handdator

Visa fullständig version : Knävärmare


dream_theater_
2013-12-10, 20:09
Hej!

Är det någon som använder sig utav knävärmare i till exempel böjen? Jag har börjat få ont i mitt högerknä, och jag undrar ifall det kan vara något som kan hjälpa.

Jag opererade mitt onda knä för cirka sex år sedan för en korsbandsskada. Vad är den primära anledningen till att man använder knävärmare?

Paperbasket
2013-12-10, 20:14
Använder alltid knävärmare när jag kör ben. Väldigt skönt och behagligt för mina knän att alltid ha dem varma under träningen.. Tidigare haft problem med dem och därför jag började. De ger egentligen inget som helst stöd i träningen men hjälper mig behålla värmen.

dream_theater_
2013-12-10, 20:14
Använder alltid knävärmare när jag kör ben. Väldigt skönt och behagligt för mina knän att alltid ha dem varma under träningen.. Tidigare haft problem med dem och därför jag började. De ger egentligen inget som helst stöd i träningen men hjälper mig behålla värmen.

Vad har du för några?

PureWhey
2013-12-10, 20:15
Jag köpte precis ett par, har avslitet korsband på ena benet och skadad menisk på andra.
Använt de 3-4 gånger nu, känns otroligt mycket bättre än innan, rekommenderas varmt.

Edit; har ett par ifrån märket SBD

dream_theater_
2013-12-10, 20:16
Ni får jättegärna PM:a mig om ni har tips på några bra knävärmare.

Paperbasket
2013-12-10, 21:12
Köpte mina på en lågprisbutik för 20 kr styck för 3 år sedan. Kan tyvärr inte bidra med märke etc. Förvånad över att de hållit så länge.

eAzy
2013-12-10, 22:08
Stadium har bra knävärmare. Rheaband heter dom tror jag. Kostar ca 230 kr/styck.

slackerguru
2013-12-10, 22:32
Finns det knävärmare som har samma effekt som knee-wraps?

Doggeh
2013-12-10, 23:01
Finns det knävärmare som har samma effekt som knee-wraps?

SBD är nära nog, äger själv ett par och fyfan så sköna de är att böja i! Dock är det nog mest psykologiskt men en liten "fjong" får man allt från dem.

krubkungen
2013-12-10, 23:21
Jag köpte precis ett par, har avslitet korsband på ena benet och skadad menisk på andra.
Använt de 3-4 gånger nu, känns otroligt mycket bättre än innan, rekommenderas varmt.

Edit; har ett par ifrån märket SBD

Hur funkar det att böja med skadade menisken? Har själv förmodligen skadat menisken och jag kan inte böja. :(

ceejay
2013-12-10, 23:29
rehband är bra skit.

limenka
2013-12-10, 23:55
Kört med knävärmare i flera år pågrund av olika skador. Främsta anledningen är såklart värmen som jag tycker bidrar till att knäna kan hållas "redo" och inte bli stela under vilan. Har tidigare kört på Rehband men de töjdes ut mer eller mindre direkt. Precis fått hem Eleikos.

PureWhey
2013-12-10, 23:55
Hur funkar det att böja med skadade menisken? Har själv förmodligen skadat menisken och jag kan inte böja. :(

Jodå, jag böjer tungt och ofta :)

Gober
2013-12-11, 00:01
rehband är bra skit.

Mina töjdes ut väldigt snabbt och blev slappa, har därefter kört mina rehband med ett par billiga SOC utanpå för att det ska bli tight.

Har nu beställt ett par SBD som fått bra omdöme.

Alfers
2013-12-11, 06:17
Finns det knävärmare som har samma effekt som knee-wraps?

Har ett par triple ply från strengtshop. Har aldrig lindat ordentligt så svårt att jämföra men dom både fjädrar och värmer bra.

