handdator

Visa fullständig version : Knäböj barfota, nackdelar?


Gober
2013-12-09, 06:46
Jag knäböjer utan skor och förutom att jag ibland kan känna mig lite öm i fotsulorna efteråt så verkar det fungera bra. Vi har mjuk gummimatta på gymmet som gör att man sjunker ner några mm när man lyfter. Finns det nackdelar att köra barfota på styrka och eller skaderisk i just knäböj?

cero
2013-12-09, 07:02
Har man bra fotvalv så ser jag inga problem med det. Jag som har låga fotvalv och fötter som sjunker innåt pga det kan med fördel använda skor. Hade nog skippat mattan dock, mer stabilt på fast golv.

Gober
2013-12-09, 08:13
Uttryckte mig lite fel, med matta menar jag golv, hela gymgolvet (24seven) har ett tjockt gummiunderlag för att dämpa ljudet från fria vikter.

Angående skor eller ej så tänker jag att lyftar skor har lite klack vilket man missar barfota?

Dooxy
2013-12-09, 09:23
köp ett par converse skor finns några som heter Nr1 på new yorker för 150kr eller kör strumpor, men barfota funkar bra.
Det finns inga nackdelar med att va barfota mer en att du kanske skulle halka om du skvättas från fötterna och stå på dåligt underlag.
Men jag tränar själv på 24/7 så jag vet vilka mattor du pratar om.

Glöm inte att du ska göra knäböj på hälen och på utsidan av fota! Sen är det bar att man the fuck up så att säga.
Det för ont att ha vikt på kroppen sen om det är foten eller ryggen det är en vane sak. :)

cero
2013-12-09, 10:10
Uttryckte mig lite fel, med matta menar jag golv, hela gymgolvet (24seven) har ett tjockt gummiunderlag för att dämpa ljudet från fria vikter.

Angående skor eller ej så tänker jag att lyftar skor har lite klack vilket man missar barfota?

Klacken ger lite mer rörlighet (dvs du kommer längre ned), men är inget måste.

Dooxy
2013-12-09, 10:17
Klacken ger lite mer rörlighet (dvs du kommer längre ned), men är inget måste.

Första tråden jag följder upp lol…. Min forum fu är sämst!
Helt rätt dock betyder det inte att du kan köra jogging skor! Fuck that utan det ska va lyftar dojer hårde som fan… googla trä-lyftar skor ska du få se vad jag menar.
Eller så jobbar man på sin mobilitet och kör funktionell stretchning. :hbang:

Gober
2013-12-09, 10:21
Barfota kör jag inte bokstavligt talat, kör i performance socks från mms, luftigt och skönt. Har även kört i mine Nike Roshe run som har platt sula (men lite upphöjda vid hälen) och de funkar men strumpor känns bäst.

cero
2013-12-09, 10:27
Passa dig för ostabila löparskor bara.

Ronn
2013-12-09, 12:28
Kör också utan skor, upplever att man har bättre balans och kontakten mellan fot och golv känns bra, aldrig haft några besvär. Kör även mark utan skor.

Althen
2013-12-09, 13:06
När jag kör highbar och tätare stance så kör jag med lyftarskot. Tycker dock att det blir obehagligt för knäna om man kör lowbar med bredare stance med skorna, då tycker jag det är skönare barfota/med barfotaskor.

Gober
2013-12-09, 13:08
Lite OT men är det tillåtet att tävla i sl barfota?

PureWhey
2013-12-09, 13:08
Passa dig för ostabila löparskor bara.

+1, får panik när jag ser folk "glida" runt när de böjer...

z_bumbi
2013-12-09, 14:05
Lite OT men är det tillåtet att tävla i sl barfota?

Nej du måste ha skor avsedda för inomhusbruk.

Xtreme
2013-12-09, 16:59
Kör i sockar och tycker det fungerar bra. Hört att man ökar risken för plattfot eftersom man inte har något stöd i valvet. Om det är sanningen vet jag dock ej.

dream_theater_
2013-12-09, 17:16
Första tråden jag följder upp lol…. Min forum fu är sämst!
Helt rätt dock betyder det inte att du kan köra jogging skor! Fuck that utan det ska va lyftar dojer hårde som fan… googla trä-lyftar skor ska du få se vad jag menar.
Eller så jobbar man på sin mobilitet och kör funktionell stretchning. :hbang:

what

exevision
2014-02-25, 12:28
Kör i sockar och tycker det fungerar bra. Hört att man ökar risken för plattfot eftersom man inte har något stöd i valvet. Om det är sanningen vet jag dock ej.

Stämmer detta?

Bryggan
2014-02-25, 12:36
När du skrev "barfota" så trodde jag just barfota, dvs utan strumpor och skor. Efter att ha läst lite så förstår jag att du använder strumpor.
Själv använde jag länge strumplästen när jag böjde men har nu börjat använda skor på bendagen. Anledningen till skorna är att jag fick en rotation av foten under lyftet vilket jag inte tyckte om. Därför lyfter jag numer med skor vilket förhindrar den rotationen i sidled. Barfota, dvs utan strumpor skulle nog också fungera men som sagt jag valde skor istället.

Wormzie
2014-02-25, 12:37
Kan finnas lite matnyttigt här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23486735

HMS Laestander
2014-02-25, 13:28
Böjer i strumpor. Skönast så.

Tror det är personlig grej och vanesak bara :)

Pjotor
2014-02-25, 15:08
Sedan jag skaffade riktiga lyftarskor har jag ingen som helst önskan att böja barfota eller i andra typer av skor. Fullständigt överlägset.