handdator

Visa fullständig version : BCAA för att slippa bli sjuk?


HelloGirly
2013-12-08, 22:30
Jag blir typ lite småsjuk hela tiden nu känns det som. Mår ofta dåligt efter ett hårt pass på gymmet. Antingen senare samma dag eller dagen efter. Det gör mig galen! En kompis sa till mig att aminosyror kan va bra att komplettera med eftersom de hjälper till med immunförsvaret. Jag undrar om ni håller med och om ni isåfall kan tipsa om någon bra? Vad är det annars man kan göra åt det här irriterande problemet? *grr*

King Grub
2013-12-08, 22:32
Det är i princip bara högkolhydratkost som har en sådan effekt på immunförsvaret.

HelloGirly
2013-12-08, 22:35
Det är i princip bara högkolhydratkost som har en sådan effekt på immunförsvaret.

Menar du att det är högkolhydratkost som är boven eller menar du att det vore räddningen?

Phil Heath
2013-12-08, 22:37
Menar du att det är högkolhydratkost som är boven eller menar du att det vore räddningen?

Räddningen.

HelloGirly
2013-12-08, 22:40
Jag har i princip skippat pasta, ris, bröd och liknande i flera månader nu och äter oftast proteinkälla med sallad och nån klick sås typ. Det är havregrynsgröt och kelloggs flingor som är mina främsta kolhydratskällor :D Men borde jag ändra kosten eller satsa på nåt tillskott?

Latissimus Dorsi
2013-12-08, 22:42
L-Glutamin påstås vara bra för immunförsvaret, har för mig att det t.o.m är bevisat i någon studie.

PureWhey
2013-12-08, 22:57
L-Glutamin påstås vara bra för immunförsvaret, har för mig att det t.o.m är bevisat i någon studie.

Ifall man inte får i sig tillräckligt ifrån kosten har jag för mig, vilket är ovanligt.

King Grub
2013-12-08, 22:58
Som sagt, bara en högkolhydratkost som man sett har en bevisad effekt.

tjing
2013-12-08, 23:09
Finns rön om att en högproteinkost hjälper immunförsvaret.

Min spontana tanke är att det kan bero på omvandling till kolhydrater. Immunceller metaboliserar glukos i hög grad, som Grub är inne på.

pezrulezhaakon
2013-12-08, 23:55
En välbalanserad kost förbättrar immunförsvaret...

Aping
2013-12-09, 00:08
En välbalanserad kost förbättrar immunförsvaret...
pezrulezhaakon: Ditt inlägg säger ingenting. Vet inte om det är meningen?

r1kkie
2013-12-09, 08:47
pezrulezhaakon: Ditt inlägg säger ingenting. Vet inte om det är meningen?

Tycker den säger tillräckligt.
Att man bör äta fett, protein, kolhydrater + sallad och inte utesluta något av dem.

TomasB
2013-12-09, 10:41
Som sagt, bara en högkolhydratkost som man sett har en bevisad effekt.

Snabbfråga: vad är "hög" i det här fallet? Finns någon ungefärlig markör typ 2gr X kroppsvikt eller liknande?

King Grub
2013-12-09, 10:56
Snabbfråga: vad är "hög" i det här fallet? Finns någon ungefärlig markör typ 2gr X kroppsvikt eller liknande?

8-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dag.

Athletes with CHO intake below the recommended 8-10 g CHO/kg body mass per day will... place themselves at risk from the immunosuppressive effects of cortisol.

30-60 gram kolhydrat per timme under träning.

Consumption of CHO (30-60 g CHO/h) during prolonged exercise delays fatigue and attenuates the cortisol and catecholamine response which in turn reduces the degree of exercise-induced immunosuppression.

Immune Function in Sport and Exercise. Advances in Sport And Exercise Science Series. Gleeson, 2005.

hugok
2013-12-09, 11:07
Har för mej att man förr i tiden gav sjuka vassle för att öka immunförsvaret.

HelloGirly
2013-12-10, 14:17
Hur illa är det förresten att träna när man är sjuk? Jag är lite halvförkyld. Känner mig mest hängig och matt och kanske lite snorig, men annars är det lugnt. Tänkte nämligen köra ett benpass nu strax.

TomasB
2013-12-10, 14:49
8-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dag.



30-60 gram kolhydrat per timme under träning.



Immune Function in Sport and Exercise. Advances in Sport And Exercise Science Series. Gleeson, 2005.

Så för mig som väger 92 kg handlar det alltså om 736-920 gram kolisar om dagen. Rätt saftigt! Men tack! :)

Sach
2013-12-10, 15:17
Jag blir typ lite småsjuk hela tiden nu känns det som. Mår ofta dåligt efter ett hårt pass på gymmet. Antingen senare samma dag eller dagen efter. Det gör mig galen!

Vad menar du med småsjuk?
Att man mår konstigt efter ett pass är inte konstigt om man har tagit ut sig kanske lite för hårt.
Jag brukar bli hängig och lätt illamående efter mina "lätta" benpass där högre reps används men det försvinner efter en banan, proteindrink och lite godis när jag väl har kommit hem.
Har du feber, sjukdomskänslor, obehag och ont i halsen eller är slemmig så ska du inte träna alls då det kan vara rent livsfarligt eftersom både virala och bakteriella infektioner kan sätta sig på hjärtat.
Något som kan leda till död eller en skrotad träningskarriär permanent eller i flera månader beroende på hur allvarlig hjärtmuskelinflammationen är.
Du kanske har en infektion i kroppen som du helt enkelt inte låter läka ut?

Sach
2013-12-10, 15:19
Hur illa är det förresten att träna när man är sjuk? Jag är lite halvförkyld. Känner mig mest hängig och matt och kanske lite snorig, men annars är det lugnt. Tänkte nämligen köra ett benpass nu strax.

Som jag skrev ovan, träna inte med en infektion i kroppen om du håller livet kärt.

Commando1980
2013-12-10, 15:24
Jag blir typ lite småsjuk hela tiden nu känns det som. Mår ofta dåligt efter ett hårt pass på gymmet. Antingen senare samma dag eller dagen efter. Det gör mig galen! En kompis sa till mig att aminosyror kan va bra att komplettera med eftersom de hjälper till med immunförsvaret. Jag undrar om ni håller med och om ni isåfall kan tipsa om någon bra? Vad är det annars man kan göra åt det här irriterande problemet? *grr*

Pröva som sagt att höja kolhydratintaget. Fyll även på direkt efter passet (protein och kolhydrater). Sen får du också se över andra faktorer som träningsprogram (man måste t ex inte köra sönder sig då man tränar) och sömn. Kanske är det så att du helt enkelt behöver träna lite lättare/mindre under en period. Pröva också att 'jogga ner' (eller motsvarande) efter passet samt inkludera någon form av aktiv återhämtning (lätt aktivitet) mellan passen.

Se även över hur du äter innan dina träningspass. Äter du en stor måltid precis i anslutning till passen? Pröva justera mängd, typ av mat och hur nära inpå du äter etc.

Jontalinen
2013-12-10, 17:02
Hur illa är det förresten att träna när man är sjuk? Jag är lite halvförkyld. Känner mig mest hängig och matt och kanske lite snorig, men annars är det lugnt. Tänkte nämligen köra ett benpass nu strax.

Bara du som kan avgöra. Men ha respekt för sjukdom kombinerat med träning. Finns många som förlorat både liv eller blivit borta långa perioder för att ha tränat sjuka.

Missa ett benpass kanske inte är hela världen, men jag vet att det kliar i kroppen efter träning, känns som att det värsta som finns är att behöva hoppa ett pass.

difeddy
2013-12-10, 17:26
Hur illa är det förresten att träna när man är sjuk? Jag är lite halvförkyld. Känner mig mest hängig och matt och kanske lite snorig, men annars är det lugnt. Tänkte nämligen köra ett benpass nu strax.

Tänk "risk-reward". Ett extra träningspass ger ingenting.

Sach
2013-12-10, 17:28
känns som att det värsta som finns är att behöva hoppa ett pass.

Indeed, man vänjer sig dock med åren när man inser att det inte är hela världen att vara borta från träningen 1 vecka som man normalt är vid en normal förkylning och att man inte direkt tappar något på det.
Fick pga ett flertal infektioner vara borta i en månad i sommras, det var psykiskt jobbigt kan jag säga men det tog mig ca 2 veckors träning sen var jag tillbaka på dom gamla vikterna.

HelloGirly
2013-12-10, 21:50
Tack för era inlägg. Det blev att jag gick och körde iaf för jag kunde verkligen inte tänka mig att skippa gymmet idag =/ Fast jag mår nog lite bättre nu ändå :D

När jag skrev småsjuk så menade jag allmän sjukdomskänsla. Ibland vet jag att det beror på att man bara kört väldigt hårt då det sen känns som att kroppen är helt orkeslös halva dagen efter ungefär. Men sista tiden har det mer varit sjukdomskänslor. Det kanske är som någon av er sa, att jag inte låter det läka ut ordentligt. Men orka vila =/ Men jag vet att det är dumt att va dum.