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk

exor
2013-12-11, 07:02
Kört med värmare under många år. Rehband, McDavid x3, Titan x2, SBD. Sistnämnda ger förmodligen mest hekto i böjen.

spoon
2013-12-11, 07:39
Började med knävärmare då jag hade ont i knäna för många år sedan. Problemen är borta men nu använder jag dom mest i förebyggande syfte. Gillar att ha varma knän när jag böjer. Har använt olika märken men Tommy Kono är min favorit. Sitter bra och värmer väldigt bra.

slackerguru
2013-12-11, 17:56
SBD är nära nog, äger själv ett par och fyfan så sköna de är att böja i! Dock är det nog mest psykologiskt men en liten "fjong" får man allt från dem.
Okej tack för tipset:)

Gober
2013-12-11, 18:31
Fick hem mina SBD idag, eftersom att jag har så smala leder tog jag stl S även om det var exakt på gränsen när det gäller mått. Trodde först att jag inte skulle få på mig dem, verkade omöjligt. Men kollad Mapas instruktionsvideo och då gick det, men svettigt var det och tight sitter de. Men hellre tight som fan än slappa.

Någon som vet om de töjer sig lite? Annars lär jag inte få på dem när bulken rullat igång ett tag.

PureWhey
2013-12-11, 19:56
Gober
Glidmedel och plastpåsar eller? :D

Gober
2013-12-11, 19:58
Gober
Glidmedel och plastpåsar eller? :D

Faktum är att det står på instruktionen som medföljer att om man har stora vader ska man trä på en plastpåse över smalbenet :d

Men nej än så länge går det utan glidmedel, får se hur det blir sen om burken med vaselin åker fram :naughty:

PureWhey
2013-12-11, 20:01
Faktum är att det står på instruktionen som medföljer att om man har stora vader ska man trä på en plastpåse över smalbenet :d

Men nej än så länge går det utan glidmedel, får se hur det blir sen om burken med vaselin åker fram :naughty:

Hehe, skulle nog kunna få på mig L då, men skulle nog inte kunna gå sen... Jag är dock ute efter värmeeffekten.

MtotheM
2013-12-11, 20:26
Fick hem mina SBD idag, eftersom att jag har så smala leder tog jag stl S även om det var exakt på gränsen när det gäller mått. Trodde först att jag inte skulle få på mig dem, verkade omöjligt. Men kollad Mapas instruktionsvideo och då gick det, men svettigt var det och tight sitter de. Men hellre tight som fan än slappa.

Någon som vet om de töjer sig lite? Annars lär jag inte få på dem när bulken rullat igång ett tag.

Tycker mina töjt ut sig lite grann iaf och då har jag kanske haft dom i 2-3 veckor. Eller så är det bara jag som är van att ta på mig dom nu.

dream_theater_
2013-12-11, 21:07
Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa? Hur har ni mätt?

jonkii
2013-12-11, 21:08
Bara att ha något lindat runt t.ex. knät (som vanliga värmare) kan fungera skadeförebyggande i sig då det kan göra det lättare att kontrollera området, spänna musklerna etc. (T.ex. lättare att spänna en muskel om någon håller en hand på den, om man inte är så duktig)

rooz
2013-12-11, 21:17
Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa? Hur har ni mätt?

Finns mått att gå efter på en viss ÅF's hemsida. Jag fick en storlek som passar bra, och jag mätte som det stod i deras guide.

(Alltså, detta gäller SBD-värmare)

PureWhey
2013-12-11, 21:44
Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa? Hur har ni mätt?

Jag gick till fysisk butik, sånt kan vara klurigt beroende på hur man vill ha passformen osv.

dream_theater_
2013-12-15, 16:17
Det står att jag ska mäta knäleden. Är det över eller under knäskålen?

limenka
2013-12-15, 20:15
Det står att jag ska mäta knäleden. Är det över eller under knäskålen?

På mina stod det från mitten av knäleden. Körde efter mitten av knäskålen.

Gober
2013-12-15, 20:24
På mina stod det från mitten av knäleden. Körde efter mitten av knäskålen.

Samma här. Höll fan på att få psykbryt av att få på skiten innan jag fick till tekniken ordentligt. Men är mycket nöjd och väldigt bra att böja i.

dream_theater_
2013-12-15, 20:44
På mina stod det från mitten av knäleden. Körde efter mitten av knäskålen.

