handdator

Visa fullständig version : Myo reps


J3T69
2013-12-10, 08:13
Hej kollo!
Skall enligt min PT köra myo reps på mina axel pass och bröstpass.
Reps enligt följande:11-3-3-3-2-2 ochn jag vilar alltså 15sek efter en 11:a
som sedan följer av 3st 3:0r med 15sek vila emellan sedan kommer 2st 2:or med 20sek vila emellan.
Efter detta är det 3min vila till nästa arbetsset.
Någon som provat att köra efter detta?

Johan_P
2013-12-10, 08:26
Har aldrig provat detta. Det ser ut som muskelkonditionsträning. Varför skulle detta vara fördelaktigt traditionella repsintervall?

Alfers
2013-12-10, 08:43
Körde dogcrapp ett tag.
En 8a till fail. Vila 10 andetag, göra så många man orkar, vila, osv tills man är uppe i 15.
Ökade bra i styrka men man blir sliten.
Har kört en del myoreps på vader också, svårt att säga om det har gett mer resultat än något annat.

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk

Johan_P
2013-12-10, 08:51
Jaha, nu insåg jag att du menar att man höjer vikten när man sänker repsen. Det antog jag inte från början. Känns lite broscience över att det ska vara just en 11 sen treor, men testa och se vad du tycker om det. Säkert slitigt men funkar nog helt ok för hypertrofi.

J3T69
2013-12-10, 11:10
Enligt PT:n skall detta just vara så att alla fibrerna är inkopplade från set 2-6(om man kan kalla det set hehe)
Jag får helt enkelt ge det ett par gånger och se hur det känns:)

z_bumbi
2013-12-10, 11:38
Jaha, nu insåg jag att du menar att man höjer vikten när man sänker repsen.

Nej det är samma vikt i alla delarna.

Fördelen är att man gör flera reps på tyngre vikt men nackdelen är att det sliter mer än att köra ett vanligt set på samma vikt. Fiberinkopplingen är inget problem vid vanlig styrketräning så just det skälet förstår jag inte.

AronP
2013-12-10, 11:50
Nej det är samma vikt i alla delarna.

Fördelen är att man gör flera reps på tyngre vikt men nackdelen är att det sliter mer än att köra ett vanligt set på samma vikt. Fiberinkopplingen är inget problem vid vanlig styrketräning så just det skälet förstår jag inte.

Det som brukar sägas är att man genom myo-reps kan aktivera typIIx-fibrerna(eller vad dom nu kallas nu förtiden) redan från början i det andra setet, istället för att i ett vanligt set just kopplas in på slutet. Jag har ingen koll på sanningshalten eller vad det kommer ifrån men det är vad jag brukar höra.

Jag kör det i perioder och på vissa övningar, speciellt när jag har ont om tid. Ett lätt sätt att få in lite högre volym på kort tid, arbeta lite med en syrefattig muskel samt känna på tyngre vikter. Men att du skulle droppa från 11 till 3 reps i andra setet låter konstigt. Prova sök på rest-pause så hittar du nog en del, det ska vara någon skillnad mellan dom två men få verkar veta vilken den är.

Bulta
2013-12-10, 11:52
Träningsmetoden skiljer sig emot doggcrapp då du inte går emot failure i varje set. Tanken i myo reps är att köra ett set nära failure för att sedan hålla ett förutbestämt antal reps i klusterseten.

Vilan respektive repsantalet emellan varje klusterset får man pröva sig fram, och sen behöver du inte köra ditt förutmattningsset till just omkring 11 reps, utan det kan du med fördel variera emellan träningspassen.

Johan_P
2013-12-10, 12:45
Nej det är samma vikt i alla delarna.

Fördelen är att man gör flera reps på tyngre vikt men nackdelen är att det sliter mer än att köra ett vanligt set på samma vikt. Fiberinkopplingen är inget problem vid vanlig styrketräning så just det skälet förstår jag inte.

Aha, då är jag med i leken igen.

z_bumbi
2013-12-10, 14:25
Det som brukar sägas är att man genom myo-reps kan aktivera typIIx-fibrerna(eller vad dom nu kallas nu förtiden) redan från början i det andra setet, istället för att i ett vanligt set just kopplas in på slutet. Jag har ingen koll på sanningshalten eller vad det kommer ifrån men det är vad jag brukar höra.

Det är möjligt att typII aktiveras mer om man tröttar ut muskeln först men jag tvivlar på att det är en avgörande skillnad. Det jag gissar är fördelen är snarare att man inte hinner tömma muskeln på laktat och inte heller fylla på med glykogen utan att behöva köra sig helt tvärslut. Lite som ett dropset men utan att behöva sänka vikterna.

Commando1980
2013-12-10, 15:09
Jag tycker att rest-pauseträning funkar bäst om man använder det under kortare perioder där man kör med högre intensitet (och/eller högre 'intensivitet').

När det gäller myo-reps så tenderar totalvolymen att bli för låg i många av de upplägg jag sett. Det blir mer en form av toppningsträning vilket kan vara problematiskt om det används som grundträning.Men det är ju delvis en annan sak än själva restpause-setten.

FOSHO
2015-01-13, 20:04
Jag kör bara Myo-reps, är nöjd med ökningarna.

Beemel
2015-01-13, 20:53
Det som brukar sägas är att man genom myo-reps kan aktivera typIIx-fibrerna(eller vad dom nu kallas nu förtiden) redan från början i det andra setet, istället för att i ett vanligt set just kopplas in på slutet. Jag har ingen koll på sanningshalten eller vad det kommer ifrån men det är vad jag brukar höra.

Jag kör det i perioder och på vissa övningar, speciellt när jag har ont om tid. Ett lätt sätt att få in lite högre volym på kort tid, arbeta lite med en syrefattig muskel samt känna på tyngre vikter. Men att du skulle droppa från 11 till 3 reps i andra setet låter konstigt. Prova sök på rest-pause så hittar du nog en del, det ska vara någon skillnad mellan dom två men få verkar veta vilken den är.

Från 11 till 3 är väl inte så konstigt om de första 11 repsen tar en nära fail och man sen bara vilar 10-15 sekunder.

baton69
2015-01-13, 21:21
Här (http://tyngre.se/artiklar/maffiga-muskler-med-myo-reps/) finns en kort genomgång av systemet, med relevanta länkar till djupare genomgång skrivna av personen bakom det (Börge Fagerli).

J3T69
2015-01-13, 21:43
Från 11 till 3 är väl inte så konstigt om de första 11 repsen tar en nära fail och man sen bara vilar 10-15 sekunder.

Det är precis så det är.
Det är riktigt jobbigt speciellt när den sista 3:an kommer och man är glad att få vila 20 sek. :cool: