 reps kvittar tror jag SÅ LÄNGE man kör tungt nog. Självklart är det skillnad på att köra 3x5 med t ex 50kg och 5x12 med samma vikt, men om man kör 3x12 med 50kg eller 3x8 med 58kg kvittar. Det viktiga är att det känns tungt men att formen är bra och att man har bra progression.

Eller är jag helt ute och cyklar??

(självklart - satsar man på att tävla och grejjer så måste man va extremt noggran med hur man tränar, men jag tänker mer för de flesta av oss som är glada amatörer)

AronP
2013-12-11, 11:46
Stämmer bra. Precis som att man inte måste väga varenda gram mat man äter och få till sina makros hundraprocentigt. Ät riktigt mat och träna hårt så kommer du växa.

r1kkie
2013-12-11, 12:16
+1000

Johan_P
2013-12-11, 12:30
Det du skriver är väl i stort sätt det viktigaste man som nybörjare bör inse. Det bör vara själva grundpelaren. Många bryr sig i oändligheter om hur opti allt ska vara, helt i onödan.

Sach
2013-12-11, 12:45
Stämmer bra. Precis som att man inte måste väga varenda gram mat man äter

Såvida man inte vill gå upp/ner i ett visst tempo, det blir väldigt svårt att göra på "känsla".

AronP
2013-12-11, 12:50
Såvida man inte vill gå upp/ner i ett visst tempo, det blir väldigt svårt att göra på "känsla".

Vill man gå ned i ett visst tempo så befinner vi oss inte kvar på "glada amatörer" längre. Vill du bara gå upp/ned i vikt så funkar känsla bra.

Commando1980
2013-12-11, 13:07
Såvida man inte vill gå upp/ner i ett visst tempo, det blir väldigt svårt att göra på "känsla".

Nej, det behöver inte vara svårt i det fallet heller. Dessutom bara för att man inte precis väger och mäter allt så innebär inte det att man flummar runt.

Überbiffen
2013-12-11, 13:09
Desto lättare det har blivit att ta del av, och dela med sig av, information desto svårare har det blivit för folk, i synnerhet nybörjare som vill veta vad som är "bäst".

Jag tror faktiskt att det många gånger hade varit bättre för en nybörjare att få höra från en person hur denne ska göra, förutsatt att denna lär ut något innanför ramarna för OK träning/kost, än att logga in på Kolozzeum och ta del av input om diverse upplägg både vad gäller kost och träning. Även om det generellt ges samma råd till nybörjare här så finns det så mycket olika åsikter/tips som bara gör att många hoppar fram och tillbaka för att leta efter det optimala i hopp/tro att det ska skilja 10kg muskelmassa i slutet av året. Jag tror bestämt att detta snarare hindrar utveckling.

Sach
2013-12-11, 13:22
Vill man gå ned i ett visst tempo så befinner vi oss inte kvar på "glada amatörer" längre. Vill du bara gå upp/ned i vikt så funkar känsla bra.

Sant.

Nej, det behöver inte vara svårt i det fallet heller. Dessutom bara för att man inte precis väger och mäter allt så innebär inte det att man flummar runt.

Mja, visst betyder det inte att man flummar runt men av egen erfarenhet så är en "kontrollerad" bulk svår att genomföra utan att räkna kalorier och hålla koll på medelvärdet av ens vikt varje vecka.
Då pratar jag om en viktuppgång på 0,6-1kg i månaden.

NickeSthlm
2013-12-11, 13:38
Mja, visst betyder det inte att man flummar runt men av egen erfarenhet så är en "kontrollerad" bulk svår att genomföra utan att räkna kalorier och hålla koll på medelvärdet av ens vikt varje vecka.
Då pratar jag om en viktuppgång på 0,6-1kg i månaden.

Förvisso. Inlägget kändes ändå riktat till flertalet av oss här på Kolo som ändå är glada amatörer och inte proffs som har scenen som mål osv. Tror inte att en amatör behöver fokusera sig på en kontrollerad bulk på 0,6-1,0 kilos uppgång i månaden, var nog mer det.

De flesta verkar otroligt nojiga i stil med:
- ger det alldeles för stor skillnad om jag bara kör 9 reps istället för 10
- bör jag köra 4 eller 5 set
- jag åt 120 kalorier för lite igår, är veckans träning åt helvete
osv....

Många nojar men däremot så är det klart att man ska fråga sig fram så att man får någon form av koll på grunden i sin träning. Det många däremot verkar sakna är förmågan att söka, både på Kolozzeum och på Google. Finns så otroligt mycket information att hitta och man behöver oftast inte analysera sönder varje steg i träningen..

Commando1980
2013-12-11, 14:27
Sant.



Mja, visst betyder det inte att man flummar runt men av egen erfarenhet så är en "kontrollerad" bulk svår att genomföra utan att räkna kalorier och hålla koll på medelvärdet av ens vikt varje vecka.
Då pratar jag om en viktuppgång på 0,6-1kg i månaden.

Varför ska man satsa på just 0.6-1kg i månaden? Varför inte jobba från andra hållet? Dvs 'titrera' fram en personlig ökningstakt (där viktplatåer med fördel kan ingå). Du kan jobba med flera variabler (där begränsade perioder av kalorieräknande kan vara mycket lärorikt) som inte nödgar den patologiska kontrollnoja som många verkar lida av.