Visa fullständig version : Behöver jag tänka på fibrer?
Pretorian
2013-12-09, 15:10
Vet att det pratas en del om denna mystiska substans "fibrer" på en del träningsbloggar jag läser (eller tittar på på YT). Jag själv har aldrig tänkt längre än protein, fett och kolhydrater.
Ursäkta den diffusa frågan men behöver jag tänka på fiberintag? Gör ni det?
Vet att det pratas en del om denna mystiska substans "fibrer" på en del träningsbloggar jag läser (eller tittar på på YT). Jag själv har aldrig tänkt längre än protein, fett och kolhydrater.
Ingår grönsaker, rotfrukter, frukt, baljväxter, spannmål och gryn i din kost samt att du har regelbundna toavanor så behöver du troligen inte fundera på det =)
För den med höga energiintag kan det ibland snarare vara tvärtom, att man bör försöka minska sitt fiberintag något.
Ungkarlsliv
2013-12-09, 16:03
Är du segskiten(volymmässigt lite) samtidigt som du äter lite fibrer, ät mer fibrer, är du förstoppad och äter mycket fibrer, ät mindre. Är du förstoppad och äter lite fibrer, ät mer.
Är du segskiten(volymmässigt lite) samtidigt som du äter lite fibrer, ät mer fibrer, är du förstoppad och äter mycket fibrer, ät mindre. Är du förstoppad och äter lite fibrer, ät mer.
Mycket fibrer i kombination med för lite vatten gör magen slö med, så komihåg vattnet!
Ungkarlsliv
2013-12-09, 16:15
Mycket fibrer i kombination med för lite vatten gör magen slö med, så komihåg vattnet!
+1 glömde skriva det.
Pretorian
2013-12-09, 16:23
Allt är som det ska vara när det gäller ovanstående fråga. Och jag äter en hel del rotfrukter (mest potatis) och havregryn.
Ungkarlsliv
2013-12-09, 16:27
Allt är som det ska vara när det gäller ovanstående fråga. Och jag äter en hel del rotfrukter (mest potatis) och havregryn.
Då lämnar jag över fiberfrågan till studieryttarna, vet att det har studerats på fibrernas påverkan på blodfetterna och dylikt, men kan inte redogöra för resultatet.
Du märker det själv på hur det är att gå på toa. Sök på stolsample och healthy så lär du få lite äkliga bilder och mer info om hur din mage mår.
Äter du mycket protein brukar det vara svårt att få magen normal enbart med kosten, då kan fibrex eller liknande hjälpa
Om du äter en vad som anses nyttig kost så lär det inte bli några problem. Ingår havregryn, grönsaker, frukt och lite fullkornsprodukter så är du nog på det torra.
NNR rekomenderar minst 25g om dagen eller 3g/MJ energi, dessutom minst ett halvkilo frukt och grönt om dagen.
Men är toabesöken med jämna mellanrum och med bra konsistens, så att säga, så är det nog lugnt.
Pretorian
2013-12-09, 20:01
Tack för svaren. Jag skulle ju enkelt kunna räkna ut hur mycket finrer jag får i mig.
R Scarpa27
2013-12-09, 20:20
30g max om dagen räcker, överkonsumation blir dålig mage, sämre vitamin/mineral upptagning m.m
30g max om dagen räcker, överkonsumation blir dålig mage, sämre vitamin/mineral upptagning m.m
Riktigt så enkelt är det inte. Vid väldigt stora intag kan eventuellt malabsorption bli problem, men vid högt fiberintag äter du troligtvis så mycket så du får mycket näring ändå. Jag äter väl på ett ungefär 30 - 60g fiber om dagen och min mage mår prima, så är ganska individuellt. Med det sagt är det inget att hetsa över.
R Scarpa27
2013-12-09, 21:24
Riktigt så enkelt är det inte. Vid väldigt stora intag kan eventuellt malabsorption bli problem, men vid högt fiberintag äter du troligtvis så mycket så du får mycket näring ändå. Jag äter väl på ett ungefär 30 - 60g fiber om dagen och min mage mår prima, så är ganska individuellt. Med det sagt är det inget att hetsa över.
helt klart reagerar alla olika men 30g räcker iaf.
...Och just eftersom 25-35 g fibrer/dag inte går att anpassa till allas kost finns även siffran 3 g/MJ =)
...Och just eftersom 25-35 g fibrer/dag inte går att anpassa till allas kost finns även siffran 3 g/MJ =)
håller med, sådana nummer tar hänsyn till andra faktorer, som totalt intag osv. Därför funkar ofta g/kroppsvikt bättre än energiprocent. Exempelvis någon som tränar väldigt mycket/hårt, har ett energibehov av 5000kcal/dag och skal ha minst 25E% fett, det blir typ 140g, vilket kanske är lite väl för magen osv.
Jokester
2013-12-10, 12:54
Min enda kolhydratskälla just nu är havregryn. Får i mig 1-2 dl per dag, är det tillräckligt i fibermängd?
Min enda kolhydratskälla just nu är havregryn. Får i mig 1-2 dl per dag, är det tillräckligt i fibermängd?
Nej, men kroppen har en rätt fascinerande förmåga att anpassa sig så förstoppning måste inte ske ändå. Men äter du mycket fett riskerar blodfetterna att öka ytterligare pga den låga fibermängden.
Alltidxx
2013-12-10, 16:39
Vad händer om man är segskiten (SS) samtidigt som man äter mycket fibrer (MF)?
+1 glömde skriva det.
Så Mycket Vatten (MV) och Lite Vatten (LV) är faktorer nu också?
Borde vi inte göra en tabell över alla potentiella scenarion som sex variabler ger (även Lite Fibrer LF och Förstoppad FS) som folk borde hålla jäkligt noga koll på?
Vad vi kan säga är att fiber står i korrelation med många hälsoimdikatorer typ kolesterol, tarmfickor koloncancer etc. Dessutom mättat det bra, och många livsmedel med högt fiberinnehåll för ofta med sig mycket annat bra
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.