handdator

Visa fullständig version : HMB kontra aminosyror


Troppa
2013-12-10, 17:27
Hej!
Har en fråga angående HMB, jag har för mig att HMB är Leucin men i en annan sammansättningen som gör att kroppen inte behöver bryta ner det utan utan intar det direkt (rätta mig om jag har fel), frågan är då vad är det för skillnad mellan HMB och Bcaa eller Eaa? Efter HMB bara är en aminosyra kontra Bcaa och Eaa så måste dom vara bättre eftersom dom har en rad fler aminosyror?

Fick förslaget av en som jobbar på Gg att Kreatin och HMB är en bra kombo så därför blev jag lite misstänksam vad som gör det produkten bättre än Aminosyror.

Mvh

vicarious
2013-12-10, 17:42
HMB är en nedbrytningsprodukt av leucin. I tillskottsform har HMB och EAA/BCAA helt olika effekter så de går inte att jämföra på det sättet. Det finns en stor tråd om både HMB och EAA där du kan läsa mer.

Du bör ta det som säljare säger med en nypa salt. De vill givetvis sälja så mycket som möjligt.

Fjrebqll
2013-12-10, 18:20
Har ju ändå liknande effekter????

stimulated muscle protein synthesis (MPS; HMB +70% vs. Leu +110%). While HMB and Leu both increased anabolic signalling (mechanistic target of rapamycin; mTOR), this was more pronounced with Leu (i.e. p70S6K1 signalling 90 min vs. 30 min for HMB). HMB consumption also attenuated muscle protein breakdown (MPB; -57%) in an insulin-independent manner.

Fredriiik
2013-12-10, 18:47
Har ju ändå liknande effekter????

ja men inte lika mycket. HMB är mer för att motverka nedbrytning.

Troppa
2013-12-10, 20:20
Som jag förstår så innehåller HMB en större dos leucin om man jämnför med aminosyror. Så teoretisk så borde en större dos bcaa t.ex. Ha samma effekt som Hmb fast lägre dos. Borde ju vara så eftersom det är nästan samma ämne som kroppen intar? Rätta mig om jag har fel

Sheogorath
2013-12-10, 20:25
Som jag förstår så innehåller HMB en större dos leucin om man jämnför med aminosyror. Så teoretisk så borde en större dos bcaa t.ex. Ha samma effekt som Hmb fast lägre dos. Borde ju vara så eftersom det är nästan samma ämne som kroppen intar? Rätta mig om jag har fel

Tror jag räknat på det där någon gång, och 3 gram HMB (vilket är en ganska normal dagsdos när man supplementerar) är vad kroppen skulle kunna tillverka av cirka 200 g vassleprotein.

Troppa
2013-12-10, 20:42
Tror jag räknat på det där någon gång, och 3 gram HMB (vilket är en ganska normal dagsdos när man supplementerar) är vad kroppen skulle kunna tillverka av cirka 200 g vassleprotein.
Vet du hur mycket det blir om man jämnför med bcaa? Normal dos ligger väl på ca 10g bcaa)(pulver form då)

Sheogorath
2013-12-10, 20:51
Vet du hur mycket det blir om man jämnför med bcaa? Normal dos ligger väl på ca 10g bcaa)(pulver form då)

40-45 gram får jag det till om ditt pulver är 100%igt (ingen utfyllnad, sötningsmedel etc).

Men det är ju inte alls säkert att du får samma effekt av högdoserat leucin som av HMB. Kroppen kanske inte alls vill tillverka så mycket HMB.

Fredriiik
2013-12-10, 21:17
Tror jag räknat på det där någon gång, och 3 gram HMB (vilket är en ganska normal dagsdos när man supplementerar) är vad kroppen skulle kunna tillverka av cirka 200 g vassleprotein.

nja endast 5% av leucin blir till HMB i kroppen å då behövs närmare 600gr protein för det eller 60gr rent leucin.

Strand93
2013-12-10, 22:46
Kan det ge någon "negativ" effekt? Jag är medveten om att man inte ska ha speciellt stor tilltro till HMB, men har man 1-2 burkar hemma är det ju bara att använda dom. Eller kan man få någon motsatt effekt av HMB?

Sheogorath
2013-12-10, 22:46
nja endast 5% av leucin blir till HMB i kroppen å då behövs närmare 600gr protein för det eller 60gr rent leucin.

Stämmer säkert. 60 gram rent leucin låter som en dröm. Mums! :D

Sheogorath
2013-12-10, 22:47
Kan det ge någon "negativ" effekt? Jag är medveten om att man inte ska ha speciellt stor tilltro till HMB, men har man 1-2 burkar hemma är det ju bara att använda dom. Eller kan man få någon motsatt effekt av HMB?

Skulle säga tvärt om. Det är det kosttillskott efter kreatin som har starkast vetenskapligt stöd.

Sk1llz
2013-12-10, 23:03
Skulle säga tvärt om. Det är det kosttillskott efter kreatin som har starkast vetenskapligt stöd.

Håller med.

tjing
2013-12-11, 09:34
Kan det ge någon "negativ" effekt? Jag är medveten om att man inte ska ha speciellt stor tilltro till HMB, men har man 1-2 burkar hemma är det ju bara att använda dom. Eller kan man få någon motsatt effekt av HMB?

Finns inga kända biverkningar så vitt jag vet och det anses helt säkert.

Anders The Peak
2013-12-11, 09:42
Den här sidan skriver lite populistiskt men helt ok om studier kring diverse saker. Länk HMB (http://suppversity.blogspot.se/search?q=HMB)