handdator

Visa fullständig version : Högerarm dras in mot kroppen vid bänkpress


D-Crawler
2013-12-10, 18:34
Hej,

Möjligtvis ett basalt problem som jag eventuellt själv besvarar i följande text men vill ändå höra vad panelen har att säga. Har under den senaste månaden börjat få problem med att min högra arm/armbåge dras in mot kroppen vid bänkpress (kan ha funnits under längre tid men det har definitivt urartat under den senaste tiden). Detta sker inte under alla lyft utan när jag börjar bli trött efter många repetitioner alternativt få mycket tunga repetitioner. Enligt min träningskamrat som beaktat det ur flera vinklar blir själva lyftet inte snett utan endast armens position så att säga. Sedan en tid tillbaks har jag kört med ett relativt smalt grepp, långfingrarna på markeringen (är själv 195 cm och har således ganska långa armar, om nu detta spelar någon roll). Idag under bänkpasset testade jag att bredda greppet rejält, pekfingrarna placerade ungefär 1 cm utanför ringen. Detta gav genast resultat och problemet försvann nästan helt.

Oavsett bredd på grepp osv. så har jag suttit och funderat under dagen vad det hela kan bero på (det smala greppet har ju faktiskt fungerat mycket bra under majoriteten av tiden som jag kört det) och har eventuellt kommit fram till ett svar. Har under en väldigt lång tid haft ett betydligt tightare (och något mindre, sett till massa) höger bröst än vänster bröst. Även min högra axel har varit betydligt mer framskjuten än den vänstra. För att få bukt med detta har jag börjat stretcha och tänja en hel del vilket gett resultat i form av bättre hållning osv. Frågan jag ställer mig dock är om detta kan ha lett till att jag blivit svagare på högersidan eftersom att jag nu måste stärka den "nya positionen" som axeln och bröstet blivit van vid? Jag baserar denna "teori" på att problemet börjat urarta sen, som tidigare nämnt, cirka en månad tillbaks, dvs. ungefär samma tid som jag började stretcha ordentligt. Varför det hela sedan plötsligt blev mycket bättre av att jag breddade mitt grepp kan jag inte svara på. Den tekniken kanske passar mig bättre helt enkelt?

Detta är som sagt bara spekulationer så skulle vara väldigt glad om lite folk här på brädan kan ge lite input och tips. Bifogar även en väldigt snygg Paint bild för att illustrera problemet.

http://img834.imageshack.us/img834/4408/46l0.png

D-Crawler
2013-12-10, 21:56
Bump, någon?

olle lindblad
2013-12-10, 22:10
Har liknande problem. De minskade när jag började köra mer med stopp.

Erik_Hellström
2013-12-10, 22:18
Har samma problem, som jag medvetet försöker arbeta runt... Om jag bara kör på känsla vill gärna höger arm bete sig annorlunda vilket (som jag uppfattar det) leder till att framsida axel blir mer aktiverad än bröstmuskeln och det känns som tendensen till framåtrotation av nämnd axel försätts i en ond spiral.
Ovanstående har avhjälps delvis genom att verkligen fokusera på skulderbladssättningen, och att denna är symmetrisk mellan höger/vänster. När man blir trött vid högreps/maxlyft vill höger axel gärna "glida fram", och jag uppfattar detta som att skulderstabiliteten är lidande ihop med att framsida axel på höger sida är "dominant" så att säga...

Har tyvärr inget banbrytande råd, hoppas likt du att någon kan förklara och ge tips.

D-Crawler
2013-12-10, 22:32
Har liknande problem. De minskade när jag började köra mer med stopp.

Kör bänkpress två gånger per vecka varav ett tillfälle är med stopp, märker dock ingen skillnad tyvärr.

Har samma problem, som jag medvetet försöker arbeta runt... Om jag bara kör på känsla vill gärna höger arm bete sig annorlunda vilket (som jag uppfattar det) leder till att framsida axel blir mer aktiverad än bröstmuskeln och det känns som tendensen till framåtrotation av nämnd axel försätts i en ond spiral.
Ovanstående har avhjälps delvis genom att verkligen fokusera på skulderbladssättningen, och att denna är symmetrisk mellan höger/vänster. När man blir trött vid högreps/maxlyft vill höger axel gärna "glida fram", och jag uppfattar detta som att skulderstabiliteten är lidande ihop med att framsida axel på höger sida är "dominant" så att säga...

Har tyvärr inget banbrytande råd, hoppas likt du att någon kan förklara och ge tips.

Förstår vad du menar, tror dock inte jag "lider" av samma problem. Har tänkt på allt du nämnt och låtit träningskamraten studera ifall jag rör axlarna/skuldrorna det minsta. Är väldigt noggrann med att hålla en stenhård "tighthet" runt de partierna samt att det är symmetriskt "hopdragna". Oavsett vad, tack för input.

starkaillern
2013-12-11, 11:13
Fan, läste nyss om det här i någons journal utan att minnas vilken.

Hörde nåt fall om nån pojke som drog in armen på ena sidan som du, sen hade dem märkt att hans ena lat var markant större än den andra men minns inte om det var boven..

Någon kunnig här på forumet borde kunna besvara din fråga.

D-Crawler
2013-12-11, 12:55
Fan, läste nyss om det här i någons journal utan att minnas vilken.

Hörde nåt fall om nån pojke som drog in armen på ena sidan som du, sen hade dem märkt att hans ena lat var markant större än den andra men minns inte om det var boven..

Någon kunnig här på forumet borde kunna besvara din fråga.

Intressant, det där skulle jag gärna vilja gräva mer i. Vad jag kan se på mig själv verkar jag dock ha symmetriskt utvecklade lats.. men det är väl ytterst svårt att bedöma utifrån lite poser framför spegeln och foton antar jag.

sigill
2013-12-11, 13:03
Figuren på bilden ligger för långt åt vänster (ur fig. perspektiv) :)

D-Crawler
2013-12-12, 15:49
Ingen mer med någon input?

svenbanan
2013-12-12, 15:58
Jag har samma problem ifall jag har lite för smalt grepp. Jag behöver dock inte bredda så mycket för att jag ska ha tillräcklig rörlighet.

Jag har även problem med liggande triceps extentioner (skullcrushers). Där vill vänster armbåge inte gärna peka framåt. Det blir svårare och svårare ju tyngre vikter jag lassar på. Jag märker även detta ifall jag försöker göra stående enhands frenchpress med hantel.

Jag har inte lyckats lokalisera vad det beror på. Men tror att det är samma problem som tar sig olika uttryck.

D-Crawler
2013-12-13, 11:00
Jag har samma problem ifall jag har lite för smalt grepp. Jag behöver dock inte bredda så mycket för att jag ska ha tillräcklig rörlighet.

Jag har även problem med liggande triceps extentioner (skullcrushers). Där vill vänster armbåge inte gärna peka framåt. Det blir svårare och svårare ju tyngre vikter jag lassar på. Jag märker även detta ifall jag försöker göra stående enhands frenchpress med hantel.

Jag har inte lyckats lokalisera vad det beror på. Men tror att det är samma problem som tar sig olika uttryck.

Du tror det har med rörlighet att göra alltså? Isf. borde ju min stretching hjälpa. Tror dock som tidigare nämnt att det "nya läget" som jag får genom stretching måste stärkas upp då musklerna inte är vana vid de positionerna.

svenbanan
2013-12-13, 14:15
Du tror det har med rörlighet att göra alltså? Isf. borde ju min stretching hjälpa. Tror dock som tidigare nämnt att det "nya läget" som jag får genom stretching måste stärkas upp då musklerna inte är vana vid de positionerna.

Jag tror att det för mig har att göra med nån bristande rörlighet nånstans i alla fall. Kanske i kombination med att nån liten skitmuskel nånstans är för svag.

Du kan ju ha stretchat "fel" grejer?

Jag har dock inte lyckats lista ut exakt vad det är som är stelt och/eller klent.

Jag gjorde ett försök härom året här på kolo att få expertpanelen att lokalisera problemet. Det lyckades inte så bra. Detta kan ha berott på att jag var för lat och inte riktigt orkade fullfölja. Story of my life liksom... ;)

För mig stör inte detta alls då jag gör bänkpress, eftersom jag ändå vill ha bredare grepp. Det jag inte kan göra är liggande triceps extentioner. Jag kan dock köra sittande/stående french press med en hantel som jag håller med bägge händerna. Eftersom jag inte är så monsterstark så tycks jag klara mig med denna träning för triceps. Dips funkar bra också.

Hur som helst har jag för mig att några av de saker som ändå gjorde nån liten skillnad var några av Kelly Starretts övningar. Finns väl videos på mobilitywod.com antar jag. Det ena var nån variant då man står på knä framför en låda av nåt slag och spänner ihop armarna med gummiband kring armbågarna. Sedan ska man ha armbågarna vilandes på lådan medans man greppar en träpinne så brett man bara kan (man får trixa lite för att få isär händerna) med handflatorna mot ansiktet. Sedan trycker man huvudet nedåt framåt och försöker räta ut armarna framåt. Jag antar att denna syftar till att sträcka ut inåtrotatorena i axeln i den positionen då armen är över huvudet. Den var rätt eländig i alla fall.