handdator

Visa fullständig version : Bälte's placering, böj, mark?


delizh
2013-12-11, 10:47
Vart skall man sätta bältet i böj o mark? Är det där man kan trycka ut magen mest?
Provade igår att (jag kör sumo mark) att sätta bältet ungefär där Erik Gunhamn har, under brösten men min bröstkorg krossades rejält, det gjorde ont :P

Och vart skall det sitta i knäböj och framförallt hur hårt?

Man ser vissa snubbar som markar kanske 370 o böjer nästan samma som tar hjälp av en person som drar åt det. Men jag får bara problem med att andas om det sitter för hårt.

Nilzeen
2013-12-11, 10:50
Bältet sätter du där du vill ha stöd.

Hur hårt är jag inte helt hundra på, men när jag själv kör så kör jag inte alldeles för hårt så det finns plats att "fylla ut".

Tyrwing
2013-12-11, 10:58
bältet sätter du där du vill ha stöd.

Hur hårt är jag inte helt hundra på, men när jag själv kör så kör jag inte alldeles för hårt så det finns plats att "fylla ut".

+1

delizh
2013-12-11, 11:21
Men om man tänker sig så här då. Om du har en pinne och håller den i varsin ände och skall knäcka den så går den av på mitten. Tänk samma sak med överkroppen att det går av på mitten, ungefär under bröst musklerna på mig och att man sedan sätter bältet där då som stöd?

Nilzeen
2013-12-11, 11:29
Då låter det som att du är svag i bröstryggen. Testa med bältet där :)

Men försök att stärka bröstryggen också, mest så du inte jobbar runt problemet och det biter dig i arslet senare.

exevision
2014-03-19, 20:09
Bältet sätter du där du vill ha stöd.

Hur hårt är jag inte helt hundra på, men när jag själv kör så kör jag inte alldeles för hårt så det finns plats att "fylla ut".

Så, det ska sitta rätt så stadigt?

Ungkarlsliv
2014-03-19, 20:14
Jag bär bältet ett hål ifrån vad jag max kan dra åt, drar man åt max går det inte skapa ett maximalt buktryck, vilket är målet.

I böj har jag bältet så att den nedre delen av bältet går över navlen, i mark bär jag det "kalmar style" dvs som Erik G gör detta för att jag har stark mage, men svagare övre rygg. Men behöver du inte extra stöd för övre rygg, bär det ungefär med samma placering som i böjen. Det ska inte göra ont eller ta emot eller glida, det ska kännas som att du kan spänna magen i 360grader stenhårt, du ska inte förlita dig på bältets stöd i sig utan på trycket du kan skapa utav det.

exevision
2014-03-19, 20:18
Jag bär bältet ett hål ifrån vad jag max kan dra åt, drar man åt max går det inte skapa ett maximalt buktryck, vilket är målet.

I böj har jag bältet så att den nedre delen av bältet går över navlen, i mark bär jag det "kalmar style" dvs som Erik G gör detta för att jag har stark mage, men svagare övre rygg. Men behöver du inte extra stöd för övre rygg, bär det ungefär med samma placering som i böjen. Det ska inte göra ont eller ta emot eller glida, det ska kännas som att du kan spänna magen i 360grader stenhårt, du ska inte förlita dig på bältets stöd i sig utan på trycket du kan skapa utav det.

Hur högt upp är "kalmar style"? Bild?

rooz
2014-03-19, 20:30
Hur högt upp är "kalmar style"? Bild?
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSENgARwrpW_OpAKs7MZWyZIDaX0jLWP REUF3G0uvkpTCyHzSKj4A

exevision
2014-03-19, 20:31
Jag är en nybörjare inom bälten, men tipsen i denna video är väll rätt bra?
Ll3wtpTrCJk

mikaelj
2014-03-19, 21:12
Ha bältet där du känner att du får stöd.

För mig är det hårt och lågt vid knäböj, och löst och något högre vid marklyft.

Det är individuellt.

Rabiat
2014-03-19, 21:34
Jag använder aldrig bältet vid mark. Vid böj brukar jag ha det löst vid första uppvärmningssettet, och sen drar jag åt det där det hamnar. Tillräckligt hårt för att det ska sitta kvar, men inte så hårt att jag inte kan spänna buken helt.

Testarozza
2014-03-19, 21:37
Jag sätter det lite lägre i mark än i böj iaf. Jag spänner även åt det lite hårdare i böj, så hårt som det går.