handdator

Visa fullständig version : Sluta med protein? Är han gaaaalen?

Sofia87
2013-12-09, 18:21
:smash:

Hejsan!

Jag har under ett års tid nu gått ner ca 23 kilo fett på egen hand och byggt upp muskler :) Jag har aldrig gått på något gym utan har byggt ihop ett eget hemmagym eftersom min tid är begränsad med barn och jobb samt studier. Sak samma, det hör inte ens hit.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att förklara för min soffpotatis till sambo som sen dag ett snarare varit den som hållt mig tillbaka än lyft mig (med undantag), vill inte prata illa om honom i ett forum men fakta är fakta.

Hans senaste påstående är att om jag vill förlora mer fett på kroppen (jag har mer att bli av med) så skall jag enbart fokusera på att äta som jag gör nu 1500-1800 kalorier per dag och strunta i styrketräning samt bara konditionsträna. Jag ville spy för jag kan inte leva utan att få lyfta lite vikter.

Jag ska tydligen också strunta i att ta mitt protein eftersom det inte kommer hjälpa mig att gå ner i fettprocent men detta känns inte logiskt för mig. Jag tar WHEY 80 2 ggr om dagen, Whey 100 1 ggr om dagen samt CASEIN till kvällen. Min kost består av proteinrikt, sockerfritt, fullkorn, grönsaker och fisk. Själv äter han pizza, chips, godis och dricker öl mer än för jämnan och tränar aldrig då han helt plötsligt tappat intresset för träning :(

Han säger att jag borde ha gått ner mer i fettprocent sen jag började såhär hårt sen början av Oktober men jag ser redan en stor förändring men kanske lurar jag mig själv? Jag går/springer alltid 5 km per dag och styrketränar med intervaller 6/7 dagar i veckan med undantag för förkylningar och skador vilket det varit en del av denna höst.

Gör jag något fel här eller ska jag låta det fortsätta ta tid? Ska jag sluta anstränga musklerna och slava i spåret med löparskorna istället? Som jag uppfattat det så bränner man fett även med styrketräning, speciellt med det tempot jag håller?

Hur kan jag förklara detta för honom om jag nu har rätt på svenskt språk så han förstår?

Jag föll helt enkelt offer för någon annans åsikter och jag behöver komma upp igen.

Tacksam för alla svar.

zxcv
2013-12-09, 18:24
Han pratar rejält med dynga.

Läs här för enkel information ang. deff: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

ManU77
2013-12-09, 18:26
Nej, du ska inte sluta träna om du gillar det och vill fortsätta. Proteinet behövs det också. Ett förslag till hur du kan göra är att äta en ketogen lågkolhydrat-högfettkost. Då får du igång en bra fettförbränning samtidigt som du har gott om energi att träna vidare. Det brukar dock ta ett tag att anpassa kroppen till en kost utan större mängder kolhydrater och under den anpassningen kommer inte orken finnas där på samma sätt som tidigare. Efter anpassningen kommer du förvånas över hur mycket mer energi du har jämfört med tidigare.

Bubblan84
2013-12-09, 18:28
Det vore ju jättedumt att sluta med styrketräning. Klassisk gym-myt att man måste springa en massa för att tappa fett.
Onödigt många proteindrinkar kan jag tycka. Mättar bättre med kyckling/kött/fisk kan jag tycka och gör det lättare att hålla sig till lågt kaloriintag.
Kaloriunderskott gör att man tappar fett. Utan styrketräning ryker även en massa muskler.

sigill
2013-12-09, 18:47
Tror din sambo är avundsjuk på dig.

Löpning ger bara grundläggande styrka. Självfallet ska du fortsätta med styrketräningen om du vill minska i fettprocent.

Sofia87
2013-12-09, 18:54
Tror din sambo är avundsjuk på dig.

Löpning ger bara grundläggande styrka. Självfallet ska du fortsätta med styrketräningen om du vill minska i fettprocent.

Hur kommer det sig, alltså: Om jag säger: Jag vet att styrketräning gör så jag minskar i fettprocent så kommer han säga: Jaja, det är väl så då MEN..*gah!*

Till er andra vill jag säga tack för bra svar och ska sätta mig och läsa länken jag fick nu :)

sigill
2013-12-09, 18:56
Vadå "MEN"?

Sofia87
2013-12-09, 19:01
Vadå "MEN"?

Ja, han är en sådan där som alltid har svar på tal och har jag något med fakta att komma med så brukar han ge sig.

sigill
2013-12-09, 19:04
Ja, han är en sådan där som alltid har svar på tal och har jag något med fakta att komma med så brukar han ge sig.

Deffguiden (länken ovan) räcker. Hur ska man kunna stimulera proteinsyntes utan någon form av styrketräning (bortsett genom att äta protein)?

Snubben
2013-12-09, 19:05
Be han registrera sig här så får vi se hur diskussionen artar sig..

Sofia87
2013-12-09, 19:11
Be han registrera sig här så får vi se hur diskussionen artar sig..

Haha :thumbup::thumbup:

Akada
2013-12-09, 19:14
Förlåt, men vad är det här för jäkla sambo egentligen?

Och om jag förstått saken rätt har du gått ner 23kg sen början av oktober, och han tycker att du går långsamt framåt?

Sofia87
2013-12-09, 19:29
Förlåt, men vad är det här för jäkla sambo egentligen?

Och om jag förstått saken rätt har du gått ner 23kg sen början av oktober, och han tycker att du går långsamt framåt?

En sambo som är bra på många sätt förutom att stötta andra i deras val. Lite egocentrisk sådär. 23 kilo är på ett år men det är sen i Oktober som jag börjat fokusera tyngre på vikter och lägre kaloriintag.

spas
2013-12-09, 19:40
Grymt jobbat med viktnedgången.

Löpning varje dag plus träning 6-7 dagar i veckan i kombo med 4 proteindrinkar om dagen. Det är inte så att din sambo tycker det blir lite tjatigt med all träning samtidigt som du går in för det 100%.

Jeml
2013-12-09, 19:43
det är onödigt att dricka proteinpulver så ofta. efter träning räcker.

varför har du både whey80 och whey100?

är det något du inte ska sluta med så är det styrketräning. löpning kan du sluta med om du vill dock.
misstänker däremot att du kanske inte kör tillräckligt hård/tung styrketräning, bara en känsla.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sofia87
2013-12-09, 19:44
Grymt jobbat med viktnedgången.

Löpning varje dag plus träning 6-7 dagar i veckan i kombo med 4 proteindrinkar om dagen. Det är inte så att din sambo tycker det blir lite tjatigt med all träning samtidigt som du går in för det 100%.

Kan vara så men jag ser det såhär: På morgonen när jag springer så ligger han och sover, sen jobbar han till sent på kvällen och under tiden han jobbar så tränar jag styrka. Tiden han ser mig kämpa är extremt liten jämfört med hur ofta jag ser han välja en onyttig/ohälsosam livsstil. Tyvärr

Sofia87
2013-12-09, 19:46
det är onödigt att dricka proteinpulver så ofta. efter träning räcker.

varför har du både whey80 och whey100?

är det något du inte ska sluta med så är det styrketräning. löpning kan du sluta med om du vill dock.
misstänker däremot att du kanske inte kör tillräckligt hård/tung styrketräning, bara en känsla.

Det var en från ************* där jag bor som rekommenderade att blanda både whey 80 och 100 samt att jag skulle köra på det 3-4 ggr per dag men jag antar att jag bara föll för ett försäljningsknep? Jag skulle lätt kunna köra hårdare styrketräning, det är något jag kommer överväga :)

Jeml
2013-12-09, 19:54
Det var en från ************* där jag bor som rekommenderade att blanda både whey 80 och 100 samt att jag skulle köra på det 3-4 ggr per dag men jag antar att jag bara föll för ett försäljningsknep? Jag skulle lätt kunna köra hårdare styrketräning, det är något jag kommer överväga :)

whey100 är bara en dyrare variant av whey80.. totalt onödigt att använda båda.

och att rekommendera någon bara sådär att dricka protein 3-4ggr baserat på ingenting är bara för att sälja.
visst, äter du bara ris utöver proteinpulvret så kanske det är bra.

men äter du varierad kost tycker jag inte du ska ta det oftare än efter träningspassen.

Sofia87
2013-12-09, 20:00
whey100 är bara en dyrare variant av whey80.. totalt onödigt att använda båda.

och att rekommendera någon bara sådär att dricka protein 3-4ggr baserat på ingenting är bara för att sälja.
visst, äter du bara ris utöver proteinpulvret så kanske det är bra.

men äter du varierad kost tycker jag inte du ska ta det oftare än efter träningspassen.

Tack för bättre tips :) och han baserade det på att jag sa: Jag vill bli av med det sista fettet på kroppen och jag äter redan bra och tränar hårt.

strikt
2013-12-09, 20:02
23 kg på ett år. Galet bra.

Vad du än gör, så kan du fortsätta med det upplägget om du trivs med det.

Gå ner i vikt är ju först en dietfråga. Så kör det upplägg som passar dig och du tycker är roligt. Det ska inte vara något plågsamt med att träna, utan kul och något man ser fram emot. Ifall det inte blir träning 7 dagar i veckan utan bara 2-3 dagar så är ju det lika bra det med, bara man justerar energiintaget ifall man nu siktar på att gå ner i vikt.

Jeml
2013-12-09, 20:02
Tack för bättre tips :) och han baserade det på att jag sa: Jag vill bli av med det sista fettet på kroppen och jag äter redan bra och tränar hårt.

okej, med andra ord hade han ingen aning om vad faktiskt åt.
men om någon säger att man äter bra så bör man inte rekommendera 3-4protein shakes på en redan bra kosthållning.
han ville bara sälja :)

man ska komma ihåg att det är kalorier i shakesen också. dricker du tillräckligt många kommer du gå upp i vikt istället för ner som du vill.

Sofia87
2013-12-09, 20:04
okej, med andra ord hade han ingen aning om vad faktiskt åt.
men om någon säger att man äter bra så bör man inte rekommendera 3-4protein shakes på en redan bra kosthållning.
han ville bara sälja :)

man ska komma ihåg att det är kalorier i shakesen också. dricker du tillräckligt många kommer du gå upp i vikt istället för ner som du vill.

Yes, absolut :) super! har hållt mig till en efter träning nu :) Tack!

Sofia87
2013-12-09, 20:05
23 kg på ett år. Galet bra.

Vad du än gör, så kan du fortsätta med det upplägget om du trivs med det.

Gå ner i vikt är ju först en dietfråga. Så kör det upplägg som passar dig och du tycker är roligt. Det ska inte vara något plågsamt med att träna, utan kul och något man ser fram emot. Ifall det inte blir träning 7 dagar i veckan utan bara 2-3 dagar så är ju det lika bra det med, bara man justerar energiintaget ifall man nu siktar på att gå ner i vikt.

Tack, det ska jag verkligen!

amini
2013-12-09, 21:02
han borde skriva en bok med sin revolutionerande ide.

sigill
2013-12-09, 21:05
Som också nämnts i tråden så blir det mycket proteinpulver. Om du inte är vegetarian så borde du kanske äta mer riktig mat i form av kött och blodpudding, för att få i dig mer järn inte minst.

F Ultra
2013-12-09, 21:46
Som många andra redan har sagt, så grymt bra jobbat! Framförallt med tanke på det motstånd som du har mött från din sambo. Tror precis som andra att det handlar om ren avundsjuka från dennes sida alternativt rädsla att du nu när du blivit smal och hälsosam kommer att hitta en annan partner som mer delar dina nya värderingar alternativt (ja det blev många alternativ här) så är det bara en slö jäkel som vill dra ner dig till dennes nivå så att din sambo ska sluta känna sig så ohälsosam (om du hänger med i hur jag tänker).

Proteinpulver behöver du enbart om du inte kan komma upp i tillräcklig proteinmängd via din vanliga mat, brukar ju rekomenderas att man ligger runt 1,6 till 2,0 gånger kroppsvikten (glöm inte att justera ner allt eftersom du minskar i vikt också) för att minska muskelförlusten till ett minimum under kaloriunderskott. Har du svårt att komma upp i de siffrorna med vanlig mat utan att få en massa extra kalorier så kan proteinpulver vara en lösning.

Tänk också på att vågen är ett trubbigt instrument, går du upp i muskelvikt eller binder lite vatten i dina muskler så kan det se ut som om du står stilla alternativt (ja där var det igen) tom går upp något. Och det kan vara svårt att se kroppsförändringen på sig självt eftersom det går ganska långsamt så det kan rekomenderas att du tar bilder på dig själv så att du kan jämföra över längre tidsperioder och då kommer du garantera att se att du faktiskt blivit mer muskulös och mindre fet även om vågen säger annorlunda.

en stor stark
2013-12-09, 22:33
Om du ser resultat och samtidigt trivs med metoden du använder så är det ungefär så nära en supermetod man kan komma, om det inte är långsiktigt ohälsosamt vill säga.

Styrketräning är bra för att bevara dina muskler medans du går ner i vikt. Och även om det inte nödvändigtvis bränner kalorier lika effektivt som ett konditionspass så kvittar det lite när du ändå, bevisligen, går ner i vikt. Skulle det stanna upp så skulle det kanske underlätta om du började med lite konditionsträning (eller åt mindre för den delen).

Det är även bra med protein under diet, skulle jag väl vilja påstå. Hjälper till att bevara musklerna och så vidare. Däremot kanske det inte är jättemättande att få i sig för en stor mängd kalorier från flytande drycker? Men det känner du ju efter själv.

Om det fungerar och du mår bra samt om det inte är ohälsosamt så är det väl ingen idé att ändra för mycket (eller kanske något alls) tycker jag.

Bryggan
2013-12-09, 23:39
Ville bara titta in och berätta att jag tycker du är bra Sofia87. Har inget att tillägga förutom det som redan sagts.

Sniggel
2013-12-09, 23:54
Om man sammanfattar:

Kaloriunderskottet bränner fett (löpning ej nödvändigt)
Styrketräning sparar på muskelmassan (mestadels fett som försvinner)
Dock har han säkert en poäng i att du inte behöver så mycket protein(pulver).

Om jag får gissa:
Han försöker minska på din proteinnoja (han upplever det så, jag gissar nu ;)) och gör det indirekt genom att få dig att fokusera på annat. Som t ex löpning (där fokuset på protein inte är lika stort). Han har inga bra argument för att få dig att äta mer balanserat (jag gissar igen!) så han försöker hitta alternativa vägar att motivera dig till det. Men han har lite dålig koll. Det är därför han säger att du har rätt, MEN... (sen kommer han inte på något bra). Han vill säkert väl. Möjligtvis kanske han har lite dåligt samvete själv för att han inte är lika duktig.

Anatis87
2013-12-10, 00:03
Nu har jag inte läst vad de andra har skrivit, men jag skulle säga att han är avundsjuk på dig för det första. Du gör något du gillar och han har blivit bästa vän med latmasken inom sig. Han kan ju kanske vara rädd att förlora dig till och med nu när du blir "smal och awsome"?

Jag personligen tycker kanske det är onödigt många drinkar, är det någon speciell anledning till detta?

Jag tycker du ska förklara det för honom att du gör den träningen du vill för att den är rolig och du gillar den, och den basta träningen är den som blir av inte den du tänker att du ska göra.

Du är grym och fortsätt så och låt inte din sambo dra ner dig. Du kan göra det, och du gör det. Ett tips kan ju vara att arbeta och träna mentalt för dig med, om nu inte din partner är stöttande och visar att han tror på dig så kan en bra grej att göra, eller hur känner du?

ChrisDEFC
2013-12-10, 00:09
Mycket som är sagt i tråden redan så ska inte komma med fler tips och röra till det utan vill bara säga: BRA JOBBAT! Fortsätt kämpa och grymma resultat du nått, du kommer gå långt!

cheerilee
2013-12-10, 09:54
Du går inte ner i fettprocent per automatik när du styrketränar, det gör du dock inte heller när du konditionstränar, cardio (springa, tex). Det som gör att du förlorar fett är när du äter under ett kaloriunderskott.

Styrketräning bränner dock precis som all annan träning energi vilket gör att du kan äta mer och ändå gå på underskott.
Skillnaden mellan att styrketräna & konditionsträna är dock att det är lättare att behålla/bygga muskelmassa medan du går ner i vikt.

Båda alternativen är "viable" men om syftet är att se fit ut så skulle jag personligen säga att styrketräning is the way to go.

Angående proteinet ser jag dock inga problem. Om du behöver äta det för att nå upp till en bra nivå så förstår jag inte varför du skulle sluta med det.

Gå ner i vikt genom att bara löpa = Du blir smalare men du lär förlora lite muskelmassa

gå ner i vikt genom att styrketräna0 Du går ner i vikt men behåller muskelmassa i bästa mån möjligt, såvida det inte handlar om sjuka underskott för då är det ganska oundvikligt att inte förlora muskler.

Försöker bara ge dig så många argument/ammunition som möjligt här...

summa summarum:
Vill du se smal ut eller se vältränad/fit ut?

cero
2013-12-10, 10:56
Skillnaden mellan att styrketräna & konditionsträna är dock att det är lättare att behålla/bygga muskelmassa medan du går ner i vikt.

En till skillnad är också att styrketräning knappt bränner någon energi, till skillnad från konditionsträning.

Armed Dingo
2013-12-10, 11:28
En till skillnad är också att styrketräning knappt bränner någon energi, till skillnad från konditionsträning.
Kanske inte om du jämför med att hon går ut och springer milen men i övrigt så bränner styrketräning visst energi samt att ökad/bibehållen muskelmassa bränner fler kalorier i "viloläge" än mindre muskelmassa, därtill förbränner du kalorier upp till 24 timmar efter att passet är klart vad jag läste sist.

strikt
2013-12-10, 12:03
Kanske inte om du jämför med att hon går ut och springer milen men i övrigt så bränner styrketräning visst energi samt att ökad/bibehållen muskelmassa bränner fler kalorier i "viloläge" än mindre muskelmassa, därtill förbränner du kalorier upp till 24 timmar efter att passet är klart vad jag läste sist.

Det är ytterst lite så att det är knappt nödvändigt att ha det som argument.

Det ska till en väldigt massa muskelmassa för att det ska göra någon stor påverkan, men många bäckar små dock.

Diomedea exulans
2013-12-10, 12:09
Sambon verkar vara en "bad boy".

Alltidxx
2013-12-10, 12:35
Du har gått ner 23 kilo och byggt styrka. Om något så borde alla andra stå i givakt och lyssna på vad DU har att säga om hur man lyckas.

Din sambo har jättetråkig och fel inställning. Han ska pusha för dig och stötta i allt du tar dig för som är positivt för din hälsa om han bryr sig om dig. Han tycker med all säkerhet att det känns obehagligt eftersom han själv inte tränar längre. Har han riktig otur så går tiden, du blir du i form och lackar till sist ur på hans inställning och lämnar honom för någon som är mer uppmuntrande och uppskattande. Och risken (sett ur hans perspektiv) är större för att det händer om du blir i bättre form. Det är nog därför han motarbetar. Den risken finns där även om han på ett älskvärt sätt stöttar dig (jag har sett exempel på det) men inte alls lika stor för då känner du iallafall kärlek till någon som är gullig mot en.

Men det spelar ingen roll! Man stöttar den man älskar och sen håller man tummarna för att allt går bra. Det är den enda vettiga vägen.

mikaelj
2013-12-10, 12:40
Din sambo är dum i huvudet. Säg åt honom att skärpa dig eller kasta ut honom.

Morty
2013-12-10, 12:43
Grymt bra jobbat med viktnedgången. Hade minskat på proteinet till 2 drinkar per dag, kanske tillochmed en per dag. Gör en schysst smoothie (med eaa i) till frukost istället.

Sofia87
2013-12-10, 12:51
Tack så gulliga alla här är och tack för alla vinklar att se saker på samt tips och nyttig info. Ni har verkligen gett mig en skjuts framåt :) så tack!

Detta med min sambos inställning och rädsla stämmer nog till stor del, aldrig tänkt på det så förut bara. Han har ju charmen och kan få vem han vill bara han ler (ur min synvinkel), lite av en badboy som inte är blyg med och har aldrig varit blyg med att öppet vara flörtig (no hard feelings, vi har varit tillsammans länge) men jag har varit den mer tysta och blyga vilket jag inte längre är (självförtroendet har ju ökat en del)

Kaloriunderskott ligger jag redan på, allt mellan 1300-1800 per dag (i snitt 1300) och enda anledningen till att jag kört så mycket protein är att jag funnit det svårt att äta så stora mängder av annat flera gånger om dagen eftersom jag äter mat med lite kalorier i. Då har det varit enkelt att ta en shake och det har ju fungerat men sen sätter han sådana dära tankar i huvudet på mig. Har aldrig varit en storätare utan gick bara upp extremt mycket under graviditeten men aldrig funnit motivationen att göra mig av med det.

Än en gång - tack för alla fina och nyttiga svar!

Gober
2013-12-10, 12:55
Har inte läst alla inlägg här men ville bara säga bra jobbat. Och vill du fortsätta få bra resultat så lyssna inte på din sambo utan ta kunskap från tex de kunniga personer som finns på detta forum. Jag tror din sambo kanske är lite avundsjuk och bitter för att han är för lat för att göra något åt sin egen fysik samtidigt som det går så bra för dig.

Men som sagt, bra kämpat, keep it up :)