Samma här. Höll fan på att få psykbryt av att få på skiten innan jag fick till tekniken ordentligt. Men är mycket nöjd och väldigt bra att böja i.

Haha, ska bli spännande att prova. Vilken storlek körde ni efter, tight eller normal?

limenka
2013-12-15, 20:48
Haha, ska bli spännande att prova. Vilken storlek körde ni efter, tight eller normal?

Känner inte till just dem storlekarna men medium kör jag på, om du hört talas om den storleken :D

dream_theater_
2013-12-15, 20:53
Känner inte till just dem storlekarna men medium kör jag på, om du hört talas om den storleken :D

Haha sluta nu, jag ger dig ett pm istället.

Snubben
2013-12-15, 21:57
Rent spontant kan jag tycka att du borde gå och kolla varför du får ont i ditt knä och inte försöka lalla till det själv, i värsta fall kanske du förvärrar det..

smerk
2020-01-30, 06:28
Vad är era tankar om knävärmare idag? Jag böjer mycket och har ännu inte fått problem men har små knän så det kanske är inom räckhåll?

Läskeblask
2020-01-30, 08:25
Vad är era tankar om knävärmare idag? Jag böjer mycket och har ännu inte fått problem men har små knän så det kanske är inom räckhåll?

Jag gillar mina. Nu vet jag inte om vi talar om s.k tävlingsmodeller eller såna man får från typ vilken butik som helst men jag har iaf ordentliga, tjocka värmare som ger lite extra stöd.

Lennix
2020-01-30, 09:33
Vad är era tankar om knävärmare idag? Jag böjer mycket och har ännu inte fått problem men har små knän så det kanske är inom räckhåll?

Knävärmare är som en varm kram runt benen när man böjer *cupid*

ziggekatten
2020-01-30, 09:58
Får helt annan knäkontroll med värmarna på. Plötsligt känner jag var jag har dom.

Ribcage
2020-01-30, 10:47
Jag vill testa knävärmare, men känner inte att jag böjer nog tungt för det än. Men kanske snart.

smerk
2020-01-30, 11:29
Hur mycket vikt på stången ger knävärmare er?

Skulle ni säga att det endast är skadeförebyggande eller kan det även främja skador?

BengtBurk
2020-01-30, 12:01
Hur mycket vikt på stången ger knävärmare er?

Skulle ni säga att det endast är skadeförebyggande eller kan det även främja skador?

Det ger mig uppskattningsvis 10 kg extra på stången.

Beror förmodligen på var du har din svaga länk ur skadesynpunkt. Är exempelvis ländryggen den svaga länken och knävärmarna tillåter dig att hantera en tyngre vikt skulle det, åtminstone i teorin, kunna öka risken för skador. Den svaga länken bör rimligtvis anpassa sig till den ökade belastningen med tiden så det kanske framför allt är övergångsperioden som är det eventuellt riskfyllda.

smerk
2020-01-30, 12:16
Det ger mig uppskattningsvis 10 kg extra på stången.

Beror förmodligen på var du har din svaga länk ur skadesynpunkt. Är exempelvis ländryggen den svaga länken och knävärmarna tillåter dig att hantera en tyngre vikt skulle det, åtminstone i teorin, kunna öka risken för skador. Den svaga länken bör rimligtvis anpassa sig till den ökade belastningen med tiden så det kanske framför allt är övergångsperioden som är det eventuellt riskfyllda.

Tror du att viktökningen kan ha muskeluppbyggande effekter så som ett bälte? (Ökad effektivitet av nervsystemet och således högre muskelbelastning) Eller är det endast på grund av en extra skjuts man får i bottenläget så som att studsa en bänkpressrepetition?

Tränar du både med och utan värmare? Kan värmarna leda till ovana och minskad prestation utan dem jämfört med innan?

ziggekatten
2020-01-30, 12:53
Jag vill testa knävärmare, men känner inte att jag böjer nog tungt för det än. Men kanske snart.

