handdator

Visa fullständig version : Bröst/triceps dagen efter axlar


PERSSONN
2013-12-08, 21:10
Idag körde jag axlar,är det negativt för mitt bröst pass imorgon?

TIMPA
2013-12-08, 21:13
Det är kanske inte optimalt att köra bröst dagen efter ett tungt axelpass, men vad tänker du på när du skriver "negativt"?

Sach
2013-12-08, 21:28
Dina axlar kommer att tränas 2 dagar på raken, bra sätt att träna på om man vill öka chansen för diverse axelskador.
Även mindre bra om ditt mål är att växa.
Jag utgår ifrån att du körde över 5 sets där iaf över hälften är tagna till 1-2 reps från fail.
I majoriteten fall är det bättre att träna axlar tillsammans med bröst och främre delts behöver inte mycket specifik träning (axelpressar) om man kör några bröstpressar.
Jag upplever mycket mindre problem med mina axlar sedans jag sänkte till endast 3 set axelpress i veckan, även ökningarna har varit bättre.
Kör ett över/under 4 gånger i veckan där jag på över 1 kör plan bröstpress och lutande samt sidolyft och på pass 2 plan bröstpress och militärpress.

PERSSONN
2013-12-08, 21:34
Okej,det gör inget om jag gör de en enstaka gång då?

Köttis
2013-12-08, 21:38
Dina armar kommer lossna.

PERSSONN
2013-12-08, 21:40
Oh fuck,då sket de sig ! ;)

Tobbey
2013-12-08, 21:41
No problem, men du behöver ju inte göra det till en vana kanske. Men vad vet jag, pressar ju över skallen nästan varje dag själv och mina axlar har aldrig mått bättre.

Sach
2013-12-08, 21:57
Okej,det gör inget om jag gör de en enstaka gång då?

Tror jag inte, det kommer ju förmodligen att försämra din styrka och uthållighet i dina bröstpressar dock.
Bättre att du hoppar på en väl strukturerad split istället så slipper du dessa problemen.
Att även ge en så liten muskelgrupp som axlar ett eget pass känns skapligt overkill då främre som sagts tidigare redan tränas rejält i alla pressar och bakre delts i mer eller mindre alla ryggövningar, mer i horisontella drag än vertikala.