handdator

Visa fullständig version : 1000 kcal från raps-/olivolja varje dag


cero
2013-12-09, 02:28
I övrigt äter jag ca 2000 kcal enligt tallriksmodellen. Det finns alltså redan en del fett i kosten, och sedan äter jag 1000 kcal från enbart olja utöver det.

Något negativt rent hälsomässigt med detta?

Jokester
2013-12-09, 07:01
Varför 1000 kcal från olja under deff?

AEB
2013-12-09, 08:05
Varför 1000 kcal från olja under deff?

kanske inte är deff? ;)

Jokester
2013-12-09, 08:22
Konstigt val av forumdel i så fall.

Shqypnia
2013-12-09, 08:40
Det låter inte hälsosamt dock.

Dooxy
2013-12-09, 10:05
Nu ska jag va jobbig igen och gurgla det jag alltid gör.

Du måste räkna ut din vikt, längde och ålder för att sedan räkna ut din TDEE så att du kan räkna ut my många kalorier du ska ligga på för du verkligen ska deffa.
Du behöver följande =

Protein = 2.0-2.6g per kg TOTAL weight
Fett = 1-2g fat/ kg body weight
Kolhydrater = vad som blir kvar av dina kalori budget.

Nisse väger 100kg och är 185cm lång och tränar 5 gånger i veckan.
Vi hittar på att Nisse måste ha 3000 kalorier för att stå still på vågen.

Då får han äta följande =

200g protein 4 cals * 200 = 800 kalorier
100g fet 9 cals * 100 = 900 kalorier
325g kolhydrater

800- + 900 = 1700 – 3000 = 1300 kalorier kvar blir 1300 / 4 cals = 325g kolhydrater

Nisse får alltså äta ovan för att stå still på vägen. Om Nisse ska deffa för att få ligga i sommar med Lisa. :P

Måste Nisse ta bort 500 kalorier ur sin budget men Nisse måste ha Protein för att bli stort och stark och fet för att hans testosteron produktion ska funka och för att han ska få upp den
Så vi skär då på kolhydrater 1300 – 500 = /4 = 200g kolhydrater under deff. Sen får du öka kondition lite om du står still och räkna om dessa siffror för varje 2kg du går ner.

Hoppas det hjälper?

cero
2013-12-09, 10:18
Fel forumdel, men det kvittar egentligen då jag undrar om hälsan. Om någon mod tittar förbi kan den ju flyttas till kost/näring.

Dooxy: Hahaha fin text, men min fråga handlar om hurvida stora mängder fett är hälsosamt eller inte. :)

2scoop
2013-12-09, 10:20
Nu ska jag va jobbig igen och gurgla det jag alltid gör.

Du måste räkna ut din vikt, längde och ålder för att sedan räkna ut din TDEE så att du kan räkna ut my många kalorier du ska ligga på för du verkligen ska deffa.
Du behöver följande =

Protein = 2.0-2.6g per kg TOTAL weight
Fett = 1-2g fat/ kg body weight
Kolhydrater = vad som blir kvar av dina kalori budget.

Nisse väger 100kg och är 185cm lång och tränar 5 gånger i veckan.
Vi hittar på att Nisse måste ha 3000 kalorier för att stå still på vågen.

Då får han äta följande =

200g protein 4 cals * 200 = 800 kalorier
100g fet 9 cals * 100 = 900 kalorier
325g kolhydrater

800- + 900 = 1700 – 3000 = 1300 kalorier kvar blir 1300 / 4 cals = 325g kolhydrater

Nisse får alltså äta ovan för att stå still på vägen. Om Nisse ska deffa för att få ligga i sommar med Lisa. :P

Måste Nisse ta bort 500 kalorier ur sin budget men Nisse måste ha Protein för att bli stort och stark och fet för att hans testosteron produktion ska funka och för att han ska få upp den
Så vi skär då på kolhydrater 1300 – 500 = /4 = 200g kolhydrater under deff. Sen får du öka kondition lite om du står still och räkna om dessa siffror för varje 2kg du går ner.

Hoppas det hjälper?

:laugh::laugh::laugh:

amini
2013-12-09, 13:07
som du skriver själv så får du i dig nästan 50% av intaget genom fett.
riktigt nyfiken om du ser positiva eller negativa förändringar.

cero
2013-12-09, 13:09
som du skriver själv så får du i dig nästan 50% av intaget genom fett.
riktigt nyfiken om du ser positiva eller negativa förändringar.

Vad skulle det vara? Allt rullar på som vanligt.

Sheogorath
2013-12-09, 13:16
Konstigt val av forumdel i så fall.

Diet (kosthållning) ≠ deff (fettminskning)

;)

Dooxy
2013-12-09, 15:26
SHej

Okay jag vill hjälpa dig förstå.

Vist du kan deff på fet eller på kolhydrater eller på protein enbart. Men alla dessa har olika funktioner.
Fet är bara nödvändigt för organ och för att dina testosteron produktion thats it. Men kolhydrater är kroppens ANABOLA.
Så igenom att äta mer kolhydrater orkar kroppen jobba mer, när du jobbar mer måste kroppen prioritera musklerna före att behålla fet.

Det är en ganska gles men en då hyfsat korrekt förklaring.

Men din kropp du gör som du vill 

LeBron
2013-12-09, 16:19
Where will you be when diarrhea strikes?

Varför fyller du inte ut med mat bara?

cero
2013-12-09, 21:50
Where will you be when diarrhea strikes?

Varför fyller du inte ut med mat bara?

Får inga magproblem av det. Sprider dock ut oljan, hälften morgon och hälften kväll.

Varför proppa sig dödsmätt när man kan dricka lite olja på ett par sekunder? Att äta sig bekvämt mätt är mer..... bekvämt. Och kosten är så tät på energi den kan vara.

awesomooo
2013-12-09, 21:52
Du kommer må illa konstant dock genom att bara dricka det. Du kommer ändå få i dig 1k kcal genom yoghurt och mjölk för att få bort smaken av olivolja.

LeBron
2013-12-11, 01:58
Får inga magproblem av det. Sprider dock ut oljan, hälften morgon och hälften kväll.

Varför proppa sig dödsmätt när man kan dricka lite olja på ett par sekunder? Att äta sig bekvämt mätt är mer..... bekvämt. Och kosten är så tät på energi den kan vara.

Ät fetare mat bara, tillaga kycklingen i stekpannan och ha i rikligt med olja och ha i olja när du kokar ris eller steker potatis i ugnen etc etc. Kan ju inte vara gott att sänka en halv deciliter olja morgon och kväll.

cero
2013-12-11, 07:43
En matsked olivolja är 130 kcal, så det är inga stora volymer vi snackar om här. Inte något jag mår illa av heller, så ursprungsfrågan kvarstår.

cero
2013-12-13, 08:17
Bump.

nippman
2013-12-14, 04:22
cero, du som verkar ha koll på dina oljor... får man fråga om du vet hur mycket en matsked olivolja väger?

cero
2013-12-14, 04:43
cero, du som verkar ha koll på dina oljor... får man fråga om du vet hur mycket en matsked olivolja väger?

Ca 10-15 g har jag googlat fram.

ChrisDEFC
2013-12-14, 23:28
Vill du få en annan fördelning på protte, kollisar och fett så kan du ju antingen blanda oljan i gainer eller proteinshake för att få kanske 5-600kcal från olja och resten från protte/kollisar. Alternativt blanda det i maten. Tycker 1000kcal från bara olja låter som onödigt mycket fett/dag men kan inte säga på vilket sätt det skulle va negativt.
Btw: en roligare mix är ju frukt och bär, lite mjölk och glass samt prottepulver med olja i så blir det lite mer varierat och inte bara fett. Rätt lätt att få det till 1000kcal utan att dra på med allt för mycket olja.

Skulle va kul att veta av någon som är mer insatt på skillnaden mellan att äta 1000kcal från olja vs. glukosbaserat godis utöver en varierad kost under bulk för det finns ju endel på forumet som drar i sig rätt stora mängder glukosbaserat godis och/eller maltodextrin.

cero
2013-12-16, 08:28
Jo, det finns mer trevliga alternativ men jag lägger redan ned väldigt mycket tid på matlagning så jag vill gärna hålla det så simpelt som det bara går.

Får väl se om hjärtat slutar pumpa någon dag. :D

z_bumbi
2013-12-16, 10:22
Täcker man näringsbehovet från energität mat så har jag lite svårt att se hur man får plats med 1000 kcal från olja om man bara äter 3000 kcal totalt? Det borde snarare hamna på över 3000 kcal per dag bara från maten.

Bortsett från det så kan det blir för mycker fleromättat fett från olja i de mängderna och att det borde bli ganska lite med kolhydrater om det är energität mat och sedan ytterligare 33% av energin från oljor.

straycat
2013-12-16, 12:41
borde det inte vara "godare" att bara dräpa ned maten i fett och steka i eller rent utav fritera? Kanske inte lämpar sig så bra för olivolja visserligen?

Armed Dingo
2013-12-16, 12:50
Tror detta kommer straffa sig för dig i längden. Byt ut det mot godis eller malto eller vitt bröd eller vad som helst med kolhydrater. Jag har aldrig aldrig fått tryck i kroppen av fett, fet har jag däremot blivit. Då blir jag hellre fet med tryck i kroppen.

AronP
2013-12-16, 12:54
Ja för snabba kolhydrater som skapar visceralt fett är så mycket bättre...

ddavid
2013-12-16, 17:23
Oftast är det väl dåligt att lägga till mer fett till en kost rik på kolhydrater. Men frågan är hur rädd man måste vara för en ökad fettmängd om det ersätter en stor del av kolhydraterna (framförallt om de är snabba)?

Tycker precis som du att det är skönare att äta sig behagligt mätt och inte konstant stoppa saker i munnen (även fast riktiga män ska äta jättemycket!!). Eftersom det är bra fetter du tänker addera så kör på och utvärdera hur det går. Dock kan det nog vara bättre i längden att dela upp oljan än mer över dygnet tänker jag, och gärna variera mellan de två =)

Ligger själv på närmare 50E% fett nu under bulken och jag mår så jävla mycket bättre nu framför då man hela tiden tryckte i sig massa kolhydrater - både fysiskt men framförallt psykiskt. Du kommer ändå kunna prestera i gymmet eftersom du inte direkt nollar carbsen.

edit: Vet heller inte hur "rädd" du behöver va för mättat fett. Det är ju lättare att använda i matlagningen oftast tänkte jag. Populationsstudier visar ju att mycket mättat fett är dåligt, men dessa populationer tränar knappast regelbundet och äter rätt stora kolhydratsmängder - vilket du inte gör om du går på en högfettkost.