Finns ingen viktgräns som jag ser det. För min del ger trycket mot knät att jag ”känner” mina knän på ett helt annat sätt och kan kontrollera dom. Det var efter att ha provat att böja med gummiband mellan knäna jag upptäckte detta fenomen. Mina knävärmare har i sig inte speciell spänst, så eventuella extra kilon beror nog snarare på att jag håller tekniken.

Läskeblask
2020-01-30, 13:45
5-10kg stämmer rätt bra. Man får en extra skjuts i bottenläget.

Wrenchgirl
2020-01-30, 16:20
Om du menar modell stödförband så kör jag alltid det när jag kör ben på grund av min reumatism. (Har till och med ett med skenor jag använder på jobbet då och då)

smerk
2020-01-30, 16:37
Köpte en SBD storlek L. 4x4 på 155 i böjen gick riktigt lätt. Kände störst skillnad i uppvärmningsseten.

bighulken
2020-01-30, 16:55
Jaoo, ..De värmer ju upp ligament och senor, och allt, rätt så bra!!.....
Använder själv, värmare, vid Böj, Marklyft, Benspark/Bencurl........

Men använder dem som "värmare", inte såsom lindor...som stöd.....

Men det går ju också, att göra, om man vill, och därför anpassar stl, till detta......dvs, tar ett nummer mindre .....

Använder även mina värmare, på armarna, ibland, när det känns krassligt i armbågarna/lederna, brukar att hjälpa, med extra värme då......

Men just nu, har armar blivit lite mindre, ca: 50 cm, iom styrkelyften och dess träning i några år, ( 5-6 år) Tävlande.......

Men återupptar detta strax, med byggande, igen!!.........

smerk
2020-02-01, 13:18
Tycker ni att man bör böja även utan knävärmare? Låt säga att jag kör 4x4 på 85% ett pass med värmare, bör jag köra utan då jag det andra passet kör 3x10 på 65-70%?

BengtBurk
2020-02-04, 11:15
Tror du att viktökningen kan ha muskeluppbyggande effekter så som ett bälte? (Ökad effektivitet av nervsystemet och således högre muskelbelastning) Eller är det endast på grund av en extra skjuts man får i bottenläget så som att studsa en bänkpressrepetition?

Tränar du både med och utan värmare? Kan värmarna leda till ovana och minskad prestation utan dem jämfört med innan?

Jag tänker att knävärmarna till stor del fungerar som en slingshot i bänkpress. Det skulle däremot till viss del kunna ha ökad effekt på såväl styrka som muskeltillväxt eftersom det tillåter dig att hantera tyngre vikter. Det gäller dock kanske främst ryggen eftersom den inte kan dra nytta av knävärmarna på samma sätt som låren och rumpan (rumpan får indirekt hjälp av knävärmarna eftersom knävärmarna främst hjälper till i bottenlägen där rumpan arbetar som mest i en knäböj).

Jag tränar nästan uteslutande utan knävärmare och bälte för den delen. Främst för att jag tycker det är skönare att köra utan.

ChuckTesta
2020-02-04, 12:27
Det ger mig uppskattningsvis 10 kg extra på stången.

Beror förmodligen på var du har din svaga länk ur skadesynpunkt. Är exempelvis ländryggen den svaga länken och knävärmarna tillåter dig att hantera en tyngre vikt skulle det, åtminstone i teorin, kunna öka risken för skador. Den svaga länken bör rimligtvis anpassa sig till den ökade belastningen med tiden så det kanske framför allt är övergångsperioden som är det eventuellt riskfyllda.

Har du gjort en jämförelse? Jag tycker att dom är ungefär som handledslindor i bänkpress. Det ger inget extra, men det känns ändå lättare.

smerk
2022-12-01, 21:38
Hoppade värmarna ett tag då jag inte orkade krånglet men nu har jag återintroducerat dem.

Fick lätt knäsmärta senaste 2 böjpassen som försvann efter några dagar men uppstod igen under benpassen. Hade smärta idag, testade värmarna, ingen smärta under passet och smärtan verkar även ha försvunnit nu efter passet.
Har hört motargumentet att man skjuter upp problemet om man tränar smärtfritt med värmarna. Går man runt smärtfritt utanför träningen måste det väl dock vara ett kvitto på att de gör